Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

>

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

We kunnen hier niet alle composities uitvoerig behandelen. Daartoe is er te weinig plaats. Wil je van een bepaald werk meer informatie hebben, schrijf ons en we zullen u bijna zeker kunnen helpen.
info@adriaenwillaert.be

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

52
BAISES MOY TANT (versie 1 a 3)


Kidger F003

2.
ondertitel  
3.
gecomponeerde
delen:
Baises moy tant (eendelig)
4.
tonal type: met b / c1 - c3 - f3 / F
5.
aantal stemmen: 3-st.
6.
genre: chanson rustique
7.
reeks: La Couronne et Fleur des Chansons a troys, nr 20,
p. 7
8.
tekst:  
9.
vindplaatsen: ms: geen
druk 1560: A Wn - F Pn
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - I BolC (T) - FlorBN (S) GB LonBL (T) - PL Krakow (C, T, B)
druk 1578: A Wn (sup en 2de sup)
10.
eerste gedrukte
uitgaven: 
1536, Venetië, Andrea Antico en Antonio
dell'Abbate, La Courone et fleur des chansons à
troys
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard,
Cincquiesme livre de chansons composé a troys
parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle
muse a tre voci
1578, Parijs, Le Roy & Ballard, Tiers livre de
chansons a trois parties composé par Ad. Vuillart.
11.
RISM: 15361 / 1560a - W 1127 / 15629 - W1129 / 157816 -
W 1131
12.
CMM:  
13.
andere recente
uitgaven:

-microfilm 1560a: B KBR microfilm 1059 (bron: A
Wn)
-microfilm 1560a: Mc Murtry D493
-microfilm 1562: B KBR microfilm 1054(bron: I BolC
(T) - 1043 FlorBN (S) - 1054 (T, S) (bron: I BolC en
FlorBN)
-microfilm 1578: B KBR (sup. en 2de sup., geen
bas) (bron: A Wn)

-Bernstein, Lawrence F. , ed. La Couronne et Fleur
des Chansons a Troys, New York, 1984

-Anthology of 25 Chansons from the Sixteenth
Century
Edited by Hillier. Published by Antico Edition. (AE30)

--B. Thomas. Chansons for three voices or
instruments. London
Pro Musica. 1978. (bron: druk 1536)

 

-partituur CPDL
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert   



14.
intabulaties,
diminuties, tientos:
 
MUSICOLOGISCHE UITLEG
15.
Bossuyt 1985: p.144-145: "een tweede soort chansons:
gekenmerkt door syllabische declamatie-motieven,
beknopte imitaties, een levendig ritme en een
overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen
duidelijk in dienst staan van een perfecte
aanpassing van de tekst aan de muziek (...)
gebaseerd op een bestaande melodie."
17. Honegger /
Prevost
Dictionnaire des
oeuvres de l'art
vocal. Parijs.
1992
vol. 1, p. 175. Oorspronkelijk een anoniem
driestemmig chanson op de woorden "Au joly bois je
rencontrai ma mye",
uitgegeven te Parijs door
Attaingnant in 1529.
    17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=794
OPNAMEN
18.
lp's  
19.
cd's

-*cd 41 A golden treasury of renaissance music
Musica Antiqua of London (gespeeld op drie
blokfluiten)
Amon Ra
CD-SAR 65
1984 - 1992

20.
duur  

 

53.

BAISES MOY TANT (versie 2 a 3)

Kidger F004

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Baises moy tant (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c2-c4 / finalis: C

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

chanson rustique

7.

reeks:

La Couronne et Fleur des Chansons a troys, nr 31

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - I
BolC (T) - FlorBN (S) GB LonBL (T) - PL Krakow (C,
T, B)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

-1536, Venetië, Andrea Antico en Antonio
Dell'Abate, La Courone et Fleur des Chansons a
troys

-1541, Neurenberg, Johann Petreius, Trium vocum
cantiones centum, a praestantissimis diversarum
nationum ac linguarum musicis compsitae.

-1560, Neurenberg, Johann vom Berg en Ulrich
Neuber, Selectissimorum triciniorum

-1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro
delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian
Willaert

11.

RISM:

15361 / 15412 / 15601 / 15629 - W 1129

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 15601: McMurtry D492 en D495
-microfilm 1562:: (bron: I BolC (T) - FlorBN (S)) B KBR (S, T)

-Bernstein, Lawrence F. , ed. , La Couronne et
Fleur des Chansons a Troys, New York 1984, nr
31, p. 125-129


-*Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert. 13
Chansons for three voices or instruments.
Pro Musica Londen, 1978 (met tekstvertaling in
het Engels)(bron: 15361)

-13 chansons à trois voix
Daniel Van Gilst

-partituur IMSLP
tik: www.IMSLP.org
Schrijf daarna het gezochte in het zoekvenstertje.

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p.144 en 145: "een tweede soort chansons:
gekenmerkt door syllabische declamatie-
-motieven, beknopte imitaties, een levendig
ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle
elementen duidelijk in dienst staan van een
perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek
(...) gebaseerd op een bestaande melodie"

17.

Bernard Thomas
1978

"Again the simplest form of the melody is in the
tenor, but the superius anticipates most of that
part's material."

17a.

Lawrence F.
Bernstein,

zie: La Courone et fleur des chansons a troys: A
Mirror of the French Chanson in Italy in the Years
between Ottaviano Petrucci and Antonio Gardano.
(artikel in Journal of the American Musicological
Society, Vol. 26, No. 1. (Spring, 1973), pp. 1-68. -
ook: JSTOR) p. 65: "Willaert provided another three-
voice setting of this text in La Courone. (cfr supra)
Its tenor transposes that of the present version,
changing its meter and paraphra-sing it as well. It is
impossible, however, to tell which version came
first; both, in fact, are likely to have been derived
from a well-known popular tune: the refrain of "Au
joly bois."

17b. Honegger /
Prevost
Dictionnaire des
oeuvres de l'art
vocal. Parijs.
1992
vol. 1, p. 175. Oorspronkelijk een anoniem
driestemmig chanson op de woorden "Au joly bois
je rencontrai ma mye",
uitgegeven te Parijs door
Attaingnant in 1529.

17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=795

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 16 THE FIELD OF CLOTH OF GOLD
a Celebration in Music of the Meeting in 1520 of Henry VIII of England and François I of France
Musica Antiqua of London, director Philip Thorby
AMON RA CD-SAR 51, 1991

-*cd 41=cd 16
A GOLDEN TREASURY OF RENAISSANCE MUSIC
Musica Antiqua of London
AMON RA CD-SAR 65

20.

duur

 

 

54.

BAISÉS MOY TANT (versie 3 a 5)

Kidger F040

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

chanson rustique

7.

reeks:

Mélange de chansons

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: F ParisBNC 851
druk 1560: A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1572: B KBR (B)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

-1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre
des Meslanges, contenant six vingtz chansons.
-1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard,
Mellange de chansons

11.

RISM:

1560b /15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-Bernstein, Jane A. ed., Adrian Willaert. The Complete
Five- an Six-voice Chansons
, 1992

-Hillier, Paul, ed. Le beau ballet d'amour: An Anthology
of French Chansons from the Sixteenth Century
.
Newton Abbott. 1991

-microfilm: B KBR mf 1059 (bron: A Wn)
-microfilm McMurtry D493
-microfilm:
http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

- http://www.handlo-music.com/scores/handlo_list_w.htm

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17. Honegger /
Prevost
Dictionnaire des
oeuvres de l'art
vocal. Parijs.
1992
vol. 1, p. 175. Oorspronkelijk een anoniem
driestemmig chanson op de woorden "Au joly bois je
rencontrai ma mye",
uitgegeven te Parijs door
Attaingnant in 1529.
p. 193. Le contrepoint, toujours très dense, ne laisse
aucune place à l'homophonie. La melodie préexistante
s'y dilue totalement, y perdant aussi le caractère de
légèreté dansante que les deux versions à trois voix
réussissaient à conserver.
    17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=796

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd43 Le Jardin de Mélodies 16th-century French
dances & Songs
The King's Noyse, David Douglas, director & violin
Robert Mealy, violin & viola
Scott Metcalfe and Margriet Tindemans, viola
Emily Walhout, bass violin
Ellen Hargis, soprano
Paul O'Dette and Patrick O'Brien, lutes, guitars & citterns
Tom Zajac, bagpipes & percussion
HARMONIA MUNDI 907194, 1997

20.

duur

1'42"


BASILII FELIX AEDES =
2de deel van LAUS TIBI SACRA RUBENS


55.

BEATA DEI GENITRIX (onzeker)

 

Kidger b201

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Beata Dei genitrix Maria
2. Beata quae credidit

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c4-c4-F4 / finalis D (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motettorum IV vocum, liber primus nr 13

8.

tekst:

Responsorium uit de Metten van Kerstdag.

9.

vindplaatsen:

ms: I BolSP 38 - CasAC D(F) (onvoll.)- ModD3 - PadBC - D LeipU - RegP 940-941- RegB 1018
druk 1539a (Scotto):D Mun ; I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1539 (Moderne):A Wn - B KBR Fétis 1682 (A) - D Mbs

10.

eerste gedrukte
uitgave 

-1539, Venetië, Girolamo Scotto, Musica quatuor vocum liber primus (Willaert)
-1539, Lyon, Jacques Moderne, Tertius Liber cum quatuor vocibus . Motteti del fiore. (Conseil)

11.

RISM:

1539a - W 1106 / 153910 (Moderne)

12.

CMM:

3-01, p. 7 (bron: 1539a) - 48,I

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1539a: (bron: GB Lbl) B KBR

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

MGG

vermoedelijk van Lhéritier of van Conseil

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

BEATA QUAE CREDIDIT QUONIAM = 2de deel van BEATA DEI GENITRIX

BEATA QUOQUE (versie 1) = 2de deel van CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM (versie 1)

BEATA QUOQUE (versie 2)(Jachet) = 2de deel van CHRISTE REDEMPTOR OMNIUM
(versie 2)(Jachet)

 

56.

BEATA VISCERA MARIAE VIRGINIS (versie 1 a 6)

Kidger B162

2.

ondertitel

De beata Maria (Attaingnant)

3.

gecomponeerde
delen:

Beata viscera (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2 (canon in dyapente inferius) -c3-c4-F3 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

6-st. :
Sup-CT1-CT2 (canon in dyapenthe)-T1-T2 (resolutio)-B

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum VI vocum liber primus nr 19

8.

tekst:

communio voor het feest van O.-L.-Vrouw

9.

vindplaatsen:

ms: I RomeM - RomeV - ModE C.314 - D RegB.
druk 1542: A Wn - B KBR (S) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber octavus XX. musicales motetos quatuor, quinque vel sex vocum nr 14
1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musicorum sex vocum... liber primus

11.

RISM:

153410 / 1542a = 154210 - W 1112

12.

CMM:

3-04 p. 105 (bron: 1542a)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542: (bron: A Wn) B KBR
-Merritt, A. Tillman, ed. Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant en 1534 et 1535, Parijs, 1962 (hier toegewezen aan Verdelot)

-bewerking voor kopers en hout door Percy Aldridge Grainger (1882 - 1961) in de reeks ENGLISH GOTHIC MUSIC

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

blz. 109: Om de indruk te geven van een vijf- of zesstemmige imitatie en om zo de "geleerde" techniek te verdoezelen, wordt een dubbelmotief gebruikt, nl. twee verwante motieven worden verdeeld over tweemaal drie stemmen of over vier plus twee partijen. Derde en vijfde stem voeren, als het ware onopvallend, een imitatiecanon uit.
p. 176 (notenvoorbeeld 17)

16.

Schiltz 2003

p. 175 vn. 30: "verscheen reeds vroeger in een motetboek van Attaignant "

17.

Lewis 1979 en 1981


Lippmann 1976

Lowinsky 1950

wijst op enkele opvallende overeenkomsten met de twee Romeinse handschriften

bespreekt het ms van het Palazzo Massimo

bespreekt het ms van de Bibliotheca Vallicelliana

OPNAMEN

18.

lp's

-lp 59: The Music of Adrian Willaert
The Ambrosian Singers 1968
=cd 151

19.

cd's

-cd 151 Adrian Willaert
The Ambrosian Singers o.l.v. Denis Stevens
ACCADEMIA MONTEVERDIANA AM 23
=lp 59

20.

duur

 

 

57.

BEATA VISCERA MARIAE VIRGINIS
(versie 2 a 3)


Kidger B003

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-g2-c4 / finalis: ?

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Responsorium voor de Metten van het Feest van de Geboorte

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1549: B KBR L.P. 4041 (T, B)
druk 1569: A Wn, E Mc

10.

eerste gedrukte
uitgave 

-1549, Venetië, Girolamo Scotto, Elettione de motetti a tre voci. Libro primo de diversi eccellentissimi musici composti.
-1569, Venetië, Claudio Merulo, Motectarum divinitatis liber primus.
-1569, Leuven, Petrus Phalesius, Selectissimarum sacrarum cantionum (quas vulgo Moteta vocant) flores, trium vocum. Liber tertius.

11.

RISM:

154913 / 15692 (Merulo) / 15696

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1569: B KBR mf 124 (bron: A Wn)
-microfilm: McGill R77 (bron: A Wn)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's  

19.

cd's  

20.

duur  

 

58.

BEATI OMNES (Jachet en Domenico Finot)

Kidger ...

2.

ondertitel psalm 127, quarti toni

3.

gecomponeerde
delen:
1. Qui ambulant
2. Labores manuum
3. Uxor tua
4. Filii tui
5. Ecce sic
6. Benedicat tibi
7. Et videas
8. Gloria Patri
9. Sicut erat
chorus I Jachet
chorus II Finot
chorus I Jachet
chorus II Finot
chorus I Jachet
chorus II Finot
chorus I Jachet
chorus II Finot
(eenvoudig, zonder canon) chorus I Jachet

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: primus chorus: c1-c3-c4-F3 en secundus chorus: c1-c3-c4-F4 / finalis: E (behalve in 2. Labores manuum en 4. Filii tui: finalis A)

5.

aantal stemmen:

4-st.
Gloria Patri: Cantus (canon in diapason), Quinta vox (resolutio)

6.

genre:

salmi a versi con le sue risposti nr 4

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 127 (nu 128)

9.

vindplaatsen:

vindplaatsen:
ms:
geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi (versi con le sue risposti).
Ongewijzigd herdrukt in 1557

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 19 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

59.

BEATI PAUPERES SPIRITU

Kidger B109

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Beati pauperes spiritu
2. Beati qui persecutionem

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Musica Nova, motet nr 8

8.

tekst:

Matteus V, 3-10 De acht Zaligheden

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1559: B KBR (zonder A) - D HamSU, Mbs - E BarcBC (zonder S) - Mc - Mn(S) - F Pn, Psg - GB Lbl, - I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), - PL Krakow (Q) - USA BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mun BS - E Mc - PL WrocU (zonder T, B)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert. Herdrukt in 1569 (verloren)
-1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11.

RISM:

1559a - W 1126 / 1561(1) - W 1128

12.

CMM:

3-05, p. 67 (bron: 1559a)

13.

andere recente
uitgaven:

online - Bologna en München

Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

blz. 112: Treffend is tevens het verduidelijken van de tekststructuur met muzikale middelen, niet alleen door een "klassiek" procédé als de cadens, maar tevens door het structureel gebruik van eenzelfde basismotief, zo bv. in Beati pauperes, op de overbekende tekst van de acht zaligheden uit het Mattheusevangelie. De terugkeer van het woord Beati gaat steeds gepaard met een gevarieerde, maar goed herkenbare herhaling van de basismelodie en het basisritme van het aanvangmotief. Vermeldenswaardig is verder dat in dit motief de keuze van de (achtste) modus blijkbaar werd ingegeven door de tekst (acht zaligheden).
Bewust bouwt hij een expressieve climax op door de slotpassus in ternaire maat te schrijven.

16.

Schiltz 2000

Schiltz 2001




Schiltz 2003

getallensymboliek op basis van het getal 8

'Adrian Willaert's Beati pauperes spiritu . A structural analysis of its motivic organisation ,' Muziek & Wetenschap 7 (2001), 305-317.
Vol II: p 11-18: partituur

p. 186: het soggetto is enkel nog in vage contouren herkenbaar en is geévolueerd tot slechts nog een 'vage gestalte'.
p. 196-202: verdere analyse, p. 208.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20.

duur

7'43"

     

 

60.

BEATI SERVI TUI

Kidger ----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

 

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D WolfA 293

10.

eerste gedrukte
uitgave 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

The Motet Database Catalogue Online

waarsch. 1560 en waarsch. F errara

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

61.

BEATUS BERNARDUS (versie 1)

Kidger B163

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Beatus Bernardus quasi vas auri
2. Factus est quasi ignis effulgens
ofwel in Wolfa: 2. Quin tenes legum

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D Wolfa 293 (met een ander tweede deel) - I TrevBC4
druk 1544: BolC (S)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1544, Venetië, Scotto, Dialogo della Musica di M. Antonfrancesco Doni Fiorentino

11.

RISM:

154422

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Malipiero, G. Francesco en Virginio Fagotto, eds. Antonfrancesco Doni-Dialogo della Musica. Wenen. 1965
(bron 1544)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003

p. 53: "in Dialogo della musica van Doni wordt gezegd dat dit motet uiterst representatief voor en herkenbaar als Willaerts stijl is".

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

62.

BEATUS BERNARDUS (versie 2)


Kidger B110

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met b / C1-C3-C3-C4-F4 / finalis:

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

antifoon voor het magnificat van de vespers van het feest van de H. Bernardus van Clairvaux (20 aug.)

9.

vindplaatsen:

ms: I TrevBC 29 (verloren)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Kidger 2005, p. 219

Contrafactum van Domine Jesu Christe, fili Dei, ... qui frigescente [B116]

OPNAMEN:

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

63.
Kidger B025

BEATUS JOANNES APOSTOLUS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Beatus Joannes apostolus et evangelista
2. Ipse est qui evangelii fluenta

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: A (in beide delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber secundus nr 19

8. tekst :

breviarium

9. vindplaatsen:

ms: I Flor Medici Codex - TrevBC
druk 1539: D Mun; I BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) – Fup (A) – Mun – E VallaC (A) - F Pn (A – onvolledig) - GB Lbl - – PL Krakow

10. eerste gedrukte uitgave:

1539, Venetië, Andrea Antico, Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. libro secondo a quattro voci

1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert . musica quatuor vocum (motecta vulgo appellant)

11. RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12.
CMM:

3-02 p. 71 (bron: 1545c)

13. andere recente uitgaven:

- Lowinsky, Edward E., ed. The Medici Codex of 1518. Monuments of renaissance Music (MRM), 1968, dl. IV, p. 150 (met facsimile)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Schiltz 2003 op.cit. p. 168: "handelt over Johannes de Evangelist"

17. Bernstein, J.A. Music Printing in Renaissance Venice: The Scotto Press, 1539-1572

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

cd 248Nuptiae factae sunt”
Musica ad Urbino al tempo di Raffaello
Motetten uit de Medici Codex. 1518
Ensemble Bella Gerit
Label: BELLA GERIT
2007

20. duur:

5’00

________________________________________________________________

64.

BEATUS LAURENTIUS

Kidger B164

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Beatus Laurentius (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-g2(canon in diapente remissum)-c2-c3-F4 / finalis: C

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta VI vocum liber primus, nr 9

8.

tekst:

5de antifoon van de lauden voor het feest van St.-Laurentius, martelaar (10 aug.)

9.

vindplaatsen:

ms: I TrevBC 8 - PiacD(4) - VatS
druk 1542: A Wn - B KBR (S) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert . musicorum .sex vocum . liber primus

11.

RISM:

1542a - W 1112 = 154210

12.

CMM:

3-04 p. 44 (bron: 1542a)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542a : (bron: A Wn) B KBR

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 109: Melodische inzetten in alle of nagenoeg alle stemmen op het canonthema verdoezelen de "geleerde" techniek en geven gewoon de indruk van een vijf- of zesstemmige imitatie.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

65.

BEATUS MARCUS

Kidger B111

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

verloren

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

66.

BEATUS STEPHANUS PRECIOSUS DEI

Kidger B026

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Beatus Stephanus
2. Et videntes

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: D
2. Et videntes: finalis: G
in 1539: g2-c2-c3-F3

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum liber secundus, nr 9

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I TrevBC 8
druk 1539: D Mun; I BolC, PLn, VIb(S); PL Krakow (A, T) druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Treize livres de Motets, Liber primus . Motetos nr 9
1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. Libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert celeberrimi ac chori divi Marci. magistri musica

11.

RISM:

15343 / 1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12.

CMM:

3-02 p. 66 (bron: 1545c) (met fotokopie van het manuscript uit Treviso)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b):
Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften".

-facsimile: 1534 OMI 5449

-Smijers, Albert, ed. Treize livres de motets parus chez Attaingnant, Parijs, 1934, vol. 1, p. 73 (bron: 15343)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

blz 103: "de vier stemmen zijn twee per twee samen-gebracht in een gelijktijdige inzet"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 59 BENEDICTA ES CELORUM REGINA
Renaissance in the Netherlands
Instrumentaal door het Daniël Speer trombonenconsort
1998

20.

duur

2'25


 

67.

 

BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM (v. 1) (Jachet en Willaert)

Kidger C015

2.

ondertitel

psalm 111, Quinti toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. In mandatis
2. Potens in terra
3. Gloria et divitiae
4. Exortum est
5. Jucundus homo
6. In memoria
7. Paratum cor ejus
8. Dispersit
9. Peccator videbit
10.Gloria Patri
11.Sicut erat

chorus I Jachet
chorus II Adriano Willaert
chorus I Jachet
chorus II Adriano Willaert
chorus I Jachet
chorus II Adriano Willaert
chorus I Jachet
chorus II Adriano Willaert
chorus I Jachet
chorus II Adriano Willaert
chorus I Jachet

4.

tonal type:

geen b /sleutelcombinatie: primus chorus c1-c3-c3-F3 en secundus chorus: c2-c3-c3-c4 / finalis: A (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

4- en 5-st.
Gloria Patri: C (resolutio),A,T (canon in diapente),B
Sicut erat: C,A,T (canon in diapente), Quinta vox (resolutio),B

6.

genre:

salmi a versi con le sue risposti nr 3

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi

8.

tekst:

psalm 111 (nu 112)

9.

vindplaatsen:

vindplaatsen:
ms:
geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1550, Venetië, Antonio Gordano, Di Adriano et di
Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi ... a uno
et a duoi chori
Ongewijzigd herdrukt in 1557

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 13 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

68.

BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM (versie 2 - Jachet)

Kidger -----

2.

ondertitel

psalm 111, Primi toni

3.

gecomponeerde
delen:

1. In mandatis
3. Gloria et divitiae
5. Jucundus homo
7. Paratum cor ejus
9. Peccator videbit
11. Sicut erat

secundus chorus
secundus chorus
secundus chorus
secundus chorus
secundus chorus
secundus chorus

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: G (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

salmi a versi senza risposti nr 11

7.

reeks:

I salmi appertinenti alli vesperi (versi con le sue risposti)

8.

tekst:

psalm 111 (nu 112)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Rp (volledig)
druk 1557: D-Rp (zonder de C van koor I )

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1550, Venetië, Antonio Gardano, I salmi
appertinenti. a uno et a duoi chori. Herdrukt in
1557

11.

RISM:

15501 / 15576

12.

CMM:

3-08 p. 99 (bron: 15501)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

69

BEATUS VIR QUI TIMET DOMINUM
(versie 3 - Willaert)

Kidger C006

2.

ondertitel

psalm 111, Tertii toni

3.

gecomponeerde
delen:

2. Potens in terra
4. Exortum est
6. In memoria aeterna
8. Dispersit
10. Gloria

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: A (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

psalm

7.

reeks:

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro e Compieta

8.

tekst:

psalm 111 (nu 112)

9.

vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565 door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

online – München
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/XII
Opera Omnia. deel XII, Vespro di Natale
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae olv Marco Longhini
Stradivarius Dulcimer STR 33373, 1998

20.

duur

5'52"



70.
Kidger J003

BEN CHE’L MISERO COR


2. ondertitel:

Al secondo dil Tenore

3. gecomponeerde delen:

Ben che'l misero cor (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutel: c4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

stem en luit

6. genre :

intabulatie

7. reeks :

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 12

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

10. intabulaties, diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

11. RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB Lbl

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/VI
Opera omnia, deel 6
Gaetano Nasillo, viola da Gamba

-cd 78 Verdelot. A renaissance songbook 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels
LINN RECORDS 2001

-*cd 127
Italian Lute songs (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001

-cd 138 PIVA
Duo Live Oak
GYRE 2002

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20. duur:

1'45" (Ragin) - 2'24" (Nasillo)
_____________________________________________________________

71.
Kidger E001

BENEDICAMUS IN LAUDE JESU


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Benedicamus in laude Jesu (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c1-c2-c4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

versiculi bij de slotzegen, opgenomen in de vespers "In die Nativitatis Domini"

7. reeks :

I sacri e santi salmi

8. tekst :

Benedicamus in laude Jesu,
qui sui matri Mariae benedixit!

Deo gratias.

(liturgie van het breviarium)

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:


ms: geen
druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B) – I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

Online – München (1571)
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XII
Opera omnia deel XII, Vespro di Natale
I Piccoli Musici en Delitiae Musicae olv Marco Longhini
STRADIVARIUS Dulcimer STR 33373

-*cd 223
ADRIAEN WILLAERT. VESPRO DELLA BEATA VERGINE
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
RICERCAR RIC 325
2012
https://outhere-music.com/store-RIC_325

20. duur:

1’34” (Capilla Flamenca)
_____________________________________________________________

BENEDICTA ES (MISSA) = MISSA BENEDICTA ES

_______________________________________________________________

72.
Kidger B027

BENEDICTA ES, COELORUM REGINA (versie 1 a 4)



2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Benedicta es
2. Per illud ave

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber primus nr 12

8. tekst :

Zie hieronder bij versie 2

9. vindplaatsen:

ms: D BerlGS – MunBS 19 - GB LonRC
druk 1539: B KBR (A, T) - D Mun (enkel 5 en 7)- I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn (S,A,T,B) - D Hs, Lh, Mbs, - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow

10. eerste gedrukte uitgave:

-1539, Venetië, Girolamo Scotto, Motettorum IV vocum liber primus
-1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberremi ac chori divi Marci illustrissimae Reipublicae Venetiarum magistri musica quatuor vocem (motecta vulgo appelant)

11. RISM:

1539a - W 1106 / 1545b - W 1107

12. CMM:

3-01 p. 78 (bron: 1545b)

13. andere recente uitgaven:

-online - München (MunBS 19)
zie: "zijn oeuvre - online - handschriften"

-*Halewynstichting
Onze Koorwerken afl. 2 nr C 2/b
(1 toon hoger - met de oorspronkelijke notenwaarden)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985 op.cit. p. 104: "Op Ave plena gratia duidelijk voorbeeld van tekstexpressieve declamatiestijl door homofonie. Willaert beoogt graag een speciaal effekt op de eindmaten."

p. 105: "Thematiek ontleend aan een Gregoriaanse cantus firmus, in alle partijen geparafraseerd en als thema imitatief verwerkt."

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 30 Adrian Willaert
Motets for four voices
Boston Camerata Motet Choir
NONESUCH H-71345

19. cd’s:

20. duur:
________________________________________________________________

73.
Kidger B194

BENEDICTA ES, COELORUM REGINA (versie 2 a 7)



2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Benedicta es
2. Per illud ave

4. tonal type:

geen wijzigingstekens / sleutelcombinatie: c1-c1(met b)-c3-c3-c4(met b)-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

7-st.
prima pars: T: Fuga trium temporum in diapente, et octo temporum in diapason.
V en VI: resolutio
secunda pars: T : Fuga trium temporum in diapente, et quinque temporum in diapason.
V en VI: resolutio

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 25

8. tekst :

Benedicta es coelorum Regina
et mundi totius Domina
et aegris medicina;

Tu praeclara maris stella vocaris,
quae solem justitiae paris,
a quo illuminaris.

Te Deus pater ut Dei mater fieres
et ipse frater, cujus eras filia,

Sanctificavit, sanctam servavit,
et mittens sic salutavit :
ave, plena gratia.

II.
Per illud Ave prolatum
et tuum responsum gratum
est ex te verbum incarnatum,
quo salvantur omnia.

Nunc, mater, exora natum,
ut nostrum tollat reatum
et regnum det nobis paratum in coelesti patria.
Amen.

[Sequentia in festis B.M.V.]

Wees gezegend, koningin van de hemelen,
meesteres van de ganse wereld,
geneeskracht voor de zieken.

Men noemt u de heldere ster van de zee,
die de zon van de gerechtigheid hebt gebaard en
van wie u licht ontvangt.

God de Vader heeft u verheven tot de moeder van God,
die uw broeder was, terwijl gij zijn dochter bent.

Hij heeft u geheiligd en uw heiligheid verzegeld.
De hemelbode heeft u met deze woorden begroet:
Wees gegroet, vol van genade.

II.
Door deze groet en uw dankend antwoord
werd in u het Woord als vlees geboren,
dat de redder van alles zou worden.
Nu, moeder, vraag aan die uit u is geboren
dat hij onze schuld wegneemt
en ons het Rijk schenkt
dat voor ons is weggelegd in het hemels vaderland.
Amen.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1559: B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (enkel 5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - USA BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 2)
1569, Venetië, Antonio Gardano, La eletta di tutta la musica intitolata Corona di diversi novamente stampata libro primo

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128 / 156920

12. CMM:

3-05, p. 238 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-partituur CPDL
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert   

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt  op.cit. 1985:
p. 109: gebouwd op een tripelcanon
p. 110: De zevenstemmigheid verwijst naar O.L.Vrouw.

16.
Katelijne Schiltz in de bijsluiter van de cd van de Capilla Flamenca, p. 18

In dit motet is een driestemmige canon verwerkt. Duidelijke cadensen, die de verzen van elkaar scheiden, komen slechts zelden voor, zodat het geheel de indruk wekt van een ononderbroken stroom, die pas op het einde tot rust komt.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

 -*cd 223
Adriaen Willaert. Vespro della Beata Vergine
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
Joris Verdin, orgel
RICERCAR RIC 325
2012
http://www.youtube.com/watch?v=WYNzRQSusdA
(1 toon lager)

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur:

7’03 (Singer Pur) – 7’05 (Cap. Flamenca)
________________________________________________________________

74.

BENEDICTUS REDEMPTOR OMNIUM


Kidger B112

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Benedictus Redemptor omnium
2. Magne Pater, Sancte Dominice

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3-F4 / finalis: C
2. Magne Pater, Sancte Dominice: finalis: F

5.

aantal stemmen:

5-st

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Cipriani motectorum liber primus, nr 22

8.

tekst:

ter ere van de H. Dominicus (4 aug.)

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.313 - TrevBC 29 (verloren)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1544, Venetië, Antonio Gardano, Cipriani musici eccelentissimi cum quibusdam aliis doctis.

11.

RISM:

15446

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-*Gerstenberg, Walter, ed. Adrian Willaert. Drei
Motetten zu fünf Stimmen.
Das Chorwerk nr 59, p. 22-
30.
Möseler. 1956.


-partituur IMSLP
tik: www.IMSLP.org
Schrijf daarna het gezochte in het zoekvenstertje.


14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003

p. 185: "complexe verwerking van meerdere, onderling verwante motieven"
p. 190-195: analyse naar het gebruik van het muzikale soggetto,
p. 196: vergelijking met Beati pauperes spiritu.
p. 199: "voortdurende permutaties van eenzelfde basismotief".
p. 208: "elk motief is een afgeleide van een ander, wat impliceert dat alle motieven niet alleen constant het polyfone complex bepalen, maar strikt genomen alle even belangrijk zijn"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

4 min.




74a.
Kidger F072

BEWAHR UNS HERR O TREWER GOTT


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6. genre :

tenorlied

7. reeks :

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: D DresSL

10. eerste gedrukte uitgave:


11. RISM:

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

CODE:

________________________________________________________________

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be