Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

459.

 

SACERDOTUM DIADEMA

Kidger B146

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sacerdotum diadema / Sancte Gratiane
2. O Gratiane, o pie / Sancte Gratiane

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c4-F3-F3-F4 / finalis: C
2.O Gratiane: finalis: F

5.

aantal stemmen:

5-st.
De tenor (in CMM: de quintus) zingt een cantus firmus op 'Sancte Gratiane' in beide delen.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta V vocum nr 10 p. 50.

8.

tekst:

Tenor: Sancte Gratiane, intercede pro nobis

9.

vindplaatsen:

ms: I TrevBC 36
druk 1539: D Mun (A,T), Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (A, T, B) - PL Krakow
druk 1550: D Mun - GB Lbl - PL Krakow - YU MAs (A,Q, uit 1552?)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum... liber primus. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1539c - W 1110 / 1550a - W 1111

12.

CMM:

3-03, p. 50 (bron: 1539c)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1539: B KBR microfilm 1069 (bron: GB Lbl)
-microfilm 1550: B KBR microfilm 1070 (bron: GB Lbl)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 106: De tenor zingt in dit motet, dat een smeekbede is tot de H. Gratianus, de toegevoegde tekst 'Sancte Gratiane, intercede pro nobis'.

16.

Schiltz 2003

p. 172: "Compositietechniek: 1. Sacerdotum diadema: cantus firmus in de Q
2. O Gratiane: geen diminutie
[Sancte Gratiane] transpositie: f-c/c-f

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

460.

 

SACRO FONTE REGENERATA

Kidger B147

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sacro fonte regenerata
2. Illustrante Spiritu

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c1-c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Cipriani musici... motectorum

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1544: GB Lbm

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1544, Venetië, Antonio Gardano, Cipriani musici eccelentissimi. liber primus quinque vocum.

11.

RISM:

15446

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-*Gerstenberg, Walter, ed. Adrian Willaert. Drei Motetten zu f�nf Stimmen. M�seler Verlag, 1957. (Das Chorwerk, Heft 59, blz 1-12)
http://imslp.info/files/imglnks/usimg/d/d9/IMSLP48541-PMLP102720-Das_Chorwerk_059_-_Willaert__Adrian_-_3_Motets.pdf

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Walter Gerstenberg, 1957

"Die Reprisen-Motette "Sacro fonte regenerata" wendet sich an die in der Dichtung ungenannte hl. Gudula, Patronin der Stadt Br�ssel; als ihr Patenkind hat die hl. Gertrud sie aus der Taufe gehoben."

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

461.
Kidger B086

SALUTO TE SANCTE VIRGO MARIA


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Saluto te, sancta Virgo Maria
2. Rogo te ergo per illud gaudium

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: F (in beide delen)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

1518, Medici Codex nr 5
En motettorum IV vocum Liber secundus, nr 21

8. tekst :

Saluto te, sancta Virgo Maria
Domina coelorum et Regina
ea salutatione qua te salutavit Gabriel angelus dicens:
Ave Maria, gratia plena,
Dominus tecum,
Benedicta tu in mulieribus,
Et benedictus fructus ventris tui.

Rogo te ergo per illud gaudium,
quod habuisti in illa hora,
qua concepisti Dominum nostrum Jesum Christum,
ut laetifices cor meum
in hora defunctionis meae,
et subvenias mihi tam in corpore quam in anima,
et non dimittas me perdi propter nimia peccata mea,
in omnibus necessitatibus meis, Amen.


9. eerste gedrukte uitgave:

1539, Venetië, Andrea Antico, Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adriani Willaert. Libro secondo a quattro voci.
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi... musica quatuor vocem...

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1539b - W 1108 / 1545b - W 1107

12. vindplaatsen:

ms: I FlorL666 (Medici Codex) - GB LonRC - VATP 1980-1981
druk 1545: D Mbs

13. CMM:

3-01, p. 105 (bron: 1545)

14. andere recente uitgaven:

-online - München (1539b) en Vaticaanstad
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1545b: B KBR microfilm 1066 (bron: GB Lbl)

-*Lowinsky, Edward E., ed. The Medici Codex of 1518. Chicago, 1968 met facsimile en de vertaling in het Engels

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Zie Edward Lowinsky. The Medici Codex p. 134 - 135

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 30 Adrian Willaert. Motets for 4 voices
Boston Camerata
Nonesuch H-71345 (1975)

19. cd’s:

-*cd 219 VIVAT LEO! Music for a Medici Pope.
De Cappella Pratensis o.l.v. Joshua Rifkin
Challenge Classics CC72366
2010 

20. duur:
_____________________________________________________________

462.

 

SALVA NOS AB EXCIDIO GEMINIANE

Kidger B148

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Salva nos ab excidio (eendelig)

 

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c4-c4-F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motetta V vocum, nr 2

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I BolC Q27 (I°) - ModD 9 - PadBC D27
druk 1539: GB Lbl
druk 1550: D
Ms; GB Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert.... musica quinque vocum ... liber primus. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1539c - W 1110 / 1550a - W 1111

12.

CMM:

3-03, p. 8 (bron: 1539c)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1539: B KBR microfilm 1069 (bron: GB Lbl)
-microfilm 1550: B KBR microfilm 1070 (bron: GB Lbl)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 107: "bevat een tweestemmige canon op een Gregoriaanse melodie. Doordat ook de canonische stemmen vaak aan de polyfone uitwerking van de thematiek deelnemen, blijven deze canons min of meer verborgen."

16.

Schiltz 2003

p. 172: "compositietechniek: canon in de kwint tussen T en Q op gregoriaanse melodie"

17.

Nanie Bridgman in RISM, 1991 (Italië)

ter ere van de H. Geminiano, patroon van de stad Modena

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

463.

 

SALVA NOS DOMINE (versie 1 a 4)

Kidger E005

2.

ondertitel

antiphona ad completorium

3.

gecomponeerde
delen:

Salva nos Domine vigilantes (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: E

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

antifoon

7.

reeks:

I sacri e santi salmi, nr 5

8.

tekst:

Antifoon bij het Nunc dimittis in de completen

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1555: B KBR (T) - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565: GB Lcm
druk 1571: D Mun

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta. Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano, in 1565 door Francesco Rampazetto en in 1571 door "il figliuoli di Antonio Gardano"

11.

RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12.

CMM:

online – München (1571)
Zie: “Zijn oeuvre – online – oude drukken”

microfilm (1555): B KBR microfilm 1065 (B)
(bron: GB Lbl)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

464.
Kidger b210

SALVA NOS DOMINE (versie 2 a 6) (Jean Mouton?)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Salva nos, Domine (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3 (canon in subdiatessaron)-c3-c4-c4-F4 / finalis: E

5. aantal stemmen:

6-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motetta VI vocum nr 13

8. tekst :

Salva nos, Domine, vigilantes,
custodi nos dormientes:
ut vigilemus cum Christo,

Et requiescamus in pace.

antifoon bij het Nunc dimittis in de Completen

Heer, bescherm ons als we waken,
bewaar ons terwijl we slapen:
dan zullen we waken met Christus
en rusten in vrede.

9. eerste gedrukte uitgave:

[1521], Rome, drukker onbekend (A. Antico?), Motetti e canzone libro primo (Mouton)
1540, Augsburg, M. Kriesstein, Selectissimae necnon familiarissimae cantiones... (Mouton)
1542, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musicorum .... sex vocum ... liber primus (Willaert)
1558, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Ulrich Neuber, Novum et insigne opus musicum... (Mouton)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

[1521]6 / 15407 / 1542a - W 1112 / 15584

12. vindplaatsen:

ms: D MunBS - I BolC R 142 (Josquin) - BolC MS Q19 "Rusconi Codex" (Jo. Moton) - FlorL 666 (Medici Codex)(Mouton) - ModD 9- NL 's Hertogenbosch codex 72C (gemaakt in het atelier van Alamire, waarschijnlijk in de jaren 1530-1531) - VatP 1980-1981 - VatVM 571
druk 1521: USA NYpm
druk 1540: A Wn
druk 1542: A Wn - B KBR (zonder 6) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig)-Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH(Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC(5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)
druk 1558: US Wc

13. CMM:

3-04, p. 65 (bron 1542a)

14. andere recente uitgaven:

online - 's-Hertogenbosch en Vaticaanstad:
Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften"

-microfilm 1542a: B KBR microfilm 1060 (bron: A Wn)

-microfilm: ms BolC Q19: Hewitt Collection D498

-Lowinsky, Edward E., ed. The Medici Codex of 1518. Chicago, 1968.
met facsimile van FlorL 666 en de vertaling in het Engels

-*Owens, Jessie, ed. Renaissance Music in Facsimile, 1, New York, 1988 met facsimile van de Rusconi Codex BolC Q19

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

volgens Brown (1986) en Lowinsky (1968)(TMC): toe te schrijven aan Jean Mouton

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 115
THE MEDICI WEDDING. Ring Ensemble Finland
http://www.allmusic.com/album/the-medici-wedding-mw0001378417

20. duur:

2’07
_____________________________________________________________

 

465.

 

SALVA NOS, DOMINE (versie 3 a 5)

Kidger -----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

antifoon bij het Nunc dimittis in de completen

9.

vindplaatsen:

ms: I LucBS 775 - ModE C.313

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

466.

 

SALVE CRUX SANCTA ARBOR

Kidger B087

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Salve crux sancta
2. Causa etiam vitae foret

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum liber secundus, nr 17

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D G�ttSA 7- Pad D27- GB LonRC2037
druk 1534: A Wn
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1554: B KBR Fétis 1685
druk 1545: A Wn - D Hs, LÜh, Mbs, - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber primus XXV
musicales quatuor vocum motetos complectitur, liber
primus nr 24
1539, Venetië, Andrea Antico, Brandino en Ottaviano
Scotto, Motetti di Adrian Willaert ... libro secondo a
quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert
musici celeberrimi.. musica quatuor vocem
1554, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en
Ulrich Neuber, Evangelia dominicorum et festorum
dierum musicis numeris
1555, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en
Ulrich Neuber, Quartus tomus Evangeliorum...

11.

RISM:

15343 / 1539b - W 1108 / 1545b - W 1107/ 155410/155512

12.

CMM:

3-01, p. 83 (bron: 1545b)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-microfilm 1545b: B KBR microfilm 1066 (bron: GB Lbl)
-facsimile: 1534 OMI 5449

-Smijers, Albert, ed. Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant en 1534 et 1535. Parijs, 1936, p. 188 (bron: 15343)

-*Annie Bank, Amsterdam, gw 44 (STTB - enkel eerste deel)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

   

met gebruik van de gregoriaanse melodie

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


467.
Kidger B187

SALVE SANCTA PARENS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Salve Sancta parens
2. Virgo Dei genitrix

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2 (geen b) -c3 (met bb) -c4-c4-F4 / finalis G (in beide delen)

5. aantal stemmen:

6-st.
In beide delen: C: Fuga trium temporum in diapente remissum. A: Fuga trium temporum in diapente remissum. V: resolutio. T: resolutio


6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 15

8. tekst :

Salve Sancta parens
enixa puerpera Regem,
qui coelum terramque regit per saecula semper.

Virgo Dei Genitrix,
quem totus non capit orbis,
in tua se clausit viscera factus homo.


(Liturgie van het feest ter ere van O.-L.-Vrouw)

Gegroet, heilige Moeder,
uit wie geboren werd
de Koning, die in eeuwigheid over hemel en aarde regeert.

Maagd en Moeder van God.
Die mens geworden is draagt gij in uw lichaam,
al kan de ganse aarde Hem niet omvatten.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1554: B KBR Fétis 1685
druk 1559: B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7) – E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1554, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus) en Ulrich Neuber, Evangelia dominicorum et festorum dierum musicis numeris
1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Petrus Phalesius, Moteta quatuor, quinque, et sex vocum. Deel 2

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05, p.127 - 135 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur

7’06 (Singer Pur)
_________________________________________________________________

468.

Kidger B088

SANA ME DOMINE


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c3 –F3

5. aantal stemmen:

canon "quatuor vocum ex duabus vocibus"
discantus en tenor: in diatessaron

6. genre :

motet in canon

7. reeks :

8. tekst :

Sana me Domine et sanabor
Salvum me fac et salvus ero
Quoniam laus mea tu es.
(Jeremias 17.14)

Genees me, Heer, zodat ik gezond word.
Red me zodat ik gelukkig ben.
U wil ik daarom loven.

9. eerste gedrukte uitgave:

1567. Neurenberg. Theodoricus Gerlatzenus. Suavissimae et iucundissimae harmoniae
[Hadrianus Vuillart]

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15671

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1567: D Mbs (code: bsb00071841)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online:
zie: zijn oeuvre / online / oude drukken

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.  Lewis Lockwood, The New Grove Dictionary 2nd. ed. online.

Enkel bekend in Neurenberg en daar aan Willaert toegeschreven.
Twijfelachtig op stilistische gronden
.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
_____________________________________________________________

469.

 

SANCTA ET IMMACULATA

Kidger B089

2.

ondertitel

Attaingnant: Responsory Horae BMV

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sancta et immaculata virginitas
2. Cum jucunditate memoriam

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.
Cantus (ad decimam) en tenor (ad unisonium)
(4 stemmen uit 2)

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D MunU 401
druk 1520: I Fm

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1520, Venetië, Andrea Antico, Mottetti novi & chanzoni franciose a quatro sopra doi nr 2
1528. Pierre Attaingnant. Chansons et motetz en canon à quatre parties. nr 29a.

11.

RISM:

15203 / [1528]10

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

online - München Univ.:
Zie "Zijn oeuvre - online - handschriften"


-universiteit van Montréal
http://lmhs.oicrm.org/ressources/chansons-motetz/editions-modernes/chansons-et-motetz-de-pierre-attaingnant/

 

-facsimile: Minkoff, Genève, 1982
www.minkoff-editions.com

-facsimile 1520: OMI 1316

-*Lowinsky (1982). Music in Titian's Bacchanal of the Andrians: Origin and History of the Canon per tonos. artikel 14, p. 292 - 297, in: Lowinsky, Edward E. Music in the Culture of the Renaissance and Other Essays. Edited by Bonnie J. Blackburn.


-www.flauto-dolce.it


14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.    

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

470.

 

SANCTA MARIA REGINA COELORUM

Kidger B149

2.

ondertitel

De beata Maria (Attaingnant)

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sancta Maria Regina coelorum
2. O pia domina, per illud gaudium

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2-c3-F3 / finalis: D
2. O pia domina: finalis: G

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

In deel 1, Quinta pars: gregoriaanse melodie in lange notenwaarden op de tekst "Pulchra es et decora"

9.

vindplaatsen:

ms: D PadBC - I PadBC A17
druk 1534: A Wn

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1534, Parijs, Pierre Attaingnant, Liber octavus XX musicales motetos

11.

RISM:

153410

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Merritt, A. Tillman, ed. Treize livres de motets parus chez Pierre Attaingnant en 1534 et 1535. Parijs 1963, vol. 8, p. 164 (bron : 153410)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

471.

 

SANCTE FRANCISCE

Kidger B188

1

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: G2-C2-C3-C1-C3 (fuga quattuor temporum in diapente intensum)-F3 / finalis:

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

antifoon voor het magnificat van de vespers van het feest ter ere van de H. Franciscus (4 okt.)

9.

vindplaatsen:

ms: D Wolfa 293 - I LucBS 775 - TrevBC 29 (verloren)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

472.

 

SANCTE PAULE APOSTOLE PREDICATOR

Kidger B090

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Sancte Paule Apostole (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum IV vocum liber secundus, nr 10

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I TrevBC
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - D Hs, LÜh, Mbs, - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow
druk 1546 (intab): B KBR

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Andrea Antico, Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Williart... libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi... musica quatuor vocem

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545b - W 1107 / 154615(intab) = 154616 / 154632 of 33 (intab.) / 154722 (intab.)

12.

CMM:

3-01, p. 89 (bron: 1545b)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-online:
http://www.cpdl.org/wiki/i=CMM 3-01, grote terts verhoogd en met toevoeging van de maatstrepen tussen de noten op de notenbalken

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1546, Venetië, Girolamo Scotto, Intabolatura de lauto di Antonio Rotta
1547, Venetië, Antonio Gardano, Intabolatura de lauto di Simon Gintzler

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003:

p. 168: "ter ere van Sint Paulus"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

473.

SANCTORUM MERITIS

 

Kidger D033

2.

ondertitel

In natiivit: plurimor[um] Martirum

3.

gecomponeerde
delen:

2. Hi sunt quos retinens
4. Ceduntur gladiis
6. Te summa

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

2. Hi sunt quos retinens a 4
4. Ceduntur gladiis a4
6. Te summa a 5 - Fuga duorum temporum in dyapente remissum

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

 

8.

tekst:

hymne voor de vespers "commune plurimorum martyrum"
in totaal 6 strofen.
Volgens J.B. Weidensaul (The Polyphonic Hymns of Adrian Willaert) worden de onpare strofen in het gregoriaans en de pare strofen op dezelfde polyfone muziek uitgevoerd.

9.

vindplaatsen:

ms: I TrevBC 13

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978, p. 330

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

  Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563 naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso. Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.
Eén van de hymnen is "Sanctorum meritis"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

474.

SASSI, PALAE (Andrea Gabrieli)

 

Kidger -----

2.

ondertitel

Sopra la morte d'Adriano

3.

gecomponeerde
delen:

1. Sassi, Palae, sabbion
2. E vu fiumi chie de'u tributo' al Mari

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 /
finalis: C
2. E vu fiumi: finalis: F

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

greghesca

7.

reeks:

Di Manoli Blessi. Il primo libro delle Gregesche

8.

tekst:

“Stenen, dijken, stranden van de Adriatische kust,
Wieren, rietstengels, kruiden die daar groeien,
Slikken, zandbanken, die de oester,
De mossel en de schone heilbot verbergen,
En jullie, vissen, van elke beek en vallei,
En uit de zee, vissen groot en klein,
Makrelen, inktvissen, sardines, die meerminnen
Voorttrekken, zowel met als zonder een man erbij.
En jullie, rivieren, die eer bewijzen aan de zeeën,
Piave, Adige, Po, Sil, Brenta en Oglio,
Kom, kom vanuit alle streken mee wenen
Om de dood van Adriaen, waarover ik me zeer beklaag.
Want hij kan nu niet langer glans verlenen aan mijn verzen,
Met die zoete zang die elke rots openbreekt.
O groot leed van de hele wereld, zal er ooit iemand zijn

Die in even mooie harmonie zijn gelijke zal zijn?”

Antonio Molino alias Manoli Blessi
vertaling: Katelijne Schiltz

9.

vindplaatsen:

druk 1564: A Österreichische Nationalbibliothek

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1564, Venetië, Antonio Gardano, Di Manoli Blessi Il primo libro delle Greghesche

11.

RISM:

156416

12.

CMM:

3-14, p. 190 (bron: 156416)

13.

andere recente
uitgaven:

online – Wenen
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

1974. Greghesche libro I, 1564, 39 composizioni di diversi autori su testi poetici di Manoli Blessi detto il Burchiella. heruitg. Siro CISILINO, Padua,

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz op.cit. 2005:

p. 171 ss.: uitleg, tekst en de vertaling in het
Nederlands

17.

Helga Meyer, 1977

zie uitleg in CMM 3-14

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-cd 175 The Madrigal in Venice
I Fagiolini
CHANDOS CHAN0697

-cd 176 Andrea Gabrieli. Missa Brevis 4 vocum
Coro da Camera Concentus Mus. Patavinus
TACTUS TC 510701


-*cd 179 GREGHESCHE
Zefiro Torna
ET'CETERA KTC 4028
2008


-cd 180 Return of the Pipers
The Philadelphia Renaissance Wind Band
o.l.v. Joan Kimball en Robert Wiemken
NEWPORT CLASSIS NPD 85567
1994

20.

duur

 

475.
Kidger G039

SCIOCCO FU’L TUO DESIRE

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Sciocco fu'l tuo desir
2. Donna cortes'e humana

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-F4 / finalis: F (in beide delen)

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1544, Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano, il secondo libro de madregali a cinque voci insieme alcuni di M. Adriano...
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Cipriano de Rore li madrigali a cinque libro secondo: insieme con alcuni di M. Adriano
1563, Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano de Rore il secondo libro de madrigali a cinque voci insieme alcuni di M. Adriano...

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

154417/ 156220/ 156314

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1544: I Bologna Mus. internaz. - GB LBL
druk 1562: B KBR II. 1.854 A
druk 1563: B KBR (S-A-Q)

13. CMM:

3-14, p. 76 (bron: 154417)

14. andere recente uitgaven:

154417: online - Londen en Bologna
156314
: online - München, Parijs en Londen
Zie: "zijn oeuvre - online - oude drukken"

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Bossuyt. op.cit. 1985, p. 132

"een zekere Chiara beschimpt een gehate minnaar van hoge rang."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
_____________________________________________________________

 

SE IE ANJ MON AMIE = Sy je ne voy m'amie

476.

SE LA DURA DUREZZA (Arcadelt?)

 

Kidger g068

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Se la dura durezza (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

druk 1563: B KBR (S, T, B)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

-1539, Venetië, Antonio Gardano, Il primo libro di madrigali d'Archadelt al quatro
-1541
-1541
-1543
-1544
-1545
-1546
-1546
-1550
-1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert con alcune Napolitane

11.

RISM:

153922 - A 1314 / 15419 / 154110 / 154319a / 154415 / 15459 / 154616 / 154617 / 155016 / 1563 - W 1130

12.

CMM:

Opera omnia Jacob Arcadelt: 31-2 nr 52 p. 115

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1546: luitbew. door Francesco Vindella

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Grove:

"alleen bij Arcadelt aan Willaert toegeschreven"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-cd 6
Italian Renaissance Madrigals
Hilliard Ensemble o.l.v. Paul Hillier
=cd 76

20.

duur

1'53"


 

477.

SE LA GRATIA DIVINA

 

Kidger G040

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Se la gratia divina (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c3-c4-F3-F4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D Wolfa 293 - F ParisBNC 851 - S StockKB 227
druk 1548: B KBR (C-A-B)
druk 1560: B KBR (C-A-Q)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1548, Venetië, Ottaviano Scotto, [Cipriano de Rore] Il terzo libro de madrigali a cinque voci...
1548, Venetië, Antonio Gardano, Musica di Cipriano Rore ...
1552, Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano Rore Il terzo libro de madrigali a cinque voci
1560, Venetië, Antonio Gardano, Di Ciriano Rore. Il terzo libro de madregali
1562, Venetië, Girolamo Scotto, [Cipriano de Rore] Li madrigali a cinque voci, libro quarto.
1593, Venetië, Angelo Gardano, Di Cipriano de Rore il terzo libro di madrigali a cinque voce

11.

RISM:

15489 nr 19 / 154810 / 155225 / 156021 / 156221 / 15841(diminutie) / 15936

12.

CMM:

3-14, p. 107 (bron: 15489)

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile: 1584, Venetië, Angelo Gardano, Il vero modo di diminuir, con tutte le sorti di stromenti. di Girolamo dalla Casa detto Da Udene. (Muziekhandel Saul B Groen, Amsterdam)
-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1584, Venetië, Angelo Gardano, Il vero modo di diminuir... di Girolamo dalla Casa detto Da Udene...

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17a. besproken in : Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the Theory of Interval Affect. The Musica Nova and the Novel Theories of Zarlino and Vicentino. Surrey, 2009.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

478.

SE'L VEDER VOI M'ANCIDE

 

Kidger G001

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Se'l veder voi m'ancide
2. Se, per rimover fiamma

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c2-F3 / finalis: A (in beide delen)
In 154934: een kwint hoger

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: F ParisBNC 851
druk 1549: B KBR (T, B)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1549, Venetië, Girolamo Scotto, Fantesie et recerchari a tre voci. Accomodate da cantare et sonare per ogni instrumenti
1551, Venetië, Antonio Gardano, Madrigali a tre voci de diversi eccellentissimi autori
1559, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a tre voci de diversi eccellentissimi auttori
1561, Venetië, Antonio Gardano, Madregali a tre voci de diversi eccellentissimi autori...
1566, Venetië, Girolamo Scotto, Musica libro primo a tre voci
1569, Venetië, Antonio Gardano, Madregali a tre voci de diversi eccellentissimi autori

11.

RISM:

154934 / 155110 / 155920 / 156111 / 156627 / 156922

12.

CMM:

3-14, p. 1 (bron: 154934 maar een kwint lager)

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)


partituur cpdl (1561)
http://www3.cpdl.org/wiki/images/2/21/01-sel_veder---0-score.pdf

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17a   H.M. Brown. Instrumental music printed before 1600: a bibliography. Cambridge. MA. 1965. (15497)

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

479.

SE MAI PROVASTI DONNA

 

Kidger J019

2.

ondertitel

Al secondo de la sottana

3.

gecomponeerde
delen:

Se mai provasti donna (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutel: c1 / finalis: E

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 10

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

--facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia, vol. 6, nr 13
Giuseppe Zambon, contratenor

-cd 78 A Renaissance Songbook
Catherine King (mezzosopraan) en Jacob Heringman (luit)
LINN RECORDS CKD 142
2000

-cd 122 Chiare fresche dolci acque
RIVO ALTO CRR9808
Simonetta Soro (S), Franco Fois (lt)
1998

-*cd 127
Italian Lute songs (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'03" (Ragin) of 1'29" (Zambon)



480.
Kidger H014

SEMPRE MI RIDE STA DONNA


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Sempre mi ride sta (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c2-F3 / finalis: C

5. aantal stemmen:

4-st. (melodie in de tenor)

6. genre :

villanesca

7. reeks :

canzone villanesche alla napolitana

8. tekst :

Sempre mi ride 'sta donna da bene
quando passeggio per mezo sta via.
La riderella, La pazzarella,
non vi ca ride,
non vi ca ride.
Ha, ha , ha ...
Ridemo tutti,
per darli piacere.

Die lustige vrouw lacht me steeds uit
Wanneer ik langs de straat voorbij stap.
O die lachtaard ! O dat zotgat !
Je kan alleen maar lachen.
Ha Ha Ha! Lachen maar
om haar te behagen.

9. eerste gedrukte uitgave:

[1544, Venetië, Girolamo Scotto, Canzone villanesche alla napolitana]
1545, Venetië, Antonio Gardano, Canzone villanesche alla napolitana
1548, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana
1548, Venetië, Girolamo Scotto, Canzon villanesche alla napolitana
1553, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

1544b - W 1114b / 1545a = 154520- W 1115 / 1548a+b - W 1116 + W 1117 /155329 - W
1118

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1544 (Scotto): I Pistoia. Bibl. Arch. Capit. (A - onvolledig)
druk 1545: A Wn (T) - D Mün , Wolf - PL Krakow (B)
druk 1548 (Scotto): A Wn - F Pn(A)
druk 1548 (Gardano): I BolC (A)
druk 1553: D Wolf - GB Lbl (A, T, B)- USA Pitsb (S, A, T)

13.
CMM:

3-14, p. 149 (bron: 154520)

14. andere recente uitgaven:

online - München (1545)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

online: petrucci - IMSLP
http://petrucci.mus.auth.gr/imglnks/usimg/7/79/IMSLP263641-PMLP427369-01-sempre_mi_ride_sta_donna---0-score.pdf


-partituur CPDL
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

-Die Schöne (vertaald in het Duits door Walter Klefisch)

-Das Chorarchiv (A cappella-Chöre alter Meister)

-Chorlieder alter Meister in neuen Sätzen nr 49

-Edition Eres, Bremen. 1955

-Universal Edition UE 2686
Uitgave van het Wiener A-cappella-Chor.

-Lachlied
Uitgave J.J. Lispet, Hilversum
(Kooij) met Nederlandse tekst
tonal type: Bes

-Cardamone, Donna G., ed. Adrian Willaert and his Circle. Canzone Villanesche alla Napolitana and Villotte, Madison, 1978 (met de vertaling in het Engels)

-Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert - Four Villanelle (1545) for Four Voices or Instruments SATB. London Pro Musica TM49, Londen, 1985

-Published by Bourne Music Co. (IM.074316)
Bestellen bij SHEETMUSICplus

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op.cit. 1985.

p. 138:" .... bevat slechts één enkele strofe en "verhaalt" dat de aanbeden dame de minnaar uitlacht wanneer hij haar op straat passeert."

15a.  Jacques Maertens. A.W.F.- A.W.S.:

Dit lachlied heeft het over het verhaal dat de aanbeden dame de minnaar uitlacht wanneer hij haar op straat passeert.

SATB - 1 strofe - A(aa)B(bb) - Melodie in tenor - Kort dansend ritme - Overwegend homoritmische textuur, die overgaat in enkele imitatieve inzetten in het tweede deel; vooral op het ha ha ha wordt het een lustig door elkaar zingen; veel tonale graden in grondligging; verschillende ritmische bewegingen omwille van de descriptieve voorstelling; tonica en paralleltoonaarden en hun dominanten; weinig modulaties; opeenvolgingen van tertsverwante en van grote tertsakkoorden; cadensen: volmaakt authentieke en halve; 'klassieke' vertragingen van de terts

Het lied is een hybride van madrigaal en canzone met grotendeels syllabische declamatie en regelmatige frasering met cadensen bij elk verseinde.

OPNAMEN:

18. lp’s:

-*lp 39 Music to Entertain the Kings of Hungary - Camerata Hungarica
= cd 72

-*lp 54: Canti Carnascialeschi - Josquin-ensemble, Wien olv Michael Mayr
CHRISTOPHORUS Verlag, Freiburg
= cd 14

19. cd’s:

-*cd 14:Canti Carnascialeschi, nr 23
Josquin-ensemble, Wien olv Michael Mayr
CHRISTOPHORUS Verlag, Freiburg
CD 74538
=lp 54

-*cd 21/:I opera omnia, vol. 1, nr 11
Collegio vocale e strumentale olv Antonio Eros Negri - vok. kwartet, spinet en slgw;
STRADIVARIUS
1994

-*cd 32:Adrian Willaert - Madrigali, chansons, villanelle, nr. 23
uitv.: Romanesque olv Philippe Malfait
cd: Ricercar RIC 151145 - zang, fluit, 2 vedels, cistre, luit en harp
YouTube : http://www.youtube.com/watch?v=XhKwStygWQM

-*cd 50 VECCHIE LETROSE, nr 21 - Italian Renaissance Music
uitv.: Syntagma Musicum - ARTS authentic 47504-2 - Zang en instr.
www.passionato.com/
YouTube: http://www.gettyimages.be/music/download-songs/specialty-early-renaissance-medieval-241505-willaert-sempre-mi-ride?Language=nl

-*cd 72 Musik für die Ungarische Könige
Camerata Hungarica olv Czidra
HUNGAROTON 1978 - = lp 39

-*cd 85 Le Siècle du Titien - Venise (1490-1576)
Doulce Mémoire
ASTREE Naïve E 8847 - 2001
Op YouTube: http://www.winamp.com/artist/adrian-willaert
of: http://www.doulcememoire.com/cd-43-I-italie-renaissance.php

-*cd 108 Titian and the Music of Love
(een kleine kwint lager)
Concordia o.l.v. Mark Levy
Metronome 2003
=cd 129
http://www.lastfm.fr/

-cd 129 The Glory of Venice
Metronome 2003
=cd 108

-cd 131 La Musique profane à Venise au temps de Véronèse
Ens. des Cours Européennes o.l.v. Gaël de Kerret
SVO Productions 2004

-cd 155 El Fuego
La Compania
Danny Lucin, director
Sara Macliver, soprano
ABC Classics CD
2007

-cd 166 FUTURO ANTICO IV
Angelo Branduardi
2007

20. duur:

1'00 (Josquin-Ensemble) of 4'27" (Negri)
_____________________________________________________________

481
Kidger g069 en p. 190

SE PUR TI GUARDO (of: SI PUR TI GARDO)
(niet van Adriaen Willaert, niet van B. Donato)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Se pur ti guardo (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: F

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

villanesca

7. reeks :

canzoni villanesche alla napolitana

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: NL UtreR 3.L.16 "Lerma Codex" - PL GdńPAN 4003 (enkel hier toegeschreven aan
Willaert) -S Stockholm, Kungliga Bibl. 229 - VAT VastS 71

10. eerste gedrukte uitgave:

[1550], Venetië, Antonio Gardano, Di Baldassara Donato il primo libro di canzon
villanesche alla napolitana a quattro voci.

11. RISM:

155019 / 158915

12. CMM:

3-14, p. 177 (bron: 155019)

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

De Codex Lerma, een boek voor blazers, werd gebruikt aan het hof van Don Francisco
Gómez de Sandoval (1552-1625), de eerste hertog van Lerma.
De Codex bevat enkele unieke gegevens van Clemens Non Papa, maar de componist die
veel voorkomt in het manuscript is Lassus. Daarnaast is een groep van Italiaanse
componisten vertegenwoordigd met meestal 6-stemmige madrigalen, waarvan een
aantal erg populair in die tijd, zoals Striggio en de vrijwel onbekende Giovan Leonardo
Primavera en Jacopo Corfini.

Zie ook:  Elders, Willem, ‘The Lerma codex: a newly discovered choirbook from
seventeenth-century Spain’, in: Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse
Muziekgeschiedenis 20 no. 4 (1967), p. 187-205.

bron: de Nederlandse CONCERTZENDER. vr. 20 febr. 2015, te 15.00u

17. Kidger:

c155019 en veel andere bronnen: 'incerto autore'
UtreR: toegeschreven aan “Orlando”

158915: toeschrijving aan B. Donato
toch niet van Willaert of Donato
Contrafact van "Allein nach dir Herr Jesu Christ" en van "O milde Jesu ewige guds son"

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/I opera omnia, vol.1, nr 7 - vokaal kwartet en instr.

20. duur

3'17"

_________________________________________________________________

SE SI POSASSE SETTO EL QUARTO NIDO = 2de deel van Quest'anima gentil

SI CE N'EST L'AMOUR
(tekst uit de Canzoniere nr 132 van Petrarca)

Enkel op de cd 162 GENTIL MIA DONNA toegeschreven aan Adriaen Willaert
(Er staat: Andrea Willaert)

482.

SICUT SYDUS RADIUM

 

Kidger b199

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Tweede deel van Laetabundus exultet fidelis

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c4-c4-F4 / finalis:

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: CS RokyA
1549: GB Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1549, Venetië, Girolamo Scotto, Libro secondo de li motetti a tre voce de diversi eccellentissimi musici composti

11.

RISM:

154914

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

digitaal:
(Londen) ttp://digirep.rhul.ac.uk/items/d6f6bb4d-0fb1-b25a-afba-2e717e2417e5/1/

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17. Kidger p. 235

In 15397 toegeschreven aan J. Ponte

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

483.

SIGNORA, DOLCE IO TE VORREI

 

Kidger G018

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

Signora dolce io te vorrei (eendelig)

5.

aantal stemmen:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3 / finalis: G

6.

genre:

4-st.

7.

reeks:

madrigaal

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: I BolC
druk 1563: B KBR (S,T,B; zonder A) - F Paris BNC

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1534, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro di madrigali di Verdelot, insieme con alcuni altri... di Adriano.
1536, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de madrigali di Verdelot insieme con alcuni altri bellissimi madrigali di Adriano...
1537, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de madrigali di Verdelot insieme con alcuni altri bellissimi madrigali di Adriano...
1540, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li maderigali...
1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali...
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert...

11.

RISM:

153416 / 15367 / 153710 / 154020 / 154118 / 1563 - W 1130

12.

CMM:

3-14, p. 7 (bron: 153416 en 15367 )

13.

andere recente
uitgaven:

-internet (bron: BolC) http://badigit.comune.bologna.it/

-*Bernstein, Lawrence F., La Courone et fleur des chansons a troys: A Mirror of the French Chanson in Ilatly in the Years between Ottaviano Petrucci and Antonio Gardano. (artikel in Journal of the American Musicological Society, Vol. 26, No. 1. (Spring, 1973), pp. 1-68. noten enkel de eerste elf maten)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

SI JE NE VOY = SY JE NE VOY

 

484.

SI LIETA E GRATA MORTE

 

Kidger J020

2.

ondertitel

El canto vuoto

3.

gecomponeerde
delen:

Si lieta e grata morte (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutel c2 / finalis: D

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

--facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)
-fotokopie in Bossuyt 1985 p. 41, afb. 12

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI: Opera omnia deel 6 - Giuseppe Zambon, contratenor

-cd 138: PIVA
Duo Live Oak
Gyre 2002

-cd 141: VERDELOT. MADRIGALS
Alain Aubin (Altus)
Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

-cd 143 European Music of the Renaissance
Franz Pillinger Bassgeigen-Quartett
Deutsche Schallplatte 1995.

20.

duur

2'52"


 

485.

SIMILE EST REGNUM COELORUM

 

Kidger B150

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Simile est regnum coelorum
2.Deus qui meritis beate Helene

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.
5de stem in de twee delen: "Sancta Helena ora pro nobis"

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Matteus 13, 45-46 - liturgie H. Helena

9.

vindplaatsen:

ms: I PiacD - BolC Q27(I°) - RomeV 35-40

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

SINE TUO NUMINE = 6de strofe van VENI SANCTE SPIRITUS


 

486.

S'IO PENSASSE MADONNA

 

Kidger J021

2.

ondertitel

Al quinto dil Canto

3.

gecomponeerde
delen:

S'io pensasse Madonna (eendelig)

4.

tonal type:

Geen b / sleutel: c1 / finalis: A

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 20

8.

tekst:

Francesco Petrarca of Molza of Guidetti

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

--facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/VI: Opera omnia deel 6 - Silvia Piccollo, sopraan

-cd 78 Verdelot. A renaissance songbook 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Catherine King
LINN RECORDS 2001

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'38"


 

487.

SIRE DON DIEU TANT ILS SONT AYSES (versie 1 a 3)

 

Kidger F020

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Sire don Dieu (eendelig)

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

La Couronne et fleurs des chansons a troys

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1560: A Wn - F Pn (second dessus)
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) - GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) - PL Krakow (C, T, B)
druk 1578 : A Wn - D Wüu - USA CA

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1536, Venetië, Andrea Antico en A. dell' Abbate, La Courone et fleur des chansons à troys
1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme livre de Chansons à troys parties par M. Adrian Willart
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di Adrian Willaert...
1578, Parijs, Le Roy & Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties Composé par Ad. Vuillart.

11.

RISM:

15361 / 1560a - W 1127 / 1562 - W 1129 / 157816 - W 1131

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1560a: B KBR microfilm 1059 (bron: A Wn)
-microfilm 1560a: Mc Murtry D493
-microfilm 1562: B KBR microfilm 1054(bron: I BolC (T) - 1043 FlorBN (S) - 1054 (T, S) (bron: I BolC en FlorBN)
-microfilm 1578: B KBR (sup. en 2de sup., geen bas) (bron: A Wn)

-*ed. Bernard Thomas - Adrian Willaert. 13 chansons for three voices or instruments
Pro Musica London, 1978, met vertaling in het Engels (bron: 15361)

-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys. New York, 1984

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 145: "een derde groep chansons zijn arrangementen à la Mouton, maar met trekjes die verwijzen naar het opkomende Parijse chanson, zoals de syllabische schrijftrant en de doorzichtige symmetrische structuur."

17.

Bernard Thomas 1978

"Like Perot, Perot, the two upper parts share the same material with some rhythmic displacement. Although there is an anonymous four-part setting that uses the same tune (Cambrai, Bibliothèque de la Ville, MSS 125-8), the amount of imitation in the present piece seems more than one could expect from a popular chanson arrangement."

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

488.

SIRE DON DIEU TANT ILS SONT AYSES (versie 2 a 5)

 

Kidger F049

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: F Paris BNC 851

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de meslanges, contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de Chansons

11.

RISM:

1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-partituur IMSLP (1536)
tik: www.IMSLP.org
Schrijf daarna het gezochte in het zoekvenstertje.

-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chansons, 23)

-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

489.

SI RORE AONIO

Kidger B151

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Si rore Aonio fluerunt mea
2. At desueta diu revocantem

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c2-c4-F3-F3-F4 / finalis: D
2. At desueta diu revocantem: finalis: G

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

profaan huldemotet

7.

reeks:

motetta V vocum, nr 5

8.

tekst:

Piero Valeriano, humanist

9.

vindplaatsen:

ms: I BolC Q27 (I°)
druk 1539: D Mun (A,T), Ju, Wolf - GB Lbl - I BolC (S), PLn (A, T, B) - PL Krakow
druk 1550: D Mun - GB Lbl - PL Krakow - YU MAs (A,Q, uit 1552?)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum. liber primus (herdrukt in 1550)

11.

RISM:

1539c - W 1110 / 1550a - W 1111

12.

CMM:

3-03, p. 26 (bron: 1539c)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 44-45, 122 en 124 "wellicht een lofzang op de Italiaanse humanist Giovanni Pierio Valeriano (1477-1558), secretaris van kardinaal Ippolito de Medici, die in 1532 Venetië bezocht. Tijdens dit bezoek van de kardinaal zou het vermoedelijk ten gehore zijn gebracht. Ofwel op Giovanni Francesco Valerio, een Venetiaanse vriend of ook nog op Antonfrancesco Doni, alias Fra Valerio." - "een tendens naar syllabisch geprofileerde thematiek primeert."

16.

Schiltz 2003

p.169 vn. 17: op een gedicht van de humanist Piero Valeriano, een beschermeling van Leo X..

p. 172: "compositietechniek: "moderne", syllabisch-accentgerichte schrijfwijze"

p. 174: plaats van dit motet in het totaalplan van de bundel

p. 186 vn. 59: als vrij gecomponeerd werk, eerder een uitzondering in de totaalcontext van Willaerts vijfstemmige bundel van 1539.

17.

-Jane A. Bernstein (1998), p. 242

 

-Hermann Zenck CMM III

"More modern style, which, by means of his solemn
or bright sounds, his chromaticism and his
plastically built themes nearly reach into the region
of the serious madrigal."

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

490.

SON GIÀ MOLTI ANNI

 

Kidger G041

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Son già molti anni
2. Son giont'al fin

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1562, Venetië, Girolamo Scotto, I dolci et harmoniosi concenti fatti da diversi eccellentissimi musici sopra varii soggetti a cinque voci.

11.

RISM:

15625

12.

CMM:

3-14, p. 127 (bron: 15625)

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

491.

SONNEZ MY DONC QUAND

 

Kidger F050

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

5-st.
Canon in Quinta: "Canon in diathessarum, ad longum". 

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D MunBS, F ParisBNC 851
druk 1560 : D Berlijn, Staatsbibliothek (superius)
druk 1572: B KBR (B), CH Lausanne, Bibl. A. Cortot ((contratenor), E Madrid, Bibl. Del Conservatorio (superius, Contratenor, tenor, bassus, quinta pars), F Paris, Bibl.nat R�s (superius), Paris, Bibl. G. Thibault (contratenor, bassus), S Upsala, Universiteitsbibl. (contratenor, tenor, bassus, quinta pars, sexta pars),

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1560, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Livre de Meslanges contenant six vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons.

11.

RISM:

1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992. (The Sixteenth-Century Chansons, 23)

-microfilm: ms MunBS 1508: Hewitt Collection D447
-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

492.

SOSPIRI MIEI D'OIME

 

Kidger H006

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

Sospiri miei d'oime (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c4-F3 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.
melodie hoofdzakelijk in de tenor

6.

genre:

villotta

7.

reeks:

canzone villanesche alla napolitana, nr 15

8.

tekst:

Sospiri miei d'oime dogliorirosi et senz'aita
Deh partitevi da me cangiate loco.
Do che ti giova (do ri don) esser si bella
Son' (fa ru ra ru rella) vuoi ben'a me.
Sappi chi non ha bene in gioventù d'in amar oime
Stent'in vecchiezza (to ri ron) amaritudine.
Son (fa ru ra ru rella) vuoi ben'a me.

"O wee, mijn zuchten (verlangens), pijnlijk en zonder hulp.
Dus ga weg van mij, verander van plaats. Waar het je behaagt.
Doridon zo mooi te zijn (.) Hou van mij.
Wie niet verliefd wordt in zijn jeugd, diens ouderdom zal met bitterheid overstelpt worden." (vert.: Jeroen Tuytten)

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1544 (Scotto): I Pistoia. Bibl. Arch. Capit. (A - onvolledig)
druk 1545: A Wn (T) - D Mün , Wolf - PL - Krakow (B)
druk 1548 (Scotto): A Wn - F Pn(A)
druk 1548 (Gardano): I BolC (A)
druk 1553: D Wolf - GB Lbl (A, T, B)- USA Pitsb (S, A, T)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

[1544, Venetië, Girolamo Scotto, Canzone villanesche alla napolitana]
1545, Venetië, Antonio Gardano, Canzone villanesche alla napolitana
1548, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana
1548, Venetië, Girolamo Scotto, Canzon villanesche alla napolitana
1553, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana

11.

RISM:

1544b - W 1114b / 1545a =154520 - W 1115 / 1548a+b - W 1116 + W 1117 / 155329 - W 1118

12.

CMM:

3-14, p. 168 (bron: 154520)

13.

andere recente
uitgaven:

-Cardamone, Donna G., ed. Adrian Willaert and his Circle. Canzone Villanesche alla Napolitana and Villotte, Madison, 1978
(met de vertaling in het Engels)

-Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert - Four Villanelle (1545) for Four Voices or Instruments SATB. London Pro Musica TM49, Londen, 1985

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 138: " behoort tot het Noord-Italiaanse, eigen Venetiaanse type van de "villotta". Kenmerken van de villotta: één enkele strofe van variabele lengte zonder refrein, de nonsens-lettergrepen: di ri don, to ri ron en fa ru ra ru, doorlopend homofone en zelfs overwegend homoritmische schrijfwijze.

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/I opera omnia, vol 1, nr 17 (vokaal kwartet en luit)

20.

duur

2'13"


 

493.

SPIRITUS MEUS ATTENUABITUR

 

Kidger B091

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde delen:

1. Spiritus meus attenuabitur
2. Libera me Domine et pona me juxta te

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: E
2. Libera me Domine: finalis: A

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motettorum IV vocum liber secundus

8.

tekst:

liturgie van het dodenofficie en van de ma. in de Goede Week. Verwijzend naar Job 17, 1-3 en 11-12

9.

vindplaatsen:

ms: I CasAC N(H)
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - PL Krakow

10.

eerste gedrukte uitgaven:

1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Octaviano Scotto, Motetti di Adrian Willart. libro secondo a quattro voci
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi.

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109

12.

CMM:

3-02, p. 37 (bron: 1545c)

13.

andere recente uitgaven:

-online - München (1539b)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2001

p. 230-237: analyse van het motivicity-fenomeen

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

494.

STANS AUTEM JESUS

 

Kidger B092

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c3-c3-F3 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motteti del fiore

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1532: B KBR Fétis 1682 (A) en 1683 (alle stemmen) - D Mbs - GB Lbm

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1532, Lyon, Jacques Moderne, Secundus liber cum quatuor vocibus. Motteti del fiore
1542, Antwerpen, Willem van Vissenaecken, Quatuor vocum musicae modulationes. (Arnol[dus von Bruck])

11.

RISM:

153211 / 15427

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-Sherr, Richard, ed., The Moderne Motet Anthologies - Four-Voice Motets from the Motteti del fiore Series. New York, 1998 (The Sixteenth-Century Motet, vol. 9)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

495.

STRINXERUNT CORPORIS MEMBRA

 

Kidger B093

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Strinxerunt corporis membra
2. Mea nox obscurum non habet

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c3-c4-F3-F4 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motettorum IV vocum liber secundus, nr 4

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I CasAC N(H) ; PiacD; VerBC
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Andrea Antico en Braqndino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Williart. Libro secundo a quattro voci

11.

RISM:

1539b - W 1108

12.

CMM:

3-02, p. 1 (bron: 1539b)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0003/bsb00039844/images/

(bron: D Mbs - 1539b - 135 blzn)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

16.

Schiltz 2003

p. 168: ter ere van de H. Laurentius

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


496.
Kidger B152

SUB TUUM PRAESIDIUM CONFUGIMUS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Sub tuum praesidium (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c3-c4-c4-F3-F4 / finalis: G

5. aantal stemmen:

5-st. (mannen)

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 7

8. tekst :

Sub tuum praesidium confugimus, sancta Dei Genitrix:
nostras deprecationes ne despicias in necessitatibus,
sed a periculis cunctis libera nos semper,
Virgo gloriosa et benedicta, alleluia.

Antifoon ter ere van de H. Maagd Maria

Onder uw bescherming nemen wij onze toevlucht, heilige Moeder Gods:
Nu we in nood zijn, wil onze smeekbeden aanhoren
en bevrijd ons steeds van al onze gevaren,
Glorierijke en gezegende Maagd. Alleluia.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1559: B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7) – E BarcBC (zonder S) – Mc - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Petrus Phalesius, Moteta quatuor, quinque, et sex vocum. Deel 2

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05, p. 62 - 66 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur

4’48 (Singer Pur)
_________________________________________________________________

SUMENS ILLUD = 2de deel van AVE MARIS STELLA (versie 3)

 

497.

SURGIT CHRISTUS CUM TROPHAEO

 

Kidger B094

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Surgit Christus cum tropheo
2. Dic Maria quid fecisti contemplando
3. Dic Maria quid fecisti postquam Jesum

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: A
Dic Maria (1): finalis: D
Dic Maria (2): finalis: D

Bij Gardano: met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: D
Dic Maria (1): finalis: G
Dic Maria (2): finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motettorum IV vocum liber primus nr 25

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1539: B KBR (A, T) - D Mun - I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quatuor vocum . liber primus
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. musica quatuor vocum . liber secundus

11.

RISM:

1539a - W 1106 / 1545c - W 1109

12.

CMM:

3-02, p. 82 (bron: 1545c)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985:

p. 105: "De uitroep O Maria noli flere verschijnt in ternaire maat tussen de binaire fragmenten Planctos meos duplicavi en Iam surrexit Christus vere."

16.

Schiltz 2003:

p. 163 vn 10: "bij Gardano getransponeerd"

17.

 

met gebruik van de gregoriaanse melodie

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

498.
Kidger F021

SUR LE JOLY JONC


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Sur le joly jonc (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-g2-c1 / finalis: G

5. aantal stemmen:

3-st. (SSA)

6. genre :

chanson

7. reeks :

canzon francese

8. tekst :

Sur le joli joli jonc ma douce amie
Sur le joli joli jonc nous ébatons,
En ce joli Mai gracieux,
savoureux en amoureux,
Où nobles amours se rassemblent.
Je trouvai m'amie au lieu
Tant joyeux, solacieux.
Où notre amour recommençames,
Auprès du joli jonc.
Sur le joli joli jonc nous ébatons.

Engels:

In the jolly hay, my sweet love,
In the jolly hay we frolic.
In this merry month of May,
so full of grace, pleasure, and love,
in which true loves unite.
I found my love in that place of joy and solace
where our love began
near the jolly hay.
In the jolly hay we frolic.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1549: B KBR (T, B) - D Mun (C,T,B) - GB LonBL (C,T,B)
druk 1562: D Bochum, Stadtbibliothek (A) – GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) - PL Krakow
(C, T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1549, Venetië, Girolamo Scotto, Fantesie et recerchari a tre voci. Accomodate da cantare
et sonare per ogni instrumento... composte da M. Giuliano Tiburtino da Tievoli... con
Adriano Vuigliart et Cipriano Rore suo discepolo...

1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle muse a tre voci di canzon francese di
Adrian Willaert.

11. RISM:

154934 / 15629 - W 1129

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

online 1549 - Bologna en Londen
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-*Annie Bank, Amsterdam, GPL 102 (bron: 15629)

-*Dobbins, Frank, ed. The Oxford Book of French Chansons, p. 22-25, Oxford, 1987
(bron: 154934 - met de vertaling in het Engels)

-Wolf, Johannes, ed. Sing- und Spielmusik aus
ältere Zeit. New Yok, 1955 (Wissenschaft und Bildung, 218) (bron: 15629)

-Robert Judd ed. Fantasie et recerchari a tre voci… Venice 1549 / Giuliano Tiburtino…
New York, 1994

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.

J. Bernstein: Music printing in renaissance Venice: the Scotto Press, 1539 -1572. New
York. 1998. nr 95

17a.
H.M. Brown. Instrumental music printed before 1600: a bibliography. Cambridge. MA.
1965. (15497)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

1'24 (Tokyo Ladies)

21. YouTube

Tokyo Ladies' Consort SAYAKA , Japan
http://www.youtube.com/watch?v=dxsgBF8wMlE

____________________________________________________________

SUSANNA ALIQUANDO = 2de deel van IN DIEBUS ILLIS (versie 2)


498a
Kidger
(niet vermeld)

SUR L'HERBE BRUNETTE

Zie MGG A.A.5

499.
Kidger  B153

SUSTINUIMUS PACEM ET NON VENIT


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Sustinuimus pacem et non venit
2. Peccavimus cum patribus nostris

4. tonal type:

geen wijzigingstekens / sleutelcombinatie: c2(met fa kruis)-c3-c4-c4-F4 / finalis: G (in
beide delen)

5. aantal stemmen:

5-st. (mannen)
canon in altus in beide delen: "Fuga quatuor temporum in diapente remissum." Resolutio
in tenor.

6. genre :

motet

7. reeks :

Musica Nova, motet nr 9

8. tekst :

Sustinuimus pacem, et non venit:
quaesivimus bona, et ecce turbatio :
cognovimus Domine peccata nostra,
non in perpetuum obliviscaris nos.

Peccavimus cum patribus nostris,
injuste egimus, iniquitatem fecimus :
non in perpetuum obliviscaris nos.

Jeremia 14 : 19f., Judith 7 : 19 : responsorium

We verlangden naar vrede, maar die kwam niet:
We hebben het goede nagestreefd, maar zie: we kregen verwarring.
We hebben tegenover de Heer onze zonden bekend.
Vergeet ons niet in der eeuwigheid.

Wij en onze vaderen hebben gezondigd,
we zijn onrechtvaardig geweest,
misdadig ook.
Vergeet ons niet in der eeuwigheid.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1559: B KBR (zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7) – E BarcBC (zonder S) – Mc -
Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q),
Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6),
VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE(A, Q, 6, 7)
druk 1561: E Mc – PL WrocU (zonder T, B)

10. eerste gedrukte uitgave:

1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova
Herdrukt in 1569 (verloren)
1561, Leuven, Petrus Phalesius, Moteta quatuor, quinque, et sex vocum. Deel 2

11. RISM:

1559a - W 1126 / 1561(2) - W 1128

12. CMM:

3-05, p.74 - 80 (bron 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 226
MUSICA NOVA. The Motets
Singer Pur
OEHMS CLASSICS OC 835. 2011 - 2012
http://www.oehmsclassics.de/cd.php?formatid=592

20. duur

6’14 (Singer Pur)
_________________________________________________________________

500.
Kidger F022

SY JE NE VOY M’AMIE (SE IE ANJ MON AMIE)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Sy je ne voy (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie : c3-c3-c4 / finalis : C

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

canon
In het manuscript: geen sleutel.
Incipit bij de derde en de vijfde noot.
code: "Trois testes en ung chapperon" = drie inzetten in één melodie
Uitwerking van C.S. Adams: telkens een kwint hoger.

7. reeks :

8. tekst :

Si je ne voy m'amie
Je mourray de douleur
et de melencolie,
De cela j'en suis seur;
Son loyal serviteur
Seray toute ma vie.

NL
Wanneer ik mijn vriendin niet zie
sterf ik van verdriet en melancholie.
Ja, heel zeker:
Gans mijn leven zal ik haar trouwe dienaar zijn.
(eigen vertaling)


9. eerste gedrukte uitgave:

1553, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Tiers Livre de Chansons composées à trois parties.
1560 (LT-67), Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Cincquiesme Livre de Chansons à troys parties par M. Adrian Willart


10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

155322 / 1560a - W 1127

12. vindplaatsen:

ms : I - BolC Q21 afbeelding 302. In het stemboek van de altus : een cirkelcanon
druk 1553:
druk 1560 (W1127): A Wn - F Pn (second dessus)

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online - Bologna:
Zie: Zijn oeuvre - online - online handschriften

-microfilm 1560a: B KBR microfilm 1059 (bron: A Wn)
-microfilm 1560a: Mc Murtry D493

Adams, Courtney S., ed., French chansons for three voices Part II, p. 77, Madison, in Recent Researches in the Music of the Renaissance (XXXVI-1982 vol. 37) (met vertaling in het Engels)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16. Katelijne Schiltz. Music and Riddle Culture in the Renaissance. 2015

De canonische inscriptie "Trois testes en ung chapperon" betekent zoveel als "drie hoofden in één hoed" en is de  indicatie voor een driestemmige imitatiecanon (de signa congruentiae duiden op de inzetten van de volgstemmen). Willaert baseerde zich hiervoor mogelijk op een deel uit Clemens' Magnificat sexti toni (ii). In het 5st. Sicut erat luidt de inscriptie immers "Deux testes et ung capron" om een canon in de onderkwint aan te duiden.
p. 284

Oplossing : Canon at the unison after one and two semibreves.
Uitleg: A clefless composition that turn out to be a katholikon, with each pitch level containing a modally differentiated version of the same melody.

17. C.S.Adams 1982

part I, p. XIII :"This canon may have come from Willaert's younger years, perhaps from about 1520, when a number of his canons were published: the repetitions within the work and the undistinguished quality of the writing suggest it was composed early in his career."

RISM B IV/5 p. 61 Au f. 2v du livre (de l'altus), écusson portant une aile d'oiseau en son centre et entouré d'une portée circulaire.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
___________________________________________________________

 

 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be