Nicole Van Opstal

Laatste deel van het ERU-concert van deze week: de Vlaamse polyfonisten in het 15e- en 16e-eeuwse Italië door het Collegium Vocale o.l.v. Paul Hillier van op het Festival van Saintes op 17 juli van vorig jaar. Je hoort Tota pulchra es van Heinrich Isaac, Vox in rama a 5 van Giaches de Wert, Beata es Maria a 4 van Jacob obrecht en Infelix ego a 6 van Adriaan Willaert.

Presentatie: Nicole Van Opstal
Samenstelling: Joachim Brackx
Contact:
nicole@klara.be

  • François Couperin: Premier Ordre: La Françoise uit Les Nations, suite voor orkest (Hespèrion XX o.l.v. Jordi Savall) - Astrée ES-9965
  • Jacques Martin Hotteterre: Suite I in g voor traverso en basso continuo (Wilbert Hazelzet, traverso; Jaap ter Linden, viola da gambe; Konrad Junghänel, theorbe; Jacques OGG, klavecimbel) - Glossa GCD-920801
  • Heinrich Isaac: Tota pulchra es (Collegium Vocale o.l.v. Paul Hillier) - ERU-concert
  • Giaches de Wert: Vox in rama a 5 (Collegium Vocale o.l.v. Paul Hillier) - eru concert
  • Jacob Obrecht: Beata es Maria a 4 (Collegium Vocale o.l.v. Paul Hillier) - eru concert
  • Adriaan Willaert: Infelix ego a 6 (Collegium Vocale o.l.v. Paul Hillier) - eru concert
  • Carl Philipp Emanuel Bach: Heilig, Wq 217 voor soli, koor en orkest (Joanne Lunn, sopraan; Elisabeth Jansson, alt; Jan Kobow, tenor; Gotthold Schwarz, bas; Kammerchor Stuttgart & Barockorchester Stuttgart o.l.v. Frieder Bernius) - Carus 83.212
  • Muzio Clementi: Sonate Op. 37 nr. 2 in G (Jos Van Immerseel, pianoforte) - Accent ACC-67911-D
  • Tomaso Albinoni: Concerto in d voor hobo, strijkers en basso continuo (Anthony Robson, hobo; Collegium Musicum 90 o.l.v. Simon Standage) - Chandos CHAN-0579

 

 

Ondertitel:  De Poenitentia

 

tekst: Savonarola. “Meditatie op Psalm 50

 

Bossuyt 1985 p. 74-75:
Het motet Infelix ego is bekend uit twee belangrijke handschriften uit de Este-bibliotheek en het werd ca. 1556 in een verzameldruk uitgegeven. Naar alle waarschijnlijkheid heeft Willaert hertog Ercole dat werk aangeboden samen met zijn Principum salve decus, een ode ter ere van de hertog.
Willaert laat in dit motet een van de partijen, als cantus firmus, Josquins ostinato uitvoeren op de woorden Miserere mei Deus, zodat deze compositie, die dus vermoedelijk voor Ercole II werd geschreven, zowel naar Josquin en Ercole I als naar Savonarola (van wie de tekst is) verwijst...  overduidelijk bewijs hoezeer Willaert aan het Este-hof vereerd werd, ook nadat hij Ferrara voor Venetië had verwisseld.