Musica Antiqua 2006

Musica Antiqua 2006 (22 juli - 5 augustus) weeft twee thematische draden door haar festival: Venezia in Musica Antiqua en aandacht voor de muziek en tijdgenoten van W. A. Mozart.





VENEZIA in MUSICA ANTIQUA

Met de vestiging van de uitgever Ottaviano dei Petrucci in Venetië wordt deze stad op het einde van de 15de eeuw de bakermat van de muziekdruk. Deze vernieuwing zal een ware omwenteling veroorzaken in de muziekconsumptie en -productie. Door het nieuwe, goedkope aanbod verandert alles: doelgroep, compositiestijl, uitvoerders… Voor de keuze van de 96 composities in de eerste muziekdruk Harmonice Musices Odhecaton (1501) put hij uit het hoogwaardige oudere hoofse repertoire van de meest toonaangevende laat-15de eeuwse polyfonisten uit de Lage Landen als Ockeghem, Agricola, Compère, Isaac, Desprez en Obrecht. Anderzijds kiest hij een aantal werken die dichter bij de burger staan en zó uit het leven gegrepen lijken, zoals dans- of soldatenliederen. (zie concert met Accordone).

In 1527 werd de Vlaamse zanger en componist Adriaan Willaert aangetrokken als maestro di cappella van San Marco. De bijzondere structuur van deze basiliek leidde haast automatisch naar experimenten met meerkorigheid. Hierbij zongen of speelden verschillende groepen musici elkaar toe vanaf de balkons. Stereo avant la lettre.

Beroemde leerlingen van Willaert waren ondermeer Cipriano de Rore en Andrea Gabrieli… die op zijn beurt lesgaf aan Giovanni Gabrieli, zijn 20 jaar jongere neef. Zij voerden vooral de instrumentale muziek naar tot dan ongekende hoogtes. (zie concert met Concerto Palatino)

Met Claudio Monteverdi, die in 1613 maestro di cappella werd benoemd, werd alweer een nieuw tijdperk ingeluid: dramatiek en theatraliteit verovert de wereld. Il Ballo dellingrate (gedrukt in het Ottavo libro dei Madrigali, Venezia, 1638) is daarvan een subliem voorbeeld (zie concert met La Venexiana)

Op het gevaar af enkele componisten geheel onterecht te vergeten in deze inleiding, komen we terecht in het barokke Venetië van Tarquinio Merula, Marco Uccelini, Baldassaro Galuppi, Pietro Antontio Locatelli en Antonio Vivaldi, om maar enkelen te noemen. Tijdens dit festival hebben we niet alleen aandacht voor Vivaldi’s instrumentale werk, maar ook voor zijn vocale oeuvre. Het Venice Baroque Orchestra (olv. A.Marcon) en de schitterende sopraan Simone Kermes staan garant voor een topuitvoering van een selectie van religieuze en profane werken van Vivaldi.

Het fonkelnieuwe ensemble B’Rock brengt met rijzende ster Philippe Jaroussky een avond vol virtuoze muziek, geschreven voor castraatzangers, zoals Bernacchi, Nicolini en Broschi.







W.A. MOZART in MUSICA ANTIQUA

Over Mozart-herdenkingen mag je denken wat je wil, maar wij vinden dat het gewoonweg niet betaamt om deze componist te negeren tijdens ons Festival. We besteden aandacht aan hem op onze typische, eigengereide wijze. Op het repertoire van de orgelwedstrijd staan alle werken die Mozart voor orgel componeerde. Deelnemers aan de wedstrijden voor ensembles kunnen inschrijven voor twee categorieën: barokensembles en Mozart-ensembles.

Ook enkele concerten staan in het teken van Mozart en zijn tijdgenoten. In première voor België komt het Russische orkest ‘Pratum Integrum’. Dit jonge, vurige orkest telt een aantal laureaten van onze wedstrijd en werd recentelijk nog gecoacht door Jan De Winne, Marcel Ponseele, Sigiswald Kuijken. Pratum Integrum brengt ons muziek van Russische tijdgenoten van Mozart: hun namen en muziek zijn voorlopig nog onbekend, maar we zijn er van overtuigd dat Dmitry Bortnyansky, Maxim Berezovsky en vele anderen zeker een vaste stek verdienen op West-Europese concertprogramma’s.

Juan Crisóstomo Jacomo Antonio de Arriaga y Balzola: pionier van het muzikale nationalisme of Spaanse Mozart? Il Fondamento stelt u graag voor de keuze. Mozart en Arriaga hebben immers heel wat met elkaar gemeen: beiden zijn wonderkinderen en kwamen veel te vroeg aan hun einde.







Festivalster TOM BEGHIN

Het is een goede gewoonte geworden: Klara en het Festival van Vlaanderen - Brugge geven jonge Vlaamse musici een podium. Dit jaar is Tom Beghin onze muzikale gast. Met het Mozartjaar in het achterhoofd, niet toevallig een pianofortespeler. Tom Beghin wordt alom geprezen als een welsprekende, gevoelige, en originele uitvoerder. Hij wordt gerekend tot de aanvoerders van een nieuwe generatie vertolkers van muziek uit de 18de en de vroege 19de eeuw. Hij schitterde als solist in tal van concerten in Europa, de Verenigde Staten en Canada, en met tal van vooraanstaande orkesten (op historische instrumenten). Een van de meest opmerkelijke prestaties was een concertreeks met alle sonates van Beethoven op historische instrumenten in Merkin Hall (NY). Tijdens dit Festival kan U met Tom Beghin kennis maken op diverse manieren: als solist, als liedbegeleider, als pianist in kamermuziek, als bevlogen docent …

Vorige pagina...