Contact | Nieuwsbrief | Sitemap
We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be
Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z
G
174.
Kidger B121, p. 187, p. 220
GAUDEAMUS OMNES (versie 1)
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
1. Gaudeamus omnes
2. Cantemus
4. tonal type:
5. aantal stemmen:
6. genre :
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgaven:
10. RISM:
11. CMM:
12. vindplaatsen:
ms: I TrevBC 29 (verloren)
13. andere recente uitgaven:
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
Contrafactum van Quando fra l’altre donne [Kidger G037]
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
174a.
Kidger B122, p. 187, p. 221
GAUDEAMUS OMNES (versie 2)
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
5. aantal stemmen:
5-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgaven:
10. RISM:
11. CMM:
12. vindplaatsen:
ms: I TrevBC 29 (verloren)
13. andere recente uitgaven:
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17.. Kidger op. cit. 2005, p. 221
-contrafactum van Alleva manum (Kidger B133 2de strofe van Miserere nostri Deus)
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
==
GAUDE BARBARA = MISSA GAUDE BARBARA
===
[GAUDE MATER PIETATIS] 2. UBI PATRES PRECELLENTES = contrafactum van [TIBI CHRISTE SPLENDOR] 2. COLLAUDEMUS - Kidger D020
In festo transfigurationis Domini
Zie Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978
Zie onze nummering : 505. Ubi patres
Bij Kidger staat PICTATIS in de plaats van PIETATIS. Fout?
==
175.
Kidger G007, p.63, p. 85, p. 87, p. 113, p. 270
GIÀ MI GODEA FELICE
Gia mi godea felic’ogni mio bene
Kidger schrijft op p. 85 : Gia ma godea
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
Già mi godea felice (eendelig)
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: C
5. aantal stemmen:
4-st. (C-A-T-B) C is voor mezzo, A is voor alt, T is voor tenor, B is voor bariton
6. genre :
madrigaal
7. reeks :
madrigali a quatro voci di Verdelot
8. tekst :
Già mi godea felice ogni mio bene,
Hor, sì longo al mio ben, tal
Che più crudel tormento
Non hebbi hormai, nè più gravose pene.
Felic'era'l mio amor, felic'
Hor, benchè sia'l mio core
Sì lontan dal suo amore,
Fie volendo felice l'amor mio.
Ooit was mijn liefde groot en was ik heel gelukkig.
Maar nu ik ver van mijn geliefde verwijderd ben,
voel ik een enorm groot verdriet.
Nog nooit heb ik een meer wrede kwelling gehad,
Nooit een meer diepe pijn als nu.
Ja, ik had een oprechte liefde en ik was heel gelukkig.
Maar toch, hoewel mijn hart ver verwijderd is van die geliefde,
Laat mijn liefde gelukkig zijn als het dat wenst.
9. eerste gedrukte uitgaven:
154020, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li madrigali del primo et secondo libro a quatro voci.
154118, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali del primo et secondo libro, quatro voci.
154519, Venetië, Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1563 - W1130, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
156920, Venetië, Antonio Gardano, La eletta di tutta la musica intitolata Corona. Libro primo
10. RISM:
154020 /154118 /154519 / 1563 - W1130 / 156920
11. CMM:
3-14 pp. 16-20 (bron:154020)
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk 154020: D Bayerische Staatsbibliothek (Zie hier verder : online)
druk W1130 (1563) : B Koninklijke Bibliotheek van België Fonds Fétis (S.T.B) (Zie hier verder : online ) - F Bibliothèque Nationale de France RESVMC-131 (Zie hier verder : online)
druk 156920: , D Bayerische Staatsbibliothek (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – 154020 – D Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
Vierstemmige versie van Willaert.
nr 47
cantus : online beeld : 41/52
altus : online beeld : 49/56
tenor : online beeld : 49/56
bassus : online beeld : 49/61
online – 1563 - W1130 – B Koninklijke Bibliotheek van België (S. T. B)
https://opac.kbr.be/Library/
cantus
https://uurl.kbr.be/1562448
altus ontbreekt
tenor
https://uurl.kbr.be/1562450
bas
https://uurl.kbr.be/1562452
online – 1563 - W1130 – Parijs Bibliothèque Nationale de France
https://gallica.bnf.fr/ark:/
online - 156920: , D Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
Vierstemmige versie van Willaert
online – 1563 - W1130 – IMSLP (bron Brussel: S. T. B)
https://imslp.org/wiki/
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
16. K. Schiltz. Op. cit. 2003
p. 210 vn 106: Feldman bestempelt het jaar 1540 als een scharniermoment in Willaerts "experimentation with subtle manipulations of timbre, generated by variously blending and reblending different vocal groupes".
17. Martha Feldman
Verdere bespreking in: City Culture and the Madrigal at Venice. Berkeley: University of California Press, 1995
Zie internet:
https://publishing.cdlib.org/
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
==
176.
Kidger G021, p. 54, p. 272, p. 356
GIUNTO M’HA AMOR
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
1. Giunto m'ha amor
2. Nulla posso levar
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4-F3 / finalis: D
2. Nulla posso levar: finalis: G
5. aantal stemmen:
5-st. (C-A-T-V-B) C is voor een sopraan, A is voor een alt, T is voor een tenor, V is voor een tenor, B is voor een bariton of een bas.
6. genre :
madrigaal
7. reeks :
Musica Nova, madrigaal, nr 11
8. tekst :
Giunto m'ha Amor fra belle e crude braccia,
Che m'ancidono à torto; e s'io mi doglio,
Doppia 'l martir; onde pur, com'io soglio,
Il meglio è ch'io mi mora amando, et taccia:
Ché poria questa il Ren qualhor più agghiaccia
Arder con gli occhi, e rompr’ ogn’ aspro scoglio;
Et ha sì egual a le bellezze orgoglio,
Che di piacer altrui par che le spiaccia.
Nulla posso levar io per mio'ngegno
Del bel diamante, ond'ella ha il cor sì duro;
L'altro è d'un marmo che si mova e spiri:
Ned ella a me, per tutto 'l suo disdegno
Torrà già mai, né per sembiante oscuro,
Le mie speranze, e i miei dolci sospiri.
Francesco Petrarca, canzon 171
Liefde houdt me omklemd tussen mooie maar wrede armen.
Ze zal me ten onrechte doden. En als ik klaag, zal ze
mijn kwelling dubbel pijnlijk maken. Vandaar dat ik steeds
het gevoel heb dat het best is te sterven overvol liefde en te zwijgen.
Zij zou zelfs met haar ogen de Rijn kunnen doen branden, ook als die hard bevroren zou zijn,
en iedere ijsberg doen smelten.
Ze is daarbij zo trots op haar schoonheid
dat het haar schijnt niet te bevallen als iemand haar leuk zou vinden.
Met mijn eigen ingesteldheid kan ik niets wegnemen
van die mooie diamant die haar hart precies zo hard maakt.
De rest is als van marmer dat beweegt en ademt.
Maar toch zal ze nooit, ondanks haar minachting
en haar donkere blik,
mijn hoop en mijn zoet zuchten wegnemen.
Vertaling : Peter Verstegen. Francesco Petrarca.
Het Liedboek Canzoniere. Amsterdam
9. eerste gedrukte uitgave:
-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
10. RISM:
1559a - W 1126
11. CMM:
3-13 pp. 40-45 (bron: 1559a)
12. vindplaatsen:
ms : geen
Het verzamelboek MUSICA NOVA uit 1559 (W1126) bestaat uit zeven stemboeken, nl. S, A, T, B, Q, 6 en 7). Volgende bibliotheken hebben alle boeken en bieden ze online: Bologna, Museo internazionale e biblioteca della musica en München, Bayerische Staatsbibliothek. Ook de Koninklijke Bibliotheek te Brussel, maar hier ontbreekt de ALTUS.
(Zie hier verder : online)
13. Voor online raadpleging:
München
online :
https://stimmbuecher.digitale-
Bologna
online :
Museo internazionale e biblioteca della musica - Catalogo Gaspari (comune.bologna.it)
Brussel
online : (zonder de altus)
https://opac.kbr.be/Library/
online – partituur in moderne noten – CPDL (Alllen Garvin)
Giunto m'à Amor fra belle et crude braccia (Adrian Willaert) - ChoralWiki (cpdl.org)
= IMSLP
https://vmirror.imslp.org/
-*Howard Mayer Brown, Paroles et Musique: Willaert, La Chanson et le madrigal vers 1540, Chicago, 1981,
p. 235-240.
-Mailipiero, Gian Francesco, ed. Adriano Willaert e i suoi discendenti. Nove madrigali a cinque voci. Venetië, 1963
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
15. Bossuyt op. cit. 1985, blz 132:
"benadert in de opbouw van de twee delen het dichtst het principe van de gulden snede (79 tot 53 maten)"
17. Howart Mayer Brown: Analytische bespreking in "Paroles et Musique, 1981, p. 209-241:
Willaert, La Chanson et le Madrigal vers 1540" in LA CHANSON A LA RENAISSANCE. ed. J. M. Vaccaro.
p. 209-241: "gebruik van het "soggetto", met partituur en de vertaling van de tekst in het Frans.
17a. Martha Feldman op. cit.
"Only on rare occasions, when striking sounds or rhythms appear in the verse, did Willaert project text with a single rhythmic gesture. By contrast with the foregoing, for instance, witness in mm. 52-59 the relatively consistent way he set "e rompr'ogn'aspro scoglio" (v. 6 ), with its coarse mouthfuls of r 's, double and triple consonantal clusters, and sonorous a 's and o 's."
Verdere bespreking in: City Culture and the Madrigal at Venice. Berkeley: University of California Press, 1995
http://www.escholarship.org/
ofwel:
https://publishing.cdlib.org/
17b.
Ook een uitvoerige bespreking in Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the Theory of Interval Affect.
The Musica Nova and the Novel Theories of Zarlino and Vicetino. Surrey, 2009.
en Timothy R. McKinney. Hearing in the Sixth Sense. The Musical Quarterly.
https://www.examenapium.it/cs/
OPNAMEN:
18. lp’s:
-lp 51 = cd 309 : Adrien Willlaert
Oeuvres religieuses et profanes vocal et instrumental
Ens. Polyphonies Ch. Koenig met Maria Ceuppens, sopraan
ERATO STU 70602
1972
(sopraan en 4 gamba's)
Luister ook op SPOTIFY
19. cd’s:
-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
grote terts lager
luister ook op SPOTIFY : albums – musica nova
luister ook naar IDAGIO :
volledig album: https://app.idagio.com/
luister ook op YouTube : Giunto m'ha Amor - YouTube
-cd 274
WILLAERT E LA SCUOLA FIAMMINGA A SAN MARCO
Cappella Marciana, La Pifarescha en Marco Gemmani
CONCERTO CD 2117
2019
Alleen de altus gezongen + koperblazers
luister ook op SPOTIFY: albums – Willaert e la Scuola Fiamminga
luister ook op YouTube : Giunto m'ha amor - YouTube
Op deze cd ook werken van Cypriano De Rore (Beato mi direi, Tantum ergo, Ancor che col partire, Sub tuum praesidium), Pietro Lupus en Jacob Buus.
-cd 309 = lp 51
ADRIAN WILLAERT. OEUVRES RELIGIEUSES & PROFANES
Ensemble Polyphonies o.l.v. Charles Koenig en met Maria Ceuppens sopraan
WARNER CLASSICS
2021
https://www.warnerclassics.
luister ook op SPOTIFY : “Charles Koenig”
luister ook op YouTube :
Musica nova: No. 11, Giunto m'ha amor, nulla posso levar - YouTube
20. duur: (de snelste versus tov. de langzaamste uitvoering)
4’39” Cappella Marciana – 5’43” Charles Koenig
=====
177.
Kidger J010, p. 10, p.288, p. 364
GLORIAR MI POSS’IO DONNE
Gloriarmi poss’io done
Oorspronkelijk als vierstemmig madrigaal gecomponeerd door Verdelot (zie uitgave 1540) V1225
Daarna door Willaert bewerkt voor stem en luit of gitaar. (Zie uitgave 1536) W1104 of V1224
2. ondertitel:
Al quinto dil Canto
3. gecomponeerde delen:
Gloriar mi poss'io donne (eendelig)
4. tonal type:
geen b / sleutel: c2 / finalis: E
5. aantal stemmen:
stem en luit of gitaar
6. genre :
intabulatie
7. reeks :
Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 17
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgave:
1536. Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto,
intavolati per Messer Adriano.
1540. Venetië, Hieronymus Scotto. Tutti li madrigali. (ongewijzigd herdrukt)
10. RISM:
1536b - W 1104 / 1540 - W 1105
11. CMM:
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk 1536 - W 1104: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1540: D Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbl
13. andere recente uitgaven:
online - 1536 - IMSLP
https://imslp.org/wiki/
Tabulatie hieronder
online – 1536 - W 1104 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/
Tabulatie hieronder
online – 1540 – München. Bayerische Staatsbibliothek
Di Verdelotto tutti li madrigali ….
https://stimmbuecher.digitale-
Vierstemmige versie van Verdelot
nr XIII
cantus : online beeld : 15/52
altus : online beeld : 15/56
tenor : online beeld : 15/56
bassus : online beeld : 15/61
-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980
partituur in moderne noten:
Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)
14. intabulaties, diminuties, tientos:
W1104-1536
Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano
IMSLP
IMSLP513209-PMLP831759-A-Wn_
Intabulatie door Willaert
online beeld : 50-53/69
Wenen – Österreichische Nationalbibliothek
Intavolatura de li Madrigali ... da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano. (Laute). (onb.ac.at)
Intabulatie door Willaert
online beeld : 53-56/73
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
-*cd 21/VI
INTAVOLATURA DE LI MADRIGALI DI VERDELOTTO
Intavolati per messer Adriano
Opera omnia deel 6
Silvia Piccollo, soprano. Il Desiderio
1995
luister ook op SPOTIFY: album – tablatures from Verdelot vol. 6
luister ook op IDAGIO: https://app.idagio.
of
https://app.idagio.com/
-cd 78
VERDELOT. A RENAISSANCE SONGBOOK. 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels, Catherine King
LINN RECORDS 2001
info : https://www.linnrecords.com/
-cd 87 = cd 21/VI
-cd 141
VERDELOT. MADRIGALS
Alain Aubin (altus), Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000
luister ook op YOUTUBE waar de ganse cd is weergegeven
https://www.youtube.com/watch?
-cd 306
PER VOI ARDO
Carlos Mena (contratenor) en Manuel Minguillón (vihuel a)
Label IBS Clssical
2021
-Gloriar mi poss’io do (Verdelot. Bew. door Adriaen Willaer en Enriquez de Valderrábano)
meer info:
Per voi ardo - IBS Classical: IBS12021 - CD or download | Presto Classical
(prestomusic.com)
luister ook op SPOTIFY: albums – per voi ardo
luister ook op YouTube : Gloriar mi poss'io donne (Arr. E. de Valderrábano) - YouTube
20. duur: (de snelste tov. de langzaamste uitvoering)
1’34” Il Désiderio – 2’20” Catherine King en Carlos Mena
=====
178.
Kidger G008, p. 64, p. 75, p. 78, p. 79, p. 84, p. 87, p. 91, p. 93, p. 103, p. 111, p. 270, p.359
GRAT’E BENIGNA DONNA
Grata e benigna
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
Grat'e benigna donna (eendelig)
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-F3 / finalis: F
5. aantal stemmen:
4-st. (C-A-T-B) C is voor mezzo, A is voor alt, T is voor tenor, B is voor bas.
6. genre :
madrigaal
7. reeks :
Madrigali a quatro voci di Verdelot
8. tekst :
Grat’e benigna donna,
Ch’in premio al mio servir e a tanta pena
Sciolto m’havete hormai d’aspra catena,
Per quel pensier, che già vi strinse il core,
D’haver pietà di mei longhi martiri
Benchè sia tardo e lento,
Non fia però ch’io non ringratii Amore,
Che la mia vita colma de’ sospiri
E d’amoro so stento
Tolto ha fuordi travagli e posto in pace :
Merce degn’a chi ben servendo tace,
9. eerste gedrukte uitgaven:
153416, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, [Il secondo libro di Madrigali di Verdelot
15367 , Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de Madrigali di Verdelot
153710, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de Madrigali di Verdelotto
154020, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li madrigali
154118 , Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali
154418, Venetië, Antonio Gardano, Verdelot a quatro voci.
154519, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1552, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1555, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti le madrigali
155627, Venetië, Antonio Gardano, Tutti li madrigali di Verdelot
1563 - W 1130, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
156520, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali
10. RISM:
153416 / 15367 / 153710 / 154020 / 154118 / 1563 - W 1130 /154418 / 154519 /154933/ 155627 / 156520
11. CMM:
3-14, pp. 13-16 (bron:153416 en 15367 )
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk 15367 . I Bol (enkel de bas) (Zie hier verder : online)
druk 153710. D Bayerische Staatsbibliothek (Zie hier verder : online)
druk 154020. D Bayerische Staatsbibliothek (Zie hier verder : online)
druk 154118. I Bol
druk 1542 . B Koninklijke Bibliotheek (C.B) (Zie hier verder : online)
druk 154418 . I Bol (Zie hier verder : online)
druk 154933 . I Bol (Zie hier verder : online)
druk 155627 . D Bayerische Staatsbibliothek
druk 1563 - W1130: B KBR (Fétis) (S.T.B) (Zie hier verder : online ) - F Bnf RESVMC-131 (S.A.T.B) (Zie hier verder : online)
druk 156520: GB British Library. De oorspronkelijke versie voor CATB. (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – 15367 – Bologna
http://www.bibliotecamusica.
ripro/gaspari/_U/U309/
online – 153710 - München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
Vierstemmige versie van Willaert
online – 154020 - München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
Vierstemmige versie van Willaert.
cantus : online beeld : 27/52
altus : online beeld : 35/56
tenor : online beeld : 35/56
bassus : online beeld : 35/61
online – 1542 – Brussel. Koninklijke Bibliotheek
https://uurl.kbr.be/1562428
online – 154418 - Bologna. Enkel de eerste bladzijde
http://www.bibliotecamusica.
online –154933 – Bologna
http://www.bibliotecamusica.
online – 155627 – München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
online – 1563 - W1130 – Brussel Koninklijke Bibliotheek (S. T. B)
https://opac.kbr.be/Library/
cantus
https://uurl.kbr.be/1562448
altus ontbreekt
tenor
https://uurl.kbr.be/1562450
bas
https://uurl.kbr.be/1562452
online – 1563 - W1130– Parijs Bibliothèque Nationale de France
https://gallica.bnf.fr/ark:/
online – 156520 – GB British Library A.443.d. (De oorspronkelijke versie voor CATB)
A443d_complete_file_for_
-Einstein, Alfred, The Italian Madrigal. Princeton, 1949 en 1971 (met de Engelse vertaling)
-*Harman, Alec, ed. The Oxford Book of Italian Madrigals, p. 7 Oxford University Press. 1983
(bron: 1536 - met de Engelse vertaling)
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17. Jerome Roche, 1989, p. 33.
The triple-time passage is unusual: it should move rather faster than the duple time, which should therefore be taken at a reasonably moderate pace, preserving the tender qualities of text and music. Basses should sing quietly on the high C's at certain archaic cadences.
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
GREGHESCHE
Di Manoli Blessi Il primo libro delle Greghesche :
Con la Musicha disopra, composta da diversi Autori, a Quatro, a Cinque,
a Sei, a Sette, & a Otto Voci .
novamente per Antonio Gardano Con ogni diligentia Stampate & date in Luce.
Venetië. Antonio Gardano. 1564.
-Dulce padrun
-Sassi, Palae, sabbion
-Pianz’l grego pueta (nella morte d’Adriano). Alvise Willaert.
<<Il>> primo libro delle Greghesche: Con la Musicha disopra, composta da diversi Autori, a Quatro, a Cinque, a Sei, a Sette, & a Otto Voci (onb.ac.at)
online - 156416 - A Wenen. Österreichische Nationalbibliothek
In 1564 gaf een zekere Molino, onder de psuedoniem Manoli Blessi, een bundel uit, getiteld Di Manoli Blessi il primo libro delle Greghesche con la Musica di sopra, composta da diversi autori. In die bundel, die dertig nummers omvat voor vier tot acht stemmen, gecomponeerd door de top van het toenmalige Venetiaanse muziekleven, werd de vijfstemmige "greghesca" Dulce padrun van Willaert opgenomen, verder ook een paar elegieën op Willaert van de hand van Andrea Gabrieli en Alvise Willaert.