Contact | Nieuwsbrief | Sitemap
De laatste gegevens zijn hier nog niet opgenomen.
Neem ter aanvulling de lijsten "oeuvre_lijst_alfabetisch"
BolC Q21
Bologna. Museo internazionale e biblioteca della musica
online:
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/cmbm/images/ripro/
gaspari/_Q/Q021/
-Se ie anj mon amie (= Sy je ne voy)
(cirkelcanon - afbeelding: 302)
Katelijne Schiltz. Music and Riddle Culture in the Renaissance. 2015, p. 284.
Each partbook of the madrigal collection Bologna Q21 has a different canon in circular notation on its opening page. In all cases, a circle surrounds a coat of arms in the form of a feather in a sheald, to which bands on both sides have been added.
BolC Q23 of BolC Q023
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/cmbm/images/ripro/
gaspari/_Q/Q023/
Normaal: 4 volumes: Cantus, Altus, Tenor. Maar Bassus ontbreekt.
Volume 1. Cantus
Lamentationes. Sabbato. sleutel : C3 1b /
finalis F en A
pp. 9v - 10r.
Tristis est anima mea. sleutel : C1
/ finalis G
pp. 11v-12r
Regina coeli. versie 2. tenor 1. sleutel
C4 1b / finalis F
pp. 14v-15v
Volume 2. Altus
Lamentationes. Sabbato. sleutel : C4 1b / finalis C
pp. 10v
-11.
Tristis est anima mea. sleutel : C3 / finalis D
p. 13r
Regina coeli. versie 2 : tenor 2. sleutel : C4
1b / finalis F en C
pp. 15v-16
Volume 3. Tenor
Lamentationes. Sabbato. sleutel : C4 1b / finalis F
pp. 10v-11
Tristis est anima mea.
sleutel : C4 / finalis G
p. 12v
Regina coeli. versie 2 : tenor 3. sleutel C4 1b /
finalis D
p. 15
Volume 4. Bassus (ontbreekt)
BolC Q24
Bologna. Museo internazionale e biblioteca della musica
handschrift uit Noord-Italië
1540 - 1550
online :
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/
cmbm/images/ripro/gaspari/_Q/Q024/
bevat:
-Passio domini nostri Jesu Christi secundum Joannem
(afbeeldingen: 28-47/121-143/218-238/306-325/370-373/414-417)
-Deus qui manus tuas (a 6)
(afbeeldingen: 47-48/143-144/238-239/325-326/373-374/417-418)
-O salutaris hostia (a 6)
(afbeeldingen: 49/145/239/326-327/375/419)
-Domine Jesu Christe amator (a 6)
ii. O bone Jesu et dulcis
(afbeeldingen: 50-52/146-148/240-241/327-329/375-377/420-422)
-Missa Benedicta es celorum
(afbeeldingen: 52-61/148-157/241-248/330-337/378-385)
BolC Q40
Bologna. Museo internazionale e biblioteca della musica
handschrift uit Noord-Italië
1540 - 1550 of begin 17de eeuw
online :
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/scripts/gaspari/scheda.asp?id=5867
bevat:
-A la fontaine (a 6 - in partituurvorm)
CambraiBM 125-128
Liedboek van Zeghere Van Male
handschrift uit Brugge:
1542
vindplaats: F Cambrai, Bibliothèque municipale
online - Cambrai (alle 593 afbeeldingen)
http://bvmm.irht.cnrs.fr/consult/consult.php?reproductionId=9973
online - digitale weergave van alle stemboeken van de oude druk - petrucci - IMSLP
http://imslp.org/wiki/Chansonnier_de_Zeghere_van_Male_(Various)
online - Petrucci
http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/0/00/IMSLP280675-PMLP455511-superius_completo.pdf
ofwel:
http://imslp.org/wiki/Category:Willaert,_Adrian/Collections
bevat :
-Missa Gaude Barbara
(afbeeldingen: f.007-010v)
-Cest doncq par moy que je suis fortune
(afbeelding: f.019)
-Missa Christus resurgens
(afbeeldingen: f.065v-069)
-Mon petit cueur nest pas a moy
(afbeelding: f.086)
-Da pacem domine in diebus nostris
(afbeelding: f.128v)
-A vous me rends comme celle du monde
(afbeelding: f.134)
-Dulces exuvie dum fata deusque
(afbeelding: f.136v)
Cambrai BM 3
Cambrai. Bibliothèque municipale
online :
http://www.culture.gouv.fr/documentation/enlumine/fr/BM/cambrai_176-01.htm
-Missa 'Quaeramus cum Pastoribus" (versie 2)
CoimU 2
Coimbra. Biblioteca Geral da Universidade
bevat:
-Missa Laudate Deum
(afbeeldingen: f22v-33v,194r-199r)
-Missa Benedicta es
(afbeeldingen: f138r-156r)
online:
https://digitalis-dsp.uc.pt/bg6/UCBG-MM-2/UCBG-MM-2_item1/index.html
bibliografische fiche:
http://almamater.uc.pt/wrapper.asp?t=%5BLivro+de+coro%5D&d=http%3A%2F%2Fb
digital%2Esib%2Euc%2Ept%2Fbg6%2FUCBG%2DMM%2D2%2FglobalItems%2Ehtml
Missa Laudate Deum (Eerste bladzijde = f 22v = blz 24)
https://bdigital.sib.uc.pt/bg6/UCBG-MM-2/UCBG-MM-2_item2/UCBG-MM-2_PDF/UCBG-MM-
2_PDF_24-C-R0120/UCBG-MM-2_0002_11-22v_t24-C-R0120.pdf
Missa Laudate Deum (vanaf tweede bladzijde tot het einde)
https://bdigital.sib.uc.pt/bg6/UCBG-MM-2/UCBG-MM-2_item2/UCBG-MM-2_PDF/UCBG-MM-
2_PDF_24-C-R0120/UCBG-MM-2_0003_23-33_t24-C-R0120.pdf
Missa Benedicta es: vanaf ff 138:
https://bdigital.sib.uc.pt/bg6/UCBG-MM-2/UCBG-MM-2_item2/UCBG-MM-2_PDF/UCBG-MM-
2_PDF_24-C-R0120/UCBG-MM-2_0013_136v-146v_t24-C-R0120.pdf
Missa Benedicta es: vanaf “Crucifixus est”
https://bdigital.sib.uc.pt/bg6/UCBG-MM-2/UCBG-MM-2_item2/UCBG-MM-2_PDF/UCBG-MM-
2_PDF_24-C-R0120/UCBG-MM-2_0014_147-157v_t24-C-R0120.pdf
HeilS X/2 - RISM B/I 153514
handschrift uit Frankfurt am Main (?)
-Cedant par moy = C'est donc par moy que ainsi suis
vindplaatsen: D Heilbronn. Stadtarchiv (bas)
online - Heilbronn
www.stadtarchiv-heilbronn.de/filadmin/daten/stadtarchiv/online-publikationen/06-musikschatz.pdf : online-publikationen - nr 6
Kidger: p. 136
Census 1/I: 1, I, p. 265 en 1, IV, p. 401
DIAMM: D-HBa MS X/2
ARCHIEF VAN DE ILLUSTRE LIEVE VROUWE BROEDERSCHAP
De manuscripten van het archief van de Illustre Lieve Vrouwe Broederschap zijn nu heel gemakkelijk online te bekijken en te downloaden.
Drie manuscripten bevatten Adriaen Willaert: ’s HerAB 72A, 72C en 75.
De eerste twee zijn van 1530-1531 en komen uit het atelier van Alamire. Ze zijn te bereiken via DIAMM.
De derde is voor de illustraties niet te downloaden via DIAMM, maar via de website van het museum: BHIC.NL.
’s HerAB 72A
tik: http://depot.lias.be/delivery/DeliveryManagerServlet?dps_pid=IE5639901
bevat twee werken van Willaert:
-ff. 2v – 19v: Missa sex vocum super Benedicta (ook toegeschreven aan Nicolle des Celliers de Hesdin)
5-st., (cantus, contratenor, tenor I en II, bassus)
behalve.
Crucifixus: 4-stemmig (cantus, contratenor, tenor I en II)
Pleni sunt: 2-stemmig (cantus en contratenor)
Benedictus: 3-stemmig (cantus, contratenor, bassus)
Agnus Dei II: 2-stemmig (tenor, bassus)
Agnus Dei III: 6-stemmig (tenor: canon indyapenthe)
-ff. 20v – 39r: Missa mi-ut-mi-sol of Missa sine nomine
5-st., (cantus, contratenor, tenor I met cantus firmus, tenor II, barricanor)
behalve: - Pleni sunt coeli: (Ct, T, B) en Benedictus: (C, Ct, T, B)
’s HerAB 72C
tik: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=1813
bevat van Willaert:
-Salva nos Domine vigilantes (versie 2 a 6) (ook toegeschreven aan Jean Mouton of Josquin des Prez)
-Infirmitatem nostram (a 5) (ook toegeschreven aan Philippe Verdelot)
‘s HerAB 75
jaartal: 1540-1542
bevat van Willaert twee missen:
-Missa Benedicta es regina coelorum
5-st. (cantus, contratenor, tenor I en II, bassus)
behalve.
Crucifixus: 4-stemmig (cantus, contratenor, tenor I en II)
Pleni sunt: 2-stemmig (cantus en contratenor)
Benedictus: 3-stemmig (cantus, contratenor, bassus)
Agnus Dei II: 2-stemmig (tenor, bassus)
Agnus Dei III: 6-stemmig (tenor: canon indyapenthe)
-Missa Gaude Barbara
4-st. (cantus, contratenor, tenor, bassus)
behalve:
in het Credo op de tekst: Crucifixus. finis: ATB
in het Sanctus op de tekst: Pleni sunt. AB
op de tekst Benedictus est: CAT
Agnus Dei II: CT
Agnus Dei III: C,Ct, TI en TII, B
online niet via Diamm
maar tik:
https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search?serviceUrl=%2Fregisters%2Ftrefwoord%2
Fregister_type%2FILVB%2528~%2529register%3Ftemplate%3Dxhtml%26apikey%3D0ea
60280-55ad-11e2-bcfd-0800200c9a66%26sort%3Dregister_naam%26direction%3Dasc
tik verder: koorboek 1540-1542 - 1232 – 157 – 02
tik daarna: “inzien register”
voor de illustraties van de Missa Benedicta es: 131v (scan: 264) tot 154r (scan: 309)
voor de Missa Gaude Barbara: 180v (scan: 362) tot 201r (scan: 403)
KBR - Fétis 1685 A1
1554/10
Evangelia dominicorum et festorum dierum musicis numeris pulcherrima & ornata.
[Nuremberg, Johann vom berg en Ulrich Neuber, 1554.]
vol. 6, nr 33: Peccavi supra numerum
LeidGA 1441
Leiden. Gemeentearchief. Archieven van de Kerken
Koorboek D
afkomstig waarschijnlijk uit Amsterdam om te gebruiken in de Sint-Pieterskerk te Leiden (NL)
Muziek gekopieerd door Johannes Flamingus
tussen 1549 en 1565
online :
https://www.erfgoedleiden.nl/schatkamer/koorboeken-pieterskerk/bladeren-in-koorboeken
tik: “componisten” en dan “koorboek D, folio 196”
bevat:
-Infirmitatem nostram quesumus Domine / Fors seulement
LeidGA 1442
Leiden. Gemeentearchief. Archieven van de Kerken
Koorboek E
afkomstig waarschijnlijk uit Amsterdam om te gebruiken in de Sint-Pieterskerk te Leiden (NL)
Muziek gekopieerd door Johannes Flamingus
tussen 1549 en 1565
online :
https://www.erfgoedleiden.nl/schatkamer/koorboeken-pieterskerk/bladeren-in-koorboeken
tik: “componisten” en dan “koorboek E, folio 99 en folio 203”
bevat:
-Pater noster qui es in coelis (versie 1 a 4)
-Magnificat quarti toni: Et exultavit spiritus meus (versie 4? - primi toni?)
ModE F. 2.29
ca. 1535
Modena, Biblioteca Estense e Universitaria I-MOe MS {alpha}.F.2.29 (Lat. 1232)
handschrift uit Ferrara
-[Intercessio quesumus] domine beate Barbare virginis (alleen een fragment van de tenor bewaard)
Zeer beschadigd handschrift, gekopieerd in Ferrara door Jean Michel, vaste kopiist aan
het hof d'Este te Ferrara, voor gebruik aan het hof van Ercole II d'Este, hertog van
Ferrara (1508-1559).
Zelfde handschrift: F BNN 4599
-Jay veu le regnart et le loup
Zelfde handschrift: GB LonBL 19583 (Alt)
Kidger: p. 140, 154 en 162/163
Census. II, 50 en 163
RISM: B IV/5 p. 268 – 269
DIAMM:
Londen: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=1876
Modena: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=962
Parijs: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2386
-[Intercessio quesumus] domine beate Barbare virginis (alleen een fragment van de tenor bewaard)
Zeer beschadigd handschrift, gekopieerd in Ferrara door Jean Michel, vaste kopiist aan
het hof d'Este te Ferrara, voor gebruik aan het hof van Ercole II d'Este, hertog van
Ferrara (1508-1559).
Mus.ms. 16
München. Bayerische Staatsbibliothek
afkomstig uit München
Gekopieerd voor de hofkapel van Albrecht V, hertog van Beieren
na 1547, waarsch. 1552-1556
online:
bsb00079114
volledig / in kleur / 1 koorboek / 728 beelden
Kidger: p. 155
Census: vol. 2, p. 192
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2191
bevat:
-Clare sanctorum senatus apostolorum
(afbeeldingen: 139-157)
Mus.ms. 19
München. Bayerische Staatsbibliothek
afkomstig uit München
Gekopieerd voor de hofkapel van Albrecht V, hertog van Beieren
waarschijnlijk tussen 1531 en 1540
online: bsb00079116
volledig / in kleur / 1 koorboek / 356 beelden
Kidger p. 155
Census: vol. 2, p. 192
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2192
bevat:
-Benedicta es celorum regina et mundi (versie 1 a 4)
ii. Per illud ave prolatum et tuum
(afbeeldingen: 103 tem 116)
Mus.ms. 42
München. Bayerische Staatsbibliothek
Gekopieerd in München ca. 1531 voor de hofkapel van Willem IV (1493-1550) en Albrecht V (1528-1579)
online: bsb00079126
volledig / in kleur / 1 koorboek / 586 beelden
-Missa Mente tota supplicamus. (Bildnr. 329 – 456)
Mus.ms. 260
München. Bayerische Staatsbibliothek
Waarschijnlijk afkomstig uit de Lage Landen (1539-1550) maar doorgegeven aan
Willem V, hertog van Beieren in 1585.
online: bsb00078983
volledig / in kleur / 1 koorboek / 192 beelden
bevat:
-Missa Benedicta es [enkel Pleni sunt caeli voor sopr. 1 en Agnus Dei II voor tenor) (Bildnr. 41)
Kidger p. 156
Census: vol. 2, p. 205
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2199
Mus.ms. 274a
Motetten und geistliche Lieder. BSB Mus.ms 1503b
http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0010/bsb00104612/images/index.html?seite=00005&l=de
-Ne procias
Mus.ms. 274a
Motetten
-Dulces exuviae
-Dessus le marché d'Arras
http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0008/bsb00083911/images/index.html?seite=00011&l=de
MusBS 1501
München. Bayerische Staatsbibliothek
uit Beieren, waarschijnlijk gekopieerd in Augsburg, ca. 1570
online: bsb00031682
324 beelden
Kidger p. 156
Census: vol . 2, p. 216 en vol. 4, p. 443
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2213
bevat:
-Dessus le merchy d’Arras (Dessus le marché d’Arras)
(afbeeldingen: superius 31, alt 111, tenor 191, bas 273)
Mus.ms. 1503
Mus.ms. 1508
München, Bayerische Staatsbibliothek
Chansons françaises
ca. 1550, afkomstig uit de Nederlanden
6 stemboeken
online – ms 1508 – München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00104651 (p. 124/174)
-Alaventure pensant en fin gaigner
-Hellas ma mere hellas maman les dentz
-Qui la dira la peine de mon coeur
-La roussee du moy de may ma gate
-Je ny scaurois chanter ne rire
-Sonne my donc quant vous ires
-A la fonteine du prey Margot set
-Or suis ie bien au pire de mes malheureulx
-Vous ne lares pas si ie puis
Kidger p. 156
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2218
Mus.ms. 1516
München. Bayerische Staatsbibliothek
(alt ontbreekt)
Afkomstig uit Beieren, waarschijnlijk gekopieerd in Augsburg
ca. 1530-1540
online – ms 1516 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00104653
(nr 152, p.
176/270)
Kidger p. 157
Census: vol. 2, p. 222 en vol. 4, p. 444
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2219
bevat:
-Cest dant par moy (C’est donc par moy – discant : afb. 279 – tenor : afb. 473 – bas : af
667)
-Larouset (La rousée du mois de Mai – discant : afb. 299 – tenor : afb. 493 – bas : afb
687)
Mus.ms. 1536
motetten
1583
zwart – wit / 146 bladen
online: bsb00080189
-[Cum invocarem exaudivit me ] In tribulatione dilatasti mihi
-Praeter rerum seriem parit deum
ii. Virtus sancti spiritus opus illud
-Inviolata integra et casta es Maria
ii. Tua per praecata dulcisona nobis
-Benedicta es coelorum regina
ii. Per illud ave prolatum et tuum
-Verbum supernum prodiens nec patris linguens
ii. Se nascens dedit socium convescens
-Te deum patrem ingenitum te filium
ii. Laus deo patri parilique proli
-Salva nos domine vigilantes custodi
Kidger p. 157
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2220
Mus.ms 1627
-Joisance (tabulatuur voor luit)
http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0010/bsb00104628/images/index.html?fip=193.174.98.30&seite=
17&pdfseitex=
MunU 326
München. Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität
(enkel de cantus)
handschrift uit Beieren, waarschijnlijk gekopieerd in Augsburg,1543
online:
???
Kidger p. 158
Census: Vol. 2, p. 243 en Vol. 4, p.449
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2238
bevat:
-Rex autem David
(afbeelding: 41)
-Pater noster qui es in coelis (versie 1 a 4)
ii. Ave Maria gratia plena dominus tecum (versie 3 a 4)
(afbeeldingen : 57-60)
MunU 327
München. Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität
handschrift uit Beieren, waarschijnlijk gekopieerd in Ingolstadt, 1543
(enkel de tenor)
online:
http://epub.ub.uni-muenchen.de/12049/1/Cim._44b-2.pdf
(in kleur)
Kidger p. 158
Census: Vol. 2, p. 244 en Vol. 4, p. 449
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2239
bevat:
-In diebus illis [erat vir Babyloniae]
ii. [Susanna aliquando ingrediebatur] Et senes videbant
iii. Deus [qui] absconditorum es cognitur
(afbeeldingen: 9-14)
MunU 401
München. Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität
afkomstig uit Oostenrijk, 1536-1540
misschien gekopieerd in Augsburg
online:
http://epub.ub.uni-muenchen.de/11846/1/Cim._44i-1.pdf
(in kleuren)
Kidger p. 158
Census: Vol. 2, p. 246
DIAMM : http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2246
bevat:
-O Crux splendidior cunctis astris mundi
ii. Dulce lignum dulces clavos
-Ave maris stella die mater alma (versie 1 a 5)
ii Monstra te esse matrem sumat per te
-Sancta et immaculata virginitas quibus
ii. Cum iocunditate conceptionem beatae
ParisBNC 851
Het zg. Bourdeney Handschrift
Misse in musica di diversi compositori et altri Copositioni
Oorsprong: Parma of Ravenna
einde 16de eeuw.
603 beelden
Om het te vinden, probeer achtereenvolgens:
1. Bibliothèque Nationale de France
2. Gallica
3. Invullen in het zoekvenster: Bourdeney
4. Tik op: Misse in musica di diversi compositori… (zorg dat rechts is ingesteld: “sort by
relevance”)
5. Tik rechts: View this document in GallicaLabs.
Je ziet nu het document: Het manuscript is zeer uitzonderlijk,vooreerst door het grote
aantal composities (469 verdeeld over 579 pagina’s) en verder door de manier van
noteren: nl. als partituur. Het telt 33 composities van Willaert , zowel religieuze als
profane, en 160 van Cypriaen De Rore.
6. Rechts onder zie je: “page” (je krijgt een venster met alle paginanummers)
Een onbekende, blijkbaar een grote fan van Cypriaen De Rore, heeft tussen de
composities van Cypriaen een aantal lovende uitspraken geschreven.
7. Zoek de pagina’s 130 (Viva mai sempre. Il Divino Cypriano Rore), 132 (Viva Cypriano),
135 (Viva il dotto Cypriano), 137 (Cypriano Rore Mai Morirà ne mai nascerà un altro), 140
(Exempio de gli altro), 145 (Cypriano ???) en 173 (Viva Cyriano. Il p(rim)o di tutti). Iedere
tekst telkens op een andere bladzijde.
Om te vergroten: links tikken op het symbooltje met +, dan met zoom, dan “agrandir” en
dan schuiven tot de gewenste plaats.
ca. 33 composities van Adriaen Willaert, religieus en profaan
-Regina celi [a 3]
-Kyrie
-Pater noster qui es in celis
-Vado ad eum qui misit me
-Sel veder voi m’ancide et evvi grant
-Amor da che tu vuoi pur ch’io m’arrischi
ii Gentil coppia eccelente chi vi mira
-Se la gratia divina non mi tra
-Vous ne l’aures pas si ie puis
-Joussance vous donnerai
-Helas ma mere
-Qui la dira
-Puis qu j’ai perdu ma maistresse
-Vous aures tout ce qui est mien
-Mort ou merci en languissant j’attens
-Je l’ay Aimee
-Sonnez mi donc quand vous ires
-Pis ne me peult venir
-Je ne scaurois chanter ne rire
-Mon petit cueur tu nes plus mien
-Baises moi tant tant
-Sire don dieu tant ils sont aises
-A la fontaine du pre Margot s’est baignee
-Puis donc que ma maistresse
-Qui a beau nez beuvra à la bouteille
-Faute d’argent c’est douleur non pareille
-Or suis ie bien au pire de mes malheureux
-En douleur en tristesse
-Mon cueur mon corps mon ame mon avoir
-Douleur me bat
-Petite camusette (versie 2 a 6)
-De retourner mon ami je te prie
-Qui veult aimer il fault estre
-La rousee du mois de may
vindplaats: F Parijs Bibliothèque Nationale BNC 851
Kidger: p. 160-162
DIAMM: http://www.diamm.ac.uk/jsp/Descriptions?op=SOURCE&sourceKey=2378
CMME: http://www.cmme.org/database/sources/156
Het manuscript is zeer uitzonderlijk: vooreerst door het grote aantal
composities (469
verdeeld over 579 pagina’s) en verder ook door de manier van noteren: de
partituur.
Het is duidelijk van Italiaanse oorsprong maar het is moeilijk de juiste plaats van
herkomst te bepalen. De grote aanwezigheid van werken van Cypriaen De Rore, ca. 160,
en Costanzo Porta
verwijst naar Ferrara en Parma. De kopiist heeft duidelijk kunnen
beschikken over
een rijke verzameling van composities. En waar zou hij die beter hebben
kunnen aantreffen
dan in deze streek.
MISCHIATI, O., Un'antologia manoscritta in partitura del secolo XVI. Il ms.
Bourdeney della Bibliothèque Nationale di Parigi , Rivista italiana di musicologia, 10
(1975) p.265
De kopiist schreef in de rand van de inhoudstafel: "Viva Cypriano Rore Mai morirà."
Vertaald: Leve Cypriaen die nooit zal sterven! Daaruit kan besloten worden dat het
handschrift
vóór de dood van de componist is gemaakt, dus
vóór 1565.
Ook op nog een zestal andere plaatsen staat een dergelijke slogan ter ere van Cypriaen
De Rore. Zie pp 130, 132, 135, 137, 140, 145 en 173.
SGallS 463
Sankt Gallen. Stiftsbibliothek
"Tschudi Liederbuch"
Gekopieerd door Aegidius Tschudi in Glarus of omgeving (Zwitserland), ca. 1540
online:
http://www.e-codices.unifr.ch/en/csg/0463/13v/medium
bevat:
-Dulces exuviae desperata quae te dementia (versie 1 a 3)
(lied nr 30, alleen cantus f. 13v)
-Rex autem David cooperto capite incedens (a 4)
(lied nr 108, cantus f. 37r, altus f. 97r)
-Ie laÿ aymee septans e dimÿ (Je l’ai aimée bien sept ans et demi - a 5)
(lied 196, cantus f. 68v, cantus II f. 127, altus f.126)
UtreR 3.L.16 "Lerma Codex"
Utrecht. Universiteitsbibliotheek.
"Lerma Codex"
afkomstig uit Lerma (Spanje).
1600 - 1620
bevat:
-Si pur ti gardo = Se pur ti guardo (zonder tekst - toegeschreven aan Orlando)
online soms niet beschikbaar
VatG XII.4
Vaticaanstad. Biblioteca Apostolica Vaticana.
MS Cappella Giulia
online:
http://digi.vatlib.it/view/MSS_Capp.Giulia.XII.4/0062
-Magnum hereditatis misterium templum (nr 11, ff. 29v - 31)
-O salutaris hostia que celi pandis (nr 36, ff. 106v - 108)
VatP 1976 – 1979
handschrift Alamire
online:
bevat de cantus van:
-Pater noster [versie 1 a 4] (nr 1, ff. 2v – 4v)
VatP 1980 - 1981
Vaticaanstad. Biblioteca Apostolica Vaticana.
MSS Palatini Latini
online:
bevat tenor van:
-Saluto te sancta virgo Maria domina [a 4] nr. 14. ff. 70v - 71v
ii. Rogo te ergo per illud gaudium
-Salva nos domine vigilantes custodi nos [a 6] nr 21 ff. 75
VatS 19
Vaticaanstad. Biblioteca Apostolica Vaticana.
Cappella Sistina
handschrift gemaakt ca. 1535 – 1537 door de kalligraaf Johannes Parvus voor Paus
Paulus III, voor gebruik in de Sixtijnse Kapel.
http://digi.vatlib.it/view/MSS_Capp.Sist.19/0226/image?sid=cc414be675b0d98e57de
38e0f70f262c#current_page
bevat van Adriaen Willaert, maar hier toegeschreven aan Hesdin:
-Missa Benedicta es coelorum regina [a 5]. ff. 111v – 129r
VatS 38
Vaticaanstad. Biblioteca Apostolica Vaticana
Cappella Sistina 38
handschrift, gekopieerd door de kalligraaf Johannes Parvus rond 1550 – 1563 voor Paus Pius IV om te gebruiken in de Sixtijnse kapel
bevat 39 motetten
http://digi.vatlib.it/view/MSS_Capp.Sist.38/0298/image?sid=2adaa4260f406840
edf2757627e5b24c#current_page
Bevat twee motetten van Adriaen Willaert, het tweede hier toegeschreven aan Jean Mouton:
-Beatus Laurentius orabat dicens Domine ff. 147v – 149v
-Salva nos Domine vigilantes custodi nos ff. 154v – 155r
VatS 46
-Enixa est puerpera
Parvoque lacte pastus est
online – ms - Capp.Sist. 46 ms. 46. foll. 44
https://digi.vatlib.it/view/MSS_Capp.Sist.46
VatVM 571
Vaticaanstad. Biblioteca Apostolica Vaticana
Vaticani Musicali
handschrift gemaakt in Rome ca. 1520 – 1530 door verschillende schrijvers (de
koorleden?).
http://digi.vatlib.it/view/MSS_Vat.mus.571/0006/image?sid=28a6780db2ab515d
2a25ecf16c64a4cd
bevat van Adriaen Willaert:
-Ecce dominus veniet et omnes sancti eius [a 5] f. 2v
-Omnipotens sempiterne Deus qui huius diei [a 4] f. 3r – 3v
-Salva nos domine vigilantes [a 6] f. 9v
-Peccavi super numerum arene maris [a 5] f. 25v – 26r
ii Quoniam iniquitatem meam
-Pater noster qui es in coelis [a 4] f. 27v – 28r
ii. Ave Maria gratia plena dominus tecum [a 4] f. 28v – 29r