Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

364.

PANGE LINGUA GLORIOSI

 

Kidger D031

2.

ondertitel

In Festo Corporis Christi. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

2. Nobis datus
4. Verbum
6. Genitori

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: E (in alle delen)
in 4.: c3-c3-c4-F4
in 6.: c2-c3-c3-c4-c4-F4

5.

aantal stemmen:

2. Nobis datus: C,A,T,B
4. Verbum: C,A,T,B
6. Genitori: C,A[I],A[II],T[I],T[II],B (geen canon)

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 14

8.

tekst:

liturgie van de vespers "In Festo Corporis Christi"

9.

vindplaatsen:

ms: I BolSP 45 nr 33 (enkel 2de strofe) - PiacD - TrevBC 13 (enkel 2de strofe)
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550 : E BarcBC - I BolC (S, A)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae excellentissimi Adriani Willaert.
Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 83 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542: B KBR microfilm 1045 (bron: I BolC)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17a.

Kidger 2005, p. 128

In het ms BolSP 45 nr 28 zijn de strofen IV en VI met een andere tekst, nl. als contrafact met Gloria Deo.

17b.

 

Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563 naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso. Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-cd 169. CORPUS MYSTERIUM
Lisson Grove Choir o.l.v. Claude Crozet

20.

duur

 


 

365.

PARCE MIHI DOMINE

 

Kidger B071

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Parce mihi Domine
2. Peccavi quid faciam

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlGS

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

 

ook toegeschreven aan Ivo Barry of Barri

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


 

366.

PARENS TONANTIS MAXIMI

 

Kidger B072

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Parens tonantis maximi (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1539: D
Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert . libro secondo a quattro voci
1545, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. musica quatuor vocum

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12.

CMM:

3-02, p. 23 (bron:1545c)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b):
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


367.
Kidger G049

PASSA LA NAVE MIA


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Passa la nave mia
2. Pioggia di lagrimar

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2-c3-c3-F3 / finalis: D
2. Pioggia di lagrimar: finalis: G

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Musica Nova, madrigaal nr 15

8. tekst :

Passa la nave mia colma d’oblio
per aspro mare, a mezza notte, il verno
enfra Scilla e Caribdi; et al governo
siede’l signore, anzi ’l nimico mio.


A ciascun remo un penser pronto e rio
che la tempesta e ’l fin par ch’abbi a scherno;
la vela rompe un vento umido, eterno,
di sospir, di speranze e di desio.


Pioggia di lagrimar, nebbia di sdegni
bagna e rallenta le già stanche sarte,
che son d’error con ignoranzia attorto.


Celansi i duo mei dolci usati segni;
morta fra l’onde è la ragion e l’arte,
tal ch’i’ ’ncomincio a desperar del porto.


[Francesco Petrarca. Canzon 189]

Mijn scheepje, met vergetelheid bevracht,
weet bij zwaar weer des winters en bij nachte
langs Scylla en Charybdis voort te jachten;
mijn vijand staat aan ‘t roer en heeft de macht.

Aan elke riem een kwalijke gedachte
die, zo te zien, om storm en schipbreuk lacht;
het zeil scheurt door een stormwind met de kracht
van zuchten en van blijvend, hoopvol smachten.

Drijfnat is ‘t slappe, afgematte want
(geknoopt door onkunde, gestrengd door kwaad)
door tranenregens en mist een misdaad.

Mijn sterren zijn verdwenen alle twee,
rede en kunst verzwolgen door de zee:
ik wanhoop of ik ooit nog kom aan land.

[Peter Verstegen, "Francesco Petrarca - Het Liedboek - Canzoniere"]

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1559: B KBR Fétis 1702 (zonder A) – D HamSU, Mbs – E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - USA BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert
Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126

12. CMM:

3-13, p. 61 - 67 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-via internet: Petrucci - Icking - IMSLP (met c-sleutels)
http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/c/ce/IMSLP212317-WIMA.4a9d-Passa_la_nave_orig.pdf

-*Roche, Jerome, en Elizabeth Roche, eds. The Flower of the Italian Madrigal: For Mixed Voices. Vol. II, New York, 1988.
met de Engelse vertaling - bron: 1559
Bestellen bij SHEETMUSICplus (GA.GM3202)

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Jerome Roche, op. cit. 1988, p. 223

One last Petrarch sonnet, making much of the maritime metaphor (stormly seas-restless passion) and sonorously set to music in Willaert's sumptuously produced Musica nova. The composer contrives to set the words syllabically most of the time, so although the texture as a whole is rich in contrapuntal activity there is every scope for each voice individually to shape the musical phrases according to verbal color and stress. That way the continuously lush scoring will sound anything but dull and unvaried.

17a.

Lionel Pike. Hexachords in Late-Renaissance Music. Aldershot. 1998. p. 33

... wijst op het zinvol gebruik van Eb (of modulatie naar de onderkwint) op het woordje
"dolce" (maten 101-105).

"At a repetition of the word 'sweet' (or 'soft') a composer may well move in a flatward
direction: (...) two adjacent settings of 'dolce' would have less effect if both used Bb than if
the second 'capped' the first by moving to Eb."

Hetzelfde aan het woord "lagrimar". (maten 78 - 85)

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 14
Wiener Blokflötenensemble
Das Alte Werk AW 642033
=cd 63

19. cd’s:

-*cd 63 Venice Music
Wiener Blockflötenensemble
Celestial Harmonies Records
=lp 14

-cd 170 Oltramontani
Collegium Musicum, University of Connecticut

-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
grote terts lager

20. duur:

4'40" (Wiener Blockflötenensemble) - 5'26 (Singer Pur)

_____________________________________________________________

367a.
Kidger  E013

PASSIO DOMINI NOSTRI JESU CHRISTI SECUNDUM JOANNEM


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

2 tot 6-stemmig

6. genre :

passie

7. reeks :


8. tekst :

Evangelie van de H. Johannes

9. eerste gedrukte uitgave:

1557, Parijs, Adriaen Le Roy en Robert Ballard, Passio Domini nostri Jesu Christi secundum Joannem... (Rore)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

12. vindplaatsen:

ms: I BolC Q24 - ModD 9 (anoniem)

13.
CMM:

14. andere recente uitgaven:

Schmitz, Arnold, ed. Oberitalienische Figuralpassionen des 16. Jahrhunderts. Mainz, 1955
(Musikalische Denkmäler, Band I) (bron: 1557)
 
online: 
Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften"
 

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Kidger 2005 p. 348

"The attribution of this work is problematic, though Willaert seems the more likely candidate.

17a. Arnold Schmitz. 1955

Oberitalienische Figuralpassionen des 16. Jahrhunderts. Mainz, 1955 (Musikalische Denkmäler, Band I) met uitvoerige inleiding in het voorwoord. 

"In BolC Q24 wird Willaert als Komponist der Passion angegeben. Schon Kade (Die ältere Passionskomposition, Gütersloh, 1893) hat trotzdem an der Autorschaft Rore's festgehalten, gestützt auf die Angabe des Pariser Drucks (Le Roy et Ballard), der älter ist als BolC.", p. 11*.

17b. A.W.F. – A.W.S. Nieuwsbrief. 29 fevruari 2009.

Van deze PASSIO DOMINI NOSTRI JESU CHRISTI SECUNDUM JOANNEM bestaan er slechts twee volledige oude bronnen: vooreerst een manuscript in het Civico Museo Bibliografico Musicale te Bologna (BolC Q24) en daarnaast een gedrukte versie afkomstig van de Parijse drukkers Adriaen Le Roy en Robert Ballard. Een handschrift in Modena bevat enkel een fragment. 
De gedrukte versie is uit 1557 en schrijft de compositie toe aan Cypriaan De Rore. Het manuscript daarentegen is niet gedateerd en vermeldt als componist Adrianus Willaert. 
Musicologen zijn het niet eens wie de echte auteur is.
Duidelijk is dat de twee versies niet van elkaar zijn afgeschreven. Er zijn nogal wat verschillen zodat men mag veronderstellen dat de passie in de loop der jaren bewerkt is geworden en er wellicht verschillende "handschriftfamilies" in omloop zijn geweest. 
Arnold Schmitz heeft de passie uitgegeven in 1955 ( Oberitalienische Figuralpassionen des 16. Jahrhunderts ) en is de mening toegedaan dat de Parijse versie van Le Roy en Ballard de oudste is en dus de meest oorspronkelijke. Voor hem is het duidelijk dat De Rore de auteur is. Prof. Schmitz heeft dan ook zijn publicatie, op enkele kleine passages na, op die versie gebaseerd. De Passiecompositie moet in Ferrara ontstaan zijn en daardoor stelt men dat ze moet gecomponeerd zijn in de korte periode waarin De Rore daar verbleef, nl. tussen 1544 en 1547. Het handschrift uit Bologna, dat ook nog andere composities bevat, waaronder drie motetten van Willaert, is wellicht heel wat later, later zelfs dan de gedrukte versie. Schmitz stelt dat de verschillen tussen de twee versies komen van latere toevoegingen aan het Bolognamanuscript. Bijv.: in de Parijse versie zijn de delen met de woorden van Christus tweestemmig, in het manuscript driestemmig. De driestemmige versie heeft als onder- en bovenstem dezelfde muziek als de tweestemmige. Er is dus een derde stem meer in het midden. Voor Schmitz is die middenstem duidelijk ("Nogal onhandig" , zegt hij) tussen de twee oorspronkelijke stemmen bijgecomponeerd. 
Bernhard Meier, die de opera omnia van Cipriano de Rore heeft uitgegeven, heeft de passie niet opgenomen in zijn publicaties omdat hij ze toeschrijft aan Willaert. Hetzelfde doet David M. Kidger in zijn "Adrian Willaert. A guide to research". Beiden wijzen, zonder veel argumenten evenwel, naar de stijl. Het is hier echter niet gemakkelijk vanuit de stilistische kenmerken conclusies te trekken want het werk is eerder sober uitgewerkt. Het is namelijk duidelijk in functie van de liturgie geschreven en niet voor concertuitvoering. In de goede week worden in de passieliturgie traditioneel de vier passieverhalen voorgedragen, aan één stuk door, in een gregoriaanse recitatiefstijl. De polyfone versies komen uit die traditie voort en blijven dus deze eerder sobere declamatiestijl volgen. 

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

*-cd 173
Cipriano De Rore 
Passio D. N. Jesu Christi secundum Johannem
Huelgas Ensemble o.l.v. Paul Van Nevel
Baroque Esprit - DHM 
1988 
https://www.youtube.com/watch?v=26ljVX5Jfns


20. duur:

58’40
_____________________________________________________________

368.

PATEFACTAE SUNT JANUAE

Kidger B073

2.

ondertitel

Attaingnat: De Sancto Stephano

3.

gecomponeerde
delen:

1. Patefactae sunt januae coeli
2. Mortem enim quam salvator

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4/ finalis: F (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum liber primus nr 24

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlGS 7 - PadBC - GB LonRC - I TrevBC
druk 1534: A Wn
druk 1539: D Mun - I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A
Wn - D Hs, LÜh, Mbs, - F Pn(A) - GB Lbl - I VIb(S) - P C (A) - PL Krakow - VAT Rvat-sistina

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber secundus quinque et viginti musicales quatuor vocum motetos
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quatuor vocum.....liber primus
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi...... musica quatuor vocem.

11.

RISM:

15344 / 1539a - W 1106 / 1545b - W 1107

12.

CMM:

3-01 p. 110 (bron: 1545b)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539):
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1545b: B KBR microfilm 1066 (bron: GB Lbl)

-Smijers, Albert, ed. Treize livres de Motets parus chez Attaingnant, 1936, Parijs, vol. 2, p. 176. (bron: 15344)

-Res Musica antiqua : Venise : USA, 1981
ERMA 41, p. 5-9; 5p.

-Colussi, Franco ed., Pizzicato Verlag Helvetia. 2003 (ATTB).
=electronische versie "Solero"
Free Hand Music nr 15350975

-www.sheetmusicnow.com (=CMM 3-01 met toevoeging van de maatstrepen tussen de noten op de notenbalken)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003:

p. 168: "verwijst naar de H. Stefanus"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 



369.
Kidger B074

PATER NOSTER (versie 1 a 4) + AVE MARIA (versie 3 a 4)



2. ondertitel:

Oratio Dominicalis (Attaingnant)

3. gecomponeerde delen:

1. Pater noster
2. Ave Maria (versie 3)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis G (in beide delen)
Attaingnant: c2-c3-c4-F4
Tielman Susato: Het Ave Maria een kwart hoger getransponeerd

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber secundus nrs 1 en 2

8. tekst :

-Pater noster: tekst uit de liturgie

-Ave Maria. Gratia Plena. Dominus tecum. Benedicta tu in mulieribus en benedictus fructus ventris tui, Jesu. Sancta Maria, Regina coeli, dulcis et pia, o Mater Dei, ora pro nobis peccatoribus, ut cum electis te videamus

9. eerste gedrukte uitgave:

-1532, Lyon, Jacques Moderne, Primus liber cum quatuor vocibus. "Motteti del fiore"
-1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber secundus quinque et viginti musicales quatuor vocum motetos. (enkel het eerste deel)
-1538, Neurenberg, Johann Petreius, Modulationes aliquot quatuor vocum.
-1539, Venetië, Antonio Gardano, Primus liber cum quatuor vocibus fior de mottetti. Mottetti del Fiore.
-1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. musica quatuor vocum . liber secundus.
-1545, Venetië, Antonio Gardano, Flos florum. Primus liber quatuor vocibus. Mottetti del fior .
-1553, Parijs, Nicolas du Chemin en Claude Goudimel, Liber primus collectorum modulorum. (enkel het eerste deel)
-1554, Antwerpen, Tielman Susato, Liber quartus ecclesiasticarum cantionum (Philippe de Vuildre)
-1564, Venetië, Rampazetto, Mottetti del Fiore a quattro voci, novamente ristampati, et con somma diligentia revisti et corretti. Libro primo

10. intabulaties, diminuties, tientos:

-1546, Sevilla, Juan de Leon. Alonso Mudarra. Tres Libros de music en cifras para vihuela. Herdrukt in 1546.
-154812, Venetië, Hieronimus Scotto, Intabolatura di lautto libro secondo per (...) Iulio Abondante. (enkel het Pater Noster)
-1552, Salamanca, Libro de musica de vihuela, agora nuevamente compuesto por Diego Pisador.
-1554, Sevilla, Martin de Montesdoca, Libro de musica para vihuela, intitulado Orphenica lyra. En el qual se contienen muchas y diversas obras. Compuesto por Miguel de Fuenllana. Fantasia remedando esta Ave Maria. (enkel op het tweede deel)

11. RISM:

153210 / 15344 / 15387 / 153912 / 1545c - W 1109 / 15454 (Flos florum) / 154614 (tabul.) / 154634 (tabul.) / 154725 (tabul.) / 154812 (tabul.) / 155235 (tabul.) / 15532 / 15548 /155432 (tabul) /15646

12. vindplaatsen:

een 15-tal ms: o. m. D HerdFLeipU 49 - MunU - RegB - F ParisBNC 851 -GB LonRC - I CasAC N(H) - FlorD - RomeSC - NL LeidGA (Leiden, Gemeentearchief - Codex E ms 1442). - VAT VatVM - VatP 1976-1979 (gemaakt in het atelier van Petrus Alamire te Mechelen waarschijnlijk in de jaren 1528-1531) - VS Newberry Library, Chicago (zonder A)

druk 1532: B KBR Fétis 1682 (A)  - GB Lbm
druk 1539: D MBS - GB LONRC - I ROMESC
druk 1545
: B Aa
druk 1554: D Kassel Murhad'sche Bibliothek
druk 1554 (Fuenllana): B KBR
druk 1564: GB Londen (T) - I BolC

13.
CMM:

3-02 p. 11-14 (bron: 1545c)

14. andere recente uitgaven:

online München (1539) – Bologna (1564) – Londen (1564) (enkel tenor)
-Vaticaanstad (enkel tenor)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

online: IMSLP (ATTB)
http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/c/cd/IMSLP210612-PMLP352531-Willaert-Ave-Maria-a4.pdf

-internet:
http://www.solovoces.com/e107_files/downloads/part_sv094.pdf

-microfilm 1554: B KBR microfilm 144 (bron: D KasL)

-microfilm: http://www.mcgill.ca// (bron: Paris BNC 851)

-facsimile-uitgave 1548. Genève, Minkoff, 1982

-*Annie Bank, Amsterdam, 1950
Pater Noster en Ave Maria afzonderlijk uitgegeven
Pater Noster: G 119 (oorspronkelijke tonaliteit)
Ave Maria: serie G, één toon hoger

-*Harmonia H.U. 748 (Jos de Klerck)
(enkel het eerste deel: Pater Noster)
2 ½ toon hoger

-*Muziekgeschiedenis in voorbeelden. Homberg nr 46
(enkel het eerste deel: Pater Noster)

-*Roche, Jerome, ed., Masterworks from Venice
Londen, Faber Music, 1994
(één toon hoger)

-*Vox Neerlandica, p. 42
Harmonia, 1995
(enkel het eerste deel: Pater Noster)

-Smijers, Albert, ed Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant, 1936,Parijs, deel 2, p. 1
(enkel het eerste deel: Pater Noster) (bron: 15344)

-Sherr, Richard ed. The Moderne Motet Anthologies: Four-Voice Motets from the Motteti Del Fiore Series. Routledge, 1998.

-Slim, Harry Collin, A gift of madrigals and motets, Chicago-Londen, 1972, vol. 2, eerste reeks, nr 4 (enkel het eerste deel) (bron: 153210 )

-Chilesotti, Note circa alcuni liutisti italiani

-Faber Music (de 2 delen, één toon hoger)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op.cit.

p. 36, 37 (afb. 9 en 10), 38, 104:"Duidelijk voorbeeld van tekstexpressieve declamatiestijl op sed libera nos a malo. Graag beoogt Willaert een speciaal effekt in de eindmaten.
p. 105: Thematiek ontleend aan een Gregoriaanse cantus firmus, in alle partijen
geparafraseerd en als thema imitatief verwerkt.
p. 170 (vb. 10).

16. Schiltz op.cit. 2003

p. 12: "problematisch vanuit het standpunt van de musica ficta"
p. 163 vn. 9: "verschillende versies te vergelijken"

A.W.F. – A.W.S.: Voor nog meer informatie over dit werk, klik bovenaan deze tekst op "toplijst"

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 20 Arti Vocali, Kronenburg
EUROSOUND ES 46 251

-lp 29 MUSICKE OF SUNDRIE KINDES
The Consort of Musicke o.l.v. Anthony Rooley
1975
(hier toegeschreven aan Jacob Obrecht)

-*lp 30 Adrian Willaert. Motets for 4 voices
Boston Camerata.
NONESUCH H-71345

-lp 52 Alonso Mudarra integral
Rosemarie Meister / Jorge fresno
HISPAVOX S 96.304 (3 lp)

-lp 77 PATER NOSTER
Niederrheinische Chorgemeinschaft o.l.v. Hartmut Schmidt
KOCH SCHWANN 313001
zie cd 157

19. cd’s:

-*cd 44 Vox Neerlandica I (enkel eerste deel: Pater Noster)
Nederlands Kamerkoor o.l.v. Paul Van Nevel
NM Classics 92064. 1997

-*cd 49 Adrian Willaert
Oxford Camerata olv Jeremy Summerly
NAXOS 1995
(enkel tweede deel: Ave Maria)
YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=0l2FCeWM8WQ

-*cd 58 The Music of Orlando di Lasso and his contemporaries (enkel het eerste deel: Pater Noster)
Currende o.l.v. Erik van Nevel
TELARC DSD CD-80521. 1998
YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ASvlV7GJSyo

-cd 128 SOUNDS OF SERENITY
Drienerloos Vocaal Ensemble o.l.v. Valentijn Smit
in eigen beheer

-cd 133 UBI MUSICA
Kamerkoor Couleur Vocale. 1997

-cd 156 METAMORPHOSES: THE GENESIS
Osnabrücker Jugendchor o.l.v. Johannes Rahe
TELDEC CLASSICS 1993 - 1995

-cd 157 PATER NOSTER
Niederrheinische Chorgemeinschaft o.l.v. Hartmut Schmidt
KOCH SCHWANN 313001
zie lp 077

-cd 158 CANTOS E DANÇAS DA RENASCENÇA
Côro de camara Dante Martinez o.l.v. Roberto de Regina
Columbia 60040

-cd 160 A Gift for a King
Magdala-koor o.l.v. David Skinner
2006
YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=4JgQw8DJrpA
ofwel
http://nl.pinterest.com/pin/422071796298212172/

20. duur:

3'55" (Paul Van Nevel); 5'06" (Summerly)

21. YouTube

Zie hierboven bij de cd’s
____________________________________________________________

370.

PATER NOSTER (versie 2 a 6)

 

Kidger B183

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Pater Noster
2. Ave Maria gratia plena (versie 4)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)
2. Ave Maria: c1-c3-c3-c4-c4-F4

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta VI vocum nrs 1 en 2

8.

tekst:

-Pater Noster (Oratio Dominicalis)
-Ave Maria, gratia plena, Dominus tecum... Regina coeli, dulcis et pia, o Mater Dei. ut cum electis te videamus. Amen.

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.314 - B BrusC (enkel Ave Maria)
druk 1542: A Wn - B KBR twee versies: eerste enkel S, tweede A, T, B, Q, dus geen VI. - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert . musicorum sex vocum ... liber primus

11.

RISM:

1542a - W 1112

12.

CMM:

3-04, p. 1 en p. 6 (als twee afzonderlijke composities) (bron: 1542a nr 1 en nr 2)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1542a: B KBR microfilm 1060 (bron: A Wn)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

-1547. Enriquez de Valderrabano. Silva de Sirenas, Libro IV voor twee vihuelas

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 104: "Bij de inzet: strenge imitatie waarbij de stemmen, relatief snel op elkaar volgen."
p. 107: "bevat een canon in inversie tussen de derde en de vierde stem"
p. 173, muziekvoorbeeld 14

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-cd 168 Silva de Sirenas , libro IV
bew. Enriquez de Valderrabano
Duo Chambure (Edward Martin en Philip Rukavina)
MAGNATUNE.COM
te beluisteren via internet

20.

duur

 

INFO-CODE: D370-H

 

 

371.

PATER PECCAVI (versie 1 a 4)

 

Kidger B075

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Pater peccavi in coelum et coram
2. Quanti mercenarii in domo patris

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: ?

5.

aantal stemmen:

4-st

6.

genre:

 

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D RegB - StuttL
druk 1553: D Mbs - GB Lbl - US New York - Kansas univ.
druk 1556: D Mbs

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1553, Antwerpen, Tielman Susato, Liber primus ecclesiasticarum cantionum quatuor vocum vulgo moteta vocant.
[1556, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Ulrich Neuber], Sextus tomus Evangeliorum

11.

RISM:

15538/ [15569]

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1553: B KBR microfilm 200 (bron: GB Lbl)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


372.
Kidger B184

PATER PECCAVI (versie 2 a 6)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Pater peccavi in coelum et coram te
2. Quanti mercenarii in domo patris mei

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c1-c2-c3-c3-c4 / finalis G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

6-st.
prima en secunda pars: VI: canon: Fuga quinque temporum in diatessaron intensum.
V : resolutio

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet, nr 18

8. tekst :

Pater, peccavi in coelum, et coram te:
jam non sum dignus vocari filius tuus:
fac me sicut unum ex mercenariis tuis.

Quanti mercenarii in domo patris mei abundant panibus,

ego autem hic fame pereo!
Surgam, et ibo ad patrem meum, et dicam ei:
Fac me sicut unum ex mercenariis tuis.

Lucas, 15, 17-19

Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en tegen u.
Ik ben het niet meer waard om uw zoon te heten.
Behandel me als een van uw dagloners.

Zoveel dagloners van mijn vader hebben brood in overvloed,
en ik verga hier van de honger!
Ik ga terug naar mijn vader. Ik zal hem zeggen:
Behandel me als een van uw dagloners.

(Willibrordvertaling)

9. vindplaatsen:

ms: D RegB 857-60 en 987 - StuttL 2- I ModE C.314
druk 1559 : B KBR Fétis 1702 (zonder A)– D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mbs - E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05 p. 154 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/artikel.aspx?voeid=6397
2 1/2 toon lager
SPOTIFY of YouTube

20. duur:

7'25 (Singer Pur)
_____________________________________________________________


PATRES NOSTRI PECCAVERUNT = 2de deel van RECORDARE DOMINE

______________________________________________________________


373.

PECCANTEM ME QUOTIDIE (Iachet Berchem)

 

Kidger -----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-c4-F4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

6-st.
In sextus: steeds hetzelfde korte motief, maar op verschillende hoogte.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta VI vocum nr 20

8.

tekst:

Responsorium Officium Defunctorum ad matutinum
Sextus: Miserere mei

9.

vindplaatsen:

ms: I Casale Monferrato Archivio e Biblioteca
Capitolare
druk 1542:
B KBR twee versies: eerste enkel S,
tweede A, T, B, Q, dus geen VI.

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani
Willaert... musicorum sex vocum ... liber primus

11.

RISM:

1542a - W 1112

12.

CMM:

3-04, p. 109 (bron: W 1542a)

13.

andere recente
uitgaven:

microfilm 1542: B KBR microfilm 1060 (bron: A Wn)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Wim Goossens

 

This composition is undoubtedly written by De Berchem, and not by Willaert . It is one of the survived sacred compositions from De Berchem's hand. De Berchem has written this short motet (50 bars) in modest polyphonic imitative style and is directly quoting as an ostinato in the sextus (Tenor I) the Miserere mei Deus and also the chanson Mille Regretz by Josquin Des Prez (c.1440-1521).
(bron: www.requiemsurvey.org/composers.php)

  M.J. van Berchum
De Motetten van Jacquet de Berchem (ca 1505-1567).
2002.

Het ostinato-motief in Peccantem me quotidie is te herleiden tot het ostinato-motief uit het motet Miserere mei deus van Josquin Desprez ( c 1450/55-1521). In melodisch opzicht is het motief identiek, ritmisch gezien verschilt het motief met dat van Josquin
De Berchem is niet de enige componist die dit motief van Josquin overneemt. Adriaan Willaert, Cipriano de Rore en Nicola Vicentino gebruiken alledrie in hun zetting van Infelix ego eveneens dit motief; zie Macey 1999, p. xiii.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


374.
Kidger B185

PECCATA MEA


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Peccata mea domine
2. Quoniam iniquitatem meam ego cognosco

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2-c3-c4-F3 / finalis A (in beide delen)

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 14

8. tekst :

Peccata mea Domine,
sicut sagittae infixa sunt mihi,
sed antequam vulnera generent in me,
miserere mei, et sana me,
Domine Deus meus.

ongev. psalm 37, 3 + responsorium

Quoniam iniquitatem meam ego cognosco:
et peccatum meum contra me est semper.
Tibi soli peccavi, et malum coram te feci:
miserere mei, et sana me,
Domine Deus meus.


ongev. psalm 50, 5 + responsorium

Mijn zonden, Heer, zijn als pijlen in mij binnengedrongen,
maar vooraleer ze mij verder verwonden,
heb medelijden met mij en genees me,
Mijn Heer en mijn God.

Want ik beken mijn misdaden en mijn zondig leven.
Tegen U alleen heb ik gezondigd en kwaad bedreven:
heb medelijden met mij en genees me,
Mijn Heer en mijn God.

9. vindplaatsen:

ms: D RegB 857-60 en 987 - StuttL 2- I ModE C.314
druk 1559 : B KBR Fétis 1702 (zonder A)– D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mbs - E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05 p. 119 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Schiltz op. cit. 2003. p. 57 vn 45:"gelieerd door Zarlino aan het madrigaal Rompi de l'empio cor, eveneens zesstemmig en in dezelfde modus.."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 132. Muziek in de San Marco.
Consortium Locale o.l.v. Fokko Oldenhuis

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592
2 1/2 toon lager

20. duur:

6’22 (Singer Pur)
____________________________________________

PECCAVIMUS CUM PATRIBUS = 2de deel van EMENDEMUS IN MELIUS


PECCAVI QUID FACIAM = 2de deel van PARCE MIHI DOMINE

____________________________

 

375.

PECCAVI SUPRA (SUPER) NUMERUM

 

Kidger B142

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Peccavi supra numerum / Tibi soli peccavi
2. Quoniam iniquitatem meam / Tibi soli peccavi

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-F4 / finalis: A (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

responsoriummotet

7.

reeks:

Motetta V vocum nr 12

8.

tekst:

Dodenofficie
In Q doorheen het ganse werk: Tibi soli peccavi (soggetto cavato dalle vocali: mi-mi-sol-mi-re-fa-mi)

9.

vindplaatsen:

ms: I BolC Q27 (I°) - ModE C.313 - PiacD - RomeV, 35-40 - VAT VatVM
druk 1539: D Mbs, Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (zonder S en Q) - PL Krakow
druk 1547: US NYhs
druk 1550: D Mun - GB Lbl - PL Krakow - YU MAs (A,Q, uit 1552?)
druk 1554: B KBR Fétis 1685
druk 1556: D Mbs

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum . liber primus. Herdrukt in 1550.
1539, Straatsburg, Peter Sch�ffer, Cantiones quinque vocum selectissimae
1554, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Ulrich Neuber, Evangelia dominicorum et festorum dierum musicis numeris
[1556, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Neuber], Quintus tomus Evangeliorum

11.

RISM:

1539c - W 1110 (Scotto) / 15398 / 154725 (intab.) / 155410/ 1550a - W 1111 / 15568

12.

CMM:

3-03, p. 61 (bron: 1539c)

13.

andere recente
uitgaven:

online - Valladolid - 154725 (intab.) (zwart/wit)
zie: alfabetisch - online - oude drukken

-facsimile : 2004. Meindert C. De Heer. Zie Muziekhandel Saul B. Groen
-microfilm 1539: B KBR microfilm 1069 (bron: GB Lbl)
-microfilm 1550: B KBR microfilm 1070 (bron: GB Lbl)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1547, Valladolid,Silva de Sirenas, Libro de musica de vihuela, samengesteld door Enriquez de Valderrábano

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 106-107: "heeft als supplementaire tekst vers 6 uit psalm 150: Tibi soli peccavi et malum coram te feci. De secunda pars van het werk stemt overeen met de tekst van vers 5 uit diezelfde boetepsalm: Quoniam iniquitatem meam. De melodie, waarop het zesde vers wordt gezongen, ontwierp Willaert als een "soggetto cavato", zoals gebruikelijker is in huldemotetten. Naar alle waarschijnlijkheid is de hele compositie ontworpen vanuit een diepzinnige getallen-symboliek. "
p. 108: uitgewerkt in een symmetrische structuur. De cantus firmus verschijnt immers steeds na een zelfde maten rust. In de derde pars wordt het ostinato in inversie gegeven en nadien in inversie én diminutio wat, zoals zo dikwijls, op het einde van een compositie als culminatiepunt bedoeld is.
p. 172: notenvoorbeeld nr 13

16.

Schiltz 2003:

p. 172: "compositietechniek:
-Peccavi super numerum: soggetto cavato in de Q
-Quoniam iniquitatem: diminutie aan het slot van de secunda pars
[Tibi soli peccavi] transpositie: a-e-a / e-a

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

21.

YouTube

http://www.youtube.com/watch?v=FsvWmVTGnYc
(eerste deel - 3'08)
Collegium Musicum Amsterdam o.l.v. Anthony Zielhorst

INFO-CODE: 375

PER ILLUD AVE = 2de deel van BENEDICTA ES COELORUM REGINA (versie 1)

 

376.

PEROT, PEROT, VIENDRAS TU AUX NOPCES?

 

Kidger F015

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Perot, Perot, viendras tu aux nopces (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c4-c4-F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

chanson rustique

7.

reeks:

La Couronne et fleur des chansons � troys

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1560:
A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) - PL Krakow
druk 1578 : A Wn (enkel sup. en 2de sup.) - D Wüu - USA CA

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

[1536, Venetië, Andrea Antico en A. dell'Abbate], La Courone et Fleur des chansons � troys
1541, Neurenberg, Johann Petreius, Trium vocum cantiones
[1560, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Ulrich Neuber] Selectissimorum triciniorum
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons compos� � troys parties par M. Adrian Willaert
1562, [Venetië, Girolamo Scotto], Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert.
1578, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties Compos� par Ad. Vuillart.

11.

RISM:

15361 /15412 / 1560a - W 1127 /15601 (vom Berg) / 15629 - W 1129 / 157816 - W 1131

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

partituur IMSLP (1536)
tik: www.IMSLP.org
Schrijf daarna het gezochte in het zoekvenstertje.


-partituur CPDL (1541)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

-microfilm 1560a: B
KBR microfilm 1059 (bron: A Wn)
-microfilm 1560a: Mc Murtry D493
-microfilm 1562: B KBR microfilm 1054(bron: I BolC (T) - 1043 FlorBN (S) - 1054 (T, S) (bron: I BolC en FlorBN)
-microfilm 1578: B KBR (sup. en 2de sup., geen bas) (bron: A Wn)

-*Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert - 13 Chansons for Three Voices or Instruments. Pro Musica, Londen. 1978 (bron: 15361)
met de vertaling in het Engels en in het Frans


-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys. New York, 1984. (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)


-Cecil Leonard, 22 Trios (bew. 3 trombones)
info: www.woodbrass-music.ch

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 145: "een tweede soort chansons: gekenmerkt door syllabische declamatiemotieven, beknopte imitaties, een levendig ritme en een overzichtelijke opbouw, waarbij alle elementen duidelijk in dienst staan van een perfecte aanpassing van de tekst aan de muziek."

17.

Bernard Thomas: 1978

"No other settings have survived, and it seems unlikely that this piece is based on any existing melody."

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

video

http://www.blinkx.com/video/cemc-sog-adrian-willaert-c-1490-1562-qui-la-dira-perot-viendras-tu-aux-nopces-la-rouse-du-moys-de-may/IabIP4_1fRTY3uKVySzevg

21.

duur

 


377.
Kidger F036

PETITE CAMUSETTE (versie 1 a 4)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Petite camusette (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-ad sextam-c3-ad sextam / finalis: A

5. aantal stemmen:

dubbele canon, 4 stemmen uit 2. (ATTB)
Superius: Ad sextam
Tenor: Ad sextam

6. genre :

chanson - pastorelle

7. reeks :

Motetti novi e chanzoni franciose a quatro sopra doi nr 28

8. tekst :

Petite camusette,
À la mort m’avez mis.
Robin et Marion
S’en vont au bois jouer.
Ils s’en vont bras à bras.
Ils se sont endormis.
Petite camusette,
À la mort m’avez mis.

9. eerste gedrukte uitgave:

1520, Venetië, Andrea Antico. Motetti novi & chanzoni franciose a quatro sopra doi.
1528, Parijs, Pierre Attaingnant. Chansons et Motetz en canon a quatre parties sur deux

10. intabulaties, diminuties, tientos:

1547, Valladolid, Cordova, Libro de musica de vihuela, intitulado silva de sirenas... Compuesto por Enriquez de Valderravano.

11. RISM:

15203 / 152810 / 154725 (intab.)

12. vindplaatsen:

ms: D Hamsu (IV)
druk 1520: I Fm (Florence)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

-Universiteit van Montréal. Pierre Attaingnant. Chansons et Motetz en canon a quatre parties sur deux.
http://lmhs.oicrm.org/ressources/chansons-motetz/editions-modernes/chansons-et-motetz-de-pierre-attaingnant/
152810

-facsimile 1520: OMI 1316
-microfilm 1520: B KBR microfilm 805 (bron: I Fm)

-*Thomas, Bernard, ed. Four double Canons for 4 voices or instruments (ATTB).
Antico Edition, Londen, 1972 (bron: 15203 )
met de vertaling in het Engels

--MacMurtry, William M. Selected chansons from British Library, MS Additional 35087/ Recent researches in the music of the Renaissance; 68, 1985, p. 45-47

-bew. voor 4 hoorns: CECIL(arr.) Leonard
Quartett Album Band 15 www.spaeth-schmid.de


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt 1985.

p. 144: "Ongetwijfeld dateren deze werkjes, die blijkbaar bewerkingen zijn van volkse melodieën, uit Willaerts studietijd bij Mouton te Parijs (voor 1515)."

17. Frans Schröder.

In de 15de en 16de eeuw is de melodie door verschillende componisten gebruikt in meerstemmige composities: in chansons door Ockeghem, Des Prez, Willaert en Crequillon en in missen door Pipelare en De Orto. Bourgeois gebruikte de melodie voor een psalm in de Geneefse psalter [1562]. Vergelijk de melodie met psalm 72: Geef, Heer, de koning uwe rechten. (oude Zingt Jubilate nr 226)
bron: www.fransschroder.nl/

17a.
Universiteit van Montréal

Het gedicht is een oude pastourelle die in Frankrijk zowel in het volkslied als in het kunstlied voorkwam vanaf de XIIIde eeuw. Denk aan Le Jeu de Robin et Marion van Adam La Halle ca. 1283.

17c. Zie ook: Frank Dobbins. Andrea Antico’ s Chansons… art. in “La la la… Maistre Henri” Brepols, Turnhout. 2009 p. 128ss

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-cd 168 Silva de Sirenas , libro IV
bew. Enriquez de Valderrabano
Duo Chambure (Edward Martin en Philip Rukavina)
MAGNATUNE.COM

20. duur:
_____________________________________________________________

 

378.

PETITE CAMUSETTE (versie 2 a 6)

 

Kidger F061

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

chanson - pastourelle

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: F ParisBNC 851 "Bourdeney manuscript"
druk 1572: B KBR (B)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1540, Augsburg, Melchior Kriesstein, Selectissimae
necnon familiarissimae cantiones
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre
de meslanges contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard,
Mellange de chansons.

11.

RISM:

15407 / 1560b /15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

online - Parijs
zie "oeuvre - online handschriften"

-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete
Five and Six-Voice Chansons.
New York, 1992 (The
Sixteenth-Century Chanson, 23)

-Bernard, Thomas ed., Petite Camusette. For 6
voices or instruments. London Pro Musica nr 521.

-Published by Magnamusic Distributors (LPM0521)
bew. voor blazers of strijkers.

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

Vergelijk de melodie met psalm 72: Geef, Heer, de
koning uwe rechten. (oude Zingt Jubilate nr 226)

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

cd 253.
L'ARS DE SONADORI

Ensemble Les Sonadori

2016
SPOTIFY

20.

duur

 



379.
Kidger G032

PIANGETE EGRI  MORTALI


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Pianget'egri mortali (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c2-c3-c4-F4 / finalis: A

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

geestelijk madrigaal

7. reeks :

8. tekst :

Pianget' egri mortali, 
Piangete l'aspra morte del Signore, 
Se spirto di pietà vi punge il core. 

Volgete gli occhi in qua c'hoggi dimostra 
Non quella forma, oimè, non quel colore 
Che finge forse i sensi in mente vostra. .

Vedete 'l volto esangue 
Le chiome lacerate, il capo basso, 

O mirabil pietà, o dolce pegno,
O sacrosanto sangue,
Si largamente sparso al duro legno

Ween, weke stervelingen.
Ween over de harde dood van de Heer...

Jacopo Sannazaro

(over de dood van Christus)

9. eerste gedrukte uitgave:

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15637

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1563: I BolC (bas)

13. CMM:

3-14, p. 131 (bron:15637)

14. andere recente uitgaven:

-online 1563 – Bologna (bas)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Powers, Katherine, ed. Musica Spirituale, Libro Primo (Venice, 1563). Madison 2001. (RRMR, vol. 127)
zie bespreking bij de uitgave "a terza rima, a poem in the guise of a sermon set in an unusual style by Adrian Willaert."

17a. Uitvoerig besproken in: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the Theory of Interval Affect. The Musica Nova and the Novel Theories of Zarlino and Vicentino. Surrey, 2009.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

cd 209 LAUDES
Doulce Mémoire o.l.v. Denis Raisin-Dadre
Zig-Zag Territoires ZZT 090901
2009
http://www.amazon.de/

20. duur:

380.

PIANZA'L GREGO PUETA (Alvise Willaert)

 

Kidger -----

2.

ondertitel

Nella morte d'Adrian

3.

gecomponeerde
delen:

1. Pianza'l Grego Pueta
2. Fra tandi

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-F3-F5 / finalis:
A
2. Fra tandi: finalis: E

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

greghesca

7.

reeks:

Di Manoli Blessi

8.

tekst:

Antonio Molino alias Manoli Blessi

9.

vindplaatsen:

druk 1564: A Österreichische Nationalbibliothek

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1564, Venetië, Antonio Gardano, Di Manoli Blessi il primo libro delle Gregesche

11.

RISM:

156416

12.

CMM:

3-14, p. 195 (bron: 156416)

13.

andere recente
uitgaven:

online – Wenen
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz op. cit. 2005

p. 172: met de vertaling in het Nederlands

17.

Helga Meyer 1977
in CMM 3-14

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 179 GREGHESCHE
Zefiro Torna
ET'CETERA KTC 4028
2008

19a

te beluisteren via
internet

www.adrianbrown.org/downloads/index.html
uitgevoerd door het blokfluitenensemble
Mezzaluna in het stadhuis te Denver op 2 februari
2007.
Uitvoerders: Peter van Heyghen (canto); Thomas
List (alto); Sébastien Marq (tenor); Raphaela
Danksagmüller (basso I); Susanna Borsch (basso

II)
"This moving piece written by the otherwise
unknown Alvise Willaert to mark the death of his
illustrious uncle uses the convention of a second

bass part which while making use of the usual bass

register, occasionally slips to a low E. This makes it

an idea piece to illustrate the use of an extended

recorder, which would otherwise necessitate a larger

(forth) size. "

20.

duur

5'25" (Zefiro Torna)



381.
Kidger G050

PIEN D’UN VAGO PENSIER


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Pien d'un vago pensier
2. Ben, s'io non erro

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c1-c2-c3-c3-F3 / finalis: C
2. Ben, s'io non erro: finalis: F

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Musica Nova, madrigaal, nr 21

8. tekst :

Pien d'un vago penser che me desvia
da tutti gli altri, et fammi al mondo ir solo,
ad or ad ora a me stesso m'involo
pur lei cercando che fuggir devria;


et veggiola passar sí dolce et ria
che l'alma trema per levarsi a volo,
tal d'armati sospir' conduce stuolo
questa bella d'Amor nemica, et mia.


Ben s'i' non erro di pietate un raggio
scorgo fra 'l nubiloso, altero ciglio,
che 'n parte rasserena il cor doglioso:


allor raccolgo l'alma, et poi ch'i' aggio
di scovrirle il mio mal preso consiglio,
tanto gli ò a dir, che 'ncominciar non oso.


Francesco Petrarca. Canzon 189

Mijn scheepje, met vergetelheid bevracht,
weet bij zwaar weer des winters en bij nachte
langs Scylla en Charybdis voor te jachten;
mijn vijand staat aan 't roer en heeft de macht.

Aan elke riem een kwalijke gedachte
die, zo te zien, om storm en schipbreuk lacht;
het zeil scheurt door een stormwind met de kracht
van zuchten en van blijvend, hoopvol smachten.

Drijfnat is 't slappe, afgematte want
(geknoopt door onkunde, gestrengd door kwaad)
door tranenregens en een mist van smaad.

Mijn sterren zijn verdwenen alle twee,
rede en kunst verzwolgen door de zee:
ik wanhoop of ik ooit nog kom aan land

Vertaling: Peter Verstegen. Francesco Petrarca. Het Liedboek Canzoniere. Amsterdam. 2008.

9. vindplaatsen:

ms : geen
druk 1559 : B KBR (Fétis)(zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Madrid cons - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q), Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126
RISM ID: http://opac.rism.info/search?documentid=700007079

12. CMM:

3-13 p. 96 – 102 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-Martha Feldman. City Culture and the Madrigal at Venice. California 1995. p. 230 - 241
http://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft238nb1nr&chunk.id=d0e15070&toc.depth=1&toc.id=d0e15070&brand=ucpress;query=230#1

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17a.
  Martha Feldman. City Culture and the Madrigal at Venice. California 1995.

p. 249 - 250: "In singling out Pien d'un vago pensier for discussion I have tried to represent Willaert's private style at its most undemonstrative — which is to say its most typical. Where he might have opted for gripping contrasts or dramatic expressivity, Willaert instead kept to a subdued poetic reading. The paucity of all but the weakest articulation, the ubiquitous motivic variation, shifting textures, and kaleidoscopic shifts of vocal color yield a sense of continual, quiet unfolding that Willaert's discursive declamation does little to disturb. The constantly varied materials that produce such a dense contrapuntal web served, I have argued, to project the attitude of decorum advocated by Venetian literati. Beyond this, the sacred rhetoric Willaert adapted encoded the quality of reverence — a reverence that points outwardly toward the unattainable woman, but covertly to a rarified discourse of self-contemplation and lyric creation.
It was thus precisely through this highly localized process of incessant, subtle variation, rather than a patchwork of contrasts, that Willaert's late madrigals were able to meet contemporary rhetorical ideals of decorum and variation. "

Zie de volledige tekst:
http://www.escholarship.org/editions/view?docId=ft238nb1nr&chunk.id
=d0e15070&toc.id=d0e15070&brand=ucpress


17b. Michele Fromson. Themes of Exile in Willaert’s Musica Nova. Art. In Journal of the American Musicological Society, vol. 47, nr. 3 (Autumn, 1994).

p. 470. (Willaert's) madrigals more often express overwhelming longing for an inaccessible yet beloved homeland.

17b.
Lassus heeft ook een madrigaal gecomponeerd op deze tekst van Petrarca (1555 - Primo Libro di Madrigali a cinque voci)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
grote terts lager

20. duur:

4'38 (Singer Pur)
_____________________________________________________________

382.

PIOVE DA GLI OCCHI DELLA DONNA MIA

 

Kidger J016

2.

ondertitel

A tre de la Sottana

3.

gecomponeerde
delen:

Piove da gli occhi (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutel: c2 / finalis: D

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 18

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980 (vindpl. KULeuven)
-microfilm 1536b: B KBR microfilm 1057 (bron: A Wn)

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia deel 6
2 uitvoeringen:
a. Giuseppe Zambon, contratenor
b. Geatano Nasillo, viola da gamba
STRADIVARIUS DULCIMER

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'18 of 1'51


 

383.

PIS NE ME PEUT (PEULT) VENIR (Crecquillon?)

 

Kidger f071

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlS- Mbs - F ParisBNC 851 - GB Lbl
druk 1543: B KBR Fétis 2310

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

-1543, Antwerpen, Tielman Susato, Vingt et six chansons musicales & nouvelles a cinq parties.(Thomas Crecquillon)
-1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de meslanges contenant six vingtz chansons. (Vuillard)
-1569, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Neufieme livre de chansons � quatre & six parties.
-1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons (Thomas Crecquillon)

11.

RISM:

[1543]15 - 1560b - 156914 - 15722

12.

CMM:

-CMM, 63. Hudson, Barton en Laura Youens, eds. Thomas Crequillon Opera Omnia.CMM, 63, Neuhausen-Stuttgart, 2000, vol. 19, p. 116.

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm: http://www.mcgill.ca/(bron: Paris BNC 851)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

-Antonio Valente. Intavolatura di cimbalo. Napoli 1576.

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Kidger 2005 p. 267

"by Crecquillon"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 20/06 Nicolaas Gombert en het Hof van Keizer Karel
De Vlaamse Polyfonie
Nicolas Gombert
Currende o.l.v. Eric Van Nevel
Eufoda

-cd 171
Antonio Valente. Intavolatura di cimbalo (Napoli 1576)
Francesco Cera
Tactus 532201

-cd 211
Antonio Valente: Intavolatura de cimbalo
Rebecca Maurer
Christophorus CHR 77307
2009

20.

duur

 

INFO-CODE: 383


384.
Kidger G033

PIÙ VOLTE GIÀ


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Più volte già
2. Ond'io non pote' mai

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c3-c3-c4-c4-F4 / finalis: D
2. Ond'io non pote'mai: finalis: G

5. aantal stemmen:

5-st (mannenstemmen)

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Musica Nova. madrigaal, nr 6

8. tekst :

Piú volte già dal bel sembiante humano
ò preso ardir co le mie fide scorte
d'assalir con parole honeste accorte
la mia nemica in atto humile et piano.


Fanno poi gli occhi suoi mio penser vano
perch'ogni mia fortuna, ogni mia sorte,
mio ben, mio male, et mia vita, et mia morte,
quei che solo il pò far, l'à posto in mano.


Ond'io non poté' mai formar parola
ch'altro che da me stesso fosse intesa:
cosí m'ha fatto Amor tremante et fioco.


E veggi' or ben che caritate accesa
lega la lingua altrui, gli spirti invola:
chi pò dir com'egli arde, è 'n picciol foco.


Francesco Petrarca. Canzon 170

9. vindplaatsen:

ms : geen
druk 1559 : B KBR (Fétis)(zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Madrid cons - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126

12. CMM:

3-13 p. 73 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-Martha Feldman. City Culture and the Madrigal at Venice. California 1995. p. 380
http://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft238nb1nr&chunk.id=d0e15070&
toc.depth=1&toc.id=d0e15070&brand=ucpress;query=230#1

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Kidger op.cit. 2005. p. 274: Het eerste deel is een contrafact van [O] Christi martir sancte Chiliane, dat nu verloren is.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
een halve toon hoger

20. duur:

4'38 (Singer Pur)
_____________________________________________________________

 

385.

PLAISIR N'AY PLUS MAIS VIS

 

Kidger F037

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Clément Marot

9.

vindplaatsen:

ms: geen

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

[1535], Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Libro secondo delle canzoni franzese

11.

RISM:

c 15359

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

INFO-CODE: 385

 

386.

PLANGE QUASI VIRGO

 

Kidger B076

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: GB LonRC

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

INFO-CODE: 386

 

PLORANS PLORAVIT = 2de deel van ASPICE DOMINE

387.
Kidger B196

PRAETER RERUM SERIEM
(Praeter rerum ordinem)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Praeter rerum seriem parit Deum hominem
2. Virtus Sancti Spiritus opus illud coelitus

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3(met 2 b)-c3-c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

7-st.
dubbelcanon

prima pars: T: Canon : Trinitas in unitate. Fuga, primo in diatessaron et diapente, secundo in diapente et diatessaron, ut signatum est.
VI : resolutio. VII : resolutio

secunda pars: T: Fuga in diapente et diatessaron. Diapente nunc praecedat, nunc sequatur ; diatessaron semper sequatur, ut signatum est.

6. genre :

sequentiamotet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 23

8. tekst :

Praeter rerum seriem
parit Deum hominem Virgo Mater;

Nec vir tangit Virginem.
Nec prolis originem novit Pater.

Virtus Sancti Spiritus
opus illud coelitus operatur

Initus et exitus
partus tui penitus quis scrutatur ?

Dei providentia
quae disponit omnia tam suave.

Tua puerperia
transfer in mysteria, mater, ave

(
sequentia, uit de 13de eeuw)

Wat onmogelijk lijkt: de maagd en moeder brengt de God en Mens ter wereld.
Geen man heeft de Maagd aangeraakt. Nee, de vader kent de oorsprong van de Zoon niet.
Het is de kracht van de Heilige Geest die dit hemels gebeuren heeft veroorzaakt.
Wie zou dit kunnen vermoeden?
Gods voorzienigheid heeft dit gewild.
Uw zwangerschap, lieve Moeder, heeft ons dit mysterie gebracht.

9. vindplaatsen:

ms: D RegB 857-60 en 987 - StuttL 2- I ModE C.314 - S Stockholm, Kungliga Bibl. 229
druk 1559 : B KBR Fétis 1702 (zonder A)– D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)
druk 1561: D Mbs - E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Pierre Phalèse, Hadriani Willaert musici excellentissimi moteta.(deel 1)

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05 p. 209 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken

-partituur CPDL (1559)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15
Bossuyt op. cit. 1985. p. 110: Trippelcanon. De bezetting is te verklaren doordat de tekst zowel over Onze Lieve Vrouw (eerste strofe) en de Heilige Geest (tweede strofe) als over de Goddelijke Voorzienigheid (derde strofe) spreekt, die alle van oudsher met het getal zeven in verband gebracht worden. Het motto "Trinitas in unitate" voegde Willaert zelf toe bij de canon in het motet Praeter rerum seriem, zodat hijzelf op een diepere zingeving wijst, die hier evenwel vrij duister is."


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur:

7’15
_____________________________________________________________

388.

PRECATUS EST MOYSES

 

Kidger B143

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Precatus est Moyses in conspectu Domini
2. Memento Abraham, Isaac, et Jacob

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.
C-A(resolutio)-T-Q(canon in dyapenthe)-B

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta V vocum

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1534: A Wn

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber quartus XXIX musicales quatuor vel quinque parium vocum modulos habet.
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum ... liber primus
Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

15346 / 1539c - W 1110 / 1550a - W 1111

12.

CMM:

3-03, p. 96 (bron: 1550a)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1539: B KBR microfilm 1069 (bron: GB Lbl)
-microfilm 1550: B KBR microfilm 1070 (bron: GB Lbl)

-Smijers, Albert, ed. Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant en 1534 en 1535. 1936, Parijs, Quatri�me Livre, p. 1 (bron: 1534/6)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 107: "bevat een tweestemmige canon op een Gregoriaanse melodie"

16.

Schiltz 2003:

p. 172: "compositietechniek: canon in de kwint tussen Q en A op gregoriaanse melodie"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

INFO-CODE: 388

PROCUL RECEDANT = 2de deel van TE LUCIS ANTE TERMINUM


 

389.

PROLES DE COELO PRODIIT

 

Kidger D032

2.

ondertitel

In Festo Sancti Francisci. In primis Vesperis. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

2. Spoliatis Aegyptiis
4. Fac tria tabernacula
6. Dum reparat

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c4-F3 / finalis: F (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

2. Spoliatis:
4. Fac tria:
6. Dum reparat:

 

C,A,T,B
A,T,B
C[I] (Fuga duorum temporum praecedendo in diatessaron)
C[II] [resolutio], A, T, B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 9, blz. 61

8.

tekst:

liturgie van de vespers, met in de 2de strofe belangrijke wijzigingen

9.

vindplaatsen:

ms: I TrevBC 13
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550 : E BarcBC - I BolC (S, A)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae.
Ongewijzigd herdrukt in 1550

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 61(bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

microfilm 1542: B KBR microfilm 1045 (bron: I BolC)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 114: "voor St. Franciscus"

17a.

Kidger 2005, p. 251

contrafactum van En gratulemur hodie / Francisci patris emulus

17b.

 

Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563 naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso. Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


 

390.

PROLONGATI SUNT

 

Kidger B144

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Prolongati sunt dies mei
2. Inveterata sunt ossa mea
3. Sit ergo fas dicere

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-c4-F4 / finalis: A
2. Inveterata sunt ossa mea: finalis: D
3. Sit fas ergo dicere: finalis: G

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta V vocum, nr 4

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.313 - PiacD
druk 1539: D Mb; GB Lb
druk 1550: D Ms; GB Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1538, Neurenberg, Hieronymus Formschneider (Grapheus), Secundus tomus novi operis musici
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum . liber primus
Herdrukt in 1550

11.

RISM:

15383/ 1539c - W 1110 / 1550a - W1111

12.

CMM:

3-03, p. 18 (bron: 1539c)

13.

andere recente
uitgaven:

facsimile van 15383: 1996, Stuttgart (Faksimile Heilbronner Musikschatz; Nr. 9)

microfilm 1539: B KBR microfilm 1069 (bron: GB Lbl)
microfilm 1550: B KBR microfilm 1070 (bron: GB Lbl)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003:

p. 172: "compositietechnieken: " 'moderne', syllabisch-accentgerichte schrijfwijze"
p. 174: "vanwege zijn moderne factuur te verbinden met de nrs 16-17. De even nrs 4, 6 en 16 delen daarbij een religieuze thematiek"
p. 186 vn. 59 "vrij gecomponeerd motet"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


PSALMEN:

zie 1. I SALMI A UNO ET A DUO CHORI (1550 en 1557)
of 2. I SACRI E SANTI SALMI (1555 en 1571)

 

391.

PUIS DONC QUE MA MAITRESSE

 

Kidger F062

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: F Paris BNC 851
druk 1572: B KBR (B) - E Mc - F ParisBNN (S) - S Uppsala Universitetesbiblioteket (Utl.vok.mus.tr. 570-574)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de Chansons

11.

RISM:

1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm: McMurtry D462 (bron: Uppsala)
-microfilm: Hewitt Collection D368 (enkel superius en 8ste stem) en D369 (enkel 6)
-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chansons, 23)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


392.

PUIS QUE J'AI PERDU MA MAITRESSE

 

Kidger F047

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: F Paris BNC 851
druk 1572: B KBR (B)

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1521, Rome, Andrea Antico, Motetti et carmina gallica
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de Chansons

11.

RISM:

[1521]7 / 1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chansons, 23)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be