Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

 

174.
Kidger B121

GAUDEAMUS OMNES (versie 1)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

2. Cantemus

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

6. genre :

7. reeks :

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: vernietigd

10. eerste gedrukte uitgaven:


11. RISM:

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Kidger op. cit. 2005, p. 220: Contrafactum van QUANDO FRA L'ALTRE DONNE

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
_______________________________________________________________


174a.
Kidger B122

GAUDEAMUS OMNES (versie 2)


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

4. tonal type:

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

motet

7. reeks :

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: I TrevBC 29 (verloren)

10. eerste gedrukte uitgaven:


11. RISM:

12. CMM:

13. andere recente uitgaven:

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17.
Kidger op. cit. 2005: -verloren
-contrafactum van Alleva manum (2de strofe van Miserere nostri Deus)

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:
___________________________________________________________________________

GAUDE BARBARA = MISSA GAUDE BARBARA


[GAUDE MATER PIETATIS] 2. UBI PATRES PRECELLENTES = contrafactum van [TIBI CHRISTE SPLENDOR] 2. COLLAUDEMUS - Kidger D020
In festo transfigurationis Domini
Zie Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978.

175.
Kidger G007

GIÀ MI GODEA FELICE


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Già mi godea felice (eendelig)

4. tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4 / finalis: C

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

8. tekst :

Già mi godea  felice ogni mio bene,            
Hor, sì longo al mio ben, tal doglio sento
Che più crudel tormento                          
Non hebbi hormai, nè sì gravose pene.     

Felic'era'l mio amor, felic'ero io;               
Hor, benchè sia'l mio core                        
Sì lontan dal suo amore,                         
Fie volendo felice l'amor mio
.

Once I gladly  Once I gladly enjoyed all my good fortune,
Now, so far from my loved one, I feel such grief
That I have never had a more cruel torment,
Nor such a grave pain as now.

Happy was my love, happy was I;
Now, though my heart is
So far from its love,
Let my love be happy if it wishes.
(vertaling: Martha Feldman)

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1563: B KBR (S,T,B; zonder A) - F PBn

10. eerste gedrukte uitgaven:

1540, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li madrigali del primo et secondo libro a quatro voci.
1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali del primo et secondo libro, quatro voci.
1545, Venetië, Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
1569, Venetië, Antonio Gardano, La eletta di tutta la musica intitolata Corona

11. RISM:

154020 /154118 /154519 / 1563 - W 1130 / 156920

12. CMM:

3-14 p. 16 (bron:154020 )

13. andere recente uitgaven:

online 1563 – Parijs
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

16.
 K. Schiltz. Op. cit. 2003

p. 210 vn 106: "Feldman bestempelt het jaar 1540 als een scharniermoment in Willaerts "experimentation with subtle manipulations of timbre, generated by variously blending and reblending different vocal groupes".

17.  Martha Feldman
verdere bespreking in: City Culture and the Madrigal at Venice.  Berkeley:  University of California Press,  1995

Zie ook: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the theory of interval affect.
p. 202 - 204.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

________________________________________________________________
   

176.
Kidger G021

GIUNTO M’HA AMOR


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Giunto m'ha amor
2. Nulla posso levar

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c4-F3 / finalis: D
2. Nulla posso levar: finalis: G

5. aantal stemmen:

5-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

Musica Nova, madrigaal, nr 11

8. tekst :

Giunto m'à Amor fra belle et crude braccia,
che m'ancidono a torto; et s'io mi doglio,
doppia 'l martir; onde pur, com'io soglio,
il meglio è ch'io mi mora amando, et taccia:

ché poria questa il Ren qualor piú agghiaccia
arder con gli occhi, et rompre ogni aspro scoglio;
et à sí egual a le bellezze orgoglio,
che di piacer altrui par che le spiaccia.

Nulla posso levar io per mi' 'ngegno
del bel diamante, ond'ell'à il cor sí duro;
l'altro è d'un marmo che si mova et spiri:

ned ella a me per tutto 'l suo disdegno
torrà già mai, né per sembiante oscuro,
le mie speranze, e i miei dolci sospiri.

Francesco Petrarca, canzon 171

Love has brought me between lovely, cruel arms
that unjustly kill me, and if I complain he
redoubles my torment; whence then, as is my wont,
'tis better if I die loving and remain silent;

for she could the Rhein when it is most frozen
burn with her eyes and shatter every icy ridge
and she has pride so equal to her beauties
that it seems to displease her that she pleases.

With my own wit I can take away none of the
lovely diamond with which her heart is so hard,
the rest is of marble that moves and breathes;

nor will she ever, for all her disdain
take away, nor with her dark looks,
my hopes and my weet sighs.

(Engelse vertaling overgenomen uit Susan McClary. Modal Subjectivities, p. 81)

9. vindplaatsen:

ms : geen
druk 1559 : B KBR (Fétis)(zonder A) – D HamSU, Mbs (5 en 7)– E BarcBC (zonder S) – Madrid cons - Mn(S) – F Pn, Psg – GB Lbl, – I Ac, BolC, Fabriano (7 [onvolledig]), MOe (zonder A en Q), Nc (T [onvolledig]), PAc(S), Rc(A,Q), Tn(A,Q) , Tvco (zonder A), Veaf (zonder A en 6), VIb(S), Vnm (T,B), – PL Krakow (Q) - US BE (A, Q, 6, 7)

10. eerste gedrukte uitgave:

-1559, Venetië, Antonio Gardano, Musica Nova di Adriano Willaert.
Herdrukt in 1569 (verloren)

11. RISM:

1559a - W 1126

12. CMM:

3-13 p. 40 (bron: 1559a)

13. andere recente uitgaven:

online 1559 - Bologna en München
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

-Howard Mayer Brown, Paroles et Musique: Willaert, La Chanson et le madrigal vers 1540, Chicago, 1981,
p. 235-240.

-Mailipiero, Gian Francesco, ed. Adriano Willaert e i suoi discendenti. Nove madrigali a cinque voci. Venetië, 1963

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt op. cit. 1985, blz 132: "benadert in de opbouw van de twee delen het dichtst het principe van de gulden snede (79 tot 53 maten)"

17. Howart Mayer Brown: Analytische bespreking in "Paroles et Musique, 1981, p. 209-241: Willaert, La Chanson et le Madrigal vers 1540" in LA CHANSON A LA RENAISSANCE. ed. J. M. Vaccaro.

p. 209-241: "gebruik van het "soggetto", met partituur en de vertaling van de tekst in het Frans.

17a. Martha Feldman op. cit.

"Only on rare occasions, when striking sounds or rhythms appear in the verse, did Willaert project text with a single rhythmic gesture. By contrast with the foregoing, for instance, witness in mm. 52-59 the relatively consistent way he set "e rompr'ogn'aspro scoglio" (v. 6 ), with its coarse mouthfuls of r 's, double and triple consonantal clusters, and sonorous a 's and o 's."

Verdere bespreking in: City Culture and the Madrigal at Venice.  Berkeley:  University of California Press,  1995
http://www.escholarship.org/editions/view?docId=ft238nb1nr&chunk.id=d0e15070&toc.id =d0e15070&brand=ucpress;query=Giunto

Zie ook: Timothy R. McKinney. Adrian Willaert and the theory of interval affect. (wordt er uitvoerig besproken)

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 51: Adrien Willlaert
Oeuvres religieuses et profanes vocal et instrumental
Ens. Polyphonies Ch. Koenig
ERATO STU 70602
197.?
(sopraan en 4 gamba's)

19. cd’s:

-*cd 210 MUSICA NOVA
The Petrarca Madrigals
Singer Pur
Oehms Classics OC 814
2009
grote terts lager

20. duur:

5’12
________________________________________________________________

177.

GLORIAR MI POSS'IO DONNE


Kidger J010

2.

ondertitel

Al quinto dil Canto

3.

gecomponeerde
delen:

Gloriar mi poss'io donne (eendelig)

4.

tonal type:

geen b / sleutel: c2 / finalis: E

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 17

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1536: (bron: A Wn) B KBR
-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

-*cd 21/6
Opera omnia deel 6: Intavolatura
Silvia Piccollo, sopraan
STRADIVARIUS


-cd 78 Verdelot. A renaissance songbook 1536 (bew. Willaert)
Jacob Heringman, Catherine King
LINN RECORDS 2001


-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'34"


178.
Kidger  G008


GRAT’E BENIGNA DONNA



2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Grat'e benigna donna (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-F3 / finalis: F

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

madrigaal

7. reeks :

8. tekst :

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1534: A
Wn
druk 1536: I
BolC
druk 1545: I
Flor. Bibl. Naz. Centrale
druk 1552: I Flor Bibl. Conserv.
druk 1563: B
KBR Fétis 2218 (S,T,B; zonder A) - F PBn

10. eerste gedrukte uitgaven:

1534, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, [Il secondo libro di Madrigali di Verdelot
1536, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de Madrigali di Verdelot
1537, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de madrigali di Verdelotto
1540, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li madrigali
1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali
1544, Venetië, Antonio Gardano, Verdelot a quatro voci.
1545, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1552, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1555, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti le madrigali
1556, Venetië, Antonio Gardano, Tutti li madrigali di Verdelot
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
1565, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali

11. RISM:

153416 / 15367 / 153710 / 154020 / 154118 / 154418 / 154519 / 155226 / 155533 - V 1234 / 155627 / 1563 - W 1130 / 156520
12. CMM:

3-14 p. 13 (bron: 153416 / 15367)

13. andere recente uitgaven:

-internet (bron: BolC)
http://badigit.comune.bologna.it/

-fotokopie van de cantus (bron: 156520) in CMM 3-14, p. XV

-*Roche, Jerome, ed. Introduction to the Italian Madrigal: For four Voices. New York, 1989.
(bron: 1536 en 1565 - met de Engelse vertaling)
gepubliceerd met het madrigaal Quando giunse als tweede deel.
Bestellen bij SHEETMUSICplus GA.GM3200

-http://www.handlo-music.com/scores/handlo_list_w.htm

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

17. Jerome Roche, 1989, p. 33.

The triple-time passage is unusual: it should move rather faster than the duple time, which should therefore be taken at a reasonably moderate pace, preserving the tender qualities of text and music. Basses should sing quietly on the high C's at certain archaic cadences.

OPNAMEN:

18. lp’s:

19. cd’s:

20. duur:

________________________________________________________________

 

178.

GRAT'E BENIGNA DONNA


Kidger G008

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde delen:

Grat'e benigna donna (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c2-c3-F3 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

madrigaal

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1534: A
Wn
druk 1536: I
BolC
druk 1545: I
Flor. Bibl. Naz. Centrale
druk 1552: I Flor Bibl. Conserv.
druk 1563: B
KBR Fétis 2218 (S,T,B; zonder A) - F PBn

10.

eerste gedrukte uitgave 

1534, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, [Il secondo libro di Madrigali di Verdelot
1536, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de Madrigali di Verdelot
1537, Venetië, Andrea Antico en Ottaviano Scotto, Il secondo libro de madrigali di Verdelotto
1540, Venetië, Girolamo Scotto, Di Verdelotto tutti li madrigali
1541, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali
1544, Venetië, Antonio Gardano, Verdelot a quatro voci.
1545, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1552, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti li madrigali
1555, Venetië, Girolamo Scotto, Verdelot tutti le madrigali
1556, Venetië, Antonio Gardano, Tutti li madrigali di Verdelot
1563, Venetië, Girolamo Scotto, Madrigali a quatro voci di Adriano Willaert
1565, Venetië, Antonio Gardano, Di Verdelot tutti li madrigali

11.

RISM:

153416 / 15367 / 153710 / 154020 / 154118 / 154418 / 154519 / 155226 / 155533 - V 1234 / 155627 / 1563 - W 1130 / 156520

12.

CMM:

3-14 p. 13 (bron: 153416 en 15367)

13.

andere recente uitgaven:

-internet (bron: BolC)
http://badigit.comune.bologna.it/

-fotokopie van de cantus (bron: 156520) in CMM 3-14, p. XV

-*Roche, Jerome, ed. Introduction to the Italian Madrigal: For four Voices. New York, 1989.
(bron: 1536 en 1565 - met de Engelse vertaling)
gepubliceerd met het madrigaal Quando giunse als tweede deel.

http://www.handlo-music.com/scores/handlo_list_w.htm



14.

intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Jerome Roche, 1989, p. 33

The triple-time passage is unusual: it should move rather faster than the duple time, which should therefore be taken at a reasonably moderate pace, preserving the tender qualities of text and music. Basses should sing quietly on the high C's at certain archaic cadences.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

Greghesche

In 1564 gaf een zekere Molino, onder de psuedoniem Manoli Blessi, een bundel uit, getiteld Di Manoli Blessi il primo libro delle Greghesche con la Musica di sopra, composta da diversi autori. In die bundel, die dertig nummers omvat voor vier tot acht stemmen, gecomponeerd door de top van het toenmalige Venetiaanse muziekleven, werd de vijfstemmige "greghesca" Dulce padrun van Willaert opgenomen, verder ook een paar elegieën op Willaert van de hand van Andrea Gabrieli en Alvise Willaert.
Zie ook: "oeuvre per genre"

Online:
http://search.obvsg.at/primo_library/libweb/action/dlDisplay.do?institution=ONB&vid=
ONB&onCampus=false&lang=ger&docId=ONB_aleph_acc003762040

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be