Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

 

319.
Kidger B060

NATALE SANCTAE EUPHEMIAE

 2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Natale sanctae Euphemiae
2. Tu Domine

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4 / finalis: E
2. Tu Domine: finalis: C

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber primus, nr 8

8. tekst :

Natale Sanctae Euphemiae Virginis:
in civitate Calcedonia martyrizata
quae post tormenta et carceres
verbera et argumenta rotarum,
bestias et plagas virgarum leonibus
ac bestiis dimissa est,

quae oravit et dixit :

Tu Domine, notus omnibus qui te invocant pura fide
suscipe animam ancillae tuae.
Tunc una de bestiis sancto corpori morsum infixit

Et ita immaculatum spiritum Deo reddidit.

9. eerste gedrukte uitgave:

1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quatuor vocum liber primus. p. 8
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. Musica quatuor vocum

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1539a - W 1106 / 1545b - W 1107

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1539: D Mun (Zie verder : online) -GB Lbl - I PLn (zonder S), VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - D Hs, LÜh, Mbs (Zie verder : online), - F Pn(A) - GB Lbl - I Rvat-sistina, VIb(S) - P C (A) - PL Krakow

13. CMM:

3-01 p. 49 (bron 1545b)

14. andere recente uitgaven:

online – 1539 - München:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00073118 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

online – (W 1107) 1545 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00073520

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt. op.cit. 1985

p. 103: "typische combinatie van twee gegroepeerde tegenover twee afzonderlijke inzettende partijen, zoals frekwent in deze bundel."

16. Schiltz. op.cit. 2003

p. 168: "Ter ere van de H. Euphemia" (feest op 16 sept.)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

320.
Kidger F002

N’AS TU POINT VU LA VISCONTINE
N’a tu point veu la viscontine


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

N' as tu point veu la viscontine (eendelig)

4. tonal type:

uitgave 1536 en 1560: concordant: c4
uitgave 1562: met b / sleutelcombinatie: c1 - ? - tenor c3 /
uitgave 1578: met b / sleutelcombinatie: premier dessus c4 - superius c1 - 2d superius c3 / finalis: F

5. aantal stemmen:

3-st.

6. genre :

chanson

7. reeks :

La Couronne et fleur

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

15361, Venetië, Andrea Antico en Antonio Dell'Abate, La Couronne et fleur des Chansons à troys
1541, Neurenberg,Johann Petreius, Trium vocum cantiones centum tomi primi
1560, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Cincquiesme livre de chansons composé à troys parties
[1560]1, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus), Selictissimorum triciniorum
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle Muse a tre voci di canzon Francese di Adrian Willaert
1578, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties Composé par Ad. Vuillart.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11.
RISM:

15361 / 15412 / 1560a - W 1127 / [1560]1 / 15629 - W 1129 / 157816 - W 1131

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 15361: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1560: A 
Wn - F Pn
druk 1562: D 
Bochum, Stadtbibliothek (A) -
GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) – PL Krakow (C, T, B)
druk 1578 : A 
Wn (sup, 2d sup) - D Wüu - USA CA

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:


online –15361 - Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_7358813&order=1&view=SINGLE

bassus :     Digitales Objekt
tenor:         Digitales Objekt
supremus: Digitales Objekt

online – 15412 – IMSLP (oude druk)
https://imslp.org/wiki/Trium_vocum_cantiones%2C_Tomus_I_(Various)

online - partituur in moderne noten - CPDL (15412)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys. New York. 1984 (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.  Bossuyt op.cit. 1985

p. 145: "een derde groep chansons zijn arrangementen à la Mouton, maar met trekjes die verwijzen naar het opkomende Parijse chanson, met een meer syllabische schrijftrant en doorzichtige symmetrische structuur."

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

21. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=592

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

 

320.

N'AS TU POINT VEU LA VISCONTINE

 

Kidger F002

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

N' as tu point veu la viscontine (eendelig)

4.

tonal type:

uitgave 1536 en 1560: concordant: c4
uitgave 1562: met b / sleutelcombinatie: c1 -
? - tenor c3 /
uitgave 1578: met b / sleutelcombinatie:
premier dessus c4 - superius c1 - 2d superius
c3 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

3-st.

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

La Couronne et fleur

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1560: A Wn - F Pn
druk 1562: D
Bochum, Stadtbibliothek (A) -
GB LonBL (T) - I BolC (T) - FlorBN (S) - PL
Krakow (C, T, B)
druk 1578 : A
Wn (sup, 2d sup) - D Wüu -
USA
CA

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

1536, Venetië, Andrea Antico en Antonio
Dell'Abate, La Couronne et fleur des
Chansons à troys
1541, Neurenberg,Johann Petreius, Trium
vocum cantiones centum tomi pimi
1560, Adrian Le Roy & Robert Ballard,
Cincquiesme livre de chansons composé à troys parties
[1560]1, Neurenberg, Johann vom Berg (Montanus), Selictissimorum triciniorum
1562, Venetië, Girolamo Scotto, Il terzo libro delle Muse a tre voci di canzon Francese di Adrian Willaert
1578, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Tiers livre de chansons a trois parties Composé par Ad. Vuillart.

11.

RISM:

15361 / 15412 / 1560a - W 1127 / [1560]1 / 15629 - W 1129 / 157816 - W 1131

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1560a: B KBR microfilm 1059 (bron: A Wn)
-microfilm 1560a: Mc Murtry D493
-microfilm 1562: (bron: I BolC (T) - FlorBN (S)) B KBR (T, B)
-microfilm 1578: B KBR (sup. en 2de sup., geen bas) (bron: A Wn)

-Bernstein, Lawrence F., ed. La Couronne et Fleur des Chansons a Troys. New York. 1984 (Masters and Monuments of the Renaissance, 3)

-partituur CPDL (1541)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1985

p. 145: "een derde groep chansons zijn
arrangementen à la Mouton, maar met
trekjes die verwijzen naar het opkomende
Parijse chanson, met een meer syllabische
schrijftrant en doorzichtige symmetrische
structuur."

17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=592

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


online – 1541 – oude druk IMSLP
https://imslp.org/wiki/Trium_vocum_cantiones%2C_Tomus_I_(Various)

321.  
Kidger B061

NAZAREUS VOCABITUR


2. ondertitel:

In Nativitate S. Joannis Baptistae

3. gecomponeerde delen:

Nazareus vocabitur (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-F3 / finalis: F

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum liber primus

8. tekst :

Nazaraeus vocabitur puer iste :
Vinum et siceram non bibet,
et omne immundum non manducabit ex utero matris suae.

Dit kind zal Nazareër genoemd worden.
Wijn of sterke drank zal hij niet drinken
en nog in de schoot van zijn moeder zal hij niets onrein ontvangen

Antifoon uit de eerste vespers In Nativitate S. Joannis Baptistae

9. eerste gedrukte uitgave:

1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert musici celeberrimi. musica quatuor vocum ... additis multis motectis. nr 18
(Komt dus niet voor in de uitgave van 1539 van Scotto)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1545b - W 1107

12. vindplaatsen:

druk 1545: Mbs (Zie verder : online)

13. CMM:

3-01 p. 69 (bron: 1545b)

14. andere recente uitgaven:


online – 1545 - München
:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00073520 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

-Zanon, Maffeo, ed. Ricordi, Milaan [1957]

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

met gebruik van de gregoriaanse melodie

15. Bossuyt. op.cit. 1985

p. 104: "Bij de inzet, met strenge imitatie, volgen de stemmen relatief snel op elkaar"
p. 169 (vb. 6: notenvoorbeeld)

16. Schiltz. op.cit. 2003

p. 168: "over Johannes de Doper" (feest op 23 - 24 juni)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

322.
Kidger G029

NE L'AMAR’E FREDD’ONDE
Ne le amar'e
Nell'amare & fredd'onde


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Ne l'amar'e fredd'onde
2. Ceda nata nel mar Venere

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c3-F3 / finalis: F
2. Ceda nata nel mar Venere: finalis: C

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

8. tekst :

Ne le amar’e fredd’onde,
onde si bagna
L’alta Vinegia,
nacque Il dolce foco
Ch’Italia alluma
et arde a poco a poco.


Ceda nata nel mar Venere
e Amore Spenga le faci homai,
spezzi li strali,
Chè la bella Barozz’a li mortali
Trafigge et arde coi begl’occhi’l core.
E di sua fiamm è sì dolce l’ardore,
Che quell’ond’io per lei mi struggo e coco,
Parmi ch’al gran desir sia freddo e poco.


Lelio Capilupi

In de bitterheid en koelheid waarin het grote Venetië zich koestert
ontvlamt het zachte vuur dat Italië beetje bij beetje verlicht.

Venus, geboren in de zee, mag begeven
en Cupido mag de fakkels doven en zijn pijlen breken.
Elke sterveling wordt gegrepen door de mooie Barozza
en haar lieve ogen vertederen ieders hart.
Er straalt uit haar zo'n lieve levenslust
dat, wat mij voor haar doet smelten en verbranden,
slechts frigide en klein overkomt, in vergelijking met dit uitzonderlijk diep verlangen.



9. eerste gedrukte uitgave:


15489, Venetië, Ottaviano Scotto, [Cipriani de Rore] Il terzo libro de madrigali a cinque voci
154810, Venetië, Antonio Gardano, Musica di Cipriano Rore sopra le stanze del Petracha in laude della madonna.
155225 Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano Rore Il terzo libro de madrigali a cinque voci.
156021, Venetië, Antonio Gardano, Di Cipriano Rore. Il terzo libro de madregali dove si contengono le vergini.
156221, Venetië, Girolamo Scotto, [Cipriano de Rore] Li madrigali a cinque voci.
15936, Venetië, Angelo Gardano, Di Cipriano de Rore, il terzo libro di madrigali a cinque voce, dove si contengono le vergine.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15489 / 154810 / 155225 / 156021 / 156221 / 15936

12. vindplaatsen:

ms: D Wolfa
druk 15489: KBR (C-A-B) – D Msb (Zie hier verder : online)
druk 156021KBR (C-A-Q) - D Msb (Zie hier verder : online) – F Bnf (Zie hier verder : online)
druk15936: B
KBR Fonds Fétis 2231 (Zie hier verder : online)

13.
CMM:

3-14 p. 111 (bron: 15489)


14. andere recente uitgaven:


online – 15489 - München
:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00074427

online - 156021 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00071995

online – 156021 – Parijs
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8446924j/f51.image.r=Rore

online – 15936 – Brussel KBR (Fonds Fétis 2231)
Tik achtereenvolgens op : https://www.kbr.be/nl/. Daarna op “collecties & onderzoek”, op “algemene catalogus” en op  “zoeken”. Tik nu in het zoekvenster: Fétis 2231. Het gezochte madrigaal is op p. 28.

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16.
 Schiltz 2003

p. 64 vn. 71: "een op een tekst van Lelio Capilupi geschreven hulde aan Zatani's echtgenote Helena Barozza."

17. Besproken in : Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the Theory of  Interval Affect. The Musica Nova and the Novel Theories of Zarlino and Vicentino. Surrey, 2009.

17b.

Adrian Willaert’s madrigal Ne l’amar’e fredd’onde appeared in Rore’s third book of five- voice madrigals in 1548, eleven years before Willaert’s famous Musica nova madrigals were published but well after they were composed. As Martha Feldman has shown, the text of Ne l’amar’e fredd’onde was written by Lelio Capilupi as a tribute to Helena Barozza, likely by commission of her husband, the Venetian patrician and numismatist Antonio Zantani. Antonio and Helena were prominent personages in Venice with multiple ties to the arts and literature. Antonio’s failed attempt to publish madrigals from Musica nova, his documented interactions with Willaert’s circle, and the presence of certain technical affinities I find between the Musica nova madrigals and Ne l’amar’e fredd’onde raise interesting questions concerning the relationship between Zantani and the social context of Musica nova. The essay examines what the madrigals’ similarities and differences tell us about the private and privileged status of Willaert’s Musica nova style in connection with Venetian society and artistic patronage. Overall Ne l’amar’e fredd’onde adopts a more widely approachable style than the serious academic weightiness that characterizes the Musica nova madrigals. Yet it includes a harmonic language and expressive musical codes developed for, and prized by, the elite Venetian cultural circle for which Musica nova was intended, and apparently meant to speak specifically to Zantani, Ne l’amar’e fredd’onde’s probable patron, as well. Some technical features of the intensely private style Willaert cultivated in the Musica nova madrigals later became emblematic of Venetian madrigal style more generally.

Thimothy R. McKinney. Crosscurrents of Venetian Style and Patronage in Adrian Willaert’s Ne l’amar’e fredd’onde.
Brepols. Abstract.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----


322a

NE PER GRATIA GIAMMAI (Verdelot)


Kidger g064

2.

ondertitel:

 

3.

gecomponeerde delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

 

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

 

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1534. [Il secondo libro di madrigali di Verdelot, novamente stampati] per Andrea Anticho intagliati. [Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, 1534.]
1536. Il secondo libro de madrigali di Verdelot insieme con alcuni altri bellissimi madrigali di Adriano, et di Constantio Fest... [Venice, Andrea Antico en Ottaviano Scotto]
1537. Il secondo libro de madrigali di Verdelotto insieme ... [Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto]

11.

RISM:

153416/15367/ 153710

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos

 
MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

   
OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

323.  
Kidger B134

NE PROJICIAS NOS, DOMINE
Ne procias nos
Ne proicias nos

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Ne projicias nos, Domine (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-c4-F4 / finalis: E

5. aantal stemmen:

5-st. (4st. maar canon in de cantus)

6. genre :

motet

7. reeks :

Motetta V vocum, nr 23

8. tekst :

Ne projicias nos Domine
in tempore senectutis nostrae
cum defecerit virtus nostra.
Ne derelinquas nos Domine.

Laat ons niet in de steek, Heer,
nu we oud geworden zijn
en onze gezondheid ons in de steek zou laten.
Verlaat ons niet, Heer.

9. eerste gedrukte uitgave:

15383, Neurenberg, Hieronymus Formschneider (Grapheus), Secundus tomus novi operis musici. nr 18
1539, Venetië, Girolamo Scotto, Famosissimi Adriani Willaert. musica quinque vocum. liber primus.
Herdrukt in 1550
15397, Ferrara, Johannes de Buglhat, Henrico de Campis en Antonio Hucher, Moteti de la Simia
1559, Neurenberg, Johann vom Berg en Ulrich Neuber, Secunda pars magni operis musici

10. intabulaties, diminuties, tientos:

1547, Venetië, Antonio Gardano, Intabolatura de lauto di Simon Gintzler.

11. RISM:

15383 / 1539c -W 1110 / 15397 (Buglhat) / 154722 (intab.) / 1550a - W 1111 / 15591

12. vindplaatsen:

msMbs ms. 1503 (Zie hier verder : online) . 274a - (Kidger: 1503b, p. 156) - BolC Q27 (Adrian) - ModE C.313 - PiacD
druk 1538: D Mbs
druk 15397: D Mbs (Zie hier verder : online)
druk 1547: GB Lbm
druk 1550: D Mbs (Zie hier verder : online)

13. CMM:

3-03 p. 121 (bron: 1539c)

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/30881/

14. andere recente uitgaven:

online - ms - München MunBS 1503b
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00104612

online – 15397 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00084831

online – (W1110) 1539 - München (slechts A en T)
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00071874

online – (W1111) 1550 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00094095

-facsimile 1538: Stuttgart, 1996. (Faksimile Heilbronner Musikschatz; nr 9)

-Lewis, Mary, ed. The Buglhat motet anthologies . Moteti de la simia. New York, 1995. (The Sixteenth-Century Motet, vol. 14)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt. op.cit. 1985

p. 107: "bevat een tweestemmige canon, wellicht op een vrij gecomponeerd thema"

16. Schitz. op.cit. 2003.

p. . 171 en 172: "compositietechniek: canon in de kwart tussen C en Q"

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 114:
Messe et Motets de circonstance a cappella :
Ensemble Jachet de Mantoue
Calliope. 2004

20. duur:

2’31”

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

NE SPERO I DOLCI = 2de deel van AMOR FORTUNA

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

NEWBERRY STEMBOEKEN (PARTBOOKS)

Een verzameling in vijf delen van motetten en madrigalen, samengesteld in Florence rond 1528. Ze was bestemd voor iemand in Frankrijk, maar werd uiteindelijk door de stad Florence als geschenk gegeven aan de Engelse koning Hendrik VIII.
Het manuscript bevat derig motetten en dertig madrigalen. De meeste zijn van Philippe Verdelot. In 1935 werd het handschrift gekocht door "The Newberry Library" in Chicago (VS). Het deel van de "Altus" is verdwenen.

Van Adriaen Willaert:

Zie: H. Colin Slim. A gift of Madrigals and Motets, 2 dln, Chicago-Londen, 1972.

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

324.
Kidger B062

NIGRA SUM


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

enkel de cantus bekend (sleutel: c2 - slotnoot: e)

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

7. reeks :

8. tekst :

Nigra sum sed formosa filiae Hierusalem sicut tabernacula Cedar sicut pelles Salomonis

Hooglied I, 4-5:

Wel ben ik donker, maar toch bekoorlijk, dochters van Jeruzalem, als het tabernakel van Kedar, als de paviljoens van Salomon.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1530 (?): I Bologna. Museo internazionale e biblioteca della musica (cantus)

10. eerste gedrukte uitgave:

s.d. (1530), Venetië, A. Giunta, Libro primo de la fortuna
druk 1532, Lyon, J. Moderne, Secundus liber cum quinque vocibus

11. RISM:

[c. 1530]1 - 15329

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

online – 1530 – Bologna (enkel cantus)
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/cmbm/images/ripro/gaspari/_R/R141/

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

De verwijzing naar de uitgave van J. Moderne uit 1532, enkel vermeld in:
www.binghamton.edu/faculty/lincoln/sources.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

 

325.

NIL POSTQUAM SACRUM

 

Kidger B176

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

 

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

 

Vermeld bij Zarlino, Istitutioni harmoniche. (1558 en 1573). Verloren

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


 

326.

NIL STOLIDUS DIFFERT (onzeker)

 

Kidger B063

2.

ondertitel

Nil stolidus differt a sapiente tacens. Quare in fine, post indicem in subdiatessaron.

3.

gecomponeerde
delen:

Nil stolidus differt a sapiente tacens (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1, c3, F3 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

4-st.
tenor: in subdiatessaron
(dubbelcanon: fuga 4 voc. ex 2)

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

 

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

-1520, Venetië, Andrea Antico, Motetti novi & chanzoni franciose a quatro sopra doi. (met de tekst: J'ayme bien mon amy)
-1545, Wittenberg, Georg Rhaw, Secundus tomus biciniorum.

11.

RISM:

15203 / 15457

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Bellingham, Bruce ed., Bicinia gallica, latina, germanica, Kassel, 1980, p. 126 (bron: 1545)

G. Rhau. Musikdrucke aus den Jahren 1538-1545

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Lockwood, Lewis
online

toeschrijving in 15457 te betwijfelen op basis van stijl

 

MGG-17

contrafactum van het chanson "J'ayme bien mon amy"

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


327.
Kidger C 019

NISI DOMINUS a 8 (versie 1)
Jachet en Willaert

2. ondertitel:

psalm 126 – sexti toni

3. gecomponeerde delen:


1. In vanum laboraverunt  : primus chorus: Jachet
2. Nisi Dominus : secundus chorus: Willaert
3. Vanum est  : primus chorus: Jachet
4. Cum dederit : secundus chorus: Willaert
5. Sicut sagittae  : primus chorus: Jachet
6. Beatus vir : secundus chorus: Willaert
7. Gloria Patri  : primus chorus: Jachet
8. Sicut erat : secundus chorus: Willaert

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: primus chorus: g2-c2-c3-f3 en secundus chorus telkens: c1-c2-c3-c4 / finalis: Bes (in alle delen) 

5. aantal stemmen:

2 x 4-st.
Gloria Patri: C,A,T (canon in ditono ( = terts hoger),
Q (resolutio),B

6. genre :

salmi a versi con le sue risposti nr 11 

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi

8. tekst :

psalm 126 (volgens de huidige nummering : 127)

Nisi Dominus aedificaverit domum,
in vanum laboraverunt qui aedificant eam.

Nisi Dominus custodierit civitatem,
frustra vigilat qui custodit eam.

Vanum est vobis ante lucem surgere :
surgite postquam sederitis, qui manducatis panem doloris.

Cum dederit dilectis suis somnum :
ecce haereditas Domini, filii : merces, fructus ventris.

Sicut sagittae in manu potentis :
ita filii excussorum.

Beatus vir qui implevit desiderium suum ex ipsis :
non confundetur cum loquetur inimicis suis in porta.

Gloria Patri et Filio,
et Spiritui Sancto.

Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum. Amen.

-----
Als de Heer de woning niet bouwt,
werken de bouwers vergeefs.

Als de Heer de stad niet beschermt,
waakt de wachter vergeefs.

Vergeefs staat ge op voor de dag aanbreekt
en rust ge pas laat in de nacht.

Gij eet na moeizame arbeid uw brood;
Gods vrienden ontvangen het slapend.

Kinderen zijn een geschenk van de Heer,
de vrucht van de schoot is zijn gave.

Als pijlen gelegd in de hand van de strijder
zijn zonen verwekt in zijn jeugd.

Gelukkig wie daarmee zijn pijlkoker vult,
hij staat niet beschaamd wanneer hij zich weert in de poort.

Eer aan de Vader, de Zoon,
en de Heilige Geest.

Zoals het was in het begin en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling: Getijdenboek. Brussel. 1990

gregoriaanse inzet: Nisi Dominus aedificaverit domum
polyfonie vanaf: In vanum laboraverunt qui aedificant eam. 

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi.
1557, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli Vesperi.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15501 / 15576

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1550: D-Regensburg Proskesche Musikbibliothek (volledig)
druk 1557: D-Regensburg Proskesche Musikbibliothek (zonder de C van koor I )


13. CMM:

3-08 p.57 (bron: 15501)

14. andere recente uitgaven:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15. Bossuyt. op.cit. 1985. p. 118 (vb. 22 notenvoorbeeld)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/XI
VESPRO DELLA BEATA VERGINE
L'Opera omnia di Adriano Willaert. deel 11. nr 3
Antonio Eros Negri en het Collegio vocale e strumentale EUTERPE
STRADIVARIUS Dulcimer 33326,
1994

luister ook op SPOTIFY: artiesten –Antonio Eros Negri
luister ook op YOUTUBE: https://www.youtube.com/watch?v=FrlEyIc9d3U
luister ook op IDAGIO:
https://app.idagio.com/recordings/20984086

-*cd 114
ADRIAN WILLAERT – JACHET DE MANTOUE
Messe et Motets de Circonstances
Ensemble Jachet de Mantoue en Les Sacqueboutiers de Toulouse
CALLIOPE 2004

-*cd 223
ADRIAEN WILLAERT. Vespro della beata Vergine
Capilla Flamenca o.l.v. Dirk Snellings
RICERCAR RIC 325
2012
https://outhere-music.com/store-RIC_325
een kwart lager
DIAPASON D’OR

luister ook op SPOTIFY : albums – vespro della beata vergine
luister ook op IDAGIO : Willaert – albums
https://app.idagio.com/recordings/21248634

20. duur:

5’22” Capilla Flamenca – 5’51” Euterpe

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

328.
Kidger -----

NISI DOMINUS a 4 (versie 2)
Giovanni Nasco


2. ondertitel:

Psalm 126 – primi toni

3. gecomponeerde delen:

1. In vanum
3. Vanum est
5. Sicut sagittae
7. Gloria Patri
(telkens voor het “chorus secundus”)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

salmi a versi senza risposti

7. reeks :

I salmi appertinenti alli vesperi

8. tekst :

psalm 126 (volgens de huidige nummering : psalm 127)

Nisi Dominus aedificaverit domum,
in vanum laboraverunt qui aedificant eam.

Nisi Dominus custodierit civitatem,
frustra vigilat qui custodit eam.

Vanum est vobis ante lucem surgere :
surgite postquam sederitis, qui manducatis panem doloris.

Cum dederit dilectis suis somnum :
ecce haereditas Domini, filii : merces, fructus ventris.

Sicut sagittae in manu potentis :
ita filii excussorum.

Beatus vir qui implevit desiderium suum ex ipsis :
non confundetur cum loquetur inimicis suis in porta.

Gloria Patri et Filio,
et Spiritui Sancto.

Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum.
Amen.
-----
Als de Heer de woning niet bouwt,
werken de bouwers vergeefs.

Als de Heer de stad niet beschermt,
waakt de wachter vergeefs.

Vergeefs staat ge op voor de dag aanbreekt
en rust ge pas laat in de nacht.

Gij eet na moeizame arbeid uw brood;
Gods vrienden ontvangen het slapend.

Kinderen zijn een geschenk van de Heer,
de vrucht van de schoot is zijn gave.

Als pijlen gelegd in de hand van de strijder
zijn zonen verwekt in zijn jeugd.

Gelukkig wie daarmee zijn pijlkoker vult,
hij staat niet beschaamd wanneer hij zich weert in de poort.

Eer aan de Vader, de Zoon,
en de Heilige Geest.

Zoals het was in het begin en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling: Getijdenboek. Brussel. 1990

Onpare verzen: polyfonie
De inzet en de pare verzen: gregoriaans

9. eerste gedrukte uitgave:

1550, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli vesperi.
1557, Venetië, Antonio Gardano, Di Adriano et di Iachet. I salmi appertinenti alli Vesperi.

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

15501 / 15576

12. vindplaatsen:

13. CMM:

3-08 p. 92 (bron:15501)

14. andere recente uitgaven:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

329.
Kidger C009

NISI DOMINUS a 4 (versie 3)


2. ondertitel:

psalm 126, Tertii toni

3. gecomponeerde delen:

1. In vanum
3. Vanum est
5. Sicut sagittae (sagita)
7. Gloria Patri

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c2-c3-c3-c4 / finalis: A

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

psalm

7. reeks :

I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta
nr 8

8. tekst :


psalm 126 (volgens de huidige nummering : psalm 127)

Nisi Dominus aedificaverit domum,
in vanum laboraverunt qui aedificant eam.

Nisi Dominus custodierit civitatem,
frustra vigilat qui custodit eam.

Vanum est vobis ante lucem surgere :
surgite postquam sederitis, qui manducatis panem doloris.

Cum dederit dilectis suis somnum :
ecce haereditas Domini, filii : merces, fructus ventris.

Sicut sagittae in manu potentis :
ita filii excussorum.

Beatus vir qui implevit desiderium suum ex ipsis :
non confundetur cum loquetur inimicis suis in porta.

Gloria Patri et Filio,
et Spiritui Sancto.

Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
et in saecula saeculorum.
Amen.
-----
Als de Heer de woning niet bouwt,
werken de bouwers vergeefs.

Als de Heer de stad niet beschermt,
waakt de wachter vergeefs.

Vergeefs staat ge op voor de dag aanbreekt
en rust ge pas laat in de nacht.

Gij eet na moeizame arbeid uw brood;
Gods vrienden ontvangen het slapend.

Kinderen zijn een geschenk van de Heer,
de vrucht van de schoot is zijn gave.

Als pijlen gelegd in de hand van de strijder
zijn zonen verwekt in zijn jeugd.

Gelukkig wie daarmee zijn pijlkoker vult,
hij staat niet beschaamd wanneer hij zich weert in de poort.

Eer aan de Vader, de Zoon,
en de Heilige Geest.

Zoals het was in het begin en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Vertaling: Getijdenboek. Brussel. 1990

Onpare verzen: polyfonie
De inzet en de pare verzen: gregoriaans


9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13.
CMM:

DIAMM : https://www.diamm.ac.uk/compositions/41081/

14. andere recente uitgaven:


online – 1571 - München:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00087006


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_genre.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

NON E GHIACCIO = 2de deel van QUANTO PIÙ M'ARDE

===== ===== ===== ===== =====

330.
Kidger g065
(Volgens Kidger : van Arcadelt)

NON PIÙ CHIANCE MADONNA
Non più ciance madonna
Non piu chiance madonna

2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Non più chiance madonna (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie : c1-c3-c4-F4 / finalis : G

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

madrigali a quatro voci

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1539. Venetië. Antonio Gardano. Il primo libro di madrigali d‘Archadelt a quatro.
1541. Venetië. Antonio Gardano. Il primo libro di madrigali d‘Archadelt a quatro
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert con alcune Napolitane

10. intabulaties, diminuties, tientos:

 11. RISM:

153922 - A 1314 /15419 /154110/154319a /154415 / 15459 / 154616 / 154617 / 155016 
15576 / 1563 - W 1130 /

12. vindplaatsen:

ms: B BrusC 27731. nr 21, f. 17v
druk 1539 : D Bsb (Arcadelt)
druk 1541 : GB
The British Library (Archadelt)
druk 1563: B
KBR (S.T.B zonder A) - F PBn

13. CMM:

Opera omnia Jacob Arcadelt: 31-2, nr 33, p. 72

14. andere recente uitgaven:

online – 1539 - München
:
Neem eerst: “https://www.deutsche-digitale-bibliothek.de“.
Vul daar het codenummer in bsb00071893 en zoek verder met de gegevens van het scherm.

online – 1541 – GB The British Library (IMSLP)
http://conquest.imslp.info/files/imglnks/usimg/a/a7/IMSLP524210-PMLP72490-arcedelt_il_primo_libro_1541.pdf

online – 1563 – Brussel KBR (S. T. B)
https://opac.kbr.be/Library/doc/SYRACUSE/18389711#uurl

cantus
https://uurl.kbr.be/1562448
tenor
https://uurl.kbr.be/1562450
bas
https://uurl.kbr.be/1562452

online – 1563 – Parijs BNF (C.A.T.B)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8449066q.r=Willaert?rk=472105;2

online – 1563 – IMSLP (bron Brussel: S. T. B)
https://imslp.org/wiki/Madrigali_a_quatro_voci_(Willaert,_Adrian)


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Kidger p. 279 :

“by Arcadelt”
Enkel door Scotto (1563) aan Willaert toegeschreven.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

NOSTRA UT PURA PECTORA = 2de deel van INVIOLATA INTEGRA (versie 1)

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

NOTUM FECISTI NOBIS = 2de deel van DOMINE REFUGIUM

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

330a.

NON PUO FAR MORT'IL DOLCE VIS'AMARO

Kidger -----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen

 

4.

tonal type

 

5.

aantal stemmen

 

6.

genre

 

7.

reeks

 

8.

tekst

 

9.

vindplaatsen

druk 1545: I Flor. Bibl. Naz. Centrale
druk 1552: I Flor Bibl. Conserv.

10.

eerste gedrukte
uitgaven

1534, Venetië, Andrea Antico, O. Scotto, [Il secondo libro de madrigali di Verdelot] (Willaert)
1544, Venetië, Antonio Gardano, Verdelot a quatro voci
1545, Venetië, Scotto, Verdelot Tutti li madrigali del primo et secondo libro a quatro voci (anoniem)
1552, Venetië, Hieronymus Scotto. Verdelot. Tutti li madrigali del primo & secondo libro

11.

RISM

153416 - 154418 - 154519 - 155226

12.

CMM

 

13.

andere recente
uitgaven

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

 

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

331.
Kidger E016

NUNC DIMITIS


2. ondertitel:

Ad completorium. Canticum Simeonis. Sexti toni

3. gecomponeerde delen:

1. Secundum verbum tuum
3. Quod parasti
5. Gloria Patri

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c3-F3 / finalis: F

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

canticum

7. reeks :

I sacri e santi salmi – ad completorium
nr 18


8. tekst :

gregoriaans: Nunc dimittis servum tuum
polyfonie: secundum verbum tuum in pace:
greg.: quia viderunt oculi mei salutare tuum
pol.: Quod parasti ante faciem omnium populorum:
greg.: Lumen ad revelationem gentium, et gloriam plebis tuae Israel.
pol.: Gloria Patri et Filio, et Spiritui Sancto.
greg.: Sicut erat in principio, et nunc et semper, et in saecula saeculorum. Amen.

Lucas. 2

9. eerste gedrukte uitgave:

1555, Venetië, Antonio Gardano, I sacri e santi salmi che si cantano a Vespro et Compieta.
Herdrukt in 1561 door Antonio Gardano,
in 1565 door Francesco Rampazetto
en in 1571 door "li figliuoli di Antonio Gardano"

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

1555 - W 1123 / 1561 / 1565 - W 1124 / 1571 - W 1125

12. vindplaatsen:

ms: D AugsS
druk 1555 : B KBR (T) code : III 99.240 A - GB Lbl (B) - I BolC (B)
druk 1565 : GB Lcm
druk 1571 : D Mbs (Zie hier verder : online)

13.
CMM:

14. andere recente uitgaven:


online – 1571 - München:
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de//view?id=bsb00087006


MUSICOLOGISCHE UITLEG:

Voor meer uitleg over deze liturgische muziek van Willaert:
http://www.adriaenwillaert.be/ned/330_399_oeuvre/340_oeuvre_genre.html

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

 

332.

NUNC PIO CORDE

 

Kidger B064

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I ModE C.313

10.

eerste gedrukte
uitgaven: 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

 

 

 

 

OPNAMEN

 

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 


 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be