Contact | Nieuwsbrief | Sitemap
We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be
Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z
N
319.
Kidger B060, p. 11, p. 26, p. 210, p. 331.
NATALE SANCTAE EUPHEMIAE
Natale sancte Euphemiae
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
1. Natale sanctae Euphemiae
2. Tu Domine
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4 / finalis: E
2. Tu Domine: finalis: C
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
Motettorum IV vocum liber primus, nr 8
8. tekst :
Natale Sanctae Euphemiae Virginis:
in civitate Calcedonia martyrizata
quae post tormenta et carceres
verbera et argumenta rotarum,
bestias et plagas virgarum leonibus
ac bestiis dimissa est,
quae oravit et dixit :
Tu Domine, notus omnibus qui te invocant pura fide
suscipe animam ancillae tuae.
Tunc una de bestiis sancto corpori morsum infixit
Et ita immaculatum spiritum Deo reddidit.
Op de verjaardag van de heilige maagd Euphemia
Die als martelares in de stad Calcedonia gestorven is.
Na marteling en gevangenschap,
geseling en verplettering onder wielen,
overgeleverd aan wilde leeuwen en olifanten
bad ze nog en zei:
“U, Heer, over wie we sterk geloven dat U allen die U aanroepen, genadig bent,
neem de ziel van uw dienares.”
Zo heeft zij, nadat wilde dieren haar heilig lichaam hadden verminkt,
haar nog ongeschonden geest aan God teruggegeven.
9. eerste gedrukte uitgave:
1539 – W1106, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quatuor vocum liber primus. p. 8
1545 – W1107, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. Musica quatuor vocum
10. RISM:
1539-W1106/1545-W1107
11. CMM:
3-01 pp. 49-53 (bron 1545–W1107)
DIAMM : geen vermelding
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk 1539 - W1106 : D Bayerische Staatsbibliothek (Zie verder : online) -GB British Library - I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545 – W1107: A Wn - D Hs, LÜh, Bayerische Staatsbibliothek (Zie verder : online), - F Pn(A) - GB British Library - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow
13. andere recente uitgaven:
online – 1539 – W1106 - D. München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
nr VIII
cantus : online beeld : 12-13/52
altus : online beeld : 12-13/44
tenor : online beeld : 12-13/44
bassus : online beeld : 12-13/45
online –1545 - W 1107 – D. München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
15. Bossuyt. op.cit. 1985
p. 103: "typische combinatie van twee gegroepeerde tegenover twee afzonderlijke inzettende partijen, zoals frekwent in deze bundel."
16. Schiltz. op.cit. 2003
p. 168: "Ter ere van de H. Euphemia" (feest op 16 sept.)
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
320.
Kidger F002, p. 56, p. 62, p. 67, p. 77, p. 85, p. 107, p. 256
N'AS TU POINT VEU LA VISCONTINE
A tu point veu
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
N' as tu point veu la viscontine (eendelig)
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie : c1-c3-c4 / finalis F
5. aantal stemmen:
3-st.
6. genre :
chanson
7. reeks :
La Couronne et fleur des Chansons à troys
8. tekst :
Viscontine = vicomtesse? burggravin?
9. eerste gedrukte uitgave:
1536, Venetië, Andrea Antico en Antonio Dell'Abate, La Couronne et fleur des Chansons à troys
1541, Neurenberg, Johann Petreius, Trium vocum cantiones centum tomi pimi
1560, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé à troys parties
[1560]1, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus), Selictissimorum triciniorum
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle Muse a tre voci di canzon Francese di Adrian Willaert
1578, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties Composé par Ad. Vuillart.
10. RISM:
15361 / 15412 / 1560a - W 1127 / [1560]1 / 15629 - W 1129 / 157816 - W 1131
11. CMM:
DIAMM :
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk 1536: A Wn (zie hieronder online)
druk 1560: A Wn - F Pn
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) -
PL Krakow (C, T, B)
druk 1578 : A Wn (sup, 2d sup) - D Wüu - USA CA
13. andere recente uitgaven:
online –15361 – A Wenen
http://digital.onb.ac.at/
A tu point veu la viscontine
blz. 16v
bassus : 37/52
tenor: 38/52 Digitales Objekt
supremus: 36/48 Digitales Objekt
online – 1541 – oude druk – IMSLP – Neurenberg. Johann Petreius
Tomus primus variarum cantionum trium vocum
https://imslp.org/wiki/Trium_
nr LXII
discantus : online beeld : 70/111
tenor : online beeld : 70/111
bassus : online beeld : 70/111
-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys. New York. 1984 (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)
-partituur CPDL (1541)
www.cpdl.org/wiki/index.php/
As tu point veu
Notenwaarden gehalveerd
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17. Bossuyt. op.cit. 1985.
p. 145: "een derde groep chansons zijn arrangementen à la Mouton, maar met
trekjes die verwijzen naar het opkomende Parijse chanson, met een meer syllabische
schrijftrant en doorzichtige symmetrische structuur."
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur
21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance
http://ricercar-old.cesr.univ-
(geen afbeelding van de noten))
=====
321.
Kidger B061, p. 26, p. 210, p. 331, p. 340
NAZAREUS VOCABITUR
2. ondertitel:
In Nativitate S. Joannis Baptistae (23-24 juni)
3. gecomponeerde delen:
Nazareus vocabitur (eendelig)
4. tonal type:
met b ook veel op b op de E/ sleutelcombinatie: c1-c3-c3-F3 / finalis: F
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
Motettorum IV vocum liber primus
8. tekst :
Nazaraeus vocabitur puer iste :
Vinum et siceram non bibet,
et omne immundum non manducabit ex utero matris suae.
Dit kind zal Nazareër genoemd worden.
Wijn of sterke drank zal het niet drinken
en nog in de schoot van zijn moeder zal het niets onrein ontvangen
Antifoon uit de eerste vespers In Nativitate S. Joannis Baptistae
9. eerste gedrukte uitgave:
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. musica quatuor vocum ... additis multis motectis. nr 18
(Komt dus niet voor in de uitgave van 1539 van Scotto)
10. RISM:
1545 - W 1107
11. CMM:
3-01 pp. 69-71 (bron: 1545 )
12. vindplaatsen:
druk 1545: D Mbs (Zie hieronder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – 1545 (W 1107) – D.München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
nr XVIII
superius : c1 online beeld : 24/48
altus : c3 online beeld : 24/48
tenor : c3 online beeld : 24/48
bassus : F3 online beeld : 24/48
-Zanon, Maffeo, ed. Ricordi, Milaan [1957]
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
met gebruik van de gregoriaanse melodie
15. Bossuyt. op.cit. 1985
p. 104: "Bij de inzet, met strenge imitatie, volgen de stemmen relatief snel op elkaar"
p. 169 (vb. 6: notenvoorbeeld)
16. Schiltz. op.cit. 2003
p. 168: "over Johannes de Doper" (feest op 23 - 24 juni)
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
322.
Kidger G029, p. 95 (2x), p. 100, p. 107, p. 109, p. 117, p. 195, p. 273,
NE L'AMAR’E FREDD’ONDE
Ne le amar'e
Nell'amare & fredd'onde
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
1. Ne l'amar'e fredd'onde
2. Ceda nata nel mar Venere
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c3-F3 / finalis: F
2. Ceda nata nel mar Venere: finalis: C
5. aantal stemmen:
5-st. (C-A-Q-T-B) C is voor sopraan of mezzo, A is voor alt, Q is voor tenor, T is voor tenor, B is voor bariton of bas.
6. genre :
madrigaal
7. reeks :
Il terzo libro de madrigali a cinque voci
8. tekst :
Ne le amar’e fredd’onde,
onde si bagna
L’alta Vinegia,
nacque Il dolce foco
Ch’Italia alluma
et arde a poco a poco.
Ceda nata nel mar Venere
e Amore Spenga le faci homai,
spezzi li strali,
Chè la bella Barozz’a li mortali
Trafigge et arde coi begl’occhi’l core.
E di sua fiamma è sì dolce l’ardore,
Che quell’ond’io per lei mi struggo e coco,
Parmi ch’al gran desir sia freddo e poco.
Lelio Capilupi
In de bitterheid en koelheid waarin het grote Venetië zich koestert
ontvlamt het zachte vuur dat Italië beetje bij beetje verlicht.
Venus, geboren in de zee, mag begeven
en Cupido mag de fakkels doven en zijn pijlen breken.
Elke sterveling wordt gegrepen door de mooie Barozza
en haar lieve ogen vertederen ieders hart.
Er straalt uit haar zo'n lieve levenslust
dat, wat mij voor haar doet smelten en verbranden,
slechts frigide en klein overkomt, in vergelijking met dit uitzonderlijk diep verlangen.
9. eerste gedrukte uitgave:
15489, Venetië, Ottaviano Scotto, [Cipriani de Rore] Il terzo libro de madrigali a cinque voci
154810, Venetië, Antonio Gardano, Musica di Cipriano Rore sopra le stanze del Petracha in laude della madonna.
155225 Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano Rore Il terzo libro de madrigali a cinque voci.
156021, Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano Rore. Il terzo libro de madregali dove si contengono le vergini.
156221, Venetië, Girolamo Scotto, [Cipriano de Rore] Li madrigali a cinque voci.
15936, Venetië, Angelo Gardano, Di Cipriano de Rore, il terzo libro di madrigali a cinque voce, dove si contengono le vergine.
10. RISM:
15489 / 154810 / 155225 / 156021 / 156221 / 15936
11. CMM:
3-14 pp. 111-116 (bron: 15489)
12. vindplaatsen:
ms: D Wolfa
druk 15489: B KBR (C-A-B) – D Msb
druk 154810 : D Msb (Zie hier verder online)
druk 156021: B KBR (C-A-Q) - D Msb (Zie hier verder : online) – F Bnf (Zie hier verder : online)
druk15936: B KBR Fonds Fétis 2231 (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – 154810 – D.München. B ayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
nr 24-25
cantus : G2 online beeld : 34-35/48
altus : c2 online beeld : 34-35/48
tenor : c3 online beeld : 34-35/48
bassus : F3 online beeld : 34-35/48
quintus : c3 online beeld : 34-35/49
online - 156021 – D.München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
online – 156021 – Parijs
https://gallica.bnf.fr/ark:/
online – 15936 – Brussel KBR (Fonds Fétis 2231)
Di Cipriano De Rore Il terzo libro di madrigali a cinque voci, dove si contengono le Vergine, & altri madrigali. Novemante ristampato - Belgica (kbr.be)
Het gezochte madrigaal is in ieder van de vijf stemboeken op p. 28 en op online beeld 34-35.
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
16. Schiltz 2003
p. 64 vn. 71: "een op een tekst van Lelio Capilupi geschreven hulde aan Zatani's echtgenote Helena Barozza."
17. Besproken in : Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the Theory of Interval Affect. The Musica Nova and the Novel Theories of Zarlino and Vicentino. Surrey, 2009.
17a. Thimothy R. McKinney. Crosscurrents of Venetian Style and Patronage in Adrian Willaert’s Ne l’amar’e fredd’onde.
Brepols. Abstract.
Adrian Willaert’s madrigal Ne l’amar’e fredd’onde appeared in Rore’s third book of five- voice madrigals in 1548, eleven years before Willaert’s famous Musica nova madrigals were published but well after they were composed. As Martha Feldman has shown, the text of Ne l’amar’e fredd’onde was written by Lelio Capilupi as a tribute to Helena Barozza, likely by commission of her husband, the Venetian patrician and numismatist Antonio Zantani. Antonio and Helena were prominent personages in Venice with multiple ties to the arts and literature. Antonio’s failed attempt to publish madrigals from Musica nova, his documented interactions with Willaert’s circle, and the presence of certain technical affinities I find between the Musica nova madrigals and Ne l’amar’e fredd’onde raise interesting questions concerning the relationship between Zantani and the social context of Musica nova. The essay examines what the madrigals’ similarities and differences tell us about the private and privileged status of Willaert’s Musica nova style in connection with Venetian society and artistic patronage. Overall Ne l’amar’e fredd’onde adopts a more widely approachable style than the serious academic weightiness that characterizes the Musica nova madrigals. Yet it includes a harmonic language and expressive musical codes developed for, and prized by, the elite Venetian cultural circle for which Musica nova was intended, and apparently meant to speak specifically to Zantani, Ne l’amar’e fredd’onde’s probable patron, as well. Some technical features of the intensely private style Willaert cultivated in the Musica nova madrigals later became emblematic of Venetian madrigal style more generally.
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
322a
Kidger g064, p. 279
NE PER GRATIA GIAMMAI (Verdelot)
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
5. aantal stemmen:
6. genre :
madrigaal
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgave:
1534. [Il secondo libro di madrigali di Verdelot, novamente stampati] per Andrea Anticho intagliati. [Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, 1534.]
1536. Il secondo libro de madrigali di Verdelot insieme con alcuni altri bellissimi madrigali di Adriano, et di Constantio Fest... [Venice, Andrea Antico en Ottaviano Scotto]
1537. Il secondo libro de madrigali di Verdelotto insieme ... [Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto]
10. RISM:
153416/15367/ 153710
11. CMM:
DIAMM :
12. vindplaatsen:
13. andere recente uitgaven:
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur
=====
323.
Kidger B134 , p. 17, p. 80, p. 82, p. 104, p. 138, p. 147, p. 156, p. 223, p. 294, p. 346
NE PROJICIAS NOS, DOMINE
Ne proiicias nos
Ne procias nos
Ne proicias nos
Ne protias
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
Ne projicias nos, Domine (eendelig)
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-F4 / finalis: E
5. aantal stemmen:
5-st. (in de cantus : canon in subdiatessaron)
6. genre :
motet
7. reeks :
Motetta V vocum, nr 23
8. tekst :
Ne projicias nos Domine
in tempore senectutis nostrae
cum defecerit virtus nostra.
Ne derelinquas nos Domine.
psalm 71 (oude nummering : psalm 70)
Laat ons niet in de steek, Heer,
nu we oud geworden zijn
en onze gezondheid ons in de steek zou laten.
Verlaat ons niet, Heer.
9. eerste gedrukte uitgave:
15383, Neurenberg, Hieronymus Formschneider (Grapheus), Secundus tomus novi operis musici. nr 18
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum. liber primus.
Herdrukt in 1550
15397, Ferrara, Johannes de Buglhat, Henrico de Campis en Antonio Hucher, Moteti de la Simia
15473 = 154722, Venetië. Antonio Gardano. Intabolatura de lauto di Simon Gintzler.
1559, Neurenberg, Johann vom Berg en Ulrich Neuber, Secunda pars magni operis musici
10. RISM:
15383 / 1539c -W 1110 / 15397 (Buglhat) / 15473 = 154722 (intab.) / 1550a - W 1111 / 15591
11. CMM:
3-03 pp. 121-123 (bron: 1539c)
DIAMM : Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it) [nr 26], p. 48
12. vindplaatsen:
ms: D MunBS 1503b (Zie hier verder : online) - I BolC Q27 (Adrian) - PiacD
druk 15383 : D Mbs
druk (W1110) 1539 : D Mbs (A,T) (Zie hier verder : online), Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (zonder S en Q) – PL Krakow
druk 15397: D Mbs (Zie hier verder : online)
druk 15473 = 154722 : GB British Library K.4.d.1. (Zie hier verder : online intabolatura)
druk (W1111) 1550: D Mbs (Zie hier verder : online)
druk ca. 1560 : I ModE C. 313 (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online - ms - München - MunBS 1503b – Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
nr 1.
online beeld : 5/38 voor alle stemmen
Tenor en bas zonder tekst
online – ModE C.313
Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it)
[nr 26], p. 48
tenor ontbreekt
online – 15397 – D. München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
online – (W1110) 1539 - D. München. Bayerische Staatsbibliothek (slechts A en T)
https://stimmbuecher.digitale-
online – (W1111) 1550 – D. München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
nr XXIII
cantus c1 online beeld : 44/48 canon in subdiatesaron (sic)
altus c3 online beeld : 44/48
tenor c4 online beeld : 44/48
bassus F4 online beeld : 44/48
quintus c3 online beeld : 35/41
-facsimile 1538: Stuttgart, 1996. (Faksimile Heilbronner Musikschatz; nr 9)
-Lewis, Mary, ed. The Buglhat motet anthologies . Moteti de la simia. New York, 1995. (The Sixteenth-Century Motet, vol. 14)
14. intabulaties, diminuties, tientos:
15473 = 154722 . online - British Library :
Venetië. Antonio Gardano. Intabolatura de lauto di Simon Gintzler.
Intabolatura de lauto di Simon Gintzler musico del reverendissimo Cardinale di Trento, de recercari, motetti, madrigali et canz on francese novamente posta in luce. Libro primo. | Royal Holloway Repository.
nr 18
online beelden : 36-37/63
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
15. Bossuyt. op.cit. 1985
p. 107: "bevat een tweestemmige canon, wellicht op een vrij gecomponeerd thema"
16. Schiltz. op.cit. 2003.
p. . 171 en 172: "compositietechniek: canon in de kwart tussen C en Q"
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
-*cd 114:
Messe et Motets de circonstance a cappella :
Ensemble Jachet de Mantoue
Calliope. 2004
20. duur:
2’31”
=====
NE SPERO I DOLCI = 2de deel van AMOR FORTUNA
=====
NEWBERRY STEMBOEKEN (PARTBOOKS)
Een verzameling in vijf delen van motetten en madrigalen, samengesteld in Florence rond 1528. Ze was bestemd voor iemand in Frankrijk, maar werd uiteindelijk door de stad Florence als geschenk gegeven aan de Engelse koning Hendrik VIII.
Het manuscript bevat dertig motetten en dertig madrigalen. De meeste zijn van Philippe Verdelot. Drie van Willaert. In 1935 werd het handschrift gekocht door "The Newberry Library" in Chicago (VS). Het deel van de "Altus" is verdwenen.
Van Adriaen Willaert:
· Pater noster (a 4)
· Congratulamini mihi omnes (a 4)
ii. Recedentibus discipulis
· Ecce Dominus veniet (a 5)
Zie: H. Colin Slim. A gift of Madrigals and Motets, 2 dln, Chicago-Londen, 1972.
=====
324.
Kidger B062, p. 72, p. 210
NIGRA SUM
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
enkel de cantus bekend (sleutel: c2 - slotnoot: e)
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
7. reeks :
8. tekst :
Nigra sum sed formosa filiae Hierusalem sicut tabernacula Cedar sicut pelles Salomonis
Hooglied I, 4-5:
Wel ben ik donker, maar toch bekoorlijk, dochters van Jeruzalem, als het tabernakel van Kedar, als de paviljoens van Salomon.
9. vindplaatsen:
ms: geen
druk 1530 (?): I Bologna. Museo internazionale e biblioteca della musica (cantus)
10. eerste gedrukte uitgave:
(1530), Venetië, A. Giunta, Libro primo de la fortuna
1532, Lyon, J. Moderne, Secundus liber cum quinque vocibus
11. RISM:
[c. 1530]1 - 15329
12. CMM:
13. andere recente uitgaven:
online – 1530 – Bologna (enkel cantus)
http://www.bibliotecamusica.
gaspari/_R/R141/
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
De verwijzing naar de uitgave van J. Moderne uit 1532, enkel vermeld in:
www.binghamton.edu/faculty/
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
325.
Kidger B176, p. 230
NIL POSTQUAM SACRUM
(verloren)
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
5. aantal stemmen:
6-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgave:
10. RISM:
11. CMM:
DIAMM :
12. vindplaatsen:
13. andere recente uitgaven:
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17. Vermeld bij Zarlino, Istitutioni harmoniche. (1558 en 1573). Verloren
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur
=====
326.
Kidger B063, p. 71, p. 92, p. 210
NIL STOLIDUS DIFFERT
(onzeker)
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
Nil stolidus differt a sapiente tacens (eendelig)
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: c3, F3 / finalis: F
in subdiatessaron
5. aantal stemmen:
2-st. (t-b)
tenor: canon in subdiatessaron
Nil stolidus differt a sapiente tacens.
(Een dwaze verschilt in niets van een wijze, zolang hij zwijgt)
Quaere in fine, post indicem in subdiatessaron.
Deze latijnse woorden maken allusie op de manier van zingen. De bassus moet dus even zwijgen… (even wachten).
6. genre :
motet
7. reeks :
8. tekst :
Nil stolidus differt a sapiente tacens.
Fermo enim character animi.
9. eerste gedrukte uitgaven:
-1520, Venetië, Andrea Antico, Motetti novi & chanzoni franciose a quatro sopra doi. (met de tekst: J'ayme bien mon amy)
-1545, Wittenberg, Georg Rhaw, Secundus tomus biciniorum.
10. RISM:
15203 / 15457
11. CMM:
DIAMM :
12. vindplaatsen:
druk: GB - British Library (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – 15457 – GB British Library K.2.c.3.
p. CXXVI
vox superior : online beeld : Large image viewer | Royal Holloway Repository
vox inferior : online beeld : Large image viewer | Royal Holloway Repository
-Bellingham, Bruce ed., Bicinia gallica, latina, germanica, Kassel, 1980,
p. 126 (bron: 1545)
-G. Rhau. Musikdrucke aus den Jahren 1538-1545
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17. Lewis Lockwood
toeschrijving in 15457 te betwijfelen op basis van stijl (Lewis Lockwood)
17a. MGG 17
contrafactum van het chanson "J'ayme bien mon amy"
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur
=====
327.
Kidger C019, p. 34, p. 37, p. 46, p. 48, p. 241
NISI DOMINUS a 8 (versie 1)
Jachet en Willaert
2. ondertitel:
psalm 126 – sexti toni
3. gecomponeerde delen:
1. In vanum laboraverunt : primus chorus: Jachet
2. Nisi Dominus : secundus chorus: Willaert
3. Vanum est : primus chorus: Jachet
4. Cum dederit : secundus chorus: Willaert
5. Sicut sagittae : primus chorus: Jachet
6. Beatus vir : secundus chorus: Willaert
7. Gloria Patri : primus chorus: Jachet
8. Sicut erat : secundus chorus: Willaert
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: primus chorus: g2-c2-c3-f3 en secundus chorus telkens: c1-c2-c3-c4 / finalis: Bes (in alle delen)
5. aantal stemmen:
2 x 4-st.
De tenor van primus chorus zingt de gregoriaanse intonatie : Nisi Dominus aedificaverit domum
Gloria Patri: C,A,T (canon in ditono = terts hoger),
Q (resolutio),B
6. genre :
salmi a versi con le sue risposti nr 11
7. reeks :
I salmi appertinenti alli vesperi
8. tekst :
psalm 126 (volgens de huidige nummering : psalm 127)
Nisi Dominus aedificaverit domum,
in vanum laboraverunt qui aedificant eam.
Nisi Dominus custodierit civitatem,
frustra vigilat qui custodit eam.
Vanum est vobis ante lucem surgere :
surgite postquam sederitis, qui manducatis panem doloris.
Cum dederit dilectis suis somnum :
ecce haereditas Domini, filii : merces, fructus ventris.
Sicut sagittae in manu potentis :
ita filii excussorum.
Beatus vir qui implevit desiderium suum ex ipsis :
non confundetur cum loquetur inimicis suis in porta.
Gloria Patri et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum. Amen.
-----
Als de Heer de woning niet bouwt,
werken de bouwers vergeefs.
Als de Heer de stad niet beschermt,
waakt de wachter vergeefs.
Vergeefs staat ge op voor de dag aanbreekt
en rust ge pas laat in de nacht.
Gij eet na moeizame arbeid uw brood;
Gods vrienden ontvangen het slapend.
Kinderen zijn een geschenk van de Heer,
de vrucht van de schoot is zijn gave.
Als pijlen gelegd in de hand van de strijder
zijn zonen verwekt in zijn jeugd.
Gelukkig wie daarmee zijn pijlkoker vult,
hij staat niet beschaamd wanneer hij zich weert in de poort.
Eer aan de Vader, de Zoon,
en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Vertaling: Getijdenboek. Brussel. 1990
gregoriaanse inzet: Nisi Dominus aedificaverit domum
polyfonie vanaf: In vanum laboraverunt qui aedificant eam.
9. eerste gedrukte uitgave:
1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi.
1557, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli Vesperi.
10. RISM:
15501 / 15576
11. CMM:
3-08 pp.57-61 (bron: 15501)
12. vindplaatsen:
ms: geen
druk 1550: D-Regensburg Proskesche Musikbibliothek (volledig)
druk 1557: D-Regensburg Proskesche Musikbibliothek (zonder de C van koor I )
13. andere recente uitgaven:
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
salmi a versi con le sue risposti = salmi a versi con le sue risposte a li medisimi Numeri :
uitleg : zie « 340_oeuvre_genre »
15. Bossuyt. op.cit. 1985. p. 118 (vb. 22 notenvoorbeeld)
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
-*cd 21/XI
VESPRO DELLA BEATA VERGINE
L'Opera omnia di Adriano Willaert. deel 11. nr 3
Antonio Eros Negri en het Collegio vocale e strumentale EUTERPE
STRADIVARIUS Dulcimer 33326,
1994
luister ook op SPOTIFY: artiesten –Antonio Eros Negri
luister ook op YOUTUBE: https://www.youtube.
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/
-*cd 114
ADRIAN WILLAERT – JACHET DE MANTOUE
Messe et Motets de Circonstances
Ensemble Jachet de Mantoue en Les Sacqueboutiers de Toulouse
CALLIOPE 2004
-*cd 223
ADRIAEN WILLAERT. Vespro della beata Vergine
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
RICERCAR RIC 325
2012
https://outhere-music.com/
een kwart lager
DIAPASON D’OR
luister ook op SPOTIFY : albums – vespro della beata vergine
luister ook op IDAGIO : Willaert – albums
https://app.idagio.com/
20. duur: de snelste tov. de langzaamste uitvoering
5’22” Capilla Flamenca – 5’51” Euterpe
=====
328.
Kidger -----
NISI DOMINUS a 4 (versie 2)
Giovanni Nasco
2. ondertitel:
Psalm 126 – primi toni
3. gecomponeerde delen:
1. In vanum
3. Vanum est
5. Sicut sagittae
7. Gloria Patri
(telkens voor het “chorus secundus”)
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: D
5. aantal stemmen:
4-st.
De gregoriaanse inzet Nisi Dominus aedificaverit domum door de tenor van secundus chorus.
Onpare verzen: polyfonie door secundus chorus a 4.
De pare verzen: gregoriaans door primus chorus
6. genre :
salmi a versi senza risposti
7. reeks :
I salmi appertinenti alli vesperi
8. tekst :
psalm 126 (volgens de huidige nummering : psalm 127)
1.Nisi Dominus aedificaverit domum,
in vanum laboraverunt qui aedificant eam.
2.Nisi Dominus custodierit civitatem,
frustra vigilat qui custodit eam.
3.Vanum est vobis ante lucem surgere :
surgite postquam sederitis, qui manducatis panem doloris.
4.Cum dederit dilectis suis somnum :
ecce haereditas Domini, filii : merces, fructus ventris.
5.Sicut sagittae in manu potentis :
ita filii excussorum.
6.Beatus vir qui implevit desiderium suum ex ipsis :
non confundetur cum loquetur inimicis suis in porta.
7.Gloria Patri et Filio,
et Spiritui Sancto.
8.Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum. Amen.
-----
Als de Heer de woning niet bouwt,
werken de bouwers vergeefs.
Als de Heer de stad niet beschermt,
waakt de wachter vergeefs.
Vergeefs staat ge op voor de dag aanbreekt
en rust ge pas laat in de nacht.
Gij eet na moeizame arbeid uw brood;
Gods vrienden ontvangen het slapend.
Kinderen zijn een geschenk van de Heer,
de vrucht van de schoot is zijn gave.
Als pijlen gelegd in de hand van de strijder
zijn zonen verwekt in zijn jeugd.
Gelukkig wie daarmee zijn pijlkoker vult,
hij staat niet beschaamd wanneer hij zich weert in de poort.
Eer aan de Vader, de Zoon,
en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Vertaling naar de grondtekst: Getijdenboek. Brussel. 1990
Onpare verzen: polyfonie
De intonatie en de pare verzen: gregoriaans
9. eerste gedrukte uitgave:
1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi.
1557, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli Vesperi.
10. RISM:
15501 / 15576
11. CMM:
3-08 pp. 92-93 (bron:15501)
12. vindplaatsen:
13. andere recente uitgaven:
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
Salmi senza risposte quali sotto nel secondo choro
uitleg : zie « 340_oeuvre_genre »
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
329.
Kidger C009, p. 42, p. 120, p. 239
NISI DOMINUS a 4 (versie 3)
2. ondertitel:
psalm 126, Tertii toni
3. gecomponeerde delen:
1. In vanum
3. Vanum est
5. Sicut sagittae (sagita)
7. Gloria Patri
4. tonal type:
geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: A
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
psalm
7. reeks :
I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta nr 8
8. tekst :
psalm 126 (volgens de huidige nummering : psalm 127)
Nisi Dominus aedificaverit domum,
in vanum laboraverunt qui aedificant eam.
Nisi Dominus custodierit civitatem,
frustra vigilat qui custodit eam.
Vanum est vobis ante lucem surgere :
surgite postquam sederitis, qui manducatis panem doloris.
Cum dederit dilectis suis somnum :
ecce haereditas Domini, filii : merces, fructus ventris.
Sicut sagittae in manu potentis :
ita filii excussorum.
Beatus vir qui implevit desiderium suum ex ipsis :
non confundetur cum loquetur inimicis suis in porta.
Gloria Patri et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum. Amen.
-----
Als de Heer de woning niet bouwt,
werken de bouwers vergeefs.
Als de Heer de stad niet beschermt,
waakt de wachter vergeefs.
Vergeefs staat ge op voor de dag aanbreekt
en rust ge pas laat in de nacht.
Gij eet na moeizame arbeid uw brood;
Gods vrienden ontvangen het slapend.
Kinderen zijn een geschenk van de Heer,
de vrucht van de schoot is zijn gave.
Als pijlen gelegd in de hand van de strijder
zijn zonen verwekt in zijn jeugd.
Gelukkig wie daarmee zijn pijlkoker vult,
hij staat niet beschaamd wanneer hij zich weert in de poort.
Eer aan de Vader, de Zoon,
en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Vertaling: Getijdenboek. Brussel. 1990
Onpare verzen: polyfonie
De inzet en de pare verzen: gregoriaans
9. eerste gedrukte uitgave:
1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"
10. RISM:
1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125
11. CMM:
DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/
12. vindplaatsen:
ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – 1571 – D. München. Bayerische Staatsbibliothek:
https://stimmbuecher.digitale-
nr 7-8
cantus : c2 online beelden : 8-9/24
altus : c3 online beelden : 8-9/24
tenor : c3 online beelden : 8-9/24
bassus : c4 online beelden : 8-9/25
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
NON E GHIACCIO = 2de deel van QUANTO PIÙ M'ARDE
=====
330.
Kidger g065, p. 64, p. 279,
NON PIÙ CHIANCE MADONNA
Non più ciance madonna
Non piu chiance madonna
(van Arcadelt?)
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
Non più chiance madonna (eendelig)
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie : c1-c3-c4-F4 / finalis : G
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
madrigaal
7. reeks :
madrigali a quatro voci
8. tekst :
Non piu chiance ma donna
ch’io son di fatti vostri
al tutto chiaro
dolent’a me ch’al paro
amava voi della mia propria vita
ma vo ch’ sia finita nostr’ amicitia
et nostro conversare
& vo vi contentare
perch’a me piace
sol quel ch’a voi piace
dunque restate in piace
ch’io tutto mio & non piu vostro sono
ne voglio ch’alcun piu boll’al mio suono
9. eerste gedrukte uitgave:
1539. Venetië. Antonio Gardano. Il primo libro di madrigali d‘Archadelt a quatro.
1541. Venetië. Antonio Gardano. Il primo libro di madrigali d‘Archadelt a quatro
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert con alcune Napolitane
10. RISM:
153922 - A 1314 /15419 /154110/154319a /154415
15576 / 1563 - W 1130 /
11. CMM:
Opera omnia Jacob Arcadelt: 31-2, nr 33, p. 72
12. vindplaatsen:
ms: B BrusC 27731. nr 21, f. 17v
druk 1539 : D Bsb (Arcadelt) (Zie hieronder : online)
druk 1541 : GB The British Library (Archadelt) (Zie hieronder : online)
druk 1563: B KBR (S.T.B zonder A) (Zie hieronder : online)- F PBn
13. andere recente uitgaven:
online – 1539 – D. München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
beeld nr XVII
cantus : c1 online beeld : 25/66
altus : c3 online beeld : 23/64
tenor : c4 online beeld : 25/68
bassus : F4 online beeld : 25/69
online – 1541 – GB The British Library (IMSLP)
http://conquest.imslp.info/
zwart-wit
nr 17
cantus : online beeld : 9/115
tenor : online beeld : 37/115
altus : online beeld : 65/115
bassus : online beeld : 95/115
online – 1563 – Brussel KBR (S. T. B)
https://opac.kbr.be/Library/
nr 18
canto : https://uurl.kbr.be/1562448 - online beeld : 32
altus ontbreekt
tenore : https://uurl.kbr.be/1562450 - online beeld : 30
basso : https://uurl.kbr.be/1562452 - online beeld : 32
online – 1563 – Parijs BNF (C.A.T.B)
https://gallica.bnf.fr/ark:/
online – 1563 – IMSLP (bron Brussel: S. T. B)
https://imslp.org/wiki/
altus ontbreekt
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
17.
Kidger p. 279 :“by Arcadelt”
Enkel door Scotto (1563) aan Willaert toegeschreven.
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
330a.
Kidger : p. 93
NON PUO FAR MORT'IL DOLCE VIS'AMARO
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
5. aantal stemmen:
6. genre :
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgave:
1534, Venetië, Andrea Antico, O. Scotto, [Il secondo libro de madrigali di Verdelot] (Willaert)
1544, Venetië, Antonio Gardano, Verdelot a quatro voci
154519, Venetië, Scotto, Verdelot tutti li madrigali del primo et secondo libro a quatro voci (anoniem)
1552, Venetië, Hieronymus Scotto. Verdelot. Tutti li madrigali del primo & secondo libro
10. RISM:
153416 - 154418 - 154519 - 155226
11. CMM:
DIAMM :
12. vindplaatsen:
druk 1545: I Flor. Bibl. Naz. Centrale
druk 1552: I Flor. Bibl. Conserv.
13. andere recente uitgaven:
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
Volgens Kidger : anon.
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur
=====
NOSTRA UT PURA PECTORA = 2de deel van INVIOLATA INTEGRA (versie 1)
=====
NOTUM FECISTI NOBIS = 2de deel van DOMINE REFUGIUM
=====
331.
Kidger E016, p. 43, p. 255
NUNC DIMITIS
2. ondertitel:
Ad completorium. Canticum Simeonis. Sexti toni
3. gecomponeerde delen:
1. Secundum verbum tuum
3. Quod parasti
5. Gloria Patri
4. tonal type:
met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-F3 / finalis: F
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
canticum
7. reeks :
I sacri e santi salmi – ad completorium, nr 18
8. tekst :
gregoriaans: Nunc dimittis servum tuum
polyfonie: secundum verbum tuum in pace:
greg.: quia viderunt oculi mei salutare tuum
pol.: Quod parasti ante faciem omnium populorum:
greg.: Lumen ad revelationem gentium, et gloriam plebis tuae Israel.
pol.: Gloria Patri et Filio, et Spiritui Sancto.
greg.: Sicut erat in principio, et nunc et semper, et in saecula saeculorum. Amen.
(Lucas. 2, 29-32)
9. eerste gedrukte uitgave:
1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"
10. RISM:
1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125
11. CMM:
12. vindplaatsen:
ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – 1571 – D. München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-
pagina 14
cantus : c1 online beeld : 15/24
altus : c3 online beeld : 15/24
tenor : c3 online beeld : 15/24
bassus : F3 online beeld : 15/25
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
332.
Kidger B064, p. 145, p. 210
NUNC PIO CORDE
2. ondertitel:
3. gecomponeerde delen:
4. tonal type:
5. aantal stemmen:
4-st.
6. genre :
motet
7. reeks :
8. tekst :
9. eerste gedrukte uitgave:
10. RISM:
11. CMM:
DIAMM : Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it) [nr 1], p. 1
12. vindplaatsen:
druk ca. 1560 : I ModE C. 313 (Zie hier verder : online)
13. andere recente uitgaven:
online – I ModE C.313
Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it)
[nr 1], p. 1
cantus : G2 online beeld : 14/690
altus : c2 online beeld : 191/690
tenor ontbreekt
bassus : F3 online beeld : 372/690
14. intabulaties, diminuties, tientos:
MUSICOLOGISCHE UITLEG:
OPNAMEN:
18. lp’s:
19. cd’s:
20. duur:
=====
Terug naar het overzicht van het oeuvre