Adriaen Willaert - schilderij door Titiaan

Contact | Nieuwsbrief | Sitemap

OEUVRE

OEUVRE ALFABETISCH

Structuur van de gegevens · Referentie handschriften en drukken (sigla) · RISM-lijst
A · B · C · D · E · F · G · H · I · J · K · L · M · N · O · P · Q · R · S · T · U · V · W · X · Y · Z

Terug naar overzicht oeuvre.

 

 

164.

FACTUM EST VERBUM (Jachet de Berchem)


Kidger b206

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1. Factum est verbum
2. Ego vox clamantis

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-c3-c3-F3 / finalis: G
2. Ego vox clamantis: finalis: C

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

Motettorum VI vocum liber primus nr 15

8.

tekst:

Lucas 3, 2-6
in beide delen: zelfde cantus firmus in de tenor: Ego vox clamantis

9.

vindplaatsen:

ms: I-Trev BC 8 (de twee delen aan Jachet)
druk 1542: A
Wn - B KBR (S) - D Dresden Katholische Hofkirche (B - onvolledig) -Mbs - Mu (zonder T en B), RegB , Wolfl - F CH (Q), Pn (A), TLc (A) - GB Lbl (zonder 6) - I BolC (5), Bologna , Accademia Filarmonica (zonder S en Q) VEaf (zonder S en 5)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1542, Venetië, Antonio Gardano, Musicorum sex vocum . liber primus (hier de secunda pars ten onrechte aan Willaert toegeschreven)
1558, Neurenberg, Montanus (Johann von Berg) en Ulrich Neuber, Novum et insigne opus musicum. Cantionum sex vocum.

11.

RISM:

1542a - W 1112 / 15584

12.

CMM:

3-04 p. 75 (bron: 1542a)

13.

andere recente
uitgaven:

microfilm 1542a: (bron: A Wn) B KBR 1060

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

M.J. van Berchum
De Motetten van Jacquet de Berchem (ca 1505-1567).
2002.

Gecomponeerd met gebruik van de Cantus-firmustechniek. Deze cantus-firmus wordt vijfmaal gepresenteerd.

 

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

FANTASIE RECERCARI ET CONTRAPUNTI A TRE VOCI = RICERCARE A TRE VOCI


 

165.

FAULTE D'ARGENT

Kidger F057

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

1.Faulte d'argent
2.Qui a beau nez beuvra en la bouteille
= Qui a bu ne beuvra
= Qui abeau ne beuvra

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-c3-F4 / finalis: G

5.

aantal stemmen:

6-st.
1. S,CT,VI (resolutio),V (fuga in subdiapente),T,B
2. Residuum: fuga in dyapente

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

Faulte d’argent
C’est douleur non pareille
Si je le dis,
Las je scay ben pourquoy!
Sans de quibus
Il se fault tenir quoy.
Femme qui dort
Pour argent on l’esveille
(Sensuivent)

Gebrek aan geld
Is leed zonder gelijke
Ik weet heel goed
Waarom ik het zeg.
Zonder geld
Moet je je rustig houden.
Geld kan een slapende
Vrouw wakker maken.
(vertaling: didactiekwijzer.nl)

Residuum:
Qui a beau nez beuvra à la bouteille,
qui a argent sera le bienvenu entre les dames
très bien entretenu,
pour vous ne dors,
j'ay la puce'en l'oreille.

9.

vindplaatsen:

ms: F ParisBNC 851 - GB LonBL
druk 1544: A Wn - B KBR (Fétis)(B)
druk 1560: D Berlijn (superius)
druk 1572: B KBR (B)

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1544, Antwerpen, Tielman Susato. Le cincquiesme livre contenant trente & deux
chansons à cincq et à six parties.
1560, Parijs, Adrian Le Roy & Robert Ballard, Livre de Meslanges, contenant six
vingtz chansons.
1572, Parijs, Adrian Le Roy en Robert Ballard, Mellange de chansons

11.

RISM:

154413 / 1560b / 15722

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-facsimile: Brussel: Editions culture et civilisation, 1970. (Corpus of Early Music, 6) (B KBR en KULeuven)

-microfilm: http://www.mcgill.ca/music-library/collections/links/onlinescores/renmicromss/ (bron: Paris BNC 851)

-Bernstein, Jane A.., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice
Chansons.
New York 1992.

-Brown, Howard Mayer, ed. Theatrical Chansons of the fifteenth and early
sixteenth Centuries, Cambridge, 1963

-Musiques en Flandres (SSATTB), deel 2

-http://www.choralwiki.org/wiki/index.php/Faulte_d%27argent_(Adrian_Willaert)


-Enkel het "residuum":
-partituur CPDL
www.cpdl.org/wiki/index.php/Adrian_Willaert

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

15.

Bossuyt 1998:

p 99, p. 122: "gebaseerd op een volkslied dat reeds vanaf het begin van de eeuw een groot aantal componisten heeft geïnspireerd. Hier wordt de melodie in canon gezongen door de middenste stemmen, terwijl twee andere stemmen de melodie imiteren boven en onder.

17.

Sara Iglesias

Les six voix sont organisées selon une texture polyphonique très dense qui met en
oeuvre canon, imitation, tuilage des voix et, pour accentuer des passages, des
parties homophones. (...) Willaert combine donc un texte comique et populaire avec
une écriture stricte et polyphonique, tout en témoignant parfois d'un regard ironique.
Ontledende bespreking in: "De puces et de chiens. Métaphores animales dans la
chanson française du XVIe siècle"
http://musique.ehess.fr/docannexe.php?id=171

17a. Marc Honegger.
Paul Prévost.
Dictionnaire des
oeuvres de l'art
vocal. Parijs.
1992
vol. 1, p. 681. "La version de Willaert présente aussi la particularité d'avoir une
"suite" tout à fait dans l'esprit proverbial et populaire du texte orginal."

17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=2770

OPNAMEN

18.

lp's

-*lp 2 A French Collection (enkel eerste deel)
The King's Singers samen met leden van The Early Music Consort of London o.l.v. David Munrow
Twee zangers zingen de canonstemmen, de overige partijen worden door blokfluiten en strijkers gespeeld.
EMI CSD 3740
=lp 53: The King's Singers' Madrigal History Tour
=cd 5 = cd 149

19.

cd's

-*cd 5 The King's Singers' Madrigal History Tour
samen met The Early Music Consort of London o.l.v. David Munrow
Twee zangers zingen de canonstemmen, de overige partijen worden door blokfluiten en strijkers gespeeld.
=lp 2 =cd 149

-cd 75 Josquin Desprez: Master of Musicians
Musica Antiqua of London
Signum (UK) #25

-cd 149 French Songs
The King's Singers & The Early Music Consort of London o.l.v. David Monrow
MONS MUSIC GROUP CMG 1104
=lp 2 = lp 53 = cd 5

20.

duur

1'56"


 

166.

FERENDUM EST AEQUO

Kidger b208

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

6-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: D KasL 38

10.

eerste gedrukte
uitgave 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

 

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

167.

FESTUM NUNC CELEBRE

Kidger D018

2.

ondertitel

In Ascensione

3.

gecomponeerde
delen:

2. Conscendit jubilans
4. Oramus
6. Presta hoc

4.

tonal type:

 

5.

aantal stemmen:

2. Conscendit (a 4)
4. Oramus (a 4)
6. Presta hoc (a 5 - Fuga in dyapenthe)

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

 

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: I PiacD - TrevBC 13

10.

eerste gedrukte
uitgave 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

Weidensaul, Jane Bennett, The polyphonic Hymns of Adriaen Willaert, 1978, p. 290

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

 

Het handschrift MS 13 in de Biblioteca Capitolare del Duomo te Treviso werd gekopieerd in 1563 naar de "libri del messer Adriano", die Willaert geschonken had aan zijn leerling en vriend Antonino Barges, kapelmeester aan de dom te Treviso. Het omvat 19 werken van Willaert waarvan 10 in Hymnorum musica te vinden zijn.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

168.
Kidger B047

FLETE OCULI, RORATE GENAS


2. ondertitel:

3. gecomponeerde delen:

Flete oculi (eendelig)

4. tonal type:

met b / sleutelcombinatie: g2-c2-c3-F4 / finalis: D

5. aantal stemmen:

4-st.

6. genre :

wereldlijk motet

7. reeks :

Motettorum IV vocum Liber secundus, nr 12

8. tekst :

Flete oculi, rorate genas pectus que rigetis,
Semper, semper enim sors fit acerbas magis.
Immo rigete, nec os nec pectora moesta rigetis,
Nam fletus curas mollificare solet.
Vita mihi est curis miseram traducere vitam,
Utque obeam curis unica cura mea est.

Huil maar ogen. Blijf maar druppelen op mijn wangen en borst.
Want steeds maar, steeds maar veroorzaakt mijn lot bittere pijn.
Laat maar stromen. Wil mijn mond en borst als nooit voordien bevochtigen,
want enkel tranen kunnen mijn pijn verlichten.
Mijn leven is één brok ellende.
Zo zie ik maar één onheil: het is dat van mij.
(eigen vertaling)

9. vindplaatsen:

ms: geen
druk 1545: A
Wn - B Aa - D Eichstätt,. Staats- und Seminarbibliothek (T) - Fup (A) - Mun - E VallaC (A) - F Pn (A - onvolledig) - GB Lbl - - PL Krakow

10. eerste gedrukte uitgaven:

1545, Venetië, Antonio Gardano, Musica quatuor vocum
(niet in de eerste uitgave van 1539)

11. RISM:

1545c - W 1109

12. CMM:


3-02 p. 62 (bron: 1545c)

13. andere recente uitgaven:

online – München
Zie: zijn oeuvre – online – online oude drukken

14. intabulaties, diminuties, tientos:

MUSICOLOGISCHE UITLEG:


15. Bossuyt 1985, p. 122

"op een humanistisch gedicht in drie disticha. Is een bezinning op de waarde van het wenen als verzachting van de zorgen die het leven van een mens beheersen. 'Nam fletus curas mollificare solet'

16. Schiltz 2003 p. 168

p. 168: "De tekst is een humanistisch gedicht."

OPNAMEN:

18. lp’s:

-lp 51 Ens. Polyphonies Charles Koenig
ERATO STU 70602
(gespeeld op 4 gamba's)

19. cd’s:

20. duur:

CODE:

________________________________________________________________

 

 

169.

FONS PIETATIS CULMINA

Kidger D019

2.

ondertitel

In Festo Transfigurationis Domini. Ad Vesperas. Hymnus

3.

gecomponeerde delen:

2. Cuius refulsit
4. Prisci proceres
[6.] Gloria tibi Trinitas:

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1-c3-c4-F3 / finalis: A (in alle delen)
in 4.: c3-c4-F4
in 6.: met b voor A[II] / c1-c3-c3-[resolutio]-c4-F4

5.

aantal stemmen:

2. Cuius:

C, A, T, B



4. Prisci:

A, T, B

[6.] Gloria tibi Trinitas:

C, A[I], A[II] (Fuga in [sub]diatessaron), A[III] (resolutio), T, B

6.

genre:

hymne

7.

reeks:

Hymnorum Musica, nr 17

8.

tekst:

liturgie van de vespers

9.

vindplaatsen:

ms: I PiacD (3)
druk 1542: D Ju - E TZ (S) - I BolC, VEaf (S,A,B)
druk 1550: E BarcBC (T) - I BolC (S,A)

10.

eerste gedrukte uitgave 

1542, Venetië, Girolamo Scotto, Hymnorum Musica secundum Ordinem Romanae Ecclesiae.
Herdrukt in 1550.

11.

RISM:

1542b - W 1113 / 1550b - W 1114

12.

CMM:

3-07 p. 102 (bron: 1542b)

13.

andere recente uitgaven:

-microfilm 1542: (bron: I BolC) B KBR 1045

14.

intabulaties, diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

       

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

170.

FORMA DECENS MORES / ALLES IN EHREN

Kidger B120

2.

ondertitel

 

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

geen b / sleutelcombinatie: c1, c3, c4, c4, F4 / finalis: E

5.

aantal stemmen:

5-st.

6.

genre:

motet

7.

reeks:

 

8.

tekst:

"Alles in Ehren" was de wapenspreuk van Johann Friedrich I van Saksen.

9.

vindplaatsen:

ms: B KBR (Fétis 1433 of Ms II 3843) - DK CopKB 1872

10.

eerste gedrukte
uitgave 

 

11.

RISM:

 

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-Thomas, Bernard, ed. 2 Motto Motets from the Copenhagen MS:For 5 Instruments. Londen 1995
-zelfde uitgave bij: Magnamusic Distributors (EML0284)

-microfilm: ms CopKB 1872: Hewitt Collection D517-D522

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

   

Het handschrift dat berust in de KBR draagt als titel: Psaumes en musique et écrits en 1545 par la princesse Anne Marie de Brunswich. Dit handschrift en ook dit van Kopenhagen vermelden alleen het tekstincipit .

 

Bernard Thomas 1995

That piece has a tenor part consisting entirely of repetition of a single motto theme associated with a particular patron of the time. The piece is based on the device "Alles in Ehren" of Johann Friedrich I of Saxony. This motto or slogan appears in medallions from the 1530s onwards.

 

Sofie Taes 2008

De liedboekjes van Dorothea

In de Koninklijke Bibliotheek in Brussel bevindt zich een merkwaardig manuscript, vermoedelijk van de hand van de Duitse componist/trompettist Melchior Kugelmann. Het handschrift bestaat uit vijf stemboekjes en werd rond 1545 geschreven voor Dorothea. Deze Deense prinses was gehuwd met een vermaard beschermheer van de kunsten: hertog Albrecht van Brandenburg-Ansbach. De liedboekjes van Dorothea bevatten een schat aan Duitse muziek en ook liederen die gebaseerd zijn op acrostichons van koninklijke of prinselijke namen.

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

171.

FORS SEULEMENT LA MORT

Kidger F041

2.

ondertitel

ad equales voces

3.

gecomponeerde
delen:

 

4.

tonal type:

met b / sleutelcombinatie: c4-F3-F3-F4-F4 / finale:

5.

aantal stemmen:

5-st. (gelijke stemmen)

6.

genre:

chanson

7.

reeks:

 

8.

tekst:

naar Jardin, 1502

9.

vindplaatsen:

ms: geen

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1540, Augsburg, Melchior Kriesstein,
Selectissimae necnon familiarissimae cantiones.

11.

RISM:

15407

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-Picker, Martin, ed., Fors Seulement. Thirty compositions for three and five voices or instruments from the fifteenth and sixteenth centuries. Reeks. Recent researches in the Music of the Middle Ages and Early Renaissance. Vol. XIV. Uitgaven: Madison
(met de vertaling in het Engels)
-Bernstein, Jane A., ed. Adrian Willaert: The Complete Five and Six-Voice Chansons. New York, 1992.

14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

 

MUSICOLOGISCHE UITLEG

17.

Helen Hewitt

Fors seulement and the cantus firmus technique of the fifteenth century.
Artikel in: *Gustave Rees en Robert I. Snow. Essays in Musicology. Univ. Of Pittsburgh Press. p. 91ss.

    17b. Catalogue de la Chanson Française à la Renaissance

http://ricercar.cesr.univ-tours.fr/3-programmes/basechanson/03231-3.asp?numfiche=2853

OPNAMEN

18.

lp's

 

19.

cd's

 

20.

duur

 

 

172.

FRATRES, SOBRII ESTOTE

(zie : 237. JUBE DOMINE BENEDICERE)

Kidger E015

 

173.

FUGGI FUGGI COR MIO

Kidger J009

2.

ondertitel

a tre dil canto

3.

gecomponeerde
delen:

Fugi fugi (eendelig)

4.

tonal type:

met b / sleutel: c1 / finalis: F

5.

aantal stemmen:

stem en luit

6.

genre:

intabulatie

7.

reeks:

Intavolatura de li madrigali di Verdelotto, nr 6

8.

tekst:

 

9.

vindplaatsen:

ms: geen
druk 1536: A Wn
druk 1540: GB
Lbl

10.

eerste gedrukte
uitgave 

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantar et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano.
1540, ongewijzigd herdrukt

11.

RISM:

1536b - W 1104 / 1540 - W 1105

12.

CMM:

 

13.

andere recente
uitgaven:

-microfilm 1536 (bron: A Wn) B KBR
-facsimile 1536b: Florence: Studio per Edizioni Scelte, 1980

-Thomas, Bernard, ed. Intavolatura de li madrigali di Verdelotto: de cantare et sonare nel lauto, 1536. Renaissance Music Prints iii, Londen, 1980 (bron: 1540)


14.

intabulaties,
diminuties, tientos:

1536, Venetië, Ottaviano Scotto, Intavolatura de li Madrigali di Verdelotto da cantare et sonare nel lauto, intavolati per Messer Adriano

MUSICOLOGISCHE UITLEG

     

OPNAMEN

18.

lp's

-lp 68 Italian Songs

19.

cd's

-*cd 21/VI
Opera omnia deel 6: Intavolatura
" Il Desiderio"
Silvia Piccollo, sopraan
STRADIVARIUS

-*cd 127
Italian Lute songs (Verdelot/Willaert)
Derek Lee Ragin en Peter Croton
CHANNEL CLASSICS CCS 4092
1992 / 2001

-cd 141 Verdelot: Madrigals
Alain Aubert (altus) en Jean-Michel Robert (luit)
SONPACT 2000

20.

duur

1'02" (Ragin), 1'27" (intav.)


 

Terug naar het overzicht van het oeuvre

 

Top

Volg ons op Facebook Volg de Adriaen Willaert Foundation op Facebook

© AWF-foundation vzw - info@adriaenwillaert.be