Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap


Oeuvre

OEUVRE ALFABETISCH : F

We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

F


164.   
Kidger b206, p. 19 en p. 237
FACTUM EST VERBUM DOMINI

Kidger p. 237 : van Jachet de Berchem

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Factum est verbum
2. Ego vox clamantis

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c3-c3-F3 / finalis: G
2. Ego vox clamantis: finalis: C
5 x dezelfde cantus firmus in de tenor: Ego vox clamantis. Soms een kwint lager. De laatste keer: snellere noten.

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum VI vocum liber primus nr 15

8. tekst :

Factum est verbum Domini super Joannem, filium Zachariae, in deserto. Et venit in omnem regionem Jordanis, praedicans baptismum poenitentiae in remissionem peccatorum.

Ego, Vox clamantis in deserto : Parate viam Domini; rectas facite semitas ejus :
omnis vallis implebitur, et omnis mons, et collis humiliabitur : et erunt prava in directa, et aspera in vias planas : et videbit omnis caro salutare Dei nostri


Lucas 3, 2-6

Het woord van God kwam over Johannes, de zoon van Zacharias, in de woestijn.
Daarop begon hij in heel de streek rond de Jordaan op te treden en een doopsel van bekering te preken tot vergeving van zonden.
Een stem van iemand die roept in de woestijn: Bereidt de weg van de Heer, maakt zijn paden recht.
Elk dal moet gevuld, elke berg of heuvel geslecht worden; de kronkelpaden moeten recht, de ruwe wegen effen worden.
En heel de mensheid zal Gods redding zien.

(Willibrordvertaling 1975)

9. Eerste gedrukte uitgave:

1542, Venetië, Antonio Gardano, Musicorum sex vocum . liber primus nr 30. (hier de secunda pars ten onrechte aan Willaert toegeschreven)
1558, Neurenberg, Montanus (Johann von Berg) en Ulrich Neuber, Novum et insigne opus musicum. Cantionum sex vocum.

10. RISM:

1542a - W 1112 / 15584

11. CMM:

3-04 p. 75 (bron: 1542a)

12. vindplaatsen:

ms: I-Trev BC 8 (de twee delen aan Jachet)
druk 1542: A 
Wn - B KBR (C) II.91.360B - (ATBQ) II.91.361 - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) - Mbs (Zie hier verder : online)- Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

13. andere recente uitgaven:

online – 1542 - München:
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de//view?id= bsb00074422

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. M.J. Van Berchum. De Motetten van Jacquet De Berchem (ca 1505-1567). Instituut Kunstgeschiedenis en Muziekwetenschap. Faculteit der Letteren. Universiteit Utrecht. 2002.

“Gecomponeerd met gebruik van de Cantus-firmustechniek. Deze cantus-firmus wordt vijfmaal gepresenteerd.”
 
Kidger p. 19 : Seconda pars mistakenly attributed to Adrian VV

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

Kidger p. 97-98
FANTESIE ET RECERCHARI A TRE VOCI. ACCOMODATE DA CANTARE ET SONARE PER OGNI INSTRUMENTO … COMPOSTI DA LO ECCELLENTISS. ADRIANO VULGHART ET CIPRIANO RORE

Venetië. Girolamo Scotto. 154934

Van Adriaen Willaert:
-Se' l veder voi m'ancide
-Sur le joly joly jonc ma doulc'amye
8 ricercare's C2-C3-C4-C5-C6- C7-C8-C10

vindplaatsen
 : D Mbs (Zie hier verder : online)  GB Londen. British Library

andere recente uitgaven :

online – München – 4 Mus.pr. 91
Stimmbuch Viewer (digitale-sammlungen.de)

online - 154934– Londen (zwart-wit)
https://repository. royalholloway.ac.uk/file/ 54c31d9f-d737-ca5d-d88f- 56e7f801c30a/1/K3b4_complete_ file_for_printing.pdf

=====

165.
Kidger  F057, p. 9O, p. 106, p. 115, p. 162, p. 335, p. 264, p. 349
FAULTE D’ARGENT a 6
Faute d'argent

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1.Faulte d'argent
2.Qui a beau nez beuvra en la bouteille
= Qui a bu ne beuvra 
= Qui abeau ne beuvra

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c3-c3-F4 / finalis: G klein
deel II : c1-c3-c4-c4-c4-F4

5. aantal stemmen:

6-st.
1. S, CT, VI (resolutio),V (fuga in subdiapente), T, B
2. Residuum: fuga in dyapente

6. genre :

chanson

7. reeks :

mellange de chansons

8. tekst :

Faulte d’argent
C’est douleur non pareille
Si je le dis,
Las je scay ben pourquoy!
Sans de quibus
Il se fault tenir quoy.
Femme qui dort
Pour argent on l’esveille

(Sensuivent) 

Gebrek aan geld
Is leed zonder gelijke
Ik weet heel goed
Waarom ik het zeg.
Zonder geld
Moet je je rustig houden.
Geld kan een slapende
Vrouw wakker maken.

vertaling: didactiekwijzer.nl

Residuum:
Qui a beau nez beuvra à la bouteille,
qui a argent sera le bienvenu entre les dames
très bien entretenu,
pour vous ne dors,
j'ay la puce'en l'oreille.


“This rather blunt variant of the French text seems to have more unpleasant overtones than the one set by Josquin, which at least merely suggests that a sleeping woman will awake spontaneously in response to money.” Mick Swithinbank.

9. eerste gedrukte uitgaven:

154413, Antwerpen, Tielman Susato. Le cincquiesme livre contenant trente & deux chansons à cincq et à six parties.
1560, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons

10. RISM:

154413 / 1560b / 15722

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/34563/

12. vindplaatsen:

msParisBNC 851 Bourdeney (pp. 498-499) (Zie hier verder : online) - GB LonBL 
druk 154413: Wn - KBR (Zie hier verder : online) – GB British Library (zwart-wit)
druk 1560Berlijn (superius)
druk 1572: B KBR 
www.KBR.be (B) - F Bnf (onvolledig) (Zie hier verder : online)

13. andere recente uitgaven:


online – ms Bourdeney – Parijs Bibliothèque Nationale 
BNC 851 (pp. 498-499)
https://gallica.bnf.fr/ark:/ 12148/btv1b550075091/f510. image.r=Bourdeney


online – 154413 – Brussel
Premier [- le dixiesme] livre des chanco[n]s a quatre parties [...] - Detail (kbr.be)
In “Le cinquiesme livre des chansons a quatre parties”. In ieder stemboek, telkens : folio VII verso en VIII recto

superius :    https://uurl.kbr.be/1563839
contratenor :         https://uurl.kbr.be/1563843
tenor :                
https://uurl.kbr.be/1563841
bassus :       https://uurl.kbr.be/1563845
quinto & sexto :    
https://uurl.kbr.be/15638457
(5de en 6de stem vormen samen een fuga in subdiatessaron en ook in het tweede deel: qui a beau : residuum fuga in dyapenthe)

online – 1572 – Parijs Bnf (onvolledig)
https://gallica.bnf.fr/ark:/ 12148/bpt6k992839g

vol. 2: contratenor of altus, 2de superius en 2de bas
vol. 3: bassus, 2de contratenor, 2de tenor

online - partituur in moderne noten – CPDL (1544 – André Vierendeels – notenwaarden gehalveerd)
dl 1
Finale 2008a - [Willaert-Faulte d'argent] (cpdl.org)
dl 2. 
http://www0.cpdl.org/wiki/ index.php/Qui_a_beau_ne_ beuvra_(Adrian_Willaert)
ofwel :
https://www.cpdl.org/wiki/ images/8/8e/Willaert-Qui_a_ beau_ne_beuvra.pdf

-facsimile: Brussel: Editions culture et civilisation, 1970. (Corpus of Early Music, 6) (KBR en KULeuven)

-Bernstein, Jane A.., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York 1992.

-Brown, Howard Mayer, ed. Theatrical Chansons of the fifteenth and early sixteenth Centuries, Cambridge, 1963

-Musiques en Flandres (SSATTB), deel 2

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt. op. cit. 1998. P. 99 en p. 122:

"gebaseerd op een volkslied dat reeds vanaf het begin van de eeuw een groot aantal componisten heeft geïnspireerd. Hier wordt de melodie in canon gezongen door de middenste stemmen, terwijl twee andere stemmen de melodie imiteren boven en onder.

17. Sara Iglesias.

Les six voix sont organisées selon une texture polyphonique très dense qui met en oeuvre canon, imitation, tuilage des voix et, pour accentuer des passages, des parties homophones. (...)
Par ailleurs, cette mélodie ressemble curieusement à la séquence liturgique du Requiem, ‘Dies irae, dies illa’,  canonisée pendant le Concile de Trente (1545-1563). On peut se demander si cela n’était pas une pique ironique de la part des saltimbanques face à un clergé souvent bigot et immoral à la fois. Willaert combine donc un texte comique et populaire avec une écriture stricte et polyphonique, tout en témoignant parfois d’un regard ironique. »


Ontledende bespreking in: "De puces et de chiens. Métaphores animales dans la chanson française du XVIe siècle"
http://musique.ehess.fr/ docannexe.php?id=171

17a.
 Marc Honegger. Paul Prévost. Dictionnaire des oeuvres de l'art vocal. Parijs. 1992. vol. 1, p. 681.

"La version de Willaert présente aussi la particularité d'avoir une"suite" tout à fait dans l'esprit proverbial et populaire du texte orginal."

OPNAMEN:

Alle hieronder genoemde opnamen brengen alleen het eerste deel.

18. lp’s:


-*lp 2 A French Collection (enkel eerste deel)
The King's Singers samen met leden van The Early Music Consort of London o.l.v. David Munrow
Twee zangers zingen de canonstemmen, de overige partijen worden door blokfluiten en strijkers gespeeld. 
EMI CSD 3740
=lp 53: The King's Singers' Madrigal History Tour
=cd 5 = cd 149

19. cd’s:

-*cd 5 THE KING’S SINGERS’ MADRIGAL HISTORY TOUR
samen met The Early Music Consort of London o.l.v. David Munrow 
Twee zangers zingen de canonstemmen, de overige partijen worden door blokfluiten en strijkers gespeeld. 
=lp 2 =cd 149

luister ook op YOUTUBE : Faulte d'argent - YouTube (stilstaand beeld)
luister ook op SPOTIFY : nummers – faulte d’argent
luister ook op IDAGIO : 
https://app.idagio.com/ works/23126541

-cd 75 Josquin Desprez: Master of Musicians
Songs and instrumental music by Josquin des Prez, his pupils and contemporaries
Musica Antiqua of London o.l.v. Philip Thorby
andere Franse tekst?
SIGNUM RECORDS SIGCD025

Luister ook op SPOTIFY : nummers – Ego sum pauper of Pauper sum ego. (eerste deel)

-cd 149 French Songs
The King's Singers & The Early Music Consort of London o.l.v. David Monrow
MONS MUSIC GROUP CMG 1104 
=lp 2 = lp 53 = cd 5

cd 252. ADRIAN WILLAERT. CANZONE
Noël Akchoté, gitaar
Label: Noël Akchoté Downloads
– AWC-1
2015

20. duur: (de snelste tov. de langzaamste uitvoering)

1’09  Akchoké - 1’56” The King’s Singers

22. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance.

deel I: Faulte d’argent c’est douleur non pareille

http://ricercar-old.cesr.univ- tours.fr/3-programmes/ basechanson/03231-3.asp? numfiche=2772

deel II : Qui a beau nez beuvra en la bouteille

http://ricercar-old.cesr.univ- tours.fr/3-programmes/ basechanson/03231-3.asp? numfiche=7555

=====

166.
Kidger b208, p.139, p. 238
FERENDUM EST AEQUO

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

1 b / sleutelcombinatie : c1 – c2 op het einde c1 – c3 – F4 –g3 – F4 / finalis : D

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/31553/
nr 24. Ook zonder tekst
of
Motetten. Primus Discantus - ORKA (Open repository Kassel) (uni-kassel.de)

12. vindplaatsen:

msKasL 38. lied nr 24 – geen tekst (zie hier verder : online)

13. andere recente uitgaven:

online - ms – Kassel - Murhard'sche Bibliothek (zonder tekst)

https://orka.bibliothek.uni- kassel.de/viewer/!image/ 1308571005865/66/

online : lied nr 24 (zonder tekst)
primus discantus - p. 66/32v
https://orka.bibliothek.uni- kassel.de/viewer/image/ 1308571005865/66/LOG_0046/
secundus discantus – p. 63/31r
https://orka.bibliothek.uni- kassel.de/viewer/image/ 1308571096904/63/LOG_0046/
altus -  p. 70/34v
https://orka.bibliothek.uni- kassel.de/viewer/image/ 1308571160287/70/LOG_0047/
tenor – p. 63/31r
https://orka.bibliothek.uni- kassel.de/viewer/image/ 1308571215204/63/LOG_0048/
bassus vel quintus vel vagans – 65/32r
https://orka.bibliothek.uni- kassel.de/viewer/image/ 1308573866802/65/LOG_0047/

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

167.
Kidger D018, p. 164, p. 184, pp. 247-248
FESTUM NUNC CELEBRE MAGNAQUE GAUDIA

2. ondertitel:

In festo Ascensionis Domini

3. gecomponeerde delen:

2. Conscendit jubilans laetus ad ethera
4. Oramus Domine conditor inclite devotos
6. Presta hoc genitor optime maxime

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

2. Conscendit (a 4)
4. Oramus (a 4)
6. Presta hoc (a 5 - Fuga in dyapenthe)

6. genre :

Hymne

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/34719/

13. andere recente uitgaven:

Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978, p. 290

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563 naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso. Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

168.
Kidger B047, p. 29, p. 208
FLETE OCULI, RORATE GENAS

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Flete oculi (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

wereldlijk motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum Liber secundus, nr 12

8. tekst :

Flete oculi, rorate genas pectus que rigetis,
Semper, semper enim sors fit acerbas magis.
Immo rigete, nec os nec pectora moesta rigetis,
Nam fletus curas mollificare solet.
Vita mihi est curis miseram traducere vitam,
Utque obeam curis unica cura mea est.
(Latijn)

Huil maar ogen. Blijf maar druppelen op mijn wangen en borst.
Want steeds maar, steeds maar veroorzaakt mijn lot bittere pijn.
Laat maar stromen. Wil mijn mond en borst als nooit voordien bevochtigen,
want enkel tranen kunnen mijn pijn verlichten.
Mijn leven is één brok ellende.
Zo zie ik maar één onheil: het is dat van mij.

9. eerste gedrukte uitgaven:

1545, Venetië, Antonio Gardano, Musica quatuor vocum
(niet in de eerste uitgave van 1539)

10. RISM:

1545  - W 1109

11. CMM:


3-02 p. 62-66 (bron: 1545 )

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk (W1109) 1545: A 
Wn - Aa - Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - München (Zie hier verder : online) - VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - - PL Krakow

13. andere recente uitgaven:

online – (W1109) 1545 - München : 
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00071933

14. intabulaties, diminuties, tientos


 MUSICOLOGISCHE UITLEG:


15.
 Bossuyt 1985, p. 122

"op een humanistisch gedicht in drie disticha. Is een bezinning op de waarde van het wenen als verzachting van de zorgen die het leven van een mens beheersen. 'Nam fletus curas mollificare solet'”

16.
 Schiltz 2003 p. 168

p. 168: "De tekst is een humanistisch gedicht."

17. Jonathan Harvey. The Secular Latin-Texted Works of Adrian Willaert. Doctoral Dissertation. University of Connecticut. 2015.

In addition to a large body of extant works including masses, hymns, psalm settings, motets, chansons, madrigals, canzone villanesche, and instrumental ricercares,  sixteenth-century composer Adrian Willaert (1490 – 1562) also wrote nine settings of secular Latin texts. These nine works can be divided into three categories: five civic motets (Adriacos numero, Haud aliter, Inclite Sfortiadum princeps, Si rore Aonio, and Victor io salve); three settings of excerpts from Virgil’s Aeneid (O socii and two settings of “Dulces exuviae”); and one unique, enigmatic outlier (Flete oculi). These pieces are rarely considered in the existing literature, and many scholars conflate the two “Dulces exuviae” settings as a single work. The texts of six of the nine pieces have never been translated into English before.

Chapter Four
Flete oculi, the Enigmatic Outlier

Willaert's four-voice Flete oculi is perhaps the most vexing of all of his secular Latintexted music. As far as I can find, the text is unique in all of Renaissance music; there are no references to any other extant settings. Moreover, there are no sources of this text other than this particular setting by Willaert. The unique nature of the piece is emphasized even further by the fact that it only appears in a single extant source: Gardano's second book of four-voice motets by Willaert, published in 1545 and entitled Adriani Willaert musici celeberrimi ac chori divi.... Liber Secundus Venetijs (W1109). Willaert's four-voice Dulces exuviae also appears in this collection immediately before Flete oculi. The pairing of these two pieces in a collection that is very carefully ordered (see Chapter 1) indicates that Gardano recognized their shared category as settings of secular Latin texts. They are the only two non-liturgical motets in the collection. The text of Flete oculi is six lines long, a single sestet. The structure is influenced by classical Latin poetry, with lines 1, 3, and 5 in dactyllic hexameter, the same meter as the Aeneid. Lines 2, 4, and 6 are irregular both in meter and in number of syllables. [ ... ]

While this piece is unique both in provenance and in text, its musical style is very typical of Willaert. It is marked by the continuously developing motivicity, infrequent cadences and resting points, and syllabic text setting that are all hallmarks of Willaert's style

OPNAMEN:

18. lp’s:


-lp 51 = cd 309 Ens. Polyphonies Charles Koenig
ERATO STU 70602
(gespeeld op 4 gamba's)
1972

-lp 83 = cd 322

19. cd’s:

-cd 309 = lp 51. ADRIAN WILLAERT. OEUVRES RELIGIEUSES & PROFANES
Ensemble Polyphonies o.l.v. Charles Koenig
instrumentale versie
WARNER CLASSICS 2021

deel 1 en2

online:
Willaert: Œuvres religieuses & profanes, vocales & instrumentales | Warner Classics

Luister ook op SPOTIFY

-cd 322 = lp 83
Adriano 4

Dionysos Now! o.l.v. Tore Tom Denys
Evil Penguin EPRC0054
2023
Een kwart lager

Luister ook op YouTube (met partituur)
Willaert: Flete oculi - Dionysos Now - YouTube
Luister ook op SPOTIFY

20. duur: (De snelste tov. de langzaamste uitvoering)

4’12” Dionysus Now! - 4’23” Koenig

=====

169.  
Kidger D019, p. 23, p. 166, p. 248
FONS PIETATIS CULMINA THABOR PETENS


2. ondertitel:

In Festo Transfigurationis Domini. Ad Vesperas. Hymnus

3. gecomponeerde delen:

2. Cuius refulsit
4. Prisci proceres
[6.] Gloria tibi Trinitas:

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3 / finalis: A (in alle delen)
in strofe 4 : c3-c4-F4
in strofe 6 : met b voor A[II] / c1-c3-c3-[resolutio]-c4-F4

5. aantal stemmen:

-2. Cuius (C,A,T,B)
-4. Prisci (A,T,B)
-[6.] Gloria tibi Trinitas (C, A[I], A[II] (Fuga in [sub]diatessaron), A[III] (resolutio – een kwart lager), T, B)

6. genre :

hymne

7. reeks :

Hymnorum Musica, nr 17

8. tekst :

De onpare strofen worden in het gregoriaans gezongen.

2.
Cuius refulsit facies
Velut sol in meridie,
Et corporis velamina
Ut nix sunt facta candida.

4.
Prisci proceres temporis
Intuentes Apostoli Coeperunt,
Christo dicere:
Bonum est hic consistere

6.
Gloria tibi Trinitas,
Aequalis una Deitas,
Et ante omne saeculum,
Et nunc, et in perpetuum.

liturgie van de vespers

9. eerste gedrukte uitgaven:

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae.
Herdrukt in 1550.


10. RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

11. CMM:

3-07 pp. 102-106 (bron: 1542b)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/34713/

12. vindplaatsen:

ms: I PiacD (3)
druk (W1113) 1542: D Ju - TZ (S) - BolC, VEaf (S,A,B)
druk (W1114) 1550: E BarcBC (T) - BolC (S,A)

13. andere recente uitgaven:

online – 1542 – Scotto – IMSLP (Het volledige boek)
https://imslp.org/wiki/ Hymnorum_musica_(Scotto,_ Girolamo)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

170.
Kidger B120, p. 129, p. 133, p. 220, p. 345
FORMA DECENS MORES / ALLES IN EHREN

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1, c3, c4, c4, F4 / finalis: E

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

"Alles in Ehren" was de wapenspreuk van Johann Friedrich I van Saksen.

9. eerste gedrukte uitgave:

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM : 

12. vindplaatsen:

msKBR (Fétis 1433 of Ms II 3843) - DK CopKB 1872

13. andere recente uitgaven:

-Thomas, Bernard, ed. 2 Motto Motets from the Copenhagen MS:For 5 Instruments. Londen 1995
-zelfde uitgave bij: Magnamusic Distributors (EML0284)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Het handschrift dat berust in de KBR draagt als titel: Psaumes en musique et écrits en 1545 par la princesse Anne Marie de Brunswich. Dit handschrift en ook dit van Kopenhagen vermelden alleen het tekstincipit .

17. Sofie Taes

De liedboekjes van Dorothea

In de Koninklijke Bibliotheek in Brussel bevindt zich een merkwaardig manuscript, vermoedelijk van de hand van de Duitse componist/trompettist Melchior Kugelmann. Het handschrift bestaat uit vijf stemboekjes en werd rond 1545 geschreven voor Dorothea. Deze Deense prinses was gehuwd met een vermaard beschermheer van de kunsten: hertog Albrecht van Brandenburg-Ansbach. De liedboekjes van Dorothea bevatten een schat aan Duitse muziek en ook liederen die gebaseerd zijn op acrostichons van koninklijke of prinselijke namen.

17a. Bernard Thomas. op.cit. 1995

That piece has a tenor part consisting entirely of repetition of a single motto theme associated with a particular patron of the time. The piece is based on the device "Alles in Ehren" of Johann Friedrich I of Saxony. This motto or slogan appears in medallions from the 1530s onwards.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur

=====

171.
Kidger F041, p. 84, p. 262, p. 335
FORS SEULEMENT LA MORT

2. ondertitel:

ad equales voces

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c4-F3-F3-F4-F4 / finale:

5. aantal stemmen:

5-st. (gelijke stemmen)

6. genre :

chanson

7. reeks :

8. tekst :

naar Jardin, 1502

9. eerste gedrukte uitgave:

1540, Augsburg, Melchior Kriesstein, Selectissimae necnon familiarissimae cantiones

10. RISM:

15407

11. CMM:

DIAMM : 

12. vindplaatsen:

ms: geen

13. andere recente uitgaven:

-Picker, Martin, ed., Fors Seulement. Thirty compositions for three and five voices or instruments from the fifteenth and sixteenth centuries. Reeks. Recent researches in the Music of the Middle Ages and Early Renaissance. Vol. XIV. Uitgaven: Madison
(met de vertaling in het Engels)

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992.

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Helen Hewitt.

Fors seulement and the cantus firmus technique of the fifteenth century.
Artikel in: *Gustave Rees en Robert I. Snow. Essays in Musicology. Univ. Of Pittsburgh Press. p. 91ss.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance (univ-tours.fr)

=====

172.
Kidger E015
FRATRES SOBRII ESTOTE

zie : 237. JUBE DOMINE BENEDICERE

=====

173.
Kidger J009, p. 9, p. 288, p. 363
FUGGI COR MIO

Oorspronkelijk als vierstemmig madrigaal gecomponeerd door Verdelot (zie uitgave 1540) V1225
Daarna door Willaert bewerkt voor stem en gitaar. (Zie uitgave 1536) W1104 of V1224

2. ondertitel:

a tre dil canto

3. gecomponeerde delen:

Fuggi, fuggi (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutel : c1 / finalis: F

5. aantal stemmen:

stem en luit

6. genre :

intabulatie

7. reeks :

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 6

8. tekst :

Fuggi, fuggi, cor mio,
l’ingrat’ e crud’ Amore !
che tropp’ è grand errore,

fars’un cieco fanciul sì alto iddio.
Conosci il tempo perso,
per una finta se colma d’inganni !
Esci di servitù, esci d’affanni !
Non istar piu sommerso
in gelosia, sospetti, sdegn’e pianti !
Che’l fin de ciechi amanti
e in van pentirs’ e finir in dolore,
per esser tropp’ errore
far’s un cieco fanciul sì alto iddio.


dichter onbekend

Vlucht, vlucht, mijn hart, voor deze ondankbare en wrede liefde!
Want het is een te grote fout om van een blinde jongen zo'n grote god te maken.
Wees beducht om je tijd te verliezen
met een valse vrouw, belust je te bedriegen!
Ga weg uit die dienst, ga weg uit je werk!
Laat je niet onderdompelen
in jaloezie, achterdocht, minachting en tranen!
Want het is tevergeefs wanneer blinde minnaars berouw tonen.
Het zal steeds eindigen in pijn.
Ja, het is een te grote fout om van een blinde jongen zo'n grote god te maken.

9. eerste gedrukte uitgave:

1536 - W 1104. Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540. Venetië, Hieronymus Scotto. Tutti li madrigali. (ongewijzigd herdrukt)

10. RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

11. CMM:

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536 - W 1104: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1540: D 
Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbl

13. andere recente uitgaven:

online - 1536 - IMSLP
https://imslp.org/wiki/ Intavolatura_de_li_madrigali_( Verdelot%2C_Philippe)
Zie tabulatuurbewerking hieronder.

online – 1536 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/ RepViewer/viewer.faces?doc= DTL_4088729&order=1&view= SINGLE
Zie tabulatuurbewerking hieronder

online – 1540 – München
Di Verdelotto tutti li madrigali ….
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00074430
Vierstemmige zetting van Verdelot

online – partituur in moderne noten + luitversie – CPDL 
(Allen Garvin)
Fuggi, fuggi, cor mio (Adrian Willaert) - ChoralWiki (cpdl.org)

partituur in moderne noten
-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980 

14. intabulaties, diminuties, tientos:

W1104-1536
Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano
Bewerking voor zang en luit of gitaar door Willaert

IMSLP
IMSLP513209-PMLP831759-A-Wn_ SA.77.D.9_-_Intavolatura_de_ li_Madrigali_(Philippe_ Verdelot)_1536.pdf
Bewerking voor zang en luit of gitaar door Willaert

online beelden : 19-21/69

Wenen – Österreichische Nationalbibliothek
Intavolatura de li Madrigali ... da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano. (Laute). (onb.ac.at)

Bewerking voor zang en luit of gitaar door Willaert
online beelden : 22-24/73


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:


-lp 68 – Kidger P083
ITALIAN SONGS OF THE 16TH AND 17TH CENTURIES
SPANISH SONGS OF THE SIXTEENTH CENTURY
Cuénod Hugues tenor en Herman Leeb luit
WESTMINSTER
1950

19. cd’s:

-*cd 21/VI
INTAVOLATURA DE LI MADRIGALI DI VERDELOTTO… INTAVOLATI PER MESSER ADRIANO
Opera omnia deel 6
Silvia Piccollo, soprano. Il Desiderio
(op deze cd ook de oorspronkelijke vierstemmige zetting van Verdelot)
1995

luister ook op SPOTIFY: album – tablatures from Verdelot vol. 6
luister ook op IDAGIO: 
https://app.idagio. com/albums/willaert- tablatures-from-verdelot-vol-6
of
https://app.idagio.com/ recordings/21081507

-cd 87 = cd 21/VI

-*cd 127
ITALIAN LUTE SONGS (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001

luister ook op SPOTIFY : albums – italian lute songs

-cd 141
VERDELOT. MADRIGALS
Alain Aubin altus en Jean-Michel Robert luit
SONPACT 2000 

luister ook op YOUTUBE waar de ganse cd is weergegeven
https://www.youtube.com/watch? v=NyxjsELQcJg
Ook nog op YOUTUBE:

Philippe Verdelot - Intavolature de li Madrigali (Venezia,1536) - YouTube (met stilstaand beeld)

-cd 287
ZEFIRO SPIRA
Italian Renaissance Frottole & Improvisations
Gabriel Jublin contratenor
Paul Kieffer luit
CLAVES
2018

https://cdn.shopify.com/s/ files/1/0496/4069/files/ 7619931180328_itunes.pdf?
12157194252173033322

luister ook op SPOTIFY: albums - zefiro spira
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/ willaert-tablatures-from- verdelot-vol-6

-cd 293
BELLA MADRE DE' FIORI
Susanne Rydén sopraan, Peter Croton luit
PROPHONE PROCD002
2015

luister ook op SPOTIFY : albums – bella madre de’ fiori

cd 297
SUONI MEDITERRANEI
Theresia Bothe sopraan, Yvonne Zehner gitaar
JIMDO
2018
Info: 
https://thbothe.jimdo. com/

Luister ook op SPOTIFY: albums – Suoni Mediterranei

20. duur: (de snelste tover de langzaamste uitvoering)

1'02" Ragin - 1'27" Il Desiderio

=====

 


Terug naar het overzicht van het oeuvre

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be