Contact | Nieuwsbrief | Sitemap
We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be
Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z
F
164.
Kidger b206, p. 19 en p. 237
FACTUM EST VERBUM DOMINI
Kidger p. 237 : van Jachet de Berchem
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
1. Factum est verbum
2. Ego vox clamantis
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c3-c3-F3 / finalis: G
2. Ego vox clamantis: finalis: C
5 x dezelfde cantus firmus in de tenor: Ego vox clamantis. Soms een kwint lager. De laatste keer: snellere noten.
5. aantal stemmen:
6-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
Motettorum VI vocum liber primus nr 15
8. tekst :
Factum
est verbum Domini super Joannem, filium Zachariae, in deserto. Et
venit in omnem regionem Jordanis, praedicans baptismum poenitentiae in
remissionem peccatorum.
Ego, Vox clamantis in deserto : Parate viam Domini; rectas facite semitas ejus :
omnis
vallis implebitur, et omnis mons, et collis humiliabitur : et erunt
prava in directa, et aspera in vias planas : et videbit omnis caro
salutare Dei nostri
Lucas 3, 2-6
Het woord van God kwam over Johannes, de zoon van Zacharias, in de woestijn.
Daarop begon hij in heel de streek rond de Jordaan op te treden en een doopsel van bekering te preken tot vergeving van zonden.
Een stem van iemand die roept in de woestijn: Bereidt de weg van de Heer, maakt zijn paden recht.
Elk dal moet gevuld, elke berg of heuvel geslecht worden; de kronkelpaden moeten recht, de ruwe wegen effen worden.
En heel de mensheid zal Gods redding zien.
(Willibrordvertaling 1975)
9. Eerste gedrukte uitgave:
1542,
Venetië, Antonio Gardano, Musicorum sex vocum . liber primus nr 30.
(hier de secunda pars ten onrechte aan Willaert toegeschreven)
1558, Neurenberg, Montanus (Johann von Berg) en Ulrich Neuber, Novum et insigne opus musicum. Cantionum sex vocum.
10. RISM:
1542a - W 1112 / 15584
11. CMM:
3-04 p. 75 (bron: 1542a)
12. vindplaatsen:
ms: I-Trev BC 8 (de twee delen aan Jachet)
druk 1542: A Wn - B KBR (C) II.91.360B - (ATBQ) II.91.361 - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) - Mbs (Zie hier verder : online)- Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)
13. andere recente uitgaven:
online – 1542 - München:
https://stimmbuecher.digitale-
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17. M.J.
Van Berchum. De Motetten van Jacquet De Berchem (ca 1505-1567).
Instituut Kunstgeschiedenis en Muziekwetenschap. Faculteit der Letteren.
Universiteit Utrecht. 2002.
“Gecomponeerd met gebruik van de Cantus-firmustechniek. Deze cantus-firmus wordt vijfmaal gepresenteerd.”
Kidger p. 19 : Seconda pars mistakenly attributed to Adrian VV
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
Kidger p. 97-98
FANTESIE
ET RECERCHARI A TRE VOCI. ACCOMODATE DA CANTARE ET SONARE PER OGNI
INSTRUMENTO … COMPOSTI DA LO ECCELLENTISS. ADRIANO VULGHART ET CIPRIANO
RORE
Venetië. Girolamo Scotto. 154934
Van Adriaen Willaert:
-Se' l veder voi m'ancide
-Sur le joly joly jonc ma doulc'amye
8 ricercare's : C2-C3-C4-C5-C6-
vindplaatsen : D Mbs (Zie hier verder : online) GB Londen. British Library
andere recente uitgaven :
online – München – 4 Mus.pr. 91
Stimmbuch Viewer (digitale-sammlungen.de)
online - 154934– Londen (zwart-wit)
https://repository.
=====
165.
Kidger F057, p. 9O, p. 106, p. 115, p. 162, p. 335, p. 264, p. 349
FAULTE D’ARGENT a 6
Faute d'argent
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
1.Faulte d'argent
2.Qui a beau nez beuvra en la bouteille
= Qui a bu ne beuvra
= Qui abeau ne beuvra
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c3-c3-F4 / finalis: G klein
deel II : c1-c3-c4-c4-c4-F4
5. aantal stemmen:
6-st.
1. S, CT, VI (resolutio),V (fuga in subdiapente), T, B
2. Residuum: fuga in dyapente
6. genre :
chanson
7. reeks :
mellange de chansons
8. tekst :
Faulte d’argent
C’est douleur non pareille
Si je le dis,
Las je scay ben pourquoy!
Sans de quibus
Il se fault tenir quoy.
Femme qui dort
Pour argent on l’esveille
(Sensuivent)
Gebrek aan geld
Is leed zonder gelijke
Ik weet heel goed
Waarom ik het zeg.
Zonder geld
Moet je je rustig houden.
Geld kan een slapende
Vrouw wakker maken.
vertaling: didactiekwijzer.nl
Residuum:
Qui a beau nez beuvra à la bouteille,
qui a argent sera le bienvenu entre les dames
très bien entretenu,
pour vous ne dors,
j'ay la puce'en l'oreille.
“This
rather blunt variant of the French text seems to have more unpleasant
overtones than the one set by Josquin, which at least merely suggests
that a sleeping woman will awake spontaneously in response to money.”
Mick Swithinbank.
9. eerste gedrukte uitgaven:
154413, Antwerpen, Tielman Susato. Le cincquiesme livre contenant trente & deux chansons à cincq et à six parties.
1560, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons
10. RISM:
154413 / 1560b / 15722
11. CMM:
DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/
12. vindplaatsen:
ms: F ParisBNC 851 Bourdeney (pp. 498-499) (Zie hier verder : online) - GB LonBL
druk 154413: A Wn - B KBR (Zie hier verder : online) – GB British Library (zwart-wit)
druk 1560: D Berlijn (superius)
druk 1572: B KBR www.KBR.be (B) - F Bnf (onvolledig) (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – ms Bourdeney – Parijs Bibliothèque Nationale BNC 851 (pp. 498-499)
https://gallica.bnf.fr/ark:/
online – 154413 – Brussel
Premier [- le dixiesme] livre des chanco[n]s a quatre parties [...] - Detail (kbr.be)
In “Le cinquiesme livre des chansons a quatre parties”. In ieder stemboek, telkens : folio VII verso en VIII recto
superius : https://uurl.kbr.be/1563839
contratenor : https://uurl.kbr.be/1563843
tenor : https://uurl.kbr.be/1563841
bassus : https://uurl.kbr.be/1563845
quinto & sexto : https://uurl.kbr.be/15638457
(5de en 6de stem vormen samen een fuga in subdiatessaron en ook in het tweede deel: qui a beau : residuum fuga in dyapenthe)
online – 1572 – Parijs Bnf (onvolledig)
https://gallica.bnf.fr/ark:/
vol. 2: contratenor of altus, 2de superius en 2de bas
vol. 3: bassus, 2de contratenor, 2de tenor
online - partituur in moderne noten – CPDL (1544 – André Vierendeels – notenwaarden gehalveerd)
dl 1. Finale 2008a - [Willaert-Faulte d'argent] (cpdl.org)
dl 2. http://www0.cpdl.org/wiki/
ofwel : https://www.cpdl.org/wiki/
-facsimile: Brussel: Editions culture et civilisation, 1970. (Corpus of Early Music, 6) (B KBR en KULeuven)
-Bernstein, Jane A.., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York 1992.
-Brown, Howard Mayer, ed. Theatrical Chansons of the fifteenth and early sixteenth Centuries, Cambridge, 1963
-Musiques en Flandres (SSATTB), deel 2
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
15. Bossuyt. op. cit. 1998. P. 99 en p. 122:
"gebaseerd
op een volkslied dat reeds vanaf het begin van de eeuw een groot aantal
componisten heeft geïnspireerd. Hier wordt de melodie in canon gezongen
door de middenste stemmen, terwijl twee andere stemmen de melodie
imiteren boven en onder.
17. Sara Iglesias.
Les
six voix sont organisées selon une texture polyphonique très dense qui
met en oeuvre canon, imitation, tuilage des voix et, pour accentuer des
passages, des parties homophones. (...)
Par
ailleurs, cette mélodie ressemble curieusement à la séquence liturgique
du Requiem, ‘Dies irae, dies illa’, canonisée pendant le Concile
de Trente (1545-1563). On peut se demander si cela n’était pas une pique
ironique de la part des saltimbanques face à un clergé souvent bigot et
immoral à la fois. Willaert combine donc un texte comique et populaire
avec une écriture stricte et polyphonique, tout en témoignant parfois
d’un regard ironique. »
Ontledende bespreking in: "De puces et de chiens. Métaphores animales dans la chanson française du XVIe siècle"
http://musique.ehess.fr/
17a. Marc Honegger. Paul Prévost. Dictionnaire des oeuvres de l'art vocal. Parijs. 1992. vol. 1, p. 681.
"La
version de Willaert présente aussi la particularité d'avoir une"suite"
tout à fait dans l'esprit proverbial et populaire du texte orginal."
OPNAMEN:
Alle hieronder genoemde opnamen brengen alleen het eerste deel.
18. lp’s:
-*lp 2 A French Collection (enkel eerste deel)
The King's Singers samen met leden van The Early Music Consort of London o.l.v. David Munrow
Twee zangers zingen de canonstemmen, de overige partijen worden door blokfluiten en strijkers gespeeld.
EMI CSD 3740
=lp 53: The King's Singers' Madrigal History Tour
=cd 5 = cd 149
19. cd’s:
-*cd 5 THE KING’S SINGERS’ MADRIGAL HISTORY TOUR
samen met The Early Music Consort of London o.l.v. David Munrow
Twee zangers zingen de canonstemmen, de overige partijen worden door blokfluiten en strijkers gespeeld.
=lp 2 =cd 149
luister ook op YOUTUBE : Faulte d'argent - YouTube (stilstaand beeld)
luister ook op SPOTIFY : nummers – faulte d’argent
luister ook op IDAGIO : https://app.idagio.com/
-cd 75 Josquin Desprez: Master of Musicians
Songs and instrumental music by Josquin des Prez, his pupils and contemporaries
Musica Antiqua of London o.l.v. Philip Thorby
andere Franse tekst?
SIGNUM RECORDS SIGCD025
Luister ook op SPOTIFY : nummers – Ego sum pauper of Pauper sum ego. (eerste deel)
-cd 149 French Songs
The King's Singers & The Early Music Consort of London o.l.v. David Monrow
MONS MUSIC GROUP CMG 1104
=lp 2 = lp 53 = cd 5
cd 252. ADRIAN WILLAERT. CANZONE
Noël Akchoté, gitaar
Label: Noël Akchoté Downloads
– AWC-1
2015
20. duur: (de snelste tov. de langzaamste uitvoering)
1’09 Akchoké - 1’56” The King’s Singers
22. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance.
deel I: Faulte d’argent c’est douleur non pareille
http://ricercar-old.cesr.univ-
deel II : Qui a beau nez beuvra en la bouteille
http://ricercar-old.cesr.univ-
=====
166.
Kidger b208, p.139, p. 238
FERENDUM EST AEQUO
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
1 b / sleutelcombinatie : c1 – c2 op het einde c1 – c3 – F4 –g3 – F4 / finalis : D
5. aantal stemmen:
6-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgave:
10. RISM:
11. CMM:
DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/
nr 24. Ook zonder tekst
of
Motetten. Primus Discantus - ORKA (Open repository Kassel) (uni-kassel.de)
12. vindplaatsen:
ms: D KasL 38. lied nr 24 – geen tekst (zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online - ms – Kassel - Murhard'sche Bibliothek (zonder tekst)
https://orka.bibliothek.uni-
online : lied nr 24 (zonder tekst)
primus discantus - p. 66/32v
https://orka.bibliothek.uni-
secundus discantus – p. 63/31r
https://orka.bibliothek.uni-
altus - p. 70/34v
https://orka.bibliothek.uni-
tenor – p. 63/31r
https://orka.bibliothek.uni-
bassus vel quintus vel vagans – 65/32r
https://orka.bibliothek.uni-
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
167.
Kidger D018, p. 164, p. 184, pp. 247-248
FESTUM NUNC CELEBRE MAGNAQUE GAUDIA
2. ondertitel:
In festo Ascensionis Domini
3. gecomponeerde delen:
2. Conscendit jubilans laetus ad ethera
4. Oramus Domine conditor inclite devotos
6. Presta hoc genitor optime maxime
4. tonal type:
5. aantal stemmen:
2. Conscendit (a 4)
4. Oramus (a 4)
6. Presta hoc (a 5 - Fuga in dyapenthe)
6. genre :
Hymne
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgave:
10. RISM:
11. CMM:
DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/
13. andere recente uitgaven:
Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978, p. 290
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
Het handschrift MS 13 in
de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563
naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn
leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso.
Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
168.
Kidger B047, p. 29, p. 208
FLETE OCULI, RORATE GENAS
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
Flete oculi (eendelig)
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F4 / finalis: D
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
wereldlijk motet
7. reeks :
Motettorum IV vocum Liber secundus, nr 12
8. tekst :
Flete oculi, rorate genas pectus que rigetis,
Semper, semper enim sors fit acerbas magis.
Immo rigete, nec os nec pectora moesta rigetis,
Nam fletus curas mollificare solet.
Vita mihi est curis miseram traducere vitam,
Utque obeam curis unica cura mea est.
(Latijn)
Huil maar ogen. Blijf maar druppelen op mijn wangen en borst.
Want steeds maar, steeds maar veroorzaakt mijn lot bittere pijn.
Laat maar stromen. Wil mijn mond en borst als nooit voordien bevochtigen,
want enkel tranen kunnen mijn pijn verlichten.
Mijn leven is één brok ellende.
Zo zie ik maar één onheil: het is dat van mij.
9. eerste gedrukte uitgaven:
1545, Venetië, Antonio Gardano, Musica quatuor vocum
(niet in de eerste uitgave van 1539)
10. RISM:
1545 - W 1109
11. CMM:
3-02 p. 62-66 (bron: 1545 )
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk (W1109) 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - München (Zie hier verder : online) - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - - PL Krakow
13. andere recente uitgaven:
online – (W1109) 1545 - München :
https://stimmbuecher.digitale-
14. intabulaties, diminuties, tientos
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
15. Bossuyt 1985, p. 122
"op
een humanistisch gedicht in drie disticha. Is een bezinning op de
waarde van het wenen als verzachting van de zorgen die het leven van een
mens beheersen. 'Nam fletus curas mollificare solet'”
16. Schiltz 2003 p. 168
p. 168: "De tekst is een humanistisch gedicht."
17. Jonathan Harvey. The Secular Latin-Texted Works of Adrian Willaert. Doctoral Dissertation. University of Connecticut. 2015.
In
addition to a large body of extant works including masses, hymns, psalm
settings, motets, chansons, madrigals, canzone villanesche, and
instrumental ricercares,
Chapter Four
Flete oculi, the Enigmatic Outlier
Willaert's
four-voice Flete oculi is perhaps the most vexing of all of his secular
Latintexted music. As far as I can find, the text is unique in all of
Renaissance music; there are no references to any other extant settings.
Moreover, there are no sources of this text other than this particular
setting by Willaert. The unique nature of the piece is emphasized even
further by the fact that it only appears in a single extant source:
Gardano's second book of four-voice motets by Willaert, published in
1545 and entitled Adriani Willaert musici celeberrimi ac chori divi....
Liber Secundus Venetijs (W1109). Willaert's four-voice Dulces exuviae
also appears in this collection immediately before Flete oculi. The
pairing of these two pieces in a collection that is very carefully
ordered (see Chapter 1) indicates that Gardano recognized their shared
category as settings of secular Latin texts. They are the only two
non-liturgical motets in the collection. The text of Flete oculi is six
lines long, a single sestet. The structure is influenced by classical
Latin poetry, with lines 1, 3, and 5 in dactyllic hexameter, the same
meter as the Aeneid. Lines 2, 4, and 6 are irregular both in meter and
in number of syllables. [ ... ]
While
this piece is unique both in provenance and in text, its musical style
is very typical of Willaert. It is marked by the continuously developing
motivicity, infrequent cadences and resting points, and syllabic text
setting that are all hallmarks of Willaert's style
OPNAMEN:
18. lp’s:
-lp 51 = cd 309 Ens. Polyphonies Charles Koenig
ERATO STU 70602
(gespeeld op 4 gamba's)
1972
-lp 83 = cd 322
19. cd’s:
-cd 309 = lp 51. ADRIAN WILLAERT. OEUVRES RELIGIEUSES & PROFANES
Ensemble Polyphonies o.l.v. Charles Koenig
instrumentale versie
WARNER CLASSICS 2021
deel 1 en2
online: Willaert: Œuvres religieuses & profanes, vocales & instrumentales | Warner Classics
Luister ook op SPOTIFY
-cd 322 = lp 83
Adriano 4
Dionysos Now! o.l.v. Tore Tom Denys
Evil Penguin EPRC0054
2023
Een kwart lager
Luister ook op YouTube (met partituur)
Willaert: Flete oculi - Dionysos Now - YouTube
Luister ook op SPOTIFY
20. duur: (De snelste tov. de langzaamste uitvoering)
4’12” Dionysus Now! - 4’23” Koenig
=====
169.
Kidger D019, p. 23, p. 166, p. 248
FONS PIETATIS CULMINA THABOR PETENS
2. ondertitel:
In Festo Transfigurationis Domini. Ad Vesperas. Hymnus
3. gecomponeerde delen:
2. Cuius refulsit
4. Prisci proceres
[6.] Gloria tibi Trinitas:
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3 / finalis: A (in alle delen)
in strofe 4 : c3-c4-F4
in strofe 6 : met b voor A[II] / c1-c3-c3-[resolutio]-c4-F4
5. aantal stemmen:
-2. Cuius (C,A,T,B)
-4. Prisci (A,T,B)
-[6.] Gloria tibi Trinitas (C, A[I], A[II] (Fuga in [sub]diatessaron), A[III] (resolutio – een kwart lager), T, B)
6. genre :
hymne
7. reeks :
Hymnorum Musica, nr 17
8. tekst :
De onpare strofen worden in het gregoriaans gezongen.
2.
Cuius refulsit facies
Velut sol in meridie,
Et corporis velamina
Ut nix sunt facta candida.
4.
Prisci proceres temporis
Intuentes Apostoli Coeperunt,
Christo dicere:
Bonum est hic consistere
6.
Gloria tibi Trinitas,
Aequalis una Deitas,
Et ante omne saeculum,
Et nunc, et in perpetuum.
liturgie van de vespers
9. eerste gedrukte uitgaven:
1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae.
Herdrukt in 1550.
10. RISM:
1542b - W 1113 / 1550b - W 1114
11. CMM:
3-07 pp. 102-106 (bron: 1542b)
DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/
12. vindplaatsen:
ms: I PiacD (3)
druk (W1113) 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk (W1114) 1550: E BarcBC (T) - I BolC (S,A)
13. andere recente uitgaven:
online – 1542 – Scotto – IMSLP (Het volledige boek)
https://imslp.org/wiki/
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
170.
Kidger B120, p. 129, p. 133, p. 220, p. 345
FORMA DECENS MORES / ALLES IN EHREN
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: c1, c3, c4, c4, F4 / finalis: E
5. aantal stemmen:
5-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
8. tekst :
"Alles in Ehren" was de wapenspreuk van Johann Friedrich I van Saksen.
9. eerste gedrukte uitgave:
10. RISM:
11. CMM:
DIAMM :
12. vindplaatsen:
ms: B KBR (Fétis 1433 of Ms II 3843) - DK CopKB 1872
13. andere recente uitgaven:
-Thomas, Bernard, ed. 2 Motto Motets from the Copenhagen MS:For 5 Instruments. Londen 1995
-zelfde uitgave bij: Magnamusic Distributors (EML0284)
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
Het handschrift dat berust in de KBR draagt als titel: Psaumes en musique et écrits en 1545 par la princesse Anne Marie de Brunswich. Dit handschrift en ook dit van Kopenhagen vermelden alleen het tekstincipit .
17. Sofie Taes
De liedboekjes van Dorothea
In de Koninklijke Bibliotheek in Brussel bevindt zich een merkwaardig manuscript, vermoedelijk van de hand van de Duitse componist/trompettist Melchior Kugelmann. Het handschrift bestaat uit vijf stemboekjes en werd rond 1545 geschreven voor Dorothea. Deze Deense prinses was gehuwd met een vermaard beschermheer van de kunsten: hertog Albrecht van Brandenburg-Ansbach. De liedboekjes van Dorothea bevatten een schat aan Duitse muziek en ook liederen die gebaseerd zijn op acrostichons van koninklijke of prinselijke namen.
17a. Bernard Thomas. op.cit. 1995
That piece has a tenor part consisting entirely of repetition of a single motto theme associated with a particular patron of the time. The piece is based on the device "Alles in Ehren" of Johann Friedrich I of Saxony. This motto or slogan appears in medallions from the 1530s onwards.
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur
=====
171.
Kidger F041, p. 84, p. 262, p. 335
FORS SEULEMENT LA MORT
2. ondertitel:
ad equales voces
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: c4-F3-F3-F4-F4 / finale:
5. aantal stemmen:
5-st. (gelijke stemmen)
6. genre :
chanson
7. reeks :
8. tekst :
naar Jardin, 1502
9. eerste gedrukte uitgave:
1540, Augsburg, Melchior Kriesstein, Selectissimae necnon familiarissimae cantiones
10. RISM:
15407
11. CMM:
DIAMM :
12. vindplaatsen:
ms: geen
13. andere recente uitgaven:
-Picker, Martin, ed., Fors Seulement. Thirty compositions for three and five voices or instruments from the fifteenth and sixteenth centuries. Reeks. Recent researches in the Music of the Middle Ages and Early Renaissance. Vol. XIV. Uitgaven: Madison
(met de vertaling in het Engels)
-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992.
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17. Helen Hewitt.
Fors seulement and the cantus firmus technique of the fifteenth century.
Artikel in: *Gustave Rees en Robert I. Snow. Essays in Musicology. Univ. Of Pittsburgh Press. p. 91ss.
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur
21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance
Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance (univ-tours.fr)
=====
172.
Kidger E015
FRATRES SOBRII ESTOTE
zie : 237. JUBE DOMINE BENEDICERE
=====
173.
Kidger J009, p. 9, p. 288, p. 363
FUGGI COR MIO
Oorspronkelijk als vierstemmig madrigaal gecomponeerd door Verdelot (zie uitgave 1540) V1225
Daarna door Willaert bewerkt voor stem en gitaar. (Zie uitgave 1536) W1104 of V1224
2. ondertitel:
a tre dil canto
3. gecomponeerde delen:
Fuggi, fuggi (eendelig)
4. tonal type:
met b / sleutel : c1 / finalis: F
5. aantal stemmen:
stem en luit
6. genre :
intabulatie
7. reeks :
Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 6
8. tekst :
Fuggi, fuggi, cor mio,
l’ingrat’ e crud’ Amore !
che tropp’ è grand errore,
fars’un cieco fanciul sì alto iddio.
Conosci il tempo perso,
per una finta se colma d’inganni !
Esci di servitù, esci d’affanni !
Non istar piu sommerso
in gelosia, sospetti, sdegn’e pianti !
Che’l fin de ciechi amanti
e in van pentirs’ e finir in dolore,
per esser tropp’ errore
far’s un cieco fanciul sì alto iddio.
dichter onbekend
Vlucht, vlucht, mijn hart, voor deze ondankbare en wrede liefde!
Want het is een te grote fout om van een blinde jongen zo'n grote god te maken.
Wees beducht om je tijd te verliezen
met een valse vrouw, belust je te bedriegen!
Ga weg uit die dienst, ga weg uit je werk!
Laat je niet onderdompelen
in jaloezie, achterdocht, minachting en tranen!
Want het is tevergeefs wanneer blinde minnaars berouw tonen.
Het zal steeds eindigen in pijn.
Ja, het is een te grote fout om van een blinde jongen zo'n grote god te maken.
9. eerste gedrukte uitgave:
1536 - W 1104.
Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto
da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540. Venetië, Hieronymus Scotto. Tutti li madrigali. (ongewijzigd herdrukt)
10. RISM:
1536b - W 1104 / 1540 - W 1105
11. CMM:
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk 1536 - W 1104: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1540: D Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbl
13. andere recente uitgaven:
online - 1536 - IMSLP
https://imslp.org/wiki/
Zie tabulatuurbewerking hieronder.
online – 1536 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/
Zie tabulatuurbewerking hieronder
online – 1540 – München
Di Verdelotto tutti li madrigali ….
https://stimmbuecher.digitale-
Vierstemmige zetting van Verdelot
online – partituur in moderne noten + luitversie – CPDL (Allen Garvin)
Fuggi, fuggi, cor mio (Adrian Willaert) - ChoralWiki (cpdl.org)
partituur in moderne noten
-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)
-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980
14. intabulaties, diminuties, tientos:
W1104-1536
Venetië,
Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare
et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano
Bewerking voor zang en luit of gitaar door Willaert
IMSLP
IMSLP513209-PMLP831759-A-Wn_
Bewerking voor zang en luit of gitaar door Willaert
online beelden : 19-21/69
Wenen – Österreichische Nationalbibliothek
Intavolatura de li Madrigali ... da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano. (Laute). (onb.ac.at)
Bewerking voor zang en luit of gitaar door Willaert
online beelden : 22-24/73
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
OPNAMEN:
18. lp’s:
-lp 68 – Kidger P083
ITALIAN SONGS OF THE 16TH AND 17TH CENTURIES
SPANISH SONGS OF THE SIXTEENTH CENTURY
Cuénod Hugues tenor en Herman Leeb luit
WESTMINSTER
1950
19. cd’s:
-*cd 21/VI
INTAVOLATURA DE LI MADRIGALI DI VERDELOTTO… INTAVOLATI PER MESSER ADRIANO
Opera omnia deel 6
Silvia Piccollo, soprano. Il Desiderio
(op deze cd ook de oorspronkelijke vierstemmige zetting van Verdelot)
1995
luister ook op SPOTIFY: album – tablatures from Verdelot vol. 6
luister ook op IDAGIO: https://app.idagio.
of
https://app.idagio.com/
-cd 87 = cd 21/VI
-*cd 127
ITALIAN LUTE SONGS (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001
luister ook op SPOTIFY : albums – italian lute songs
-cd 141
VERDELOT. MADRIGALS
Alain Aubin altus en Jean-Michel Robert luit
SONPACT 2000
luister ook op YOUTUBE waar de ganse cd is weergegeven
https://www.youtube.com/watch?
Ook nog op YOUTUBE:
Philippe Verdelot - Intavolature de li Madrigali (Venezia,1536) - YouTube (met stilstaand beeld)
-cd 287
ZEFIRO SPIRA
Italian Renaissance Frottole & Improvisations
Gabriel Jublin contratenor
Paul Kieffer luit
CLAVES
2018
https://cdn.shopify.com/s/
12157194252173033322
luister ook op SPOTIFY: albums - zefiro spira
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/
-cd 293
BELLA MADRE DE' FIORI
Susanne Rydén sopraan, Peter Croton luit
PROPHONE PROCD002
2015
luister ook op SPOTIFY : albums – bella madre de’ fiori
cd 297
SUONI MEDITERRANEI
Theresia Bothe sopraan, Yvonne Zehner gitaar
JIMDO
2018
Info: https://thbothe.jimdo.
Luister ook op SPOTIFY: albums – Suoni Mediterranei
20. duur: (de snelste tover de langzaamste uitvoering)
1'02" Ragin - 1'27" Il Desiderio
=====