Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH : B

We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

B


52.
Kidger F003, p. 56, p. 62, p. 67, p. 77, p. 256 en p. 334
BAISES MOY TANT a 3
(versie 1)
Baisez moy tant

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Baisés moy tant (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie : c1-c3-F3 / finalis : F

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

chanson rustique

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys, nr 20, p. 7

8. tekst :

Baisez-moi tant, tant,
fringuez-moi tant, tant,
je vous prie.
J'y serai votre amie.

Au joli bois je rencontrai mamie,
au beau vert bois je rencontrai mamie,
elle m'a dit tout bois en souriant:
"Baisez-moi tant, tant…"

9. eerste gedrukte uitgave:

1536, Venetië, Andrea Antico en Antonio dell'Abbate, La Couronne et fleur des chansons à troys
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé a troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci
1572, Parijs, Le Roy & Ballard, Mellange de chansons
1578, Parijs, Le Roy & Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties composé par Ad. Vuillart.

10. RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 15629 - W1129 / 15722 / 157816 - W 1131

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/34559/

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 15361 : A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1560: A Wn - F Pn
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) – BolC (T) – FlorBN (S) - GB LonBL (T) - PL Krakow (C, T, B)
druk 1572: F Bnf (Zie hier verder : online)
druk 1578: A Wn (sup en 2de sup)

13. andere recente uitgaven:

online –15361 – Wenen – LA COURONNE ET FLEUR DES CHANSONS A TROYS
http://digital.onb.ac.at/ RepViewer/viewer.faces?doc= DTL_7358813&order=1&view= SINGLE

bassus :      Digitales Objekt
tenor :         
Digitales Objekt
supremus : 
Digitales Objekt

online – 1572 – Parijs Bnf (onvolledig)
https://gallica.bnf.fr/ark:/ 12148/bpt6k992839g

vol. 2: contratenor of altus, 2de superius en 2de bas
vol. 3: bassus, 2de contratenor, 2de tenor

online – partituur in moderne noten - IMSLP (formaat geschikt voor tablet) (Daniel Van Gilst) nr 1.
https://imslp.org/wiki/13_ Chansons_a_troys_(Willaert%2C_ Adrian) nr 1.

-Bernstein, Lawrence F. , ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys, New York 1984

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Twee verschillende versies van hetzelfde lied : versie 1: nr 20  en zie verder versie 2: nr 31.

15. Bossuyt 1985 op.cit. p.144-145:

"een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatie-motieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek (...) gebaseerd op een bestaande melodie."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 43 Le jardin de mélodies
The King's Noyse

Luister ook op SPOTIFY :

Luister ook naar IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/ le-jardin-de-melodies-16th- century-french-dances-and- songs

20. duur:

3'29"

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ- tours.fr/3-programmes/ basechanson/03231-3.asp? numfiche=795



=====

53.
Kidger F004, p. 62, p. 77, p. 85, p. 107, p. 256, p. 334 en p. 351
BAISÉS MOY TANT a 3
(versie 2)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Baises moy tant (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c2-c4 / finalis: C

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

Chanson rustique

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys, nr 31

8. tekst :

Baisez-moi tant, tant,
fringuez-moi tant, tant,
je vous prie.
J'y serai votre amie.

Au joli bois je rencontrai mamie,
au beau vert bois je rencontrai mamie,
elle m'a dit tout bois en souriant:
"Baisez-moi tant, tant…"

9. eerste gedrukte uitgave:

1536, Venetië, Andrea Antico en A. dell'Abbate
1541, Nürnberg. J. Petreius. Trium vocum cantiones centum
1560, Nürnberg. Johann vom Berg en Ulrich Neuber. Selectissimorum triciniorum

10. RISM:

15361 / 15412 / 15601 / 15629 - W 1129

11. CMM:

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wenen
druk 1562: D 
Bochum, Stadtbibliothek (A) – BolC (T) - FlorBN (S) GB LonBL (T) - PL Krakow (C, T, B)

13. andere recente uitgaven:

online – 1536 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/ RepViewer/viewer.faces?doc= DTL_7358813&order=1&view= SINGLE

bassus :      Digitales Objekt
tenor :       
Digitales Objekt
supremus : 
Digitales Objekt

online – 1541  - oude druk -IMSLP
https://imslp.org/wiki/Trium_ vocum_cantiones%2C_Tomus_I_( Various)

online – partituur in moderne noten – CPDL (bron 1541) (André Vierendeels)
http://www3.cpdl.org/wiki/ images/4/4f/Willaert-Baisez_ moy_tant.pdf

-Bernstein, Lawrence F. , ed. , La Couronne et Fleur des Chansons a Troys, New York 1984, nr 31, p. 125-129

-*Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert. 13. Chansons for three voices or instruments.
Pro Musica Londen, 1978 (met tekstvertaling in het Engels) (bron: 15361)

-13 chansons à trois voix
Daniel Van Gilst

14. intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Twee verschillende versies van hetzelfde lied : versie 1: nr 20  en zie verder versie 2: nr 31.

15. Bossuyt 1985 op.cit. p.144-145:

"een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatie-motieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek (...) gebaseerd op een bestaande melodie."

17a.
 Zie hierboven, meer uiltleg telkens bij de notenuitgaven :

Lawrence F. BernsteinLa Couronne et Fleur

"Willaert provided another three-voice setting of this text in La Courone. (cfr supra)
Its tenor transposes that of the present version,changing its meter and paraphra-sing it as well. It isimpossible, however, to tell which version came
first; both, in fact, are likely to have been derivedfrom a well-known popular tune: the refrain of "Aujoly bois."

17b.

Daniel Van Gilst en Bernard Thomas “"Again the simplest form of the melody is in the tenor, but the superius anticipates most of that part's material."

17c.

Honegger / Prevost. Dictionnaire des oeuvres de l'art vocal. Parijs.1992. vol. 1, p. 175.

“Oorspronkelijk een anoniem driestemmig chanson op de woorden "Au joly boisje rencontrai ma mye", uitgegeven te Parijs door Attaingnant in 1529.””

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 16 The Field of Cloth of Gold
Musica Antiqua of  London o.l.v. Philip Thorby
1991

-*cd 41 A golden treasury of renaissance music
Musica Antiqua of London (gespeeld op drie blokfluiten)
Amon Ra
CD-SAR 65
1984 - 1992

luister ook op SPOTIFY : albums – a golden treasury of renaissance

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ- tours.fr/3-programmes/ basechanson/03231-3.asp? numfiche=796

=====


54.
Kidger F040, p. 107, p. 115, p. 161, p. 262, p. 335 en p. 353
BAISÉS MOY TANT a 5 
(versie 3)
Baisez moy tant tant


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Baisés moy tant (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie : G2-c2-c3-c3-F3 / finalis : F

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

chanson rustique

7. reeks :

Mélange de chansons

8. tekst :


Baisez-moi tant, tant,
fringuez-moi tant, tant,
je vous prie.
J'y serai votre amie.

Au joli bois je rencontrai mamie,
au beau vert bois je rencontrai mamie,
elle m'a dit tout bois en souriant:
"Baisez-moi tant, tant…"

9. eerste gedrukte uitgave:

-1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
-1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons

10. RISM:

1560b /15722

11. CMM:


DIAMM : 
BnF, département Musique, RES VMA MS-851 | Gallica

12. vindplaatsen:

msParisBNC 851. Bourdeney ms. (Zie hier verder : online)
druk 1560A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1572: B KBR (B) –Bnf (Zie hier verder : online)

13. andere recente uitgaven:


online – ms Bourdeney – Parijs Bibliothèque Nationale 
BNC 851 (beelden 495-496)
BnF, département Musique, RES VMA MS-851 | Gallica

online – 15722 – Parijs Bnf (onvolledig)
https://gallica.bnf.fr/ark:/ 12148/bpt6k992839g

vol. 2: contratenor of altus, 2de superius en 2de bas
vol. 3: bassus, 2de contratenor, 2de tenor

-Bernstein, Jane A. ed., . Adrian Willaert. The Complete Five- an Six-voice Chansons, 1992

-Hillier, Paul, ed. Le beau ballet d'amour: An Anthology of French Chansons from the Sixteenth Century. Newton Abbott. 1991

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Honegger / Prevost. Dictionnaire des oeuvres de l'art vocal. Parijs. 1992. vol. 1,

p. 175. Oorspronkelijk een anoniem driestemmig chanson op de woorden "Au joly bois je rencontrai ma mye", uitgegeven te Parijs door Attaingnant in 1529.

p. 193. Le contrepoint, toujours très dense, ne laisse aucune place à l'homophonie. La melodie préexistante s'y dilue totalement, y perdant aussi le caractère de
légèreté dansante que les deux versions à trois voix réussissaient à conserver.


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ- tours.fr/3-programmes/ basechanson/03231-3.asp? numfiche=797----

=====

BASILII FELIX AEDES = 2de deel van LAUS TIBI SACRA RUBENS

=====

55.
Kidger b201, p. 11, p. 126, p. 130, p. 140, p. 144, p. 159, p. 171, p. 172 en p. 236
BEATA DEI GENITRIX
(onzeker)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Beata Dei genitrix Maria
2. Et beata quae credidit
In Kidger p. 314 staat een fout in de titel. Er staat "Beata Dei genitrix"


4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c4-c4-F4 / finalis D (in beide delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum, liber primus nr 13

8. tekst :

Beata Dei Genitrix Maria,
cujus viscera intacta permanent :
Hodie genuit Salvatorem saeculi.

Alleluia. Alleluia. Alleluia.

Et beata quae credidit
quoniam perfacta sunt omnia
quae dicta sunt ei a Domino.
Hodie genuit salvatorem saeculi.

Alleluia. Alleluia. Alleluia.

Responsorium uit de Metten van Kerstdag.

Zalig, gij Maria, uit wie God werd geboren
terwijl uw maagdelijkheid ongedeerd bleef.
Vandaag werd de Redder van de eeuw geboren.
Alleluia.

Zalig ook omdat u geloofd hebt
dat alles perfect is gebeurd
zoals door de Heer aan u werd voorzegd.
Vandaag werd de Redder van de eeuw geboren.
Alleluia.

9. eerste gedrukte uitgaven:

-1539  - W1106, Venetië, Girolamo Scotto, Musica quatuor vocum liber primus (Willaert)
-153910, Lyon, Jacques Moderne, Tertius Liber cum quatuor vocibus . Motteti del fiore. (Conseil)

10. RISM:

1539  - W1106 / 153910 (Moderne)

11. CMM:

3-01, pp. 7-9 (bron : 1539 )

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/20792/ ff. 158v-160

12. vindplaatsen:

msBolSP 38 - CasAC D(F) (onvoll.)- ModD3 (Zie hier verder : online) - PadBC A17- LeipU - RegB 940-941- RegB 1018
druk 153910 (Moderne): A Wn - Koninklijke Bibliotheek van België Fétis 1682 (A) - D Bayerische Staatsbibliothek
druk 1539  - W1106 (Scotto): Bayerische Staatsbibliothek (Zie hier verder : online) PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)

13. andere recente uitgaven:

online - ms ModD3 – DIAMM
https://www.diamm.ac.uk/ sources/1011/#/images (beelden 158v-160)

online - 1539 - IMSLP : Liber primus. Quatuor vocum. (enkel de cantus)
http://ks4.imslp.info/files/ imglnks/usimg/e/e3/ IMSLP347848-PMLP561711- willaert_motetos_a4_livro1_c. pdf

online – 1539 - W1106 – Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00073118

nr 13
cantus :                online beeld : 21/52
altus :         online beeld : 21/44
tenor :                 online beeld : 21/44
bassus :               online beeld : 21/45

onli ne – 153910 – Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00075670

online – partituur in moderne noten – CPDL (John Hetland – een kleine terts hoger en de notenwaarden gehalveerd)
http://www1.cpdl.org/wiki/ images/f/fc/Lher-bea.pdf

online – partituur in moderne noten – The 1520s Project (zonder de tekst)
The 1520s Project | An open-source repository of European polyphonic music, ca. 1510–1530 (1520s-project.org)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.

Volgens MGG 17 : vermoedelijk van L’Héritier of van Conseil
Volgens Kidger: vermoedelijk van L’Héritier

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

BEATA QUAE CREDIDIT QUONIAM = 2de deel van BEATA DEI GENITRIX

=====

BEATA QUOQUE
 (versie 1) = 2de deel van CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM (versie 1)

=====

BEATA QUOQUE
 (versie 2) (Jachet) = 2de deel van CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM
(versie 2) (Jachet)

=====

56.
Kidger B162, p. 19, p. 74, p. 153, p. 169, p. 173, p. 175, p. 187, p. 228 en p. 343
BEATA VISCERA MARIAE VIRGINIS a 6
(versie 1)

2. ondertitel:

De beata Maria (Attaingnant)

3. gecomponeerde delen:

Beata viscera (eendelig)

4. tonal type:

Met b / sleutelcombinatie volgens CMM: g2-c2-c2 (VI) -c3 (V) -c4 (T) -F3 (B) / finalis: G
in ModE C.314 is de sleutelcombinatie: g2 (beeld: 0104) - c2 (beeld: 0260)  -c3 (V – beeld: 0416)  – C3 (T – beeld: 0728) -F3 (B – beeld :  0572) -C2 (VI met canon in subdyapenthe, die in CMM niet vermeld is –
beeld : 0881)

5. aantal stemmen:

6-st.
C-A-VI (canon in dyapenthe, volgens ModE C.314: in  subdyapenthe)–V-T1 (resolutio) – B (residuum)

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum VI vocum liber primus nr 19

8. tekst :

Beata viscera Mariae Virginis,
quae portaverunt aeterni Patris Filium.


Communie van het feest van O.-L.-Vrouw

Zalig de schoot van de Maagd Maria,
die de Zoon van de Eeuwige Vader heeft gedragen.

9. eerste gedrukte uitgave:

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber octavus XX. musicales motetos quatuor, quinque vel sex vocum nr 14
1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musicorum sex vocum... liber primus

10. RISM:

153410 / 1542a = 154210 - W 1112

11. CMM:

3-04 pp. 105-108 (bron: 1542a)

12. vindplaatsen:

ms: I RomeM – RomeV 35-40 Biblioteca Vallicelliana - D RegB. 
druk 1534: B 
KBR (S, A, T, B, Q)
druk 1542: A 
Wn - B KBR II 91.361 B (RP) (zonder 6) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) –Mbs (zie hier verder : online) - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)
druk ca 1560 : I ModE C.314 (Zie hier verder : online) -

13. andere recente uitgaven:

online -  ModE C.314 -
Estense Digital Library - "Mottetti a sei ed a sette voci. Parti" (beniculturali.it) [nr 32], p. 96

online :
cantus :       g2      105/1029
altus :                  c2      262/1029
tenor :                 c3      419/1029
bassus :       F3      576/1029
quintus :      c3      733/1029 resolutio
sextus :                c2      882/1029 met 1 mol (canon in subdyapenthe)

online – (W1112) 1542 - München:
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de//view?id= bsb00074422
Het boek sexta heeft enkel de eerste 18 nummers en dus niet nr 19 Beata viscera.en de overige nummers

DIAMM : https://www.diamm.ac. uk/compositions/21149/

online – partituur in moderne noten – IMSLP (1534 en 1535 - Arthur Tillman Merritt)
https://imslp.org/wiki/File: PMLP746158-Willaert_Beat_ viscera_Mariae_Virginis.pdf

online – partituur in moderne noten – The 1520s Project (zonder de tekst)
The 1520s Project | An open-source repository of European polyphonic music, ca. 1510–1530 (1520s-project.org)

-Merritt, A. Tillman, ed. Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant en 1534 et 1535, Parijs, 1962 (hier toegewezen aan Verdelot)

-bewerking voor kopers en hout door Percy Aldridge Grainger (1882 - 1961) in de reeks ENGLISH GOTHIC MUSIC

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985.

blz. 109: Om de indruk te geven van een vijf- of zesstemmige imitatie en om zo de "geleerde" techniek te verdoezelen, wordt een dubbelmotief gebruikt, nl. twee verwante motieven worden verdeeld over tweemaal drie stemmen of over vier plus twee partijen. Derde en vijfde stem voeren, als het ware onopvallend, een imitatiecanon uit.

p. 176 (notenvoorbeeld 17)

16. Schiltz 2003:

p. 175 vn. 30: "verscheen reeds vroeger in een motetboek van Attaingnant "

17. Lewis op. cit. 1979 en 1981.

wijst op enkele opvallende overeenkomsten met de twee Romeinse handschriften.

17a. 
  Lippman op. cit. 1976.

bespreekt het ms van het Palazzo Massimo

17bLowinsky op. cit. 1950

bespreekt het ms van de Bibliotheca Vallicelliana

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 59: The Music of Adrian Willaert
The Ambrosian Singers 1968
=cd 151

-lp 80: Dionysos
Niet op de lp. Alleen op de cd.
Zie hieronder: cd 307

19. cd’s:

-cd 151 Adrian Willaert
The Ambrosian Singers o.l.v. Denis Stevens
ACCADEMIA MONTEVERDIANA AM 23
=lp 59 

--cd 168 Silva de Sirenas , libro IV
bew. Enriquez de Valderrabano
Duo Chambure (Edward Martin en Philip Rukavina, vihuelas)
enkel het Pater Noster
MAGNATUNE.COM
2004

Luister ook op SPOTIFY : albums – duo chambure

-cd 265 Cosmography of Polyphony
The Royal Wind Ensemble
arr. blokfluiten M.M. Ayerza
PANCLASSICS PC 10377

luister ook op SPOTIFY : albums – cosmography
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/ cosmography-of-polyphony
of 
https://app.idagio.com/ recordings/26535628

-cd 307= lp 80. Adriano1
Dionysos Now ! o.l.v.Tore Tom Denys
EVIL PENGUIN CLASSIC
lp : 2021 EPRC 0041
2020

Eerst de gregoriaanse versie: "Communio uit de Missa Commune Festirum B. Mariae Virginis", dan de polyfonie.
Wordt een kwart lager gezongen
beluisteren op SPOTIFY

20. duur: (de snelste tov. de langzaamste versie)

3’50 (gregoriaans en polyfonie) Dionysos - 4’12” Royal Wind Ensemble

=====

57.
Kidger B003, p. 96, p. 112 en p. 201
BEATA VISCERA MARIAE VIRGINIS a 3
(versie 2)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-g2-c4 / finalis: ?

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

Beata viscera Mariae Virginis,
quae portaverunt aeterni Patris Filium.


Communie van het feest van O.-L.-Vrouw

Zalig de schoot van de Maagd Maria,
die de Zoon van de Eeuwige Vader heeft gedragen.


9. eerste gedrukte uitgave:

154913, Venetië, Girolamo Scotto, Elettione de motetti a tre voci. Libro primo de diversi eccellentissimi musici composti.
15692, Venetië, Claudio Merulo, Motectarum divinitatis liber primus.
15696, Leuven, Petrus Phalesius, Selectissimarum sacrarum cantionum (quas vulgo Moteta vocant) flores, trium vocum. Liber tertius.

10. RISM:

154913 / 15692 (Merulo) / 15696

11. CMM:

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1549: B Koninklijke Bibliotheek van België L.P. 4041 (T, B)
druk 15696:  E Mc

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

58.
Kidger : pp. 34 en 36
BEATI OMNES
(Jachet  en Domenico Finot)

2. ondertitel:

psalm 128, quarti toni

3. gecomponeerde delen:

1. Qui ambulant
2. Labores manuum
3. Uxor tua
4. Filii tui
5. Ecce sic
6. Benedicat tibi
7. Et videas
8. Gloria Patri
9. Sicut erat

De gregoriaanse inzet “Beati omnes qui timent Dominum” en de onpare strofen: primus chorus (gecomponeerd door Jachet)
De pare strofen : secundus chorus (gecomponeerd door Domenico Finot)

4. tonal type:


geen b / sleutelcombinatie: primus chorus: c1-c3-c4-F3 en secundus chorus: c1-c3-c4-F4 / finalis: E (behalve in 2. Labores manuum en 4. Filii tui: finalis A)

5. aantal stemmen:

2 x 4-st.
Gloria Patri: secundus chorus: Cantus (canon in diapason), Quinta vox (resolutio)

6. genre :

salmi a versi con le sue risposti nr 4

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi

8. tekst :

1.Beati omnes qui timent Dominum
Qui ambulant in viis ejus.
2.Labores manuum tuarum
Quia manducabis beatus es, et bene tibi erit.
3. Uxor tua sicut vitis abundans,
In lateribus domus tuae.
4.Filii tui sicut novellae olivarum,
in circuitu mensae tuae.
5.Ecce sic benedicetur homo
qui timet Dominum.
6.Benedicat tibi Dominus ex Sion
et videas bona Jerusalem omnibus diebus vitae tuae.
7.Et videas filios filiorum tuorum,
pacem super Israel.
8.Gloria Patri et Filio
et Spiritui Sancto
9.Sicut erat in principio et nunc et semper,
et in saecula saeculorum. Amen.


psalm 127 / nu 128 (tekst volgens de vulgaat)
vertaling : Getijdenboek. Brussel. 1971

Gelukkig die godvrezend zijt,
de weg des Heren gaat.
Ge zult de vrucht van eigen arbeid eten,
tevreden en voorspoedig zult ge zijn.
Uw vrouw daarbinnen in uw huis
is als een rijk beladen wijnstok.
En als olijventakken rond de stam,
zo staan uw kinderen om uw tafel.
Ja, zo wordt elke mens gezegend
die eer geeft aan de Heer.
U zegene de Heer uit Sion;
moogt gij Jeruzalem welvarend zien
zolang uw dagen duren;
Moogt gij de kinderen van uw kinderen nog aanschouwen.
Vrede zij Israël!

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi.
Ongewijzigd herdrukt in 1557

10. RISM:

15501 / 15576

11. CMM:

3-08 pp. 19-23 (bron: 15501)

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

salmi a versi con le sue risposti = Salmi a versi con le sue risposte a li medisimi Numeri :
uitleg : zie « 340_oeuvre_genre »

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

59.
Kidger B109, p. 52, p. 59, p. 146, p. 177 en p. 218
BEATI PAUPERES SPIRITU

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:


1. Beati pauperes spiritu
2. Beati qui persecutionem

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, Moteta cum quinque vocibus. nr 8

8. tekst :

Beati pauperes spiritu :
quoniam ipsorum est regnum caelorum.
Beati mites :
quoniam ipsi possidebunt terram.
Beati qui lugent :
quoniam ipsi consolabuntur.
Beati qui esuriunt et sitiunt justitiam :
quoniam ipsi saturabuntur.
Beati misericordes :

quoniam ipsi misericordiam consequentur.
Beati mundo corde :
quoniam ipsi Deum videbunt.
Beati pacifici :

quoniam filii Dei vocabuntur.

Beati qui persecutionem patiuntur propter justitiam :
quoniam ipsorum est regnum coelorum.
Beati estis cum maledixerint vobis homines et persecuti vos fuerint

et dixerint omne malum adversus vos mentientes propter me :
gaudete et exsultate, quoniam merces vestra copiosa est in coelis.

Matteus V, 3-10 De acht Zaligheden

Zalig de armen van geest,
want aan hen behoort het Rijk der hemelen.
Zalig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
Zalig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
Zalig de zuiveren van hart,
want zij zullen God zien.
Zalig die vrede brengen,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
Zalig die vervolgd worden om de gerechtigheid,
want hun behoort het Rijk der hemelen.
Zalig zijt gij, wanneer men u beschimpt, (mensen u beschimpen)
vervolgt en lasterlijk van allerlei kwaad beticht om Mijnentwil:
Verheugt u en juicht, want groot is uw loon in de hemel.

Willibrordvertaling

9. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert. nr 8
- Herdrukt in 1569 (verloren)
-1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

10. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(1) - W 1128

11. CMM:

3-05, pp. 67-74 (bron: 1559a)

DIAMM : Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it) [nr 20] pp.34-35

12. vindplaatsen:

msStuttL 2.
druk ca. 1560 : I ModE C. 313 (Zie hier verder : online) [nr 20], p. 34

Het verzamelboek MUSICA NOVA uit 1559 (W1126) bestaat uit zeven stemboeken, nl. S, A, T, B, Q, 6 en 7). Volgende bibliotheken hebben alle boeken en bieden ze online: Bologna, Museo internazionale e biblioteca della musica en München, Bayerische Staatsbibliothek. Ook de Koninklijke Bibliotheek te Brussel, maar hier ontbreekt de ALTUS.
(Zie hier verder : online)

druk 1561 – (W1128) - D München – Bayerische Staatsbibliothek. Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.
(deel 1) (Zie hier verder : online)

13. andere recente uitgaven:

online – ModE C.313 
Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it) [nr.20], pp. 34-35

online :
sopraan :     online beeld : 47-48/690
altus :         online beeld :224-225/690
tenor ontbreekt
bassus :               online beeld :405-406/690
quintus :      online beeld :560-561/690

online – 1559 - Bologna V.13:
http://badigit.comune.bologna. it/cmbm/viewschedatwbca.asp? path=/
cmbm/images/ripro/gaspari/_V/ V013/

online – Musica Nova – 1559 - München Bayerische Staatsbibliothek, pp. 23-24
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00071866

nr 8
cantus :                online beeld : 28-29/126
altus :         online beeld : 30-31/128
tenor :                 online beeld : 28-29/124
bassus :               online beeld : 30-31/128
quintus :      online beeld : 20-21/104

online:
druk 1561 - (W1128) – D München – Bayerische Staatsbibliothek – 
Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.
zonder de VIIde stem
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00093443
deel 1 [nr 8], pp. 11v-12

online - Musica nova – 1559 – KBR (zonder de altus)
https://opac.kbr.be/Library/ doc/SYRACUSE/18352190#uurl

online – partituur in moderne noten - CPDL
http://www0.cpdl.org/wiki/ index.php/Adrian_Willaert
of
http://www3.cpdl.org/wiki/ index.php/Beati_pauperes_ spiritu_(Adrian_Willaert)


14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Nadruk op het woord „beati“ door steeds het ritme kort-lang-kort, of in het tweede deel: lang-lang-kort, te herhalen.
“Videbant” door hoge noten.
Op het einde: “Gaudete” door homofone akkoorden en een plotse drietelsmaat.

15. Bossuyt. op.cit. 1985

blz. 112: Treffend is tevens het verduidelijken van de tekststructuur met muzikale middelen, niet alleen door een "klassiek" procédé als de cadens, maar tevens door het structureel gebruik van eenzelfde basismotief, zo bv. in Beati pauperes, op de overbekende tekst van de acht zaligheden uit het Mattheusevangelie. De terugkeer van het woord Beati gaat steeds gepaard met een gevarieerde, maar goed herkenbare herhaling van de basismelodie en het basisritme van het aanvangmotief. Vermeldenswaardig is verder dat in dit motief de keuze van de (achtste) modus blijkbaar werd ingegeven door de tekst (acht zaligheden).
Bewust bouwt hij een expressieve climax op door de slotpassus in ternaire maat te schrijven.

16Schiltz. op.cit. 2000

getallensymboliek op basis van het getal 8

16a. Schiltz. op.cit. 2001

'Adrian Willaert's Beati pauperes spiritu . A structural analysis of its motivic organisation ,' Muziek & Wetenschap 7 (2001), 305-317.
Vol II: p 11-18: partituur

16b. Schiltz. op.cit. 2003

p. 186: het soggetto is enkel nog in vage contouren herkenbaar en is geëvolueerd tot slechts nog een 'vage gestalte'.
p. 196-202: verdere analyse, p. 208.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:


 -*cd 226. MUSICA NOVA. The Motets.
Singer Pur
OEHMS CLASSICS
2012

YOUTUBE: https://www.youtube. com/watch?v=Xzmy5gy6hjc
luister ook op SPOTIFY : albums – musica nova
luister ook naar IDAGIO:
het volledig album: 
https://app.idagio.com/ albums/willaert-musica-nova
Beati pauperes : 
https://app.idagio.com/ recordings/11232507

20. duur:

7’43” Singer Pur

=====

60.
Kidger
(niet vermeld)
BEATI SERVI TUI

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM :

12. vindplaats:

msWolfA 293

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.  The Motet Database Catalogue Online

waarsch. 1560 en waarsch. Ferrara

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

61.
Kidger B163, p. 91, p. 140, p. 180, p. 194, p. 228 en 344
BEATUS BERNARDUS (versie 1)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1.Beatus Bernardus quasi vas auri
2. Factus est quasi ignis effulgens
ofwel in Wolfa: 2. Quin tenes legum

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1544, Venetië, Scotto, Dialogo della Musica di M. Antonfrancesco Doni Fiorentino

11. RISM:

154422

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/32284/

12. vindplaatsen:

msLeuven LVu MS 163 - Wolfa 293 (met een ander tweede deel) - TrevBC4 (vernietigd)
druk 1544: BolC (S)

13. andere recente uitgaven:

Malipiero, G. Francesco en Virginio Fagotto, eds. Antonfrancesco Doni-Dialogo della Musica. Wenen. 1965
(bron 1544)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. 
Schiltz 2003.

p. 53: "in Dialogo della musica van Doni wordt gezegd dat dit motet uiterst representatief voor en herkenbaar als Willaerts stijl is".

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

62.    
Kidger B110, p. 187 en p. 219
BEATUS BERNARDUS (versie 2)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / C1-C3-C3-C4-F4 / finalis:

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

antifoon voor het magnificat van de vespers van het feest van de H. Bernardus van Clairvaux (20 aug.)

9. eerste gedrukte uitgave:

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM :

12. vindplaats:

ms: I TrevBC 29 (verloren)

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Kidger 2005, p. 219

Contrafactum van Domine Jesu Christe, fili Dei, ... qui frigescente [B116]

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

63.
Kidger B025, p. 14, p. 29, p. 135, p. 182, p. 204 en p. 344
BEATUS JOANNES APOSTOLUS
Beatus Johannes apostolus

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:


1. Beatus Joannes apostolus et evangelista
2. Ipse est qui evangelii fluenta

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: A (in beide delen)

5. aantal stemmen:


4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber secundus nr 19

8. tekst :

Beatus Joannes, Apostolus et Evangelista, de nuptiis vocatus, et virgo electus a Domino, atque inter ceteros magis dilectus. Valde honorandus est qui supra pectus Domini in coena recubuit. Ipse est, qui Evangelii fluenta de ipso sacro Dominici pectoris fonte cum potasset, quasi unus de paradisi fluminibus verbi Dei gratiam in toto terrarum corde diffudit.
Sancte Joannes, ora pro nobis Dominum. Amen.

Uit het Breviarium

De heilige Johannes, apostel en evangelist,
ongehuwd en maagd door de Heer gekozen,
door anderen ook erg bemind,
had het voorrecht tijdens het Laatste Avondmaal
op de borst van de Heer te mogen liggen.

Hij is het die uit de stromende bron van het Evangelie heeft mogen drinken aan de heilige borst van de Heer zelf, als was het een van de rivieren van het paradijs, en die de genade van het woord van God heeft verspreid over de ganse wereld.

Heilige Johannes, bid voor ons bij de Heer. Amen.

9. eerste gedrukte uitgave:

1539, Venetië, Andrea Antico, Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert . musica quatuor vocum (motecta vulgo appellant)

10. RISM:

1539  - W 1108 / 1545  - W 1109

11. CMM:

3-02 pp. 71-75 (bron: 1545 )

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/11499/

12. vindplaatsen:


msFlorL 666 Medici Codex

I-Fl MS Acquisti e doni 666 ("Medici Codex"
) - TrevBC
druk (W1108) 1539: D Mbs (Zie hier verder : online) - BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T)
druk (W1109) 1545: A Wn - Aa - Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) – Fup (A) – Mbs (Zie hier verder : online) – VallaC (A) - F Pn (A – onvolledig) - GB Lbl - – PL Krakow

13. andere recente uitgaven:

online – (W 1108) 1539 - München:
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00073119

online – (W 1109) 1545 - München : 
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00071933

online – partituur in moderne noten – CPDL (de notenwaarden gehalveerd)
http://www0.cpdl.org/wiki/ images/4/4a/Will-bea.pdf

online – partituur in moderne noten – The 1520s Project (zonder de tekst)
The 1520s Project | An open-source repository of European polyphonic music, ca. 1510–1530 (1520s-project.org)

-Lowinsky, Edward E., ed. The Medici Codex of 1518. Monuments of renaissance Music (MRM), 1968, dl. IV, p. 150 (met facsimile)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

DE MEDICI CODEX
Florence 1518

ms: I FlorL 666
Een handgeschreven koorboek op perkament, uit 1518 met 77 motetten, waarvan 7 van Adriaen Willaert, opgedragen aan Lorenzo de Medici, hertog van Urbino.
Zie lijst bij "oeuvre_genre".

16. Schiltz 2003 op.cit. p. 168: "handelt over Johannes de Evangelist"

17. Bernstein, J.A. Music Printing in Renaissance Venice: The Scotto Press, 1539-1572

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

cd 248. NUPTIAE FACTAE SUNT
Musica ad Urbino al tempo di Raffaello
Motetten uit de Medici Codex. 1518
Ensemble Bella Gerit
Label: BELLA GERIT BG 0207
2007

Werken op een paar na uit de Medici Codex, nl. van Elimot, Johannes de la Fage, Marco Antonio Cavazzoni, Josquin des Prez (Nymphes des Bois), Andreas De Silva, Jean Richafort, Antoine Brumel, Pierre Moulu, Jacotin, Brunet, Lupus en Jean Mouton (Nesciens Mater Virgo Virum)

en van Adriaen Willaert:
track 1: Virgo gloriosa Christi Margareta preciosa
track 26: Beatus Johannes Apostolus

www.bellagerit.it

20. duur:

Virgo gloriosa: 3’22”
Beatus Johannes: 5’00”

=====

64.
Kidger B164, p. 19, p. 167, p. 180, p. 187, p. 192 en p. 228
BEATUS LAURENTIUS

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Beatus Laurentius (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-g2 (canon in diapente remissum) -c2-c3-F4 / finalis: C
canon tussen V en VI, een kwint lager.

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motetta VI vocum liber primus nr 9

8. tekst :

Antifoon van de 2de nocturne van de metten voor het feest van St.-Laurentius, martelaar. (10 aug.)

9. eerste gedrukte uitgave:

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert . musicorum .sex vocum . liber primus

10. RISM:

1542a - W 1112 = 154210

11. CMM:

3-04 pp. 44-47 (bron: 1542a)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/38486/

12. vindplaatsen:

ms: PiacD(4) - TrevBC 8 - TrevBC 29 - VatS 38 (Zie hier verder : online)
druk 1542: A Wn - B KBR (S) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) - Mbs (alle stemmen) (Zie hier verder : online), RegB , Wolfl - CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

13. andere recente uitgaven:

online - VatS 38
https://digi.vatlib.it/view/ MSS_Capp.Sist.38 (147v-148r)

online – 1542 - München
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00074422

14. intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Bossuyt. op.cit. 1985

p. 109: Melodische inzetten in alle of nagenoeg alle stemmen op het canonthema verdoezelen de "geleerde" techniek en geven gewoon de indruk van een vijf- of zesstemmige imitatie.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

65.    
Kidger B111, p. 181 en p. 219
BEATUS MARCUS

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

TrevBC 6 (vernietigd)

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/96023/

12. vindplaatsen:

13. andere recente

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====


66.
Kidger B026, p. 13, p. 29, p. 73, p. 182, p. 204, p. 339 en p. 341
BEATUS STEPHANUS PRECIOSUS DEI

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Beatus Stephanus
2. Et videntes

4. tonal type:

1.met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: D (in 1539: g2-c2-c3-F3)
2. Et videntes: finalis: G

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

motettorum IV vocum liber secundus, nr 9

8. tekst :

Beatus Stephanus, pretiosus Dei,
Protomartyr et levita,
plenus gratia et fortitudine,

intuens in coelum vidit gloriam Dei
et ait : Ecce, video coelos apertos
et Jesum, Filium hominis stantem

a dextris virtutis Dei.

Et videntes vultum ejus tamquam vultum Angeli
stantis inter illos, impetum fecerunt
unanimiter in eum.

Ejicientes eum extra civitatem
et lapidabant beatum Stephanum invocantem
et dicentem : Domine Jesu Christe,

accipe spiritum meum.
Et haec dicens obdormivit in Domino.

De Zalige Stefanus, kostbaar in Gods ogen,
Allereerste martelaar en leviet,
vol genade en bezieling,
keek naar boven en zag er de glorie van God.
Hij riep uit: Kijk. Ik zie de hemel geopend
en Jezus, de Mensenzoon, staande
aan de rechterhand van Gods heerlijkheid.

En iedereen zag hoe zijn gezicht was als dat van een engel
die tussen hen stond, maar de menigte beledigde hem.
Allen gooiden hem buiten de stad
en stenigden de zalige Stefanus
terwijl deze riep: Heer Jezus Christus:
Aanvaard mijn geest.
En terwijl hij deze woorden uitsprak, stierf hij in de Heer.

9. eerste gedrukte uitgave:

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Treize livres de Motets, Liber primus . Motetos nr 9 / Liber primus quinque et viginti musicales quatuor vocum motetos complectitur …
1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. Libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert celeberrimi ac chori divi Marci. magistri musica

10. RISM:

15343 / 1539  - W 1108 / 1545  - W 1109

11. CMM:

3-02 pp. 66-71 (bron: 1545 ) (met fotokopie van het manuscript uit Treviso)

12. vindplaatsen:

msTrevBC 8
druk 1534:
druk (W1108) 1539: D Mbs (Zie hier verder : online) - BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T) 
druk (W1109) 1545: A Wn - Aa - Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mbs (Zie hier verder : online) - VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl  - PL Krakow

13. andere recente uitgaven:

online – (W 1108) 1539 - München:
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00073119

online – (W 1109) 1545 - München : 
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00071933

online – partituur in moderne noten – CPDL (bron: 1534 – Annie Pousse)
Beatus Stephanus (Adrian Willaert) - ChoralWiki (cpdl.org)

-facsimile: 1534 OMI 5449

-Smijers, Albert, ed. Treize livres de motets parus chez Attaingnant, Parijs, 1934, vol. 1, p. 73 (bron: 15343)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Bossuyt. op.cit. 1985

blz 103: "de vier stemmen zijn twee per twee samen-gebracht in een gelijktijdige inzet"

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 59 BENEDICTA ES CELORUM REGINA
Renaissance in the Netherlands
Instrumentaal op vier trombonen
Daniël Speer Trombone Consort o.l.v. Daan Manneke
ERASMUS Music & Media 249
1999

20. duur:

2'25” Manneke

=====

67.
Kidger C015, p. 34, p. 36, p. 45, p. 47 en p. 240
BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM a 4 en a 5 (versie 1)
Jachet en Willaert

2. ondertitel:

psalm 111, Quinti toni

3. gecomponeerde delen:

1. In mandatis ejus volet nimis
2. Potens in terra erit semen ejus
3. Gloria et divitiae in domo ejus
4. Exortum est in tenebris
5. Jucundus homo qui miseretur
6. In memoria aeterna erit justus
7. Paratum cor ejus sperare
8. Dispersit dedit pauperibus
9. Peccator videbit et irascetur
10.Gloria Patri et Filio
11.Sicut erat in principio

Primus Chorus : na de inzet in het gregoriaans, de eerste strofe en alle onpare strofen meerstemmig (Jachet)
Secundus Chorus: alle pare strofen meerstemmig (Willaert)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: primus chorus c1-c3-c3-F3 en secundus chorus: c2-c3-c3-c4 / finalis: A (in alle delen)

5. aantal stemmen:

4-st.
Gloria Patri: C (resolutio), A, T (canon in diapente = een kwint hoger), B
Behalve 5-st. in : Sicut erat: C, A, T (canon in diapente = een kwint hoger), Quinta vox (resolutio), B

6. genre :

salmi a versi con le sue risposti nr 3

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi

8. tekst :

Psalm 111 (volgens de huidige nummering: psalm 112):
Latijnse tekst volgens de vulgaat.

Beatus vir qui timet Dominum :
in mandatis ejus volet nimis.
Potens in terra erit semen ejus
generatio rectorum benedicetur.
Gloria et divitiae in domo ejus :
et justitia ejus manet in saeculum saeculi.
Exortum est in tenebris lumen rectis :
misericors, et miserator, et justus.
Jucundus homo qui miseretur et commodat,
disponet sermones suos in judicio :
quia in aeternum non commovebitur.
In memoria aeterna erit justus :
ab auditione mala non timebit.
Paratum cor ejus sperare in Domino
confirmatum est cor ejus :
non commovebitur donec despiciat inimicos suos.
Dispersit, dedit pauperibus
justitia ejus manet in saeculum saeculi :
cornu ejus exaltabitur in gloria.
Peccator videbit et irascetur,

dentibus suis fremet et tabescet :
desiderium peccatorum peribit.
Gloria Patri, et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio et nunc et semper
et in saecula saeculorum. Amen.

PSALM 112

Gelukkig de mens die ontzag heeft voor God,
die vreugde vindt in zijn geboden.
Zijn kroost zal machtig zijn in het land,
gezegend zal zijn het geslacht van de vrome.
Welvaart en rijkdom sieren zijn huis,
hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Hij is voor de vromen een licht in de nacht,
weldadig, barmhartig, rechtvaardig.
Goed gaat het de mens die weggeeft en leent,
die eerlijk zijn zaken behartigt.
In eeuwigheid staat de rechtvaardige sterk,
men blijft hem voor eeuwig gedenken.
Voor slecht tijding is hij niet bang,
hij blijft ongeschokt op de Heer vertrouwen.
Standvastig en zonder vrees zet hij door
tot hij op zijn vijanden neerziet.
Met mildheid deelt hij aan armen uit,
Hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Zijn macht en zijn aanzien vermeerderen steeds;
de zondaar zal het met afgunst aanschouwen.
Hij knarst met de tanden, verteerd van nijd,
het streven van zondaars zal falen.
Eer aan de Vader en de Zoon
En de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd
En in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling volgens de grondtekst: Getijdenboek. Brussel. 1990.

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gordano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi ... a uno et a duoi chori
Ongewijzigd herdrukt in 1557

10. RISM:

15501 / 15576

11. CMM:

3-08 pp. 13-19 (bron: 15501)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/41076/   

12. vindplaatsen:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Salmi a versi con le sue risposti = Salmi a versi con le sue risposte a li medisimi Numeri : uitleg : zie « 340_oeuvre_genre_ »

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

68.
Kidger p. 38

BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM a 4 (versie 2)
Jachet

2. ondertitel:

psalm 111. Primi toni

3. gecomponeerde delen:

1. In mandatis ejus volet nimis
3. Gloria et divitiae in domo ejus
5. Jucundus homo qui miseretur
7. Paratum cor ejus sperare
9. Peccator videbit et irascetur
11.Sicut erat in principio

Deze delen worden meerstemmig gezongen door Secundus Chorus.
De inzet van het eerste vers en de pare verzen worden door Primus Chorus in het gregoriaans gezongen.

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: G (in alle delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

psalm

7. reeks :

I salmi appertinenti alli versperi (versi con le sue risposti)

8. tekst :

Psalm 111 (volgens de huidige nummering: psalm 112):
Latijnse tekst volgens de vulgaat.

Beatus vir qui timet Dominum :
in mandatis ejus volet nimis.
Potens in terra erit semen ejus
generatio rectorum benedicetur.
Gloria et divitiae in domo ejus :
et justitia ejus manet in saeculum saeculi.
Exortum est in tenebris lumen rectis :
misericors, et miserator, et justus.
Jucundus homo qui miseretur et commodat,
disponet sermones suos in judicio :
quia in aeternum non commovebitur.
In memoria aeterna erit justus :
ab auditione mala non timebit.
Paratum cor ejus sperare in Domino
confirmatum est cor ejus :
non commovebitur donec despiciat inimicos suos.
Dispersit, dedit pauperibus
justitia ejus manet in saeculum saeculi :
cornu ejus exaltabitur in gloria.
Peccator videbit et irascetur,

dentibus suis fremet et tabescet :
desiderium peccatorum peribit.
Gloria Patri, et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio et nunc et semper
et in saecula saeculorum. Amen.

PSALM 112

Gelukkig de mens die ontzag heeft voor God,
die vreugde vindt in zijn geboden.
Zijn kroost zal machtig zijn in het land,
gezegend zal zijn het geslacht van de vrome.
Welvaart en rijkdom sieren zijn huis,
hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Hij is voor de vromen een licht in de nacht,
weldadig, barmhartig, rechtvaardig.
Goed gaat het de mens die weggeeft en leent,
die eerlijk zijn zaken behartigt.
In eeuwigheid staat de rechtvaardige sterk,
men blijft hem voor eeuwig gedenken.
Voor slecht tijding is hij niet bang,
hij blijft ongeschokt op de Heer vertrouwen.
Standvastig en zonder vrees zet hij door
tot hij op zijn vijanden neerziet.
Met mildheid deelt hij aan armen uit,
Hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Zijn macht en zijn aanzien vermeerderen steeds;
de zondaar zal het met afgunst aanschouwen.
Hij knarst met de tanden, verteerd van nijd,
het streven van zondaars zal falen.
Eer aan de Vader en de Zoon
En de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd
En in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling volgens de grondtekst: Getijdenboek. Brussel. 1990.

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi appertinenti. a uno et a duoi chori.
Herdrukt in 1557

10. RISM:

15501

11. CMM:

3-08 p. 99  (bron: 15501)

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D Regensburg. Proskesche Musikbibliothek (volledig)
druk 1557: D Regensburg. Proskesche Musikbibliothek (zonder de C van koor I )

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Salmi a versi senza risposte [quali sono nel secondo choro]
uitleg : zie « 340_oeuvre_genre »


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

69.
Kidger C006, p. 41, p. 120, p. 239 en p. 422
BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM a 4 (versie 3)

2. ondertitel:

psalm 111, Tertii toni

3. gecomponeerde delen:

2. Potens in terra erit semen ejus
4. Exortum est in tenebris
6. In memoria aeterna erit justus
8. Dispersit dedit pauperibus
10. Gloria Patri et Filio

De onpare strofen worden in het gregoriaans gezongen.

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: A (in alle delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

psalm

7. reeks :

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro e Compieta. nr 3

8. tekst :

Psalm 111 (volgens de huidige nummering: psalm 112):
Latijnse tekst volgens de vulgaat.

Beatus vir qui timet Dominum :
in mandatis ejus volet nimis.
Potens in terra erit semen ejus
generatio rectorum benedicetur.
Gloria et divitiae in domo ejus :
et justitia ejus manet in saeculum saeculi.
Exortum est in tenebris lumen rectis :
misericors, et miserator, et justus.
Jucundus homo qui miseretur et commodat,
disponet sermones suos in judicio :
quia in aeternum non commovebitur.
In memoria aeterna erit justus :
ab auditione mala non timebit.
Paratum cor ejus sperare in Domino
confirmatum est cor ejus :
non commovebitur donec despiciat inimicos suos.
Dispersit, dedit pauperibus
justitia ejus manet in saeculum saeculi :
cornu ejus exaltabitur in gloria.
Peccator videbit et irascetur,

dentibus suis fremet et tabescet :
desiderium peccatorum peribit.
Gloria Patri, et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio et nunc et semper
et in saecula saeculorum. Amen.

PSALM 112

Gelukkig de mens die ontzag heeft voor God,
die vreugde vindt in zijn geboden.
Zijn kroost zal machtig zijn in het land,
gezegend zal zijn het geslacht van de vrome.
Welvaart en rijkdom sieren zijn huis,
hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Hij is voor de vromen een licht in de nacht,
weldadig, barmhartig, rechtvaardig.
Goed gaat het de mens die weggeeft en leent,
die eerlijk zijn zaken behartigt.
In eeuwigheid staat de rechtvaardige sterk,
men blijft hem voor eeuwig gedenken.
Voor slecht tijding is hij niet bang,
hij blijft ongeschokt op de Heer vertrouwen.
Standvastig en zonder vrees zet hij door
tot hij op zijn vijanden neerziet.
Met mildheid deelt hij aan armen uit,
Hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Zijn macht en zijn aanzien vermeerderen steeds;
de zondaar zal het met afgunst aanschouwen.
Hij knarst met de tanden, verteerd van nijd,
het streven van zondaars zal falen.
Eer aan de Vader en de Zoon
En de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd
En in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling volgens de grondtekst: Getijdenboek. Brussel. 1990.

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

11. CMM:

DIAMM : (Augsburg) : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/41076/

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13. andere recente uitgaven:


online – 1571 – München- Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de//view?id= bsb00087006

nr 3, p. 2 (Beatus vir / Potens in terra)
cantus :                online beeld : 3/24
altus :         online beeld : 3/24
tenor :                 online beeld : 3/24
bassus :               online beeld : 3/25

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_ genre.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XII.  VESPRO DI NATALE
Opera omnia deel XII.
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae o.l.v. Marco Scavazza
STRADIVARIUS Dulcimer STR 33373

luister ook SPOTIFY : albums – Vespro di Natale of I Piccoli Musici
luister ook naar IDAGIO:
de ganse cd: 
https://app.idagio.com/ albums/willaert-christmas- vespers

20. duur:

5’52”

=====

70.
Kidger J003, p. 9, p. 287 en p. 364
BEN CHE’L MISERO COR

Oorspronkelijk als vierstemmig madrigaal gecomponeerd door Verdelot (zie uitgave 1540) V1225
Daarna door Willaert bewerkt voor stem en gitaar. (Zie uitgave 1536) W1104 of V1224

2. ondertitel:

Al secondo dil Tenore

3. gecomponeerde delen:

Ben che'l misero cor (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutel: c4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

stem en luit

6. genre :

intabulatie

7. reeks :

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 12

8. tekst :

Benchè’l misero cor, lasso, tal hora,
porga breve riposo,
nutrito di speranz’, a long’ affanni,
cotal risurg’ in me poscia l’ardore
che con miei maggior danni
ritorn’ al grave mio stato penoso,
perche sì forte fu il laccio amoroso,
nel qual nei miei primi anni
mi legò Amor, madonn’, e la mia sorte,
che scioglier non mi può se non la morte.

onbekende dichter

Ofschoon de pijn in’t hart mij soms verlaat,
En een kort moment van rust mij van hoop vervult,
Schuilt in mij een bodemloos verdriet, een verterende gloed,
Die tot mijn grote spijt, mij tot de ernst van mijn pijnlijk bestaan terugbrengt.

Omdat de liefde mij in haar greep houdt,
Zo sterk als een strop waarin ik vanaf het begin
Gebonden was aan de liefde voor een vrouw, is het mijn lot,
Mij ervan losmaken kan ik niet dan in de dood.

vertaling door 
Jan Wyns (CPDL)

9. eerste gedrukte uitgave:

1536. Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel
lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540. Venetië, Hieronymus Scotto. Tutti li madrigali. (ongewijzigd herdrukt)

10. RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

11. CMM

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536 - W 1104: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1540: D Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbl

13. andere recente uitgaven:

online - 1536 - IMSLP
https://imslp.org/wiki/ Intavolatura_de_li_madrigali_( Verdelot%2C_Philippe)

online – 1536 - W 1104 – Wenen (zie online hier verder)
http://digital.onb.ac.at/ RepViewer/viewer.faces?doc= DTL_4088729&order=1&view= SINGLE

online – 1540 – München
Di Verdelotto tutti li madrigali ….
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00074430
De vierstemmige versie van Verdelot

nr VI
cantus :                online beeld : 8-9/52
altus :         online beeld : 8-9/52
tenor :                 online beeld : 8-9/56
bassus :               online beeld : 8-9/61


-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980 

partituur in moderne noten:

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

W1104-1536
Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

IMSLP
IMSLP513209-PMLP831759-A-Wn_ SA.77.D.9_-_Intavolatura_de_ li_Madrigali_(Philippe_ Verdelot)_1536.pdf

Bewerkt door Willaert voor zang en luit of gitaar
online beelden : 34-37/69

Wenen – Österreichische Nationalbibliothek
Intavolatura de li Madrigali ... da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano. (Laute). (onb.ac.at)

Bewerkt door Willaert voor zang en luit of gitaar
online beelden : 37-40/73


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/VI
INTAVOLATURA DE LI MADRIGALI DI VERDELOTTO
Intavolati per messer Adriano
Opera omnia deel 6
Silvia Piccollo, soprano. Il Desiderio
(op deze cd ook de oorspronkelijke vierstemmige zetting van Verdelot)
1995

luister ook op SPOTIFY: album – tablatures from Verdelot vol. 6
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/ willaert-tablatures-from- verdelot-vol-6
of
https://app.idagio.com/ recordings/21081507
luister ook op YouTube :
Ben che'l misero cor - YouTube

-cd 78 VERDELOT. A RENAISSANCE SONGBOOK. 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels
LINN RECORDS 2001
-cd 87 = cd 21/VI

-*cd 127
ITALIAN LUTE SONGS (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001

luister op SPOTIFY : albums – italian lute songs

-cd 138 PIVA
Duo Live Oak
GYRE 2002

-cd 141 VERDELOT. MADRIGALS
Alain Aubin (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

luister ook op YOUTUBE waar de ganse cd is weergegeven
https://www.youtube.com/watch? v=NyxjsELQcJg

-cd 287
ZEFIRO SPIRA
Italian Renaissance Frottole & Improvisations
Gabriel Jublin contratenor
Paul Kieffer luit
CLAVES
2018

https://cdn.shopify.com/s/ files/1/0496/4069/files/ 7619931180328_itunes.pdf?
12157194252173033322

luister ook op SPOTIFY: albums - zefiro spira
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/ willaert-tablatures-from- verdelot-vol-6

20. duur: (snelste tov. langzaamste uitvoering)

1'37" Jublin - 2'24" Nasillo

=====

71.
Kidger E001, p. 43, p. 252 en p. 422
BENEDICAMUS IN LAUDE JESU

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Benedicamus in laude Jesu (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c1-c2-c4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

versiculi bij de slotzegen, opgenomen in de vespers "In die Nativitatis Domini"

7. reeks :

I sacri e santi salmi

8. tekst :

Benedicamus in laude Jesu,
qui suae matri Mariae benedixit in aeternum Domino!

liturgie van het breviarium

Laten we met onze lofzang Jezus zegenen,
die zijn Moeder Maria zegende met een eeuwige zegen voor de Heer.

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

11. CMM:

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13. andere recente uitgaven:


online – 1571 - München:
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de//view?id= bsb00087006

nr 28, p. 18
cantus :                online beeld : 19/24
altus :         online beeld : 19/24
tenor :                 online beeld : 19/24
bassus :               online beeld : 19/25

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_ genre.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XII.  VESPRO DI NATALE
Opera omnia deel XII.
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae o.l.v. Marco Longhini
STRADIVARIUS Dulcimer STR 33373

luister ook SPOTIFY : albums – Vespro di Natale of Marco Longhini
luister ook naar IDAGIO:
de ganse cd: 
https://app.idagio.com/ albums/willaert-christmas- vespers

-*cd 223
ADRIAEN WILLAERT. VESPRO DELLA BEATA VERGINE
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
RICERCAR RIC 325
2012
https://outhere-music.com/ store-RIC_325

luister ook op SPOTIFY : albums – vespro della beata vergine
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/ willaert-vespro-della-beata- vergine

DIAPASON D’OR 12/2012 en CHOC CLASSICA

20. duur:

1’10" De Capilla Flamenca voegt er nog een gregoriaans DEO GRATIAS aan toe.
duur 0'24", dus samen 1'34".
2'46" Delitiae Musicae. Paolo Costa contratenor zingt de cantus met begeleiding op strijkers, daarna een naspel : de strijkers herhalen de vierstemmige versie met daarboven een vrije improvisatie op kornet.

=====

BENEDICTA ES (MISSA) = MISSA BENEDICTA ES

=====

72.
Kidger B027, p. 11, p. 26, p. 122, p. 141, p. 155 en p. 204
BENEDICTA ES COELORUM REGINA a 4 (versie 1)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Benedicta es
2. Per illud ave

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G in beide delen

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber primus nr 12

8. tekst :

Zie hieronder bij versie 2

9. eerste gedrukte uitgave:

-1539  - W1106, Venetië, Girolamo Scotto, Motettorum IV vocum liber primus
-1545  - W1107, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberremi ac chori divi Marci illustrissimae Reipublicae Venetiarum magistri musica quatuor vocem (motecta vulgo appelant)

10. RISM:

1539  - W1106 / 1545  - W1107

11. CMM:

3-01, pp. 78-82 (bron: 1545  - W1107)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/32877/ (zwart/wit – handschrift)

12. vindplaatsen:

msBerlGS – Bayerische Staatsbibliothek (Zie hier verder : online) - GB British Library
druk 1539  - W1106: B Koninklijke Bibliotheek van België  (A, T); Bayerische Staatsbibliothek (Zie verder: online); PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545  - W1107: A 
Wn (S,A,T,B) - D Hs, LÜh, Bayerische Staatsbibliothek  (Zie verder: online), - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow

13. andere recente uitgaven:

online – MunBS 19 :
https://opacplus.bsb-muenchen. de + 00079116

Blz. 103 tem 116, beelden 50v-57v

online – 1539  - W1106  – Bayerische Staatbibliothek
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00073118

online – 1545  – W1107 – Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00073520

-*Halewynstichting
Onze Koorwerken afl. 2 nr C 2/b
(1 toon hoger - met de oorspronkelijke notenwaarden)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985 op.cit.

p. 104: "Op Ave plena gratia duidelijk voorbeeld van tekstexpressieve declamatiestijl door homofonie. Willaert beoogt graag een speciaal effekt op de eindmaten."

p. 105: "Thematiek ontleend aan een Gregoriaanse cantus firmus, in alle partijen geparafraseerd en als thema imitatief verwerkt."

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 30 ADRIAN WILLAERT. MOTETS FOR FOUR VOICES
Boston Camerata Motet Choir o.l.v. Joshua Rifkin
NONESUCH H-71345
1975

Meer info: https://www.discogs.com/ artist/833932-Adrian-Willaert
of: 
https://www.discogs.com/ artist/833932-Adrian-Willaert? noanv=1

luister op YOUTUBE. 3 motetten : (remastered)
https://www.youtube.com/watch? v=Zq0G0RGNIlY

luister via internet :
https://www.discogs.com/ Adrian-Willaert-The-Boston- Camerata-Motet-Choir-Joshua- Rifkin-Motets/release/4443870

19. cd’s:

Zie hierboven: lp’s remastered

20. duur:

6’11” Boston

=====

73.
Kidger B194, p. 53, p. 60, p. 154, p. 157, p. 168, p. 188 en p. 234
BENEDICTA ES COELORUM REGINA a 7 (versie 2)

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:


1. Benedicta es coelorum Regina
2. Per illud ave

4. tonal type:

met b, enkel voor VI en T. Bij de discantus: geen b aan de sleutel, wel soms tussen de noten.
sleutelcombinatie: c1-c1-c3-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen) Bij de sexta vox: sleutel eerst c4 en verder c3.

5. aantal stemmen:

7-st.
prima pars: T: Fuga trium temporum in diapente, et octo temporum in diapason. V resolutio (na drie maten, een octaaf hoger) en VI: resolutio (na acht maten, een kwint hoger).

secunda pars: T : Fuga trium temporum in diapente, et quinque temporum in diapason. V : resolutio (na drie maten, een kwint hoger) en VI: resolutio (na vijf maten, een octaaf hoger)

6. genre :

motet

7. reeks :


Musica Nova, Moteta cum septem vocibus. nr 25

8. tekst :


Benedicta es, coelorum Regina
et mundi totius Domina
et aegris medicina;

Tu praeclara maris stella vocaris,
quae solem justitiae paris,
a quo illuminaris.

Te Deus pater ut Dei mater fieres
et ipse frater, cujus eras filia,

Sanctificavit, sanctam servavit,
et mittens sic salutavit :
ave, plena gratia.

II.
Per illud Ave prolatum
et tuum responsum gratum
 est ex te verbum incarnatum,
quo salvantur omnia.

Nunc, mater, exora natum,
ut nostrum tollat reatum
et regnum det nobis paratum in coelesti patria.
Amen.

[Sequentia in festis B.M.V.]

Wees gezegend, koningin van de hemelen,
meesteres van de ganse wereld,
geneeskracht voor de zieken.
Men noemt u de heldere ster van de zee,
die de zon van de gerechtigheid hebt gebaard
en van wie u licht ontvangt.
God de Vader heeft u verheven tot de moeder van God,
die uw broeder was, terwijl gij zijn dochter bent.
Hij heeft u geheiligd en uw heiligheid verzegeld.
De hemelbode heeft u met deze woorden begroet:
Wees gegroet, vol van genade.

II.
Door deze groet en uw dankend antwoord
werd in u het Woord als vlees geboren,
dat de redder van alles zou worden.
Nu, moeder, vraag aan die uit u is geboren
dat hij onze schuld wegneemt
en ons het Rijk schenkt
dat voor ons is weggelegd in het hemels vaderland.
Amen.

9. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert. nr 25
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 2)
1569, Venetië, Antonio Gardano, La eletta di tutta la musica intitolata Corona di diversi novamente stampata libro primo

10. RISM:


1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128 / 156920

11. CMM:


3-05, pp. 238-252 (bron: 1559a)

DIAMM : https://edl.beniculturali. it/beu/850016256  [nr 41], p. 130

12. vindplaatsen:

ms: Mbs 1536 (Zie hier verder : online)
druk ca. 1560 : I ModE  C.314 (Zie hier verder : online)

Het verzamelboek MUSICA NOVA uit 1559 (W1126) bestaat uit zeven stemboeken, nl. S, A, T, B, Q, 6 en 7). Volgende bibliotheken hebben alle boeken en bieden ze online: Bologna, Museo internazionale e biblioteca della musica en München, Bayerische Staatsbibliothek. Ook de Koninklijke Bibliotheek te Brussel, maar hier ontbreekt de ALTUS.
(Zie hier verder : online)

druk 1561 – (W1128) - D München – Bayerische Staatsbibliothek. Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.
(deel 2) (Zie hier verder : online)

13. andere recente uitgaven:

online : ca 1560 – Modena - I ModE C.314
https://edl.beniculturali.it/ beu/850016256  [nr 41], p. 130

online :               
cantus :       c1      139-142/1029
altus :                  c3      296-299/1029
tenor :                 c4      prima pars 453-454/1029. Secunda pars 455-456/1029
prima pars: T: Fuga trium temporum in diapente, et octo temporum in diapason. V resolutio (na drie maten, een octaaf hoger) en VI: resolutio (na acht maten, een kwint hoger).

secunda pars: T : Fuga trium temporum in diapente, et quinque temporum in diapason. V : resolutio (na drie maten, een kwint hoger) en VI: resolutio (na vijf maten, een octaaf hoger)
bassus :       F4      610-613/1029
quintus :      c4      767-770/1029
sextus :                c3      922-925/1029 In elk deel : resolutio
septimus :    c1      969-970/1029 In het tweede deel : resolutio

online – München – MunBS 1536
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de//view?id= bsb00104625


nr XXIIII
discantus : blz. 363-366/794        
altus ontbreekt 
tenor : blz. 407-409/836        
bassus : blz. 346-349/738        
quinta vox ontbreekt
sexta vox : blz. 366-368/704
VII ontbreekt

online – Bologna V.13:
http://badigit.comune.bologna. it/cmbm/viewschedatwbca.asp? path=/
cmbm/images/ripro/gaspari/_V/ V013/


online – München - Mbs. W1126 – 1559, nr 25
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00071866 pp 63-64

online:
druk 1561 - (W1128) – D München – Bayerische Staatsbibliothek – 
Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.
zonder de VIIde stem
https://stimmbuecher.digitale- sammlungen.de/view?id= bsb00093444
deel 2 [nr 14], pp. 30-31

online - Brussel - KBR (zonder de altus)
https://opac.kbr.be/Library/ doc/SYRACUSE/18352190#uurl

online – partituur in moderne noten - CPDL
http://www0.cpdl.org/wiki/ index.php/Adrian_Willaert
of: 
http://www3.cpdl.org/wiki/ index.php/Musica_nova_(Adrian_ Willaert)
of:
http://www1.cpdl.org/wiki/ images/8/8a/Willaert_ Benedicta_es_caelorum_regina. pdf

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Heel langzame inzet.
Het niet gebruiken van si mol verrast soms wanneer si mol in de nabijheid in een andere stem te horen is.
De twee sopraanpartijen doorkruisen mekaar regelmatig.

15.
 Bossuyt  op.cit. 1985:

p. 109: gebouwd op een tripelcanon
p. 110: De zevenstemmigheid verwijst naar O.L.Vrouw.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:


-cd 59. Renaissance in the Netherlands
Cappella Breda,
Daniël Speer Trombone Consort o.l.v. Daan Manneke
ERASMUS Music & Media 249
1999

 -*cd 223
Adriaen Willaert. Vespro della Beata Vergine
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
Joris Verdin, orgel
RICERCAR RIC 325
2012

DIAPASON D’OR en CHOC CLASSICA
luister ook op YOUTUBE:
http://www.youtube.com/watch? v=WYNzRQSusdA
https://www.youtube.com/watch? v=9w7Vwg0fvtU (+ partituur)
luister ook op SPOTIFY : albums – vespro della beata vergine
luister ook op IDAGIO:
volledig album: 
https://app.idagio.com/ albums/willaert-vespro-della- beata-vergine
of Benedicta es: 
https://app.idagio.com/ recordings/21248584

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/ cd.php?formatid=592

luister ook op SPOTIFY : albums – musica nova
luister ook naar IDAGIO:
volledig album: 
https://app.idagio.com/ albums/willaert-musica-nova
Benedicta es: 
https://app.idagio.com/ recordings/11232597
Luister ook op YouTube :
Benedicta es, coelorum regina a 7 (met Singer Pur) - YouTube Music

--cd 274
WILLAERT E LA SCUOLA FIAMMINGA A SAN MARCO
Cappella Marciana o.l.v. Marco Gemmani
CONCERTO CD 2117
2019
de drie canonstemmen (tenor, quintus en sextus) gezongen plus 4 koperblazers

luister ook op SPOTIFY: albums – Willaert e la Scuola Fiamminga

Op deze cd ook werken van Cypriano De Rore (Beato mi direi, Tantum ergo, Ancor che col partire, Sub tuum praesidium), Pietro Lupus en Jacob Buus.

20. duur:
 (de snelste versus de langzaamste uitvoering)

7’03" Singer Pur – 7’05" Cap. Flamenca – 7’38” Capp. Marciana

=====

74.
Kidger B112, p. 90, p. 149, p. 179, p. 187, p. 219 en p. 341
BENEDICTUS REDEMPTOR OMNIUM

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Benedictus Redemptor omnium
2. Magne Pater, Sancte Dominice

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3-F4 / finalis: C
2. Magne Pater, Sancte Dominice: finalis: F

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :


Cipriani musici eccelentissimi cum quibusdam aliis doctis … Liber primus quinque vocum

8. tekst :

Benedictus redemptor omnium,
Qui saluti providens hominum
Mundo dedit sanctum Dominicum.

Magne pater, sancte Dominice
Mortis hora nos tecum suscipe
Et hic semper nos pie respice.

9. eerste gedrukte uitgave:

1544, Venetië, Antonio Gardano, Cipriani musici eccelentissimi cum quibusdam aliis doctis.

10. RISM:

11. CMM:

DIAMM : 
Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it) [nr 51], pp. 96-97

12. vindplaatsen:

druk 15446Londen British Library. https.repository. royalholloway.ac.uk/
(Zie hier verder : online)
druk ca. 1560 : I ModE C. 313 (Zie hier verder : online) [nr 51] pp. 96-97

13. andere recente uitgaven:

online – ModE C.313
Estense Digital Library - "Mottetti a 5 voci" (beniculturali.it) nr 51 – pp. 96-97 -

online :
sopraan :     109-110/690
altus :         286-287/690
tenor :                 ontbreekt
bassus :               467-468/690
quintus :     

online – 15446 – Londen (zwart – wit)
https://repository. royalholloway.ac.uk/items/ 072811c5-6433-4a2a-98e3- cfb2ec3bcd9f/1/
of
http://purl.org/rism/BI/1544/6

cantus:        online beeld : A70_010
altus:          online beeld : A70_050
tenor:          online beeld : A70_030
bassus:                online beeld : A70_070
quintus:       online beeld : A70_090

online – partituur in moderne noten - IMSLP
*Gerstenberg, Walter, ed. Adrian Willaert; Drei Motetten zu fünf Stimmen. Das Chorwerk nr 59 p 13-21. Möseler
https://imslp.org/wiki/3_ Motets_(Willaert%2C_Adrian)

online – (1544) - partituur in moderne noten – cpdl
Benedictus redemptor omnium (Adrian Willaert) - ChoralWiki (cpdl.org)

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Schiltz op. cit. 2003

p. 185: "complexe verwerking van meerdere, onderling verwante motieven"
p. 190-195: analyse naar het gebruik van het muzikale soggetto,
p. 196: vergelijking met Beati pauperes spiritu.
p. 199: "voortdurende permutaties van eenzelfde basismotief".
p. 208: "elk motief is een afgeleide van een ander, wat impliceert dat alle motieven niet alleen constant het polyfone complex bepalen, maar strikt genomen alle even belangrijk zijn"

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur
:

4 min.

=====

74a.
Kidger F072, p. 133 en p. 268
BEWAHR UNS HERR O TREWER GOTT


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6. genre :

tenorlied

7. reeks :

8. tekst :


ms: D DresSL 1/D/4 [discantus]

9. eerste gedrukte uitgave:


10. RISM:

11. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/ compositions/45572/

12. vindplaatsen:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

 

Van: David Wyatt [mailto:fattoxxon@gmail.com]
Verzonden: vrijdag 10 maart 2023 11:31
Aan: info@adriaenwillaert.be
Onderwerp: Willaert - BEWAHR UNS HERR O TREWER GOTT

Dear Sirs

A small update to your excellent listing on the web of Willaert's works (& so much more!)
I am working on DIAMM, and have been able to improve our listing for the piece above 

https://www.diamm.ac.uk/ compositions/45572/ - which appears as a unicum in Dresden 1/D/4. You list this as no 74a (Kidger F072). You may be interested to know that the piece is not a unicum, but it is misattributed to WIllaert. It is in fact a contrafactum of the Hesdin/Gombert 'Sancta et immaculata', although it is interesting that the original is in 2 parts, but the version in 1/D/4 is continuous. That is to say, there is no break after the longa at the end of the 1a pars, the music simply continues into what was originally the 2a pars.

Yours
David Wyatt

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

=====

 

 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be