Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

>

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.


52.
Kidger F003

BAISES MOY TANT a 3 (versie 1)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Baisés moy tant (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie : c1-c3-F3 / finalis : F

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

chanson rustique

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys, nr 20, p. 7

8. tekst :

Baisez-moi tant, tant,
fringuez-moi tant, tant,
je vous prie.
J'y serai votre amie.

Au joli bois je rencontrai mamie,
au beau vert bois je rencontrai mamie,
elle m'a dit tout bois en souriant:
"Baisez-moi tant, tant…"


9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 15361 : A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1560: A Wn - F Pn
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) – I BolC (T) – FlorBN (S) - GB LonBL (T) - PL Krakow (C, T, B)
druk 1578: A Wn (sup en 2de sup)

10. eerste gedrukte uitgave:

1536, Venetië, Andrea Antico en Antonio dell'Abbate, La Couronne et fleur des chansons à troys
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé a troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci
1578, Parijs, Le Roy & Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties composé par Ad. Vuillart.

11. RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 15629 - W1129 / 157816 - W 1131

12. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/34559/

13. andere recente uitgaven:

online –15361 – Wenen – LA COURONNE ET FLEUR DES CHANSONS A TROYS
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_7358813&order=1&view=SINGLE

bassus :      Digitales Objekt
tenor :         Digitales Objekt
supremus : Digitales Objekt

online – partituur in moderne noten - IMSLP (formaat geschikt voor tablet) (Daniel Van Gilst) nr 1.
https://imslp.org/wiki/13_Chansons_a_troys_(Willaert%2C_Adrian) nr 1.

-Bernstein, Lawrence F. , ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys, New York 1984

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Twee verschillende versies van hetzelfde lied : versie 1: nr 20  en zie verder versie 2: nr 31.

15. Bossuyt 1985 op.cit. p.144-145:

"een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatie-motieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek (...) gebaseerd op een bestaande melodie."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 41 A golden treasury of renaissance music
Musica Antiqua of London (gespeeld op drie blokfluiten)
Amon Ra
CD-SAR 65
1984 - 1992

luister ook op SPOTIFY : albums – a golden treasury of renaissance

-cd 43 Le jardin de mélodies
The King's Noyse

Luister ook naar IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/le-jardin-de-melodies-16th-century-french-dances-and-songs

20. duur:

3'29"

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=795


----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

53.
Kidger F004

BAISÉS MOY TANT a 3 (versie 2)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Baises moy tant (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c2-c4 / finalis: C

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

Chanson rustique

7. reeks :

La Couronne et Fleur des Chansons a troys, nr 31

8. tekst :

Baisez-moi tant, tant,
fringuez-moi tant, tant,
je vous prie.
J'y serai votre amie.

Au joli bois je rencontrai mamie,
au beau vert bois je rencontrai mamie,
elle m'a dit tout bois en souriant:
"Baisez-moi tant, tant…"


9. eerste gedrukte uitgave:

1536, Venetië, Andrea Antico en A. dell'Abbate
1541, Nürnberg. J. Petreius. Trium vocum cantiones centum
1560, Nürnberg. Johann vom Berg en Ulrich Neuber. Selectissimorum triciniorum

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15361 / 15412 / 15601 / 15629 - W 1129

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wenen
druk 1562: D 
Bochum, Stadtbibliothek (A) – I BolC (T) - FlorBN (S) GB LonBL (T) - PL Krakow (C, T, B)

13. CMM:

14. andere rece
nte uitgaven:

online – 1536 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_7358813&order=1&view=SINGLE

bassus :      Digitales Objekt
tenor :         Digitales Objekt
supremus : Digitales Objekt

online – 1541  - oude druk -IMSLP
https://imslp.org/wiki/Trium_vocum_cantiones%2C_Tomus_I_(Various)

online – partituur in moderne noten – CPDL (bron 1541) (André Vierendeels)
http://www3.cpdl.org/wiki/images/4/4f/Willaert-Baisez_moy_tant.pdf

-Bernstein, Lawrence F. , ed. , La Couronne et Fleur des Chansons a Troys, New York 1984, nr 31, p. 125-129

-*Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert. 13. Chansons for three voices or instruments.
Pro Musica Londen, 1978 (met tekstvertaling in het Engels) (bron: 15361)

-13 chansons à trois voix
Daniel Van Gilst

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Twee verschillende versies van hetzelfde lied : versie 1: nr 20  en zie verder versie 2: nr 31.

15. Bossuyt 1985 op.cit. p.144-145:

"een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatie-motieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek (...) gebaseerd op een bestaande melodie."

17a. Zie hierboven, meer uiltleg telkens bij de notenuitgaven :

Lawrence F. Bernstein. La Couronne et Fleur

"Willaert provided another three-voice setting of this text in La Courone. (cfr supra)
Its tenor transposes that of the present version,changing its meter and paraphra-sing it as well. It isimpossible, however, to tell which version came
first; both, in fact, are likely to have been derivedfrom a well-known popular tune: the refrain of "Aujoly bois."

17b.

Daniel Van Gilst en Bernard Thomas “"Again the simplest form of the melody is in the tenor, but the superius anticipates most of that part's material."

17c.

Honegger / Prevost. Dictionnaire des oeuvres de l'art vocal. Parijs.1992. vol. 1, p. 175.

“Oorspronkelijk een anoniem driestemmig chanson op de woorden "Au joly boisje rencontrai ma mye", uitgegeven te Parijs door Attaingnant in 1529.””

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=796

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----



54.
Kidger F040

BAISÉS MOY TANT a 5 (versie 3)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie : G2-c2-c3-c3-F3 / finalis : F

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

chanson rustique

7. reeks :

Mélange de chansons

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: F ParisBNC 851
druk 1560A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1572: B KBR (B)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
-1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons

11. RISM:

1560b /15722

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:


online – 1572 – Parijs
(enkel de contratenor)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k992839g/f110.image.r=%22mellange%20de%20chansons%22
-Bernstein, Jane A. ed., . Adrian Willaert. The Complete Five- an Six-voice Chansons, 1992

-Hillier, Paul, ed. Le beau ballet d'amour: An Anthology of French Chansons from the Sixteenth Century. Newton Abbott. 1991

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Honegger / Prevost. Dictionnaire des oeuvres de l'art vocal. Parijs. 1992. vol. 1,

p. 175. Oorspronkelijk een anoniem driestemmig chanson op de woorden "Au joly bois je rencontrai ma mye", uitgegeven te Parijs door Attaingnant in 1529.

p. 193. Le contrepoint, toujours très dense, ne laisse aucune place à l'homophonie. La melodie préexistante s'y dilue totalement, y perdant aussi le caractère de
légèreté dansante que les deux versions à trois voix réussissaient à conserver.


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 43 LE JARDIN DES MÉLODIES.
16th-century French dances & Songs
The King's Noyse, David Douglas, director & violin
Een instrumentale uitvoering met:
Robert Mealy, violin & viola
Scott Metcalfe and Margriet Tindemans, viola
Emily Walhout, bass violin
Ellen Hargis, soprano
Paul O'Dette and Patrick O'Brien, lutes, guitars & citterns
Tom Zajac, bagpipes & percussion
HARMONIA MUNDI 907194, 1997

luister ook op SPOTIFY : albums – le jardin des mélodies
luister ook op IDAGIO : https://app.idagio.com/recordings/25965697


20. duur:

1'42”

21b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar-old.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=797

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

BASILII FELIX AEDES = 2de deel van LAUS TIBI SACRA RUBENS

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

55.
Kidger b201

BEATA DEI GENITRIX (onzeker)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Beata Dei genitrix Maria
2. Beata quae credidit

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c4-c4-F4 / finalis D (in beide delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum, liber primus nr 13

8. tekst :

Beata Dei Genitrix Maria,
cujus viscera intacta permanent :
Hodie genuit Salvatorem saeculi.

Alleluia. Alleluia. Alleluia.

Et beata quae credidit
quoniam perfacta sunt omnia
quae dicta sunt ei a Domino.
Hodie genuit salvatorem saeculi.

Alleluia. Alleluia. Alleluia.

Responsorium uit de Metten van Kerstdag.

Zalig, gij Maria, uit wie God werd geboren
terwijl uw maagdelijkheid ongedeerd bleef.
Vandaag werd de Redder van de eeuw geboren.
Alleluia.

Zalig ook omdat u geloofd hebt
dat alles perfect is gebeurd
zoals door de Heer aan u werd voorzegd.
Vandaag werd de Redder van de eeuw geboren.
Alleluia.

9. eerste gedrukte uitgaven:

-1539a - W 1106, Venetië, Girolamo Scotto, Musica quatuor vocum liber primus (Willaert) -153910, Lyon, Jacques Moderne, Tertius Liber cum quatuor vocibus . Motteti del fiore. (Conseil)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1539a - W 1106 / 153910 (Moderne)

12. vindplaatsen:

msBolSP 38 - CasAC D(F) (onvoll.)- ModD3 (Zie hier verder : online) - PadBC - LeipU - RegB 940-941- RegB 1018
druk 153910 (Moderne):A Wn - KBR Fétis 1682 (A) - D Mbs
druk 1539a - W 1106 (Scotto):Mun ; PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)

13.
CMM:

3-01, p. 7 (bron : 1539a)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/20792/

14. andere recente uitgaven:

online - ms ModD3 – DIAMM
https://www.diamm.ac.uk/sources/1011/#/images (beelden 158v-160)

online – 1539a (W 1106) – München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00073118

online – 153910 – München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00075670

online – partituur in moderne noten – CPDL (John Hetland – een kleine terts hoger en de notenwaarden gehalveerd)
http://www1.cpdl.org/wiki/images/f/fc/Lher-bea.pdf

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.

Volgens MGG 17 : vermoedelijk van L’Héritier of van Conseil
Volgens Kidger: vermoedelijk van L’Héritier

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

cd 252. ADRIAN WILLAERT. CANZONE
Noël Akchoté, gitaar
Label: Noël Akchoté Downloads – AWC-1
2015

luister ook op SPOTIFY : artiesten – Akchoté

20. duur:

1’57”

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

BEATA QUAE CREDIDIT QUONIAM = 2de deel van BEATA DEI GENITRIX

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

BEATA QUOQUE
 (versie 1) = 2de deel van CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM (versie 1)

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

BEATA QUOQUE
 (versie 2) (Jachet) = 2de deel van CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM
(versie 2) (Jachet)

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

56.
Kidger B162

BEATA VISCERA MARIAE VIRGINIS a 6 (versie 1)

2. ondertitel:

De beata Maria (Attaingnant)

3. gecomponeerde delen:

Beata viscera (eendelig)

4. tonal type:

Met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2-c3-c4-F3 / finalis: G

5. aantal stemmen:

6-st.
Sup-CT1-CT2 (canon in dyapenthe) – T1-T2 (resolutio)-B

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum VI vocum liber primus nr 19

8. tekst :

Beata viscera Mariae Virginis,
quae portaverunt aeterni Patris Filium.


Communio voor het feest van O.-L.-Vrouw

Zalig de schoot van de Maagd Maria,
die de Zoon van de Eeuwige Vader heeft gedragen.

9. eerste gedrukte uitgave:

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber octavus XX. musicales motetos quatuor, quinque vel sex vocum nr 14
1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musicorum sex vocum... liber primus

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

153410 / 1542a = 154210 - W 1112

12. vindplaatsen:

ms: I RomeM - RomeV 35-40 - ModE C.314 - D RegB. 
druk 1534: B
KBR (S, A, T, B, Q)
druk 1542: A
Wn - B KBR II 91.361 B (RP) (zonder 6) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

13. CMM:

3-04 p. 105 (bron: 1542a)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/21149/

14. andere recente uitgaven:

online – 1542 - München:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00074422 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

online – partituur in moderne noten – IMSLP (1534 en 1535 - Arthur Tillman Merritt)
http://imslp.simssa.ca/files/imglnks/usimg/d/d0/IMSLP459315-PMLP746158-Willaert_Beat_viscera_Mariae_Virginis.pdf

-Merritt, A. Tillman, ed. Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant en 1534 et 1535, Parijs, 1962 (hier toegewezen aan Verdelot)

-bewerking voor kopers en hout door Percy Aldridge Grainger (1882 - 1961) in de reeks ENGLISH GOTHIC MUSIC

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985.

blz. 109: Om de indruk te geven van een vijf- of zesstemmige imitatie en om zo de "geleerde" techniek te verdoezelen, wordt een dubbelmotief gebruikt, nl. twee verwante motieven worden verdeeld over tweemaal drie stemmen of over vier plus twee partijen. Derde en vijfde stem voeren, als het ware onopvallend, een imitatiecanon uit.

p. 176 (notenvoorbeeld 17)

16. Schiltz 2003:

p. 175 vn. 30: "verscheen reeds vroeger in een motetboek van Attaingnant "

17. Lewis op. cit. 1979 en 1981.

wijst op enkele opvallende overeenkomsten met de twee Romeinse handschriften.

17a.   Lippman op. cit. 1976.

bespreekt het ms van het Palazzo Massimo

17b. Lowinsky op. cit. 1950

bespreekt het ms van de Bibliotheca Vallicelliana

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 59: The Music of Adrian Willaert
The Ambrosian Singers 1968
=cd 151

19. cd’s:

-cd 151 Adrian Willaert
The Ambrosian Singers o.l.v. Denis Stevens
ACCADEMIA MONTEVERDIANA AM 23
=lp 59 

-cd 265 Cosmography of Polyphony
The Royal Wind Ensemble
arr. blokfluiten
PANCLASSICS PC 10377

luister ook op SPOTIFY : albums - cosmography
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/cosmography-of-polyphony
of https://app.idagio.com/recordings/26535628

20. duur:

4’12” Royal Wind Ensemble

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

57.
Kidger B003

BEATA VISCERA MARIAE VIRGINIS a 3 (versie 2)



2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-g2-c4 / finalis: ?

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

Beata viscera Mariae Virginis,
quae portaverunt aeterni Patris Filium.


Communie van het feest van O.-L.-Vrouw

Zalig de schoot van de Maagd Maria,
die de Zoon van de Eeuwige Vader heeft gedragen.


9. eerste gedrukte uitgave:

-1549, Venetië, Girolamo Scotto, Elettione de motetti a tre voci. Libro primo de diversi eccellentissimi musici composti.
-1569, Venetië, Claudio Merulo, Motectarum divinitatis liber primus.
-1569, Leuven, Petrus Phalesius, Selectissimarum sacrarum cantionum (quas vulgo Moteta vocant) flores, trium vocum. Liber tertius.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

154913 / 15692 (Merulo) / 15696

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1549: B KBR L.P. 4041 (T, B)
druk 1569: A Wn, E Mc

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

 

58.

BEATI OMNES (Jachet en Domenico Finot)

Kidger ...

2.

ondertitel psalm 127, quarti toni

3.

gecomponeerde
delen:
1. Qui ambulant
2. Labores manuum
3. Uxor tua
4. Filii tui
5. Ecce sic
6. Benedicat tibi
7. Et videas
8. Gloria Patri
9. Sicut erat
chorus I Jachet
chorus II Finot
chorus I Jachet
chorus II Finot
chorus I Jachet
chorus II Finot
chorus I Jachet
chorus II Finot
(eenvoudig, zonder canon) chorus I Jachet

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: primus chorus: c1-c3-c4-F3 en secundus chorus: c1-c3-c4-F4 / finalis: E (behalve in 2. Labores manuum en 4. Filii tui: finalis A)

5.

aantal stemmen:

4-st.
Gloria Patri: Cantus (canon in diapason), Quinta vox (resolutio)

6.

genre:

salmi a versi con le sue risposti nr 4

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 127 (nu 128)

9.

vindplaatsen:

vindplaatsen:
ms:
geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi (versi con le sue risposti).
Ongewijzigd herdrukt in 1557

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 19 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

59.
Kidger B109

BEATI PAUPERES SPIRITU


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Beati pauperes spiritu
2. Beati qui persecutionem

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 8

8. tekst :

Beati pauperes spiritu :
quoniam ipsorum est regnum caelorum.
Beati mites :
quoniam ipsi possidebunt terram.
Beati qui lugent :
quoniam ipsi consolabuntur.
Beati qui esuriunt et sitiunt justitiam :
quoniam ipsi saturabuntur.
Beati misericordes :

quoniam ipsi misericordiam consequentur.
Beati mundo corde :
quoniam ipsi Deum videbunt.
Beati pacifici :

quoniam filii Dei vocabuntur.

Beati qui persecutionem patiuntur propter justitiam :
quoniam ipsorum est regnum coelorum.
Beati estis cum maledixerint vobis homines et persecuti vos fuerint

et dixerint omne malum adversus vos mentientes propter me :
gaudete et exsultate, quoniam merces vestra copiosa est in coelis.

Matteus V, 3-10 De acht Zaligheden

Zalig de armen van geest,
want aan hen behoort het Rijk der hemelen.
Zalig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
Zalig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
Zalig de zuiveren van hart,
want zij zullen God zien.
Zalig die vrede brengen,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
Zalig die vervolgd worden om de gerechtigheid,
want hun behoort het Rijk der hemelen.
Zalig zijt gij, wanneer men u beschimpt, (mensen u beschimpen)
vervolgt en lasterlijk van allerlei kwaad beticht om Mijnentwil:
Verheugt u en juicht, want groot is uw loon in de hemel.

Willibrordvertaling

9. vindplaatsen:

ms: D StuttL 2.
druk 1559: B KBR (zonder A) (Zie hier verder : online) – D HamSU, Mbs – E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - USA BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mbs (Zie hier verder : online) - E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
- Herdrukt in 1569 (verloren)
-1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(1) - W 1128

12. CMM:

3-05, p. 67 (bron: 1559a)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/44090/

13. andere recente uitgaven:

online – 1559 - Bologna V.13:
http://badigit.comune.bologna.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/
cmbm/images/ripro/gaspari/_V/V013/

online – Musica Nova – 1559 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00071866

online - Musica nova – 1559 – KBR (zonder de altus)
https://opac.kbr.be/Library/doc/SYRACUSE/18352190#uurl

online – Musica Nova, gedrukt door Phalesius - 1561 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00093444

online – partituur in moderne noten - CPDL
http://www0.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert
of
http://www3.cpdl.org/wiki/index.php/Beati_pauperes_spiritu_(Adrian_Willaert)


14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt. op.cit. 1985.

blz. 112: Treffend is tevens het verduidelijken van de tekststructuur met muzikale middelen, niet alleen door een "klassiek" procédé als de cadens, maar tevens door het structureel gebruik van eenzelfde basismotief, zo bv. in Beati pauperes, op de overbekende tekst van de acht zaligheden uit het Mattheusevangelie. De terugkeer van het woord Beati gaat steeds gepaard met een gevarieerde, maar goed herkenbare herhaling van de basismelodie en het basisritme van het aanvangmotief. Vermeldenswaardig is verder dat in dit motief de keuze van de (achtste) modus blijkbaar werd ingegeven door de tekst (acht zaligheden).
Bewust bouwt hij een expressieve climax op door de slotpassus in ternaire maat te schrijven.

16. Schiltz. op.cit. 2000

getallensymboliek op basis van het getal 8

16a. Schiltz. op.cit. 2001

'Adrian Willaert's Beati pauperes spiritu . A structural analysis of its motivic organisation ,' Muziek & Wetenschap 7 (2001), 305-317.
Vol II: p 11-18: partituur

16b. Schiltz. op.cit. 2003

p. 186: het soggetto is enkel nog in vage contouren herkenbaar en is geëvolueerd tot slechts nog een 'vage gestalte'.
p. 196-202: verdere analyse, p. 208.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

 -*cd 226. MUSICA NOVA. The Motets.
Singer Pur
OEHMS CLASSICS
2012

YOUTUBE: https://www.youtube.com/watch?v=Xzmy5gy6hjc
luister ook op SPOTIFY : albums – musica nova
luister ook naar IDAGIO:
het volledig album: https://app.idagio.com/albums/willaert-musica-nova
Beati pauperes : https://app.idagio.com/recordings/11232507

20. duur:

7’43” Singer Pur
----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
60.
Kidger -----

BEATI SERVI TUI


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

12. vindplaats:

msWolfA 293

13. CMM:

DIAMM :

14. andere recente uitgaven:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.  The Motet Database Catalogue Online

waarsch. 1560 en waarsch. Ferrara

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
61.
Kidger B163

BEATUS BERNARDUS (versie 1)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1.Beatus Bernardus quasi vas auri
2. Factus est quasi ignis effulgens
ofwel in Wolfa: 2. Quin tenes legum

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1544, Venetië, Scotto, Dialogo della Musica di M. Antonfrancesco Doni Fiorentino

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

154422

12. vindplaatsen:

msB Leuven LVu MS 163 - Wolfa 293 (met een ander tweede deel) - TrevBC4 (vernietigd)
druk 1544: BolC (S)

13. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/32284/

14. andere recente uitgaven:

Malipiero, G. Francesco en Virginio Fagotto, eds. Antonfrancesco Doni-Dialogo della Musica. Wenen. 1965
(bron 1544)


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16.
Schiltz 2003.

p. 53: "in Dialogo della musica van Doni wordt gezegd dat dit motet uiterst representatief voor en herkenbaar als Willaerts stijl is".

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
62.    
Kidger B110

BEATUS BERNARDUS (versie 2)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

met b / C1-C3-C3-C4-F4 / finalis:

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

antifoon voor het magnificat van de vespers van het feest van de H. Bernardus van Clairvaux (20 aug.)

9. eerste gedrukte uitgave:

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

12. vindplaats:

ms: I TrevBC 29 (verloren)

13. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/95921/

14. andere recente uitgaven:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Kidger 2005, p. 219

Contrafactum van Domine Jesu Christe, fili Dei, ... qui frigescente [B116]

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
63.
Kidger B025

BEATUS JOANNES APOSTOLUS

Beatus Johannes apostolus


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Beatus Joannes apostolus et evangelista
2. Ipse est qui evangelii fluenta

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: A (in beide delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber secundus nr 19

8. tekst :

Beatus Joannes, Apostolus et Evangelista, de nuptiis vocatus, et virgo electus a Domino, atque inter ceteros magis dilectus. Valde honorandus est qui supra pectus Domini in coena recubuit. Ipse est, qui Evangelii fluenta de ipso sacro Dominici pectoris fonte cum potasset, quasi unus de paradisi fluminibus verbi Dei gratiam in toto terrarum corde diffudit.
Sancte Joannes, ora pro nobis Dominum. Amen.

Uit het Breviarium

De heilige Johannes, apostel en evangelist,
ongehuwd en maagd door de Heer gekozen,
door anderen ook erg bemind,
had het voorrecht tijdens het Laatste Avondmaal
op de borst van de Heer te mogen liggen.

Hij is het die uit de stromende bron van het Evangelie heeft mogen drinken aan de heilige borst van de Heer zelf, als was het een van de rivieren van het paradijs, en die de genade van het woord van God heeft verspreid over de ganse wereld.

Heilige Johannes, bid voor ons bij de Heer. Amen.

9. vindplaatsen:

ms: I FlorL 666 Medici Codex - TrevBC
druk 1539: D Mun; I BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) – Fup (A) – Mun – E VallaC (A) - F Pn (A – onvolledig) - GB Lbl - – PL Krakow

10. eerste gedrukte uitgave:

1539, Venetië, Andrea Antico, Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert . musica quatuor vocum (motecta vulgo appellant)

11. RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12.
CMM:

3-02 p. 71 (bron: 1545c)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/11499/

13. andere recente uitgaven:

online – 1539 - München:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00073119 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

online – 1545 - München
:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00071933 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

online – partituur in moderne noten – CPDL (de notenwaarden gehalveerd)
http://www0.cpdl.org/wiki/images/4/4a/Will-bea.pdf

-Lowinsky, Edward E., ed. The Medici Codex of 1518. Monuments of renaissance Music (MRM), 1968, dl. IV, p. 150 (met facsimile)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Schiltz 2003 op.cit. p. 168: "handelt over Johannes de Evangelist"

17. Bernstein, J.A. Music Printing in Renaissance Venice: The Scotto Press, 1539-1572

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

cd 248. NUPTIAE FACTAE SUNT
Musica ad Urbino al tempo di Raffaello
Motetten uit de Medici Codex. 1518
Ensemble Bella Gerit
Label: BELLA GERIT BG 0207
2007

Werken op een paar na uit de Medici Codex, nl. van Elimot, Johannes de la Fage, Marco Antonio Cavazzoni, Josquin des Prez (Nymphes des Bois), Andreas De Silva, Jean Richafort, Antoine Brumel, Pierre Moulu, Jacotin, Brunet, Lupus en Jean Mouton (Nesciens Mater Virgo Virum)

en van Adriaen Willaert:
track 1: Virgo gloriosa Christi Margareta preciosa
track 26: Beatus Johannes Apostolus

www.bellagerit.it

20. duur:

Virgo gloriosa: 3’22”
Beatus Johannes: 5’00”

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
64.
Kidger B164

BEATUS LAURENTIUS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Beatus Laurentius (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-g2 (canon in diapente remissum) -c2-c3-F4 / finalis: C

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motetta VI vocum liber primus nr 9

8. tekst :

Antifoon van de 2de nocturne van de metten voor het feest van St.-Laurentius, martelaar. (10 aug.)

9. eerste gedrukte uitgave:

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert . musicorum .sex vocum . liber primus

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1542a - W 1112 = 154210

12. vindplaatsen:

ms: TrevBC 8 - PiacD(4) - VatS 38 (Zie hier verder : online)
druk 1542: A Wn - B KBR (S) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) - Mbs (alle stemmen) (Zie hier verder : online), RegB , Wolfl - CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

13. CMM:

3-04 p. 44 (bron: 1542a)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/38486/

14. andere recente uitgaven:

online - VatS 38
https://digi.vatlib.it/view/MSS_Capp.Sist.38 (147v-148r)

online – 1542 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00074422


 MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Bossuyt. op.cit. 1985

p. 109: Melodische inzetten in alle of nagenoeg alle stemmen op het canonthema verdoezelen de "geleerde" techniek en geven gewoon de indruk van een vijf- of zesstemmige imitatie.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----
65.    
Kidger B111

BEATUS MARCUS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

TrevBC 6 (vernietigd)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

12. vindplaatsen:

13. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/96023/

14. andere recente uitgaven:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----


66.
Kidger B026

BEATUS STEPHANUS PRECIOSUS DEI


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Beatus Stephanus
2. Et videntes

4. tonal type:

1.met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: D (in 1539: g2-c2-c3-F3)
2. Et videntes: finalis: G

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

motettorum IV vocum liber secundus, nr 9

8. tekst :

Beatus Stephanus, pretiosus Dei,
Protomartyr et levita,
plenus gratia et fortitudine,

intuens in coelum vidit gloriam Dei
et ait : Ecce, video coelos apertos
et Jesum, Filium hominis stantem

a dextris virtutis Dei.

Et videntes vultum ejus tamquam vultum Angeli
stantis inter illos, impetum fecerunt
unanimiter in eum.

Ejicientes eum extra civitatem
et lapidabant beatum Stephanum invocantem
et dicentem : Domine Jesu Christe,

accipe spiritum meum.
Et haec dicens obdormivit in Domino.

De Zalige Stefanus, kostbaar in Gods ogen,
Allereerste martelaar en leviet,
vol genade en bezieling,
keek naar boven en zag er de glorie van God.
Hij riep uit: Kijk. Ik zie de hemel geopend
en Jezus, de Mensenzoon, staande
aan de rechterhand van Gods heerlijkheid.

En iedereen zag hoe zijn gezicht was als dat van een engel
die tussen hen stond, maar de menigte beledigde hem.
Allen gooiden hem buiten de stad
en stenigden de zalige Stefanus
terwijl deze riep: Heer Jezus Christus:
Aanvaard mijn geest.
En terwijl hij deze woorden uitsprak, stierf hij in de Heer.

9. eerste gedrukte uitgave:

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Treize livres de Motets, Liber primus . Motetos nr 9 / Liber primus quinque et viginti musicales quatuor vocum motetos complectitur …
1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. Libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert celeberrimi ac chori divi Marci. magistri musica

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

15343 / 1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12. vindplaatsen:

msTrevBC 8
druk 1534:
druk 1539: D Mun; BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T) 
druk 1545: A Wn - Aa - Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl  - PL Krakow

13. CMM:

3-02 p. 66 (bron: 1545c) (met fotokopie van het manuscript uit Treviso)

14. andere recente uitgaven:

online – 1539 - München:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00073118 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

online – 1545 - München
:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00071933 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

online – partituur in moderne noten – CPDL (bron: 1534 – Annie Pousse)
http://www3.cpdl.org/wiki/images/b/b7/Beatus_Stephanus_Willart.pdf

-facsimile: 1534 OMI 5449

-Smijers, Albert, ed. Treize livres de motets parus chez Attaingnant, Parijs, 1934, vol. 1, p. 73 (bron: 15343)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Bossuyt. op.cit. 1985

blz 103: "de vier stemmen zijn twee per twee samen-gebracht in een gelijktijdige inzet"

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 59 BENEDICTA ES CELORUM REGINA
Renaissance in the Netherlands
Instrumentaal op vier trombonen
Daniël Speer Trombone Consort o.l.v. Daan Manneke
ERASMUS Music & Media 249
1999

20. duur:

2'25”

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

67.
Kidger C015

BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM a 4 en a 5 (versie 1)
Jachet en Willaert


2. ondertitel:

psalm 111, Quinti toni

3. gecomponeerde delen:

1. In mandatis ejus volet nimis
2. Potens in terra erit semen ejus
3. Gloria et divitiae in domo ejus
4. Exortum est in tenebris
5. Jucundus homo qui miseretur
6. In memoria aeterna erit justus
7. Paratum cor ejus sperare
8. Dispersit dedit pauperibus
9. Peccator videbit et irascetur
10.Gloria Patri et Filio
11.Sicut erat in principio

Primus Chorus : na de inzet in het gregoriaans, de eerste strofe en alle onpare strofen meerstemmig (Jachet)
Secundus Chorus: alle pare strofen meerstemmig (Willaert)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: primus chorus c1-c3-c3-F3 en secundus chorus: c2-c3-c3-c4 / finalis: A (in alle delen)

5. aantal stemmen:

4-st.
Gloria Patri: C (resolutio), A, T (canon in diapente), B
Behalve 5-st. in : Sicut erat: C, A, T (canon in diapente), Quinta vox (resolutio), B

6. genre :

salmi a versi con le sue risposti nr 3

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi

8. tekst :

Psalm 111 (volgens de huidige nummering: psalm 112):
Latijnse tekst volgens de vulgaat.

Beatus vir qui timet Dominum :
in mandatis ejus volet nimis.
Potens in terra erit semen ejus
generatio rectorum benedicetur.
Gloria et divitiae in domo ejus :
et justitia ejus manet in saeculum saeculi.
Exortum est in tenebris lumen rectis :
misericors, et miserator, et justus.
Jucundus homo qui miseretur et commodat,
disponet sermones suos in judicio :
quia in aeternum non commovebitur.
In memoria aeterna erit justus :
ab auditione mala non timebit.
Paratum cor ejus sperare in Domino
confirmatum est cor ejus :
non commovebitur donec despiciat inimicos suos.
Dispersit, dedit pauperibus
justitia ejus manet in saeculum saeculi :
cornu ejus exaltabitur in gloria.
Peccator videbit et irascetur,

dentibus suis fremet et tabescet :
desiderium peccatorum peribit.
Gloria Patri, et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio et nunc et semper
et in saecula saeculorum. Amen.

PSALM 112

Gelukkig de mens die ontzag heeft voor God,
die vreugde vindt in zijn geboden.
Zijn kroost zal machtig zijn in het land,
gezegend zal zijn het geslacht van de vrome.
Welvaart en rijkdom sieren zijn huis,
hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Hij is voor de vromen een licht in de nacht,
weldadig, barmhartig, rechtvaardig.
Goed gaat het de mens die weggeeft en leent,
die eerlijk zijn zaken behartigt.
In eeuwigheid staat de rechtvaardige sterk,
men blijft hem voor eeuwig gedenken.
Voor slecht tijding is hij niet bang,
hij blijft ongeschokt op de Heer vertrouwen.
Standvastig en zonder vrees zet hij door
tot hij op zijn vijanden neerziet.
Met mildheid deelt hij aan armen uit,
Hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Zijn macht en zijn aanzien vermeerderen steeds;
de zondaar zal het met afgunst aanschouwen.
Hij knarst met de tanden, verteerd van nijd,
het streven van zondaars zal falen.
Eer aan de Vader en de Zoon
En de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd
En in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling volgens de grondtekst: Getijdenboek. Brussel. 1990.

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gordano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi ... a uno et a duoi chori
Ongewijzigd herdrukt in 1557

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

15501 / 15576

12. vindplaatsen:

13. CMM:

3-08 p. 13 (bron: 15501)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/41076/

14. andere recente uitgaven:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

68.
Kidger -----

BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM a 4 (versie 2)
Jachet

2. ondertitel:

psalm 111. Primi toni

3. gecomponeerde delen:

1. In mandatis ejus volet nimis
3. Gloria et divitiae in domo ejus
5. Jucundus homo qui miseretur
7. Paratum cor ejus sperare
9. Peccator videbit et irascetur
11.Sicut erat in principio

Deze delen worden meerstemmig gezongen door Secundus Chorus.
De inzet van het eerste vers en de pare verzen worden door Primus Chorus in het gregoriaans gezongen.


4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: G (in alle delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

psalm

7. reeks :

I salmi appertinenti alli versperi (versi con le sue risposti)

8. tekst :

Psalm 111 (volgens de huidige nummering: psalm 112):
Latijnse tekst volgens de vulgaat.

Beatus vir qui timet Dominum :
in mandatis ejus volet nimis.
Potens in terra erit semen ejus
generatio rectorum benedicetur.
Gloria et divitiae in domo ejus :
et justitia ejus manet in saeculum saeculi.
Exortum est in tenebris lumen rectis :
misericors, et miserator, et justus.
Jucundus homo qui miseretur et commodat,
disponet sermones suos in judicio :
quia in aeternum non commovebitur.
In memoria aeterna erit justus :
ab auditione mala non timebit.
Paratum cor ejus sperare in Domino
confirmatum est cor ejus :
non commovebitur donec despiciat inimicos suos.
Dispersit, dedit pauperibus
justitia ejus manet in saeculum saeculi :
cornu ejus exaltabitur in gloria.
Peccator videbit et irascetur,

dentibus suis fremet et tabescet :
desiderium peccatorum peribit.
Gloria Patri, et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio et nunc et semper
et in saecula saeculorum. Amen.

PSALM 112

Gelukkig de mens die ontzag heeft voor God,
die vreugde vindt in zijn geboden.
Zijn kroost zal machtig zijn in het land,
gezegend zal zijn het geslacht van de vrome.
Welvaart en rijkdom sieren zijn huis,
hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Hij is voor de vromen een licht in de nacht,
weldadig, barmhartig, rechtvaardig.
Goed gaat het de mens die weggeeft en leent,
die eerlijk zijn zaken behartigt.
In eeuwigheid staat de rechtvaardige sterk,
men blijft hem voor eeuwig gedenken.
Voor slecht tijding is hij niet bang,
hij blijft ongeschokt op de Heer vertrouwen.
Standvastig en zonder vrees zet hij door
tot hij op zijn vijanden neerziet.
Met mildheid deelt hij aan armen uit,
Hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Zijn macht en zijn aanzien vermeerderen steeds;
de zondaar zal het met afgunst aanschouwen.
Hij knarst met de tanden, verteerd van nijd,
het streven van zondaars zal falen.
Eer aan de Vader en de Zoon
En de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd
En in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling volgens de grondtekst: Getijdenboek. Brussel. 1990.


9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi
appertinenti. a uno et a duoi chori.
Herdrukt in 1557

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15501 / 15576

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D Regensburg. Proskesche Musikbibliothek (volledig)
druk 1557: D Regensburg. Proskesche Musikbibliothek (zonder de C van koor I )

13. CMM:

3-08 p. 99  (bron: 15501)

14. andere recente uitgaven:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

69.
Kidger C006

BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM a 4 (versie 3)


2. ondertitel:

psalm 111, Tertii toni

3. gecomponeerde delen:

2. Potens in terra erit semen ejus
4. Exortum est in tenebris
6. In memoria aeterna erit justus
8. Dispersit dedit pauperibus
10. Gloria Patri et Filio

De onpare strofen worden in het gregoriaans gezongen.

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: A (in alle delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

psalm

7. reeks :

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro e Compieta.
nr 3


8. tekst :

Psalm 111 (volgens de huidige nummering: psalm 112):
Latijnse tekst volgens de vulgaat.

Beatus vir qui timet Dominum :
in mandatis ejus volet nimis.
Potens in terra erit semen ejus
generatio rectorum benedicetur.
Gloria et divitiae in domo ejus :
et justitia ejus manet in saeculum saeculi.
Exortum est in tenebris lumen rectis :
misericors, et miserator, et justus.
Jucundus homo qui miseretur et commodat,
disponet sermones suos in judicio :
quia in aeternum non commovebitur.
In memoria aeterna erit justus :
ab auditione mala non timebit.
Paratum cor ejus sperare in Domino
confirmatum est cor ejus :
non commovebitur donec despiciat inimicos suos.
Dispersit, dedit pauperibus
justitia ejus manet in saeculum saeculi :
cornu ejus exaltabitur in gloria.
Peccator videbit et irascetur,

dentibus suis fremet et tabescet :
desiderium peccatorum peribit.
Gloria Patri, et Filio,
et Spiritui Sancto.
Sicut erat in principio et nunc et semper
et in saecula saeculorum. Amen.

PSALM 112

Gelukkig de mens die ontzag heeft voor God,
die vreugde vindt in zijn geboden.
Zijn kroost zal machtig zijn in het land,
gezegend zal zijn het geslacht van de vrome.
Welvaart en rijkdom sieren zijn huis,
hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Hij is voor de vromen een licht in de nacht,
weldadig, barmhartig, rechtvaardig.
Goed gaat het de mens die weggeeft en leent,
die eerlijk zijn zaken behartigt.
In eeuwigheid staat de rechtvaardige sterk,
men blijft hem voor eeuwig gedenken.
Voor slecht tijding is hij niet bang,
hij blijft ongeschokt op de Heer vertrouwen.
Standvastig en zonder vrees zet hij door
tot hij op zijn vijanden neerziet.
Met mildheid deelt hij aan armen uit,
Hij zal zijn gerechtigheid nooit verliezen.
Zijn macht en zijn aanzien vermeerderen steeds;
de zondaar zal het met afgunst aanschouwen.
Hij knarst met de tanden, verteerd van nijd,
het streven van zondaars zal falen.
Eer aan de Vader en de Zoon
En de heilige Geest.
Zoals het was in het begin en nu en altijd
En in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling volgens de grondtekst: Getijdenboek. Brussel. 1990.

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13.
CMM:

DIAMM : (Augsburg) : https://www.diamm.ac.uk/compositions/41076/

14. andere recente uitgaven:


online – 1571 - München:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00087006


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_genre.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XII.  VESPRO DI NATALE
Opera omnia deel XII.
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae o.l.v. Marco s
STRADIVARIUS Dulcimer STR 33373

luister ook SPOTIFY : albums – Vespro di Natale
luister ook naar IDAGIO:
de ganse cd: https://app.idagio.com/albums/willaert-christmas-vespers

20. duur:

5’52”

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

70.
Kidger J003

BEN CHE’L MISERO COR


2. ondertitel:

Al secondo dil Tenore

3. gecomponeerde delen:

Ben che'l misero cor (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutel: c4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

stem en luit

6. genre :

intabulatie

7. reeks :

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 12

8. tekst :

Benchè’l misero cor, lasso, tal hora,
porga breve riposo,
nutrito di speranz’, a long’ affanni,
cotal risurg’ in me poscia l’ardore
che con miei maggior danni
ritorn’ al grave mio stato penoso,
perche sì forte fu il laccio amoroso,
nel qual nei miei primi anni
mi legò Amor, madonn’, e la mia sorte,
che scioglier non mi può se non la morte.

onbekend dichter

Ofschoon de pijn in’t hart mij soms verlaat,
En een kort moment van rust mij van hoop vervult,
Schuilt in mij een bodemloos verdriet, een verterende gloed,
Die tot mijn grote spijt, mij tot de ernst van mijn pijnlijk bestaan terugbrengt.

Omdat de liefde mij in haar greep houdt,
Zo sterk als een strop waarin ik vanaf het begin
Gebonden was aan de liefde voor een vrouw, is het mijn lot,
Mij ervan losmaken kan ik niet dan in de dood.

vertaling door Jan Wyns (CPDL)

9. eerste gedrukte uitgave:

1536. Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel
lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540. Venetië, Hieronymus Scotto. Tutti li madrigali. (ongewijzigd herdrukt)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

11. RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536 - W 1104: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1540: D Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbl

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online - 1536 - IMSLP
https://imslp.org/wiki/Intavolatura_de_li_madrigali_(Verdelot%2C_Philippe)

online – 1536 - W 1104 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_4088729&order=1&view=SINGLE

online – 1540 – München
Di Verdelotto tutti li madrigali ….
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00074430

-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980 

partituur in moderne noten:

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/VI
INTAVOLATURA DE LI MADRIGALI DI VERDELOTTO
Intavolati per messer Adriano
Opera omnia deel 6
Silvia Piccollo, soprano. Il Desiderio
(op deze cd ook de oorspronkelijke vierstemmige zetting van Verdelot)
1995

luister ook op SPOTIFY: album – tablatures from Verdelot vol. 6
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/willaert-tablatures-from-verdelot-vol-6
of
https://app.idagio.com/recordings/21081507

-cd 78 VERDELOT. A RENAISSANCE SONGBOOK. 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels
LINN RECORDS 2001
-cd 87 = cd 21/VI

-*cd 127
ITALIAN LUTE SONGS (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001

luister op SPOTIFY : albums – italian lute songs

-cd 138 PIVA
Duo Live Oak
GYRE 2002

-cd 141 VERDELOT. MADRIGALS
Alain Aubin (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

luister ook op YOUTUBE waar de ganse cd is weergegeven
https://www.youtube.com/watch?v=NyxjsELQcJg

-cd 287
ZEFIRO SPIRA
Italian Renaissance Frottole & Improvisations
Gabriel Jublin contratenor
Paul Kieffer luit
CLAVES
2018

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0496/4069/files/7619931180328_itunes.pdf?
12157194252173033322

luister ook op SPOTIFY: nummers – vita de la vita mia
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/willaert-tablatures-from-verdelot-vol-6

20. duur: (snelste tov. traagste uitvoering)

1'37" Jublin - 2'24" Nasillo

----- ----- ----- ----- ----- ---- ----- ----- ----- -----

71.
Kidger E001

BENEDICAMUS IN LAUDE JESU


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Benedicamus in laude Jesu (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c1-c2-c4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

versiculi bij de slotzegen, opgenomen in de vespers "In die Nativitatis Domini"

7. reeks :

I sacri e santi salmi

8. tekst :

Benedicamus in laude Jesu,
qui suae matri Mariae benedixit in aeternum Domino!


liturgie van het breviarium

Laten we met onze lofzang Jezus zegenen,
die zijn Moeder Maria zegende met een eeuwige zegen voor de Heer.

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13.
CMM:

14. andere recente uitgaven:


online – 1571 - München:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00087006


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_genre.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XII.  VESPRO DI NATALE
Opera omnia deel XII.
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae o.l.v. Marco s
STRADIVARIUS Dulcimer STR 33373

luister ook SPOTIFY : albums – Vespro di Natale
luister ook naar IDAGIO:
de ganse cd: https://app.idagio.com/albums/willaert-christmas-vespers

-*cd 223
ADRIAEN WILLAERT. VESPRO DELLA BEATA VERGINE
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
RICERCAR RIC 325
2012
https://outhere-music.com/store-RIC_325

luister ook op SPOTIFY : albums – vespro della beata vergine
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/albums/willaert-vespro-della-beata-vergine

DIAPASON D’OR 12/2012 en CHOC CLASSICA

20. duur:

1’10" De Capilla Flamenca voegt er nog een gregoriaans DEO GRATIAS aan toe.
duur 0'24", dus samen 1'34".
2'46" Delitiae Musicae. Paolo Costa contratenor zingt de cantus met begeleiding op strijkers, daarna een naspel : de strijkers herhalen de vierstemmige versie met daarboven een vrije improvisatie op kornet.

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

BENEDICTA ES (MISSA) = MISSA BENEDICTA ES

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

72.
Kidger B027

BENEDICTA ES, COELORUM REGINA a 4 (versie 1)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Benedicta es
2. Per illud ave

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber primus nr 12

8. tekst :

Zie hieronder bij versie 2

9. vindplaatsen:

ms: D BerlGS – MunBS 19 (Zie hier verder : online) - GB LonRC
druk 1539: B KBR (A, T); D Mbs (Zie verder: online); I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A
Wn (S,A,T,B) - D Hs, LÜh, Mbs (Zie verder: online), - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow

10. eerste gedrukte uitgave:

-1539, Venetië, Girolamo Scotto, Motettorum IV vocum liber primus
-1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberremi ac chori divi Marci illustrissimae Reipublicae Venetiarum magistri musica quatuor vocem (motecta vulgo appelant)

11. RISM:

1539a - W 1106 / 1545b - W 1107

12. CMM:

3-01 p. 78 (bron: 1545b)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/32877/

13. andere recente uitgaven:

online – ms - München (zwart-wit)
https://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0003/bsb00031195/images/index.html

online – 1539 – München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00073118

online - 1545 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00073520

-*Halewynstichting
Onze Koorwerken afl. 2 nr C 2/b
(1 toon hoger - met de oorspronkelijke notenwaarden)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985 op.cit.

p. 104: "Op Ave plena gratia duidelijk voorbeeld van tekstexpressieve declamatiestijl door homofonie. Willaert beoogt graag een speciaal effekt op de eindmaten."

p. 105: "Thematiek ontleend aan een Gregoriaanse cantus firmus, in alle partijen geparafraseerd en als thema imitatief verwerkt."

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 30 ADRIAN WILLAERT. MOTETS FOR FOUR VOICES
Boston Camerata Motet Choir o.l.v. Joshua Rifkin
NONESUCH H-71345
1975

Meer info: https://www.discogs.com/artist/833932-Adrian-Willaert
of: https://www.discogs.com/artist/833932-Adrian-Willaert?noanv=1

luister op YOUTUBE. 3 motetten : (remastered)
https://www.youtube.com/watch?v=Zq0G0RGNIlY

luister via internet :
https://www.discogs.com/Adrian-Willaert-The-Boston-Camerata-Motet-Choir-Joshua-Rifkin-Motets/release/4443870


19. cd’s:

Zie hierboven: lp’s remastered

20. duur:

6’11” Boston

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

73.
Kidger B194

BENEDICTA ES COELORUM REGINA a 7 (versie 2)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Benedicta es
2. Per illud ave

4. tonal type:

met b enkel voor VI en T
sleutelcombinatie: c1-c1-c3-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

7-st.
prima pars: T: Fuga trium temporum in diapente, et octo temporum in diapason. V en VI: resolutio
secunda pars: T : Fuga trium temporum in diapente, et quinque temporum in diapason. V en VI: resolutio

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 25

8. tekst :


Benedicta es, coelorum Regina
et mundi totius Domina
et aegris medicina;

Tu praeclara maris stella vocaris,
quae solem justitiae paris,
a quo illuminaris.

Te Deus pater ut Dei mater fieres
et ipse frater, cujus eras filia,

Sanctificavit, sanctam servavit,
et mittens sic salutavit :
ave, plena gratia.

II.
Per illud Ave prolatum
et tuum responsum gratum
 est ex te verbum incarnatum,
quo salvantur omnia.

Nunc, mater, exora natum,
ut nostrum tollat reatum
et regnum det nobis paratum in coelesti patria.
Amen.

[Sequentia in festis B.M.V.]

Wees gezegend, koningin van de hemelen,
meesteres van de ganse wereld,
geneeskracht voor de zieken.

Men noemt u de heldere ster van de zee,
die de zon van de gerechtigheid hebt gebaard en
van wie u licht ontvangt.

God de Vader heeft u verheven tot de moeder van God,
die uw broeder was, terwijl gij zijn dochter bent.

Hij heeft u geheiligd en uw heiligheid verzegeld.
De hemelbode heeft u met deze woorden begroet:
Wees gegroet, vol van genade.

II.
Door deze groet en uw dankend antwoord
werd in u het Woord als vlees geboren,
dat de redder van alles zou worden.
Nu, moeder, vraag aan die uit u is geboren
dat hij onze schuld wegneemt
en ons het Rijk schenkt
dat voor ons is weggelegd in het hemels vaderland.
Amen.

9. vindplaatsen:

ms: MunBS 1536 (Zie hier verder: online)
druk 1559: B KBR (zonder A) (Zie hier verder : online) – D HamSU, Mbs (Zie hier verder : online)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - USA BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mbs (Zie hier verder : online) E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 2)
1569, Venetië, Antonio Gardano, La eletta di tutta la musica intitolata Corona di diversi novamente stampata libro primo

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128 / 156920

12. CMM:

3-05, p. 238 (bron: 1559a)

DIAMM : https://opacplus.bsb-muenchen.de/title/BV045410856

13. andere recente uitgaven:

online – ms – MunBS 1536
https://www.diamm.ac.uk/sources/2220/#/
beelden : https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00104625

online – 1559 - Bologna V.13:
http://badigit.comune.bologna.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/
cmbm/images/ripro/gaspari/_V/V013/


online – Musica Nova – 1559 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00071866

online - Musica nova – 1559 – KBR (zonder de altus)
https://opac.kbr.be/Library/doc/SYRACUSE/18352190#uurl

online – Musica Nova, gedrukt door Phalesius - 1561 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00093444

online – partituur in moderne noten - CPDL
http://www0.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert
of: http://www3.cpdl.org/wiki/index.php/Musica_nova_(Adrian_Willaert)
of:
http://www1.cpdl.org/wiki/images/8/8a/Willaert_Benedicta_es_caelorum_regina.pdf

14. intabulaties, diminuties, tientos:


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt  op.cit. 1985:

p. 109: gebouwd op een tripelcanon
p. 110: De zevenstemmigheid verwijst naar O.L.Vrouw.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 59. Renaissance in the Netherlands
Cappella Breda,
Daniël Speer Trombone Consort o.l.v. Daan Manneke
ERASMUS Music & Media 249
1999

 -*cd 223
Adriaen Willaert. Vespro della Beata Vergine
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
Joris Verdin, orgel
RICERCAR RIC 325
2012

DIAPASON D’OR en CHOC CLASSICA

luister ook op YOUTUBE:
http://www.youtube.com/watch?v=WYNzRQSusdA
https://www.youtube.com/watch?v=9w7Vwg0fvtU (+ partituur)
luister ook op SPOTIFY : albums – vespro della beata vergine
luister ook op IDAGIO:
volledig album: https://app.idagio.com/albums/willaert-vespro-della-beata-vergine
of Benedicta es: https://app.idagio.com/recordings/21248584

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

luister ook op SPOTIFY : albums – musica nova
luister ook naar IDAGIO:
volledig album: https://app.idagio.com/albums/willaert-musica-nova
Benedicta es: https://app.idagio.com/recordings/11232597

--cd 274
WILLAERT E LA SCUOLA FIAMMINGA A SAN MARCO
Cappella Marciana o.l.v. Marco Gemmani
CONCERTO CD 2117
2019
de drie canonstemmen (tenor, quintus en sextus) gezongen plus 4 koperblazers

luister ook op SPOTIFY: albums – Willaert e la Scuola Fiamminga

20. duur:
(de snelste versus de langzaamste uitvoering)

7’03" Singer Pur – 7’05" Cap. Flamenca – 7’38” Capp. Marciana

-----  ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

74.
Kidger B112

BENEDICTUS REDEMPTOR OMNIUM


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Benedictus Redemptor omnium
2. Magne Pater, Sancte Dominice

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3-F4 / finalis: C
2. Magne Pater, Sancte Dominice: finalis: F

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Cipriani musici eccelentissimi cum quibusdam aliis doctis … Liber primus quinque vocum

8. tekst :

Benedictus redemptor omnium,
Qui saluti providens hominum
Mundo dedit sanctum Dominicum.

Magne pater, sancte Dominice
Mortis hora nos tecum suscipe
Et hic semper nos pie respice.

9. eerste gedrukte uitgave:

1544, Venetië, Antonio Gardano, Cipriani musici eccelentissimi cum quibusdam aliis doctis.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

12. vindplaatsen:

ms: I ModE C.313
druk 15446: Londen British Library. https://repository.royalholloway.ac.uk/
(Zie hier verder : online)

13.
CMM:

15446

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/95913/

14. andere recente uitgaven:

online - 15446- GB British Library
https://repository.royalholloway.ac.uk/

online –partituur in moderne noten - IMSLP
Gerstenberg, Walter, ed. Adrian Willaert; Drei Motetten zu fünf Stimmen. Das Chorwerk nr 59 p 13-21. Möseler
https://imslp.org/wiki/3_Motets_(Willaert%2C_Adrian)

-*Gerstenberg, Walter, ed. Adrian Willaert. Drei Motetten zu fünf Stimmen. Das Chorwerk nr 59, p. 22-30.
Möseler. 1956.

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Schiltz op. cit. 2003

p. 185: "complexe verwerking van meerdere, onderling verwante motieven"
p. 190-195: analyse naar het gebruik van het muzikale soggetto,
p. 196: vergelijking met Beati pauperes spiritu.
p. 199: "voortdurende permutaties van eenzelfde basismotief".
p. 208: "elk motief is een afgeleide van een ander, wat impliceert dat alle motieven niet alleen constant het polyfone complex bepalen, maar strikt genomen alle even belangrijk zijn"

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

4 min.
___________________________________________________________

74a.
Kidger F072

BEWAHR UNS HERR O TREWER GOTT


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6. genre :

tenorlied

7. reeks :

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: D DresSL 1/D/4 [discantus]

10. eerste gedrukte uitgave:


11. RISM:

12. CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/45572/

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

BOLOGNA                       
Civico Museo Bibliografico Musicale

BolC A71                
BolC Q19 « Rusconi Codex »

BolC Q20
BolC Q21
BolC Q23
BolC Q24
BolC Q27

-Ne proitias nos in tempore
-Salva nos ab excidio

-Domine Jhesu Christe fili dei vivi
-Peccavi super numerum
ii        Quoniam iniquitatem meam
-Ave et gaude gloriosa virgo
-O crux splendidior cunctis
ii.        Dulce lignum dulce clavos
-Si rore aonio fluerent
ii.        At desueta diu revocantem
-Simile est regnum celorum
ii.        Deus qui meritis beate

vindplaats: I Bologna. Civico Museo Bibliografico Musicale
Kidger: p. 125
Census: 1, I, p. 78 en 1, IV, p. 279 - 280
DIAMM: https://www.diamm.ac.uk/sources/1393/#/
RISM: B IV/5 p. 65 - 68

Waarschijnlijk gekopieerd in Bologna tussen 1525 en 1545 (of ca. 1540)
----- ----- ----- ----- -----
BolC Q40
BolC R142
BolC U92

Archivio Musicale della Fabbriceria di San Petronio

BolSP 21
BolSP 35
BolSP 38
BolSP 39
BolSP 43
BolSP 45
BolSP 51-2

----- ----- ----- ----- ----- ----- -----



________________________________________________________________

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be