Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

 

UNDE STRALUSO (Daniel Grisonio) = 2de deel van VU HA BEN CASUN


510.
Kidger H007

UN GIORNO MI PREGÒ UNA VEDOVELLA


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

1. Un giorno mi preg'una vedovella
2. Co'l rem'in mezo mi

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: D en G

5. aantal stemmen:

4-st.
melodie in de tenor

6. genre :

villotta

7. reeks :

canzona villanesche alla napolitana, nr 9

8. tekst :

Un giorno mi pregò una vedovella
D'andar un dur scoglio con lei passare.

Navigando su la sua navicella
Con arte il timon sa ben governare.

Ma coni la lingua intriga
gridando barca sia
Sta lì tien duro
Voga prem'a sta bona via.

Co'l rem' in mezo mi miss'a vogare
A lei molto piacque'l mio gran stentare Co'l vent'in poppa pensai d'anegare

Ma m'aiutò da Berghem mio compare Et sospirando dissi
Deh cara vedovella
Così tratti gl'amici
Su la tua navicella.

Op een dag vroeg een jonge weduwe me met haar door een gevaarlijk rif te varen.
Ze stuurde haar kleine boot zeer handig.
Met een doordringende stem riep ze haar boot toe de juiste koers te houden.

Ik ben toen ook zelf beginnen roeien
En mijn grote inspanningen verrukten haar.
Met de wind tegen vreesde ik te zullen vergaan.

Maar mijn vriend uit Bergamo kwam me te hulp.
Zuchtend zei ik : Wel, jonge weduwe!
Behandel jij je vrienden steeds zo in je kleine boot?

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1544 (Scotto): I Pistoia. Bibl. Arch. Capit. (A - onvolledig)
druk 1545: A Wn (T) - D Mün , Wolf - PL - Krakow (B)
druk 1548 (Scotto): A Wn - F Pn(A)
druk 1548 (Gardano): I BolC (A)
druk 1553: D Wolf - GB Lbl (A,T,B)- USA Pitsb (S, A, T)


10. eerste gedrukte uitgaven:


-1544, Venetië, Girolamo Scotto, Canzone villanesche alla napolitana
-1545, Venetië, Antonio Gardano, Canzone villanesche alla napolitana
-1548, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana
-1548, Venetië, Girolamo Scotto, Canzon villanesche alla napolitana
-1553, Venetië, Antonio Gardano, Canzon villanesche alla napolitana

11. RISM:

1544b - W 1114b / 1545a =154520 - W 1115 / 1548a+b - W 1116 + W 1117 / 155329 - W 1118

12. CMM:

3-14, p. 162 (bron: 154520)

13. andere recente uitgaven:

-online - München
Zie "Zijn oeuvre" - online - oude drukken

-partituur CPDL (1559)
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

-*Hertzmann, Eric, ed. Volkstümliche italienische Lieder.: zu 3-4 Stimmen. Adrian Willaert und andere Meister. Möseler, 1930. (Das Chorwerk, Heft 8)
met de Duitse vertaling

-Roche, Jerome, The Penguin Book of Italian Madrigals for 4 voices. New York. 1974. p. 56 - 90
bron: 1549 (?) - met de Engelse vertaling

-Cardamone, Donna G., Adrian Willaert and his Circle. Canzone Villanesche alla Napolitana and Villotte, Madison, 1978 (bron: 1545) (met de Engelse vertaling)

-Thomas, Bernard, ed. Adrian Willaert - Four Villanelle (1545) for Four Voices or instruments SATB. Londen 1985. (London Pro Musica, TM49)
Zelfde uitgave bij Magnamusic 1AP00029

-Roche, Jerome, ed., Introduction to the Italian Madrigal: For Four Voices. New York, 1989.
Bestellen bij SHEETMUSICplus

-http://www.handlo-music.com/scores/handlo_list_w.htm

-electronische versie "Solero"
Free Hand Music nr 15276820
oorspronkelijke notenwaarden behouden

-Arcadian Press (Arcadian 29) bew. blokfluitenkwartet


14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:

15.
Bossuyt. op. cit. 1985

p. 138: "behoort tot het Noord-Italiaanse, eigen Venetiaanse type van de "villotta".

17. Erich Hertzmann. op. cit.

"Im Gegensatz zur Villaneske zeichnet (Die Villotte) sich hinsichtlich des Textes durch eine freie Form aus. Ihre musikalische Satzstruktur ist sehr einfach und der Satz im ganzen frei von verbotenen Parallelführungen, wie ja die Musiker Norditaliens von jeher bestrebt waren, einen reinen Satz zu schreiben. Dagegen ist eine starke Vorliebe für Terz- und Sextparallelen zu verspüren. Die Hauptstimme liegt im Tenor, dies beweist u.a. die absteigende melodische Bewegung an Kadenzstellen. Es ergibt sich aber auch aus der ganzen Konstruktion dieser Stimme. Als besondere Kennzeichen der Villottenmelodie sind zu nennen: periodische Gliederung und klare rhythmische Verhältnisse. Bevor sich die Villotten den Villanesken anglichen, standen sie im alla-breve-Takt. Im allgemeinen läßt sich kein bestimmter formaler Bau festlegen, er wechselt jeweils nach Maßgabe des Textes: manchmal sind es Strophenlieder, dann finden sich aber auch durchkomponierte Stücke (z.B. Un giorno mi prego). Diese letzteren haben daher meist eine breitere Anlage."

17a. Piet Stryckers:

"danslied gebruikt bij pantomimevoorstellingen"

17b. Ingemar von Heijne:

"The text of our madrigal is, not unexpectedly, not a sacred text. Taken ad notam - which cannot be recommended - it describes a dangerous voyage during which a pretty widow pilots an unfortunate man through storms and rocks."

17c. Jerome Roche, op. cit. 1989

p. 41: “Willaert also turned his hand to the popular villanella, which with its rather unsophisticated, chordal style and somewhat indelicate text, was intended as a kind of music-hall take-off of the serious madrigal. Triple time is here used for greather abandon...

17d. A.F.W. – A.W.S.

Vergelijkt een liefdesaffaire met het varen door stormachtige zeeën.

SATB - Doorgecomponeerd lied met de cantus firmus aan de tenor; transparante gecompartimenteerde vorm - Beperkte ambitus - 4 maatwisselingen; gesyncopeerde ritmes in de alla-brevemaatsoorten - Homofonie, die de harmonische textuur doet aanvoelen; enkele ongelijke inzetten; cadensen: veel volmaakt authentieke, halve en plagale; enkele sextakkoorden, ontstaan door het gebruik van doorgangsnoten; tertsengangen; doorgangsnoten en vertragingen in de cadensen; enige valse tritonusrelaties tussen de buitenpartijen

Voor nog meer informatie over dit werk, klik elders in de website op "toplijst"

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 06: Nederlands Vokaal Kwartet o.l.v. Raugel
Ades MS 25 AS 536

-*lp 39:Music to Entertain the Kings of Hungary 1490-1526
=cd 72

-lp 51: Ens. Vocal de Bruxelles
Fritz Hoyois

-lp 58: Music from the Renaissance - Lamentabile Consort
=cd 68


19. cd’s:

-cd 13 Vlaamse Meesters in Itali�
Pomerium Musices dir. Alexander Blachly

-*cd 21/I opera omnia. vol 1, LE VILLANESCHE,nr 3
Collegio Vocale e Strumentale "Euterpe" olv Antonio Eros Negri
vokaal kwartet met spinet en luit
met omzetting in hedendaags Italiaans

-*cd 32 Adrian Willaert. Madrigali, chansons, villanelle
nr 13
uitv.: Romanesque olv Philippe Malfait
cd: Ricercar RIC 151145
zang, 3 vedels en luit - met vertaling in het Frans en het Engels

-*cd 68 Music from the Renaissance - Lamentabile Consort
=lp 58

-cd 72 =lp 39


20. duur:

1'41 (Lamentabile Consort) en 2'04" (Negri)

_______________________________________________________________


511.

UNUM COLE DEUM

 

Kidger -----

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

 

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D BerlGS 7

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

512.

USQUEQUO DOMINE OBLIVISCERIS ME

 

Kidger B098

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Usquequo Domine oblivisceris me
2. Illumina oculos meos

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F4 / finalis: Bes
2. Illumina oculos: finalis: G

5.

aantal stemmen:

4-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

motettorum IV vocum liber secundus

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1539: D Mun - I BolC, PLn, VIb(S) - PL Krakow (A, T)
druk 1545: A Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - PL Krakow

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1539, Venetië, Andrea Antico en Brandino en Ottaviano Scotto, Motetti di Adrian Willaert. Libro secondo.
1545, Venetië, Antonio Gardano, Adriani Willaert. musica quatuor vocum.
1546, Neurenberg, Johann von Berg (Montanus) en Ulrich Neuber, Selectissimae symphoniae compositae ab excellentibus musicis.

11.

RISM:

1539b - W 1108 / 1545c - W 1109 / 15468

12.

CMM:

3-02, p. 26 (bron: 1545c)

13.

andere recente
uitgaven:

-online - München (1539b) en (15468)
Zie "Zijn oeuvre - online – oude drukken"

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

513.

UT QUEANT LAXIS (versie 1)

 

Kidger D036

2.

ondertitel

In Festo Sancti Ioannis Baptistae. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

2. Nuntius
4. Ventris
[6.] Sit decus

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F3 / finalis: A (in alle delen)

5.

aantal stemmen:

2. Nuntius: C,A,T,B
4. Ventris: 4-st.: C[resolutio], A[canon],T,B
[6.] Sit decus: 5-st.: C[resolutio],A[I] fuga in diapente,A[II],T,B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 15 (I)

8.

tekst:

liturgie

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC- I BolC (S, A)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum musica secundum ordinem Romanae ecclesiae, excellentissimi Adriani Willart.. Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07, p. 91(bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile 1542: CMM 3-07 p. XIII: alt II: slot vanaf m. 104.

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Kidger 2005, p. 251

"Contrafactum van Hodie festum pie celebremus / Quo sanctorum Marcum chorus angelorum "

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

514.

UT QUEANT LAXIS (versie 2 - Jachet)

 

Kidger -----

2.

ondertitel

In Festo Sancti Ioannis Baptistae. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde
delen:

2. Nuntius celso
4. Ventris obstruso

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c3-c3-F3 / finalis: G (in beide delen)

5.

aantal stemmen:

2. Nuntius: C,A,T,B
4. Ventris: C,[V] [resolutio],A,T (canon in diapente), B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 15 (II)

8.

tekst:

liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC- I BolC (S, A)

10.

eerste gedrukte
uitgaven:

1542, Veneti�, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 96 (bron: 1542b)

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile 1542: CMM 3-07 p. XIII: bassus 1ste strofe

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be