Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap


Oeuvre

OEUVRE ALFABETISCH : K

We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

K

 

237a
Kidger: niet vermeld

KEIN ADLER IN DER WELT SO SCHÖN

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met 1b / sleutelcombinatie : G2-c2-c3-c3-F3 / finalis : G

5. aantal stemmen:

5-st.
Quodlibet: Es taget vor dem Walde.

6. genre :

7. reeks :

8. tekst :

Kein Adler in der Welt so schön
schwebt, lebt ob seinem G’fieder
geziert ob er gleich führt ein Krone
und prangt hin und her wieder:
als du zart edle Frucht,
schwebst, lebst ob allen Weiben
mit schönem Berd,
Lob, Ehr und Zucht;
dabei muβt du mir bleiben.

Drie strofen.
Hier enkel de eerste strofe, overgenomen uit de partituur van Senfl.

Es Taget vor dem Walde,
stand auf, Ketterlein,
die Hasen laufen balde.
stand auf, Ketterlein,
holder Buhl.
Heiaho!

Du bist mein und ich bin dein,
Stand auf, Ketterlein,
Stand auf, Ketterlein
Auf.


9. eerste gedrukte uitgave:

10. RISM:

154420

11. CMM:

12. vindplaatsen:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:


Der Adler, der hier besungen wird, der hoch oben in den Lüften wohnt mit seinem prächtigen Gefieder, ist niemand anderes als das habsburgische Wappentier. 
Maximilian verstand es sich an die neue Situation anzupassen. Innerhalb kürzester Zeit eignete er sich den burgundischen Lebensstil an, er setzte sich mit der bildenden Kunst und der Musik auseinander, versammelte Maler und Komponisten um sich und residierte fortan als "Musen-König".
(Süddeutsche Rundfunk, Stuttgart)

Duits liefdeslied vooral bekend door Ludwig Senfl. Bij hem is de polyfonie zesstemmig met een dubbele quodlibet: Kein Adler in der Welt + Es taget vor dem Walde + Ich stund an einem Morgen.

Toekenning aan Willaert, heel onzeker. In een manuscript toegewezen aan Adrianus Wijlhaert of AWijlhaert Venetus.
Wellicht van Ludwig Senfl, die een gelijkaardige compositie schreef, gedateerd 1544, maar dan zesstemmig en met nog een derde Duits lied als quodlibet in verwerkt: Ich stuend an einem Morgen.

Info: B. Lodes, S. Tröster, S. Gasch. Ludwig Senfl (c.1490–1543): A Catalogue Raisonné of the Works and Sources. Vol. 1: Catalogue of the Works. Brepols. 2019.

the University Library of Erlangen owns a group of watercolour drawings in round format, probably made in Augsburg around the middle of the 16th century

altus.                c2
https://nbn-resolving.org/urn: nbn:de:bvb:29-bv041584232-1 ;
bassus.              F3
https://nbn-resolving.org/urn: nbn:de:bvb:29-bv041584056-3 ;
superius.            G2.
https://nbn-resolving.org/urn: nbn:de:bvb:29-bv041584175-3;
tenor.                c3
https://nbn-resolving.org/urn: nbn:de:bvb:29-bv041583889-5;
tenor.                c3
https://nbn-resolving.org/urn: nbn:de:bvb:29-bv041584293-4.

The designs show musicians at their instruments with associated notation. It is a five-part song movement by Adrian Willaert for trombone, violin, flute, clarinet and voice. The main outlines are finely punched, apparently the drawings were later copied in this way. My impression was that the notation was entered in a different ink and possibly by a different hand only after the drawing was completed. You are experts on roundels and may have an idea whether these drawings could be designs for stained glass. Do you know of any examples of notations that have been transferred into stained glass or roundels?

Dr. Daniel Parello
Corpus Vitrearum Medii Aevi, Freiburg im Breisgau
Arbeitsstelle der Akademie der Wissenschaften und der Literatur Mainz
Lugostraße 13
79100 Freiburg im Breisgau
Tel. +49/761/75502
www.corpusvitrearum.de

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 282  KAISER MAXIMILIAN I.
Lieder. Chansons. Tänze.
Per Sonat o.l.v. Sabine Lutzenberger.
CHRISTOPHORUS CHR 77438
2019
DIAPASON D'OR

luister ook op YouTube : Kein Adler in der Welt so schön
https://www.youtube.com/watch? v=1N96BWcNoGc

luister ook op SPOTIFY : albums – kaiser maximilian I
luister ook op IDAGIO:

https://app.idagio.com/ playlists/personal/a54456e7- 4ad2-480f-8261-d56e2409537a

20. duur:

6‘17

====

238.
Kidger A007, p. 160, p. 199,
KYRIE CUNCTIPOTENS GENITOR DEUS

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Enkel het kyrie van de misliturgie nr 4
https://www.bing.com/videos/ search?q=Kyrie+cunctipotens& docid=603515485779865427&mid= 54DEB5635C74B7F42C5154DEB5635C 74B7F42C51&view=detail&FORM= VIRE

4. tonal type:

1ste modus
geen b / sleutelcombinatie : c1-c3-c4-F4

5. aantal stemmen:

4-st. (SATB)
In iedere zin is er telkens één stem die de oorspronkelijke gregoriaanse melodie (zie hieboven) in lange notenwaarden zingt.
In de 1ste zin : de tenor
In de 2de zin, die in het gregoriaans de herhaling is van de 1ste zin : de cantus
In de 3de zin : tenor
In de 4de zin : tenor
In de 5de zin : cantus

6. genre :

Kyriale

7. reeks :

8. tekst :

misliturgie

9. eerste gedrukte uitgave:

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/34206/

12. vindplaatsen:

msParisBNC 851 “Bourdeney manuscript” pp. 10-11.

13. andere recente uitgave:

online – ms Bourdeney – Parijs Bibliothèque Nationale BNC 851 (pp. 10-11)
BnF, département Musique, RES VMA MS-851 | Gallica

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17
. Kidger op.cit. p. 199: “Cantus Firmus setting”

OPNAMEN:

18. lp’s:

lp 81 = cd 315
Die compositie staat enkel op de cd, niet op de lp.

19. cd’s:

cd 315 = lp 81 (niet in de lp versie)
Adriano 2
Dionysos Now! o.l.v. Tore Tom Denys
Evil Penguin Records
EPRC-0043

Luister ook op SPOTIFY

20. duur:

5’57”

=====


Terug naar het overzicht van het oeuvre

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be