Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

 

174.
Kidger B121

GAUDEAMUS OMNES (versie 1)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

2. Cantemus

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6. genre :

7. reeks :

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: vernietigd

10. eerste gedrukte uitgaven:


11. RISM:

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Kidger op. cit. 2005, p. 220: Contrafactum van QUANDO FRA L'ALTRE DONNE

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
_______________________________________________________________


174a.
Kidger B122

GAUDEAMUS OMNES (versie 2)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: I TrevBC 29 (verloren)

10. eerste gedrukte uitgaven:


11. RISM:

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Kidger op. cit. 2005: -verloren
-contrafactum van Alleva manum (2de strofe van Miserere nostri Deus)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

GAUDE BARBARA = MISSA GAUDE BARBARA

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

[GAUDE MATER PIETATIS] 2. UBI PATRES PRECELLENTES = contrafactum van [TIBI CHRISTE SPLENDOR] 2. COLLAUDEMUS - Kidger D020
In festo transfigurationis Domini
Zie Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978,
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

175.
Kidger G007

GIÀ MI GODEA FELICE


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Già mi godea felice (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: C

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

8. tekst :

Già mi godea felice ogni mio bene,            
Hor, sì longo al mio ben, tal doglia sento,
Che più crudel tormento                          
Non hebbi hormai, nè più gravose pene.     

Felic'era'l mio amor, felic'era io            
Hor, benchè sia'l mio core                        
Sì lontan dal suo amore,                         
Fie volendo felice l'amor mio
.                  

Ooit was mijn liefde groot en was ik heel gelukkig.
Maar nu ik ver van mijn geliefde verwijderd ben,
voel ik een enorm groot verdriet.
Nog nooit heb ik een meer wrede kwelling gehad,
Nooit een meer diepe pijn als nu.

Ja, ik had een oprechte liefde en ik was heel gelukkig.
Maar toch, hoewel mijn hart ver verwijderd is van die geliefde,
Laat mijn liefde gelukkig zijn als het dat wenst.

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1540: D München Bsb
druk 1563: B
KBR (S,T,B; zonder A) - F PBn

10. eerste gedrukte uitgaven:

1540, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li madrigali del primo et secondo libro a quatro voci.
1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali del primo et secondo libro, quatro voci.
1545, Venetië, Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
1569, Venetië, Antonio Gardano, La eletta di tutta la musica intitolata Corona

11. RISM:

154020 /154118 /154519 / 1563 - W 1130 / 156920

12. CMM:

3-14 p. 16 (bron:154020)

13. andere recente uitgaven:

online – 1540 – D München Bsb
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00074430

online – 1563 – Brussel KBR (S. T. B)
https://opac.kbr.be/Library/doc/SYRACUSE/18389711#uurl

cantus
https://uurl.kbr.be/1562448
tenor
https://uurl.kbr.be/1562450
bas
https://uurl.kbr.be/1562452

online – 1563 – Parijs BNF (C.A.T.B)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8449066q.r=Willaert?rk=472105;2

online – 1563 – IMSLP (bron Brussel: S. T. B)
https://imslp.org/wiki/Madrigali_a_quatro_voci_(Willaert,_Adrian)


14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16.
 K. Schiltz. Op. cit. 2003

p. 210 vn 106: Feldman bestempelt het jaar 1540 als een scharniermoment in Willaerts "experimentation with subtle manipulations of timbre, generated by variously blending and reblending different vocal groupes".

17.  Martha Feldman

verdere bespreking in: City Culture and the Madrigal at Venice.  Berkeley:  University of California Press,  1995

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----


176.
Kidger G021

GIUNTO M’HA AMOR


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Giunto m'ha amor
2. Nulla posso levar

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4-F3 / finalis: D
2. Nulla posso levar: finalis: G

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Musica Nova, madrigaal, nr 11

8. tekst :

Giunto m'à Amor fra belle et crude braccia,
che m'ancidono a torto; et s'io mi doglio,
doppia 'l martir; onde pur, com'io soglio,
il meglio è ch'io mi mora amando, et taccia:

ché poria questa il Ren qualor piú agghiaccia
arder con gli occhi, et rompre ogni aspro scoglio;
et à sí egual a le bellezze orgoglio,
che di piacer altrui par che le spiaccia.

Nulla posso levar io per mi' 'ngegno
del bel diamante, ond'ell'à il cor sí duro;
l'altro è d'un marmo che si mova et spiri:

ned ella a me per tutto 'l suo disdegno
torrà già mai, né per sembiante oscuro,
le mie speranze, e i miei dolci sospiri.

Francesco Petrarca, canzon 171

Liefde houdt me omklemd tussen mooie maar wrede armen.
Ze zal me ten onrechte doden. En als ik klaag, zal ze
mijn kwelling dubbel pijnlijk maken. Vandaar dat ik steeds
het gevoel heb dat het best is te sterven overvol liefde en te zwijgen.

Zij zou zelfs met haar ogen de Rijn kunnen doen branden, ook als die hard bevroren zou zijn,
en iedere ijsberg doen smelten.
Ze is daarbij zo trots op haar schoonheid
dat het haar schijnt niet te bevallen als iemand haar leuk zou vinden.

Met mijn eigen ingesteldheid kan ik niets wegnemen
van die mooie diamant die haar hart precies zo hard maakt.
De rest is als van marmer dat beweegt en ademt.

Maar toch zal ze nooit, ondanks haar minachting
en haar donkere blik,
mijn hoop en mijn zoet zuchten wegnemen.

9. vindplaatsen:

ms : geen
druk 1559 : B KBR (Fétis) (zonder A) (Zie hier verder : online) – D HamSU, Mbs (Zie hier verder : online)– E BarcBC (zonder S) – Madrid cons - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126

12. CMM:

3-13 p. 40 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online – 1559 - Bologna V.13:
http://badigit.comune.bologna.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/
cmbm/images/ripro/gaspari/_V/V013/

online – Musica Nova – 1559 - München
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00071866

online - Musica nova – 1559 – KBR (zonder de altus)
https://opac.kbr.be/Library/doc/SYRACUSE/18352190#uurl

-*Howard Mayer Brown, Paroles et Musique: Willaert, La Chanson et le madrigal vers 1540, Chicago, 1981,
p. 235-240.

-Mailipiero, Gian Francesco, ed. Adriano Willaert e i suoi discendenti. Nove madrigali a cinque voci. Venetië, 1963

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op. cit. 1985, blz 132:

"benadert in de opbouw van de twee delen het dichtst het principe van de gulden snede (79 tot 53 maten)"

17. Howart Mayer Brown: Analytische bespreking in "Paroles et Musique, 1981, p. 209-241:
Willaert, La Chanson et le Madrigal vers 1540" in LA CHANSON A LA RENAISSANCE. ed. J. M. Vaccaro.

p. 209-241: "gebruik van het "soggetto", met partituur en de vertaling van de tekst in het Frans.

17a. Martha Feldman op. cit.

"Only on rare occasions, when striking sounds or rhythms appear in the verse, did Willaert project text with a single rhythmic gesture. By contrast with the foregoing, for instance, witness in mm. 52-59 the relatively consistent way he set "e rompr'ogn'aspro scoglio" (v. 6 ), with its coarse mouthfuls of r 's, double and triple consonantal clusters, and sonorous a 's and o 's."
Verdere bespreking in: City Culture and the Madrigal at Venice.  Berkeley:  University of California Press,  1995
http://www.escholarship.org/editions/view?docId=ft238nb1nr&chunk.id=d0e15070&toc.id=d0e15070&brand=ucpress;query=Giunto
17b.
Ook een uitvoerige bespreking in Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the Theory of Interval Affect.
The Musica Nova and the Novel Theories of Zarlino and Vicetino
. Surrey, 2009.

 OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 51: Adrien Willlaert
Oeuvres religieuses et profanes vocal et instrumental
Ens. Polyphonies Ch. Koenig
ERATO STU 70602
197.?
(sopraan en 4 gamba's)

19. cd’s:

-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
grote terts lager

luister ook op SPOTIFY : albums – musica nova
luister ook naar IDAGIO :
volledig album: https://app.idagio.com/albums/willaert-musica-nova

-cd 274
WILLAERT E LA SCUOLA FIAMMINGA A SAN MARCO
Cappella Marciana, La Pifarescha en Marco Gemmani
CONCERTO CD 2117
2019
Alleen de altus gezongen + koperblazers

luister ook op SPOTIFY: albums – Willaert e la Scuola Fiamminga

20. duur: (de snelste versus de langzaamste uitvoering)

4’39” Cappella Marciana - 5’12" Singer Pur

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

176.
Kidger G021

GIUNTO M’HA AMOR


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Giunto m'ha amor
2. Nulla posso levar

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4-F3 / finalis: D
2. Nulla posso levar: finalis: G

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Musica Nova, madrigaal, nr 11

8. tekst :

Giunto m'à Amor fra belle et crude braccia,
che m'ancidono a torto; et s'io mi doglio,
doppia 'l martir; onde pur, com'io soglio,
il meglio è ch'io mi mora amando, et taccia:

ché poria questa il Ren qualor piú agghiaccia
arder con gli occhi, et rompre ogni aspro scoglio;
et à sí egual a le bellezze orgoglio,
che di piacer altrui par che le spiaccia.

Nulla posso levar io per mi' 'ngegno
del bel diamante, ond'ell'à il cor sí duro;
l'altro è d'un marmo che si mova et spiri:

ned ella a me per tutto 'l suo disdegno
torrà già mai, né per sembiante oscuro,
le mie speranze, e i miei dolci sospiri.

Francesco Petrarca, canzon 171

Love has brought me between lovely, cruel arms
that unjustly kill me, and if I complain he
redoubles my torment; whence then, as is my wont,
'tis better if I die loving and remain silent;

for she could the Rhein when it is most frozen
burn with her eyes and shatter every icy ridge
and she has pride so equal to her beauties
that it seems to displease her that she pleases.

With my own wit I can take away none of the
lovely diamond with which her heart is so hard,
the rest is of marble that moves and breathes;

nor will she ever, for all her disdain
take away, nor with her dark looks,
my hopes and my weet sighs.

(Engelse vertaling overgenomen uit Susan McClary. Modal Subjectivities, p. 81)

9. vindplaatsen:

ms : geen
druk 1559 : B KBR (Fétis)(zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Madrid cons - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126

12. CMM:

3-13 p. 40 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-Howard Mayer Brown, Paroles et Musique: Willaert, La Chanson et le madrigal vers 1540, Chicago, 1981,
p. 235-240.

-Mailipiero, Gian Francesco, ed. Adriano Willaert e i suoi discendenti. Nove madrigali a cinque voci. Venetië, 1963

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op. cit. 1985, blz 132: "benadert in de opbouw van de twee delen het dichtst het principe van de gulden snede (79 tot 53 maten)"

17. Howart Mayer Brown: Analytische bespreking in "Paroles et Musique, 1981, p. 209-241: Willaert, La Chanson et le Madrigal vers 1540" in LA CHANSON A LA RENAISSANCE. ed. J. M. Vaccaro.

p. 209-241: "gebruik van het "soggetto", met partituur en de vertaling van de tekst in het Frans.

17a. Martha Feldman op. cit.

"Only on rare occasions, when striking sounds or rhythms appear in the verse, did Willaert project text with a single rhythmic gesture. By contrast with the foregoing, for instance, witness in mm. 52-59 the relatively consistent way he set "e rompr'ogn'aspro scoglio" (v. 6 ), with its coarse mouthfuls of r 's, double and triple consonantal clusters, and sonorous a 's and o 's."

Verdere bespreking in: City Culture and the Madrigal at Venice.  Berkeley:  University of California Press,  1995
http://www.escholarship.org/editions/view?docId=ft238nb1nr&chunk.id=d0e15070&toc.id =d0e15070&brand=ucpress;query=Giunto

Zie ook: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the theory of interval affect. (wordt er uitvoerig besproken)

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 51: Adrien Willlaert
Oeuvres religieuses et profanes vocal et instrumental
Ens. Polyphonies Ch. Koenig
ERATO STU 70602
197.?
(sopraan en 4 gamba's)

19. cd’s:

-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
grote terts lager

20. duur:

5’12
________________________________________________________________

177.
Kidger  J 010

GLORIAR MI POSS’IO DONNE
Gloriarmi poss’io done



2. ondertitel:

Al quinto dil Canto

3. gecomponeerde delen:

Gloriar mi poss'io donne (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutel: c2 / finalis: E

5. aantal stemmen:

stem en luit

6. genre :

intabulatie

7. reeks :

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 17

8. tekst :

9. eerste gedrukte uitgave:

1536. Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto,
intavolati per Messer Adriano.
1540. Venetië, Hieronymus Scotto. Tutti li madrigali. (ongewijzigd herdrukt)

10. intabulaties, diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

11. RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536 - W 1104: A Wn (Zie hier verder : online)
druk 1540: D Mbs (Zie hier verder : online) - GB Lbl

13. CMM:

14. andere recente uitgaven:

online - 1536 - IMSLP
https://imslp.org/wiki/Intavolatura_de_li_madrigali_(Verdelot%2C_Philippe)

online – 1536 - W 1104 – Wenen
http://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_4088729&order=1&view=SINGLE

online – 1540 – München
Di Verdelotto tutti li madrigali ….
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00074430

-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980 

partituur in moderne noten:

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

-*cd 21/VI
INTAVOLATURA DE LI MADRIGALI DI VERDELOTTO
Intavolati per messer Adriano
Opera omnia deel 6
Silvia Piccollo, soprano. Il Desiderio
1995

luister ook op SPOTIFY: album – tablatures from Verdelot vol. 6
luister ook op IDAGIO: https://app.idagio.com/albums/willaert-tablatures-from-verdelot-vol-6
of
https://app.idagio.com/recordings/21081507

-cd 78
VERDELOT. A RENAISSANCE SONGBOOK. 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Charles Daniels, Catherine King
LINN RECORDS 2001

info : https://www.linnrecords.com/recording-renaissance-songbook

-cd 87 = cd 21/VI

-cd 141
VERDELOT. MADRIGALS
Alain Aubin (altus), Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000 

luister ook op YOUTUBE waar de ganse cd is weergegeven
https://www.youtube.com/watch?v=NyxjsELQcJg


20. duur: (de snelste tov. de traagste uitvoering)

1’34” Il Désiderio – 2’20” Catherine King

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

178.
Kidger G008

GRAT’E BENIGNA DONNA
Grata e benigna


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Grat'e benigna donna (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-F3 / finalis: F

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Madrigali a quatro voci

8. tekst :

Grat’e benigna donna,
Ch’in premio al mio servir e a tanta pena
Sciolto m’havete hormai d’aspra catena,

Per quel pensier, che già vi strinse il core,
D’haver pietà di mei longhi martiri
Benchè sia tardo e lento,
Non fia però ch’io non ringratii Amore,

Che la mia vita colma de’ sospiri
E d’amoro so stento
Tolto ha fuordi travagli e posto in pace :
Merce degn’a chi ben servendo tace,

9. eerste gedrukte uitgaven:

1534, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, [Il secondo libro di Madrigali di Verdelot
1536, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de Madrigali di Verdelot
1537, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de madrigali di Verdelotto
1540, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li madrigali
1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali
1544, Venetië, Antonio Gardano, Verdelot a quatro voci.
1545, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1552, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1555, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti le madrigali
1556, Venetië, Antonio Gardano, Tutti li madrigali di Verdelot
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
156520, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali

10. intabulaties, diminuties, tientos:

11. RISM:

153416 / 15367 / 153710 / 154020 / 154118 / 1563 - W 1130 /154418 / 154519 /154933/ 155627 / 156520 / 1589

12. vindplaatsen:

ms: geen
druk 15367. I Bol (Zie hier verder : online)
druk 153710. D Bsb (Zie hier verder : online)
druk 154020. D Bsb (Zie hier verder : online)
druk 1541. I Bol
druk 1542. B KBR (C.A.T.B)
druk 1544. I Bol
druk 154933. I Bol (Zie hier verder : online)
druk 1556. D Bsb
druk 1563: B KBR (C.T.B). (Zie hier verder : online ) - F Pn (C.A.T.B) (Zie hier verder : online)
druk 156520: GB Londen (Zie hier verder : online)

13. CMM:

3-14, p. 4 (bron:153416 en 15367 )

14. andere recente uitgaven:

online 15367 – Bologna
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/viewschedatwbca.asp?path=/cmbm/images/
ripro/gaspari/_U/U309/

online – 153710 - München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00083125

online – 154020 - München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00074430

online – 1542 - Brussel KBR
https://uurl.kbr.be/1562428

online – 1544 - Bologna. Enkel de eerste bladzijde
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/scripts/gaspari/scheda.asp?id=7981

online –154933 – Bologna
http://www.bibliotecamusica.it/cmbm/scripts/gaspari/scheda.asp?id=7983

online – 1556 – München. Bayerische Staatsbibliothek
https://stimmbuecher.digitale-sammlungen.de/view?id=bsb00071930

online – 1563 – Brussel KBR (S. T. B)
https://opac.kbr.be/Library/doc/SYRACUSE/18389711#uurl

cantus
https://uurl.kbr.be/1562448
tenor
https://uurl.kbr.be/1562450
bas
https://uurl.kbr.be/1562452

online – 1563 – Parijs BNF (C.A.T.B)
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8449066q.r=Willaert?rk=472105;2

online - 1563 - IMSLP (volledig)
http://ks4.imslp.info/files/imglnks/usimg/d/d9/IMSLP537802-PMLP869461-Willaert_A._-_Madrigali_a_quatro_voci,_%C3%A9d._1563_-_B-Br_1049927.pdf

online – 156520 – The British Library (S.A.T.B.)
http://access.bl.uk/item/viewer/ark:/81055/vdc_100049736973.0x000001#?c=0&m=
0&s=0&cv=27&xywh=-16%2C0%2C2211%2C1654

online – partituur in moderne noten – CPDL (B. Dragonetto) – met de oorspronkelijke notenwaarden – 1 toon verlaagd.
http://www0.cpdl.org/wiki/images/f/f4/Willaert-Amor_mi_fa_morire.pdf

-Einstein, Alfred, The Italian Madrigal. Princeton, 1949 en 1971 (met de Engelse vertaling)

-*Harman, Alec, ed. The Oxford Book of Italian Madrigals, p. 7 Oxford University Press. 1983
(bron: 1536 - met de Engelse vertaling)

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
 Jerome Roche, 1989, p. 33.

The triple-time passage is unusual: it should move rather faster than the duple time, which should therefore be taken at a reasonably moderate pace, preserving the tender qualities of text and music. Basses should sing quietly on the high C's at certain archaic cadences.


OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----

GREGHESCHE

Di Manoli Blessi Il primo libro delle Greghesche :
Con la Musicha disopra, composta da diversi Autori, a Quatro, a Cinque,
a Sei, a Sette, & a Otto Voci . 
novamente per Antonio Gardano Con ogni diligentia Stampate & date in Luce.
Venetië. Antonio Gardano. 1564.

 -Dulce padrun
-Sassi, Palae, sabbion
-Pianz’l grego pueta (nella morte d’Adriano). Alvise Willaert.

online - 156416 - A Wenen Osterreichische Nationalbibliothek
https://digital.onb.ac.at/RepViewer/viewer.faces?doc=DTL_2934638&order=1&view=SINGLE

Digitales Objekt : canto
Digitales Objekt : alt
Digitales Objekt : tenor
Digitales Objekt : bas
Digitales Objekt : quintus

online:
http://search.obvsg.at/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?institution=ONB&vid=
ONB&onCampus=false&lang=ger&docId=ONB_aleph_acc003762040


In 1564 gaf een zekere Molino, onder de psuedoniem Manoli Blessi, een bundel uit, getiteld Di Manoli Blessi il primo libro delle Greghesche con la Musica di sopra, composta da diversi autori. In die bundel, die dertig nummers omvat voor vier tot acht stemmen, gecomponeerd door de top van het toenmalige Venetiaanse muziekleven, werd de vijfstemmige "greghesca" Dulce padrun van Willaert opgenomen, verder ook een paar elegieën op Willaert van de hand van Andrea Gabrieli en Alvise Willaert.
Zie ook: "oeuvre per genre"


----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- ----- -----


Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be