Willaert nieuwsbrief 060712

 

Waarde muziekliefhebber

 

Wij willen onze vereniging, de Adriaen Willaert Stichting vzw, op een belangrijke wijze promoten via onze webstek: www.adriaenwillaert.be. Daarom besteden we er ook veel zorg aan. Haast dagelijks wordt er aan gewerkt, verbeterd en aangevuld. We kunnen u al die wijzigingen niet signaleren. Dit zou onbegonnen werk zijn. Het is trouwens ook niet nodig.

Maar toch willen we nu even uw aandacht vestigen op een drietal recente aanvullingen, die u ongetwijfeld zullen interesseren.

 

1.

Vooreerst is aan de lijst van bestuursleden mevrouw Hannelore Devaere toegevoegd. Deze musicologe en bekende harpiste (specialiteit historische harp) is thuis in de wereld van de renaissancemuziek en de gespecialiseerde ensembles. Ze is bereid met haar advies onze vereniging bij te staan vooral in de programmatie en promotie van concerten van renaissancemuziek. (zie: wie zijn wij? bestuur)

 

2.

We hebben de lijst van cd's met een vijftiental recente producties kunnen aanvullen (zie discografie). Zeer opvallend is dat in deze lijst nogal wat cd's voorkomen met nummers uit de "intavolatura de li madrigali di Verdelotto". Deze publicatie uit 1536 van Andrea Antico en Ottaviano Scotto bestaat uit 22 bewerkingen voor luit en stem door Adriaen Willaert van vierstemmige madrigalen van Verdelot. Een eigenaardig repertoire, interessant om uit te voeren op kamerconcerten, maar waar musicologen nogal wat vragen bij hebben. Het gebruik om liederen te zingen door een solostem met luitbegeleiding was in die tijd wel gebruikelijk voor de meer luchtige "frottola", maar de madrigalen werden gezongen door polyfone vocale groepen. Die bewerkingen gaf men de naam "intabulaties", omdat de notatie voor de luit gebeurde niet op de traditionele manier met noten op notenbalken, maar met letters die de vingergrepen aanduidden. Waarom heeft Willaert die madrigalen bewerkt? Er zijn geen andere bewerkingen in dat genre van Willaert bekend. Ook niet van eigen madrigalen. Om hulde te brengen aan Verdelot? Waarom heeft Verdelot zelf die intabulaties niet geschreven? Misschien omdat hij geen luitist was? Zou het kunnen dat de bewerkingen toch niet van Willaert zijn, maar dat de uitgevers de naam van de beroemde koorleider van de San Marco hebben misgebruikt om de uitgave te kunnen verkopen? Die uitgave heeft een tweede (ongewijzigde) druk gekend in 1540. Het genre heeft dan een groot succes gekend en ligt wellicht mee aan de basis van de ontwikkeling van het ernstige sololied.

 

3.

In onze webstek is op het einde het REGINA COELI van Adriaen Willaert uit zijn vespers uit 1555 afgedrukt. De transcriptie van deze partituur, speciaal voor onze webstek uitgewerkt en gebaseerd op de oorspronkelijke druk bewaard in München, staat reeds geruime tijd in onze webstek maar werd onlangs in handen gegeven van een professionele computerman die er enkele "slordigheden" heeft uit verwijderd. We aanzien dit kort vierstemmig nummertje als een goede mogelijkheid voor de betere amateurskoren voor een eerste kennismaking met de religieuze muziek van Willaert. Zie: tip voor amateurskoren.

 

Met dank voor uw belangstelling.

 

Namens de Adriaen Willaert Stichting vzw.

 

Arnold Loose

info@adriaenwillaert.be

 

cd.125.

AVE MARIA KAISERIN

Kidger P095

Musik im Dom zu Aachen
Aachener Domchor. dir.
Rudolf Pohl DEUTSCHE HARMONIA MUNDI.
2005

 

O magnum mysterium

musicologische uitleg: A.B.

cfr lp 19

 

 

 

 

 

 

 

cd.126.

BONFIRE SONGS. SAVONAROLA'S MUSICAL LEGACY       Kidger P028

 

 

 

Eastman Capella Antiqua o.l.v. Patrick Marcey
Oxford: Clarendon Press
1998

 

 

Infelix ego

 

 

 

cd.127.   ITALIAN LUTE SONGS (Verdelot / Willaert)                                                             Kidger P035

 

Kidger P035

 

Derek Lee Ragin (contratenor) en Peter Croton (luit)
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992
heruitgegeven in 2001

 

 

Madonna il tuo bel viso (Verdelot/wIllaert)
Con l'angelico riso (Verdelot/wIllaert)
Se mai provasti donna (Verdelot/wIllaert)
Donna che sete (Verdelot/wIllaert)
Ben che'l misero cor (Verdelot/wIllaert)
Fuggi, fuggi, cor moi (Verdelot/wIllaert)

 

 

musicologische uitleg: Bart de Bruin

 

 

 

cd.128.    SOUNDS OF SERENITY                                                                                        Kidger …..

 

Kidger ----

 

Drienerloos Vocaal Ensemble o.l.v. Valentijn Smit
Eigen beheer
2000

 

Pater noster (versie 1) zonder het Ave Maria

 

cd 129. THE GLORY OF VENICE

 

 

Concordia o.l.v. Mark Levy
Metronome / BBC Music Magazine BBC MM 229,2003
Concertopname, gratis CD bij Music Magazine

 

-Sempre mi ride sta
-Occhio non fu giamai
-Qual dolcezza giamai
-Vecchie letrose
-A quando havea
-Liete e pensose
-ricercar nr ?
-Quando nascesti, Amore

 

 

 

cfr. cd 108

cd 130. LASCIVIOUS SOUNDS AND OTHER AMOROUS THINGS

 


Ensemble Braccio
Fortinbras Records 1603
2003

 

- O magnum mysterium / Ave Maria  (gespeeld op strijkers)

 

 

 

 

cd 131.  LA MUSIQUE PROFANE A VENISE AU TEMPS DE VERONESE

Ensemble des Cours Européennes o.l.v. Gaël de Kerret
& Ensemble Les Violes Renaissance o.l.v. Jonathan Dunford
SVO Productions 04
2004

-Sempre mi ride sta
-ricercare nr ?
-ricercare nr ?

 

 

cd 132.  MUZIEK IN DE SAN MARCO

 

 

Consortium locale o.l.v. Fokko Oldenhuis
info@consortiumlocale.nl

 

-Sempre mi ride sta
-Dilexi, quoniam exaudiet
-Tota pulchra es
-Ave virginum gemma Sancta Catharina
-Peccata mea - Quoniam iniquitatem

 

 

cd 133   UBI MUSICA

 

 

Kamerkoor Couleur Vocale
1977
www.choirmidi.nl

 

-Pater noster (versie 1)

 

cd 134.  DURUFLE. REQUIEM

 

 

Voices Chorale o.l.v. Lynne Ransom
2001
www.voiceschorale.org

 

 

-Dessus le Marché d'Arras

 

 

 

 

cd 135.    MUSICA SACRA EN LA EPOCA DE CARLOS V

Capilla Príncipe de Viana o.l.v. Ángel Recasens
AUDIO-VISUALS DE SARRIA
DD0257
2000

-In convertendo a 8 (versie 2)

musicologische uitleg: Ignace Bossuyt



cd 136.  ANTONIO DE CABEZON. Obras de musica.vol. 4

La Moranda
STRADIVARIUS.
2005

-Je fille quant dieu me donne de quoy (naar Willaert)



cd 137.  FIRENZE MEDICEA. Quant'č bella Giovinezza.

Nella Anfuso (sopraan)
STILNOVO

-Quanto sia lieto il giorno (Verdelot Willaert)



cd 138   PIVA

Duo Live Oak
GYRE 2002

-Si lieta e grata morte (Verdelot / Willaert)
-Vita de la mia vita (Verdelot / Willaert)
-Madonna qual certezza (Verdelot / Willaert)
-Ben che'l misero cor (Verdelot / Willaert)



cd 139   JOANNES VON LUBLIN: TABLATURE 1540

René Clemencic
Historic Tablatures
Edition Vol. 4
ARTE NOVA RECORDS, 1998

-Madonna il tuo bel viso (Verdelot / Willaert)



cd 140  VALDERRÁBANO : SILVA DE SIRENES

Carlos Mena
Armoniosi Concerti o.l.v. Juan Carlos Rivera
HARMONIA MUNDI 2005

-Madonna qual certezza (Verdelot / Willaert)



cd 141   VERDELOT: MADRIGALS

Alain Aubin (altus)
Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

-Madonna per voi ardo (Verdelot / Willaert)
-Amor se d'hor in hor (Verdelot / Willaert)
-Con l'angelico riso (Verdelot / Willaert)
-Donna, che sete tra le belle bella (Verdelot / Willaert)
-Quanto sia lieto il giorno (Verdelot / Willaert)
-Divini occhi sereni (Verdelot / Willaert)
-S'io pensasse madonna (Verdelot / Willaert)
-Se mai provasti, donna (Verdelot / Willaert)
-Madonna il tuo bel viso (Verdelot / Willaert)
-Quando Amor i begli occhi a terr'inchina (Verdelot / Willaert)
-Madonna qual certezza (Verdelot / Willaert)
-Fuggi, fuggi, cor mio (Verdelot / Willaert)
-Ben che'l misero cor (Verdelot / Willaert)
-Se lieta e grata morte (Verdelot / Willaert)
-Igno soave ove il mio foco alento (Verdelot / Willaert)
-Piove dagli occhi della donna mia (Verdelot / Willaert)
-Affliti spirti miei (Verdelot / Willaert)
-Gloriarmi poss'io donne (Verdelot / Willaert)
-Donna leggiadra e bella (Verdelot / Willaert)
-Vita de la mia vita (Verdelot / Willaert)
-Con lagrime e sospir' (Verdelot / Willaert)

cd 142   ANTONIO DE CABEZÓN : SPANISCHE INSTRUMENTALMUSIK ZUR ZEIT KARL V

Hespčrion XX o.l.v. Jordi Savall
Virgin

-Madonna per voi ardo (Verdelot / Willaert)
-Amor se d'hor in hor (Verdelot / Willaert) 

 

 _